چهارشنبه 4 شهريور 1383

مجتبي رحماندوست: امروز بي حجابي در جامعه در حال شكل گيري است، جمهوري اسلامي

مفاسد اجتماعي و معضلات فرهنگي و گراني و مشكلات معيشتي دو موضوعي است كه بيشترين اعتراضات مردم را در پي داشته است , همانطور كه در گزارش مردمي ديروز روزنامه جمهوري اسلامي به مناسبت هفته دولت نيز اين خواسته مردم برجسته شده بود.
بر آن شديم تا در گفتگو با صاحب نظران علل و ريشه هاي اين دو معضل فرهنگي و اقتصادي و راهكارهاي حل اين معضلات را بررسي كنيم . در شماره امروز موضوع مسائل فرهنگي و بدحجابي را در گفتگو با دكتر مجتبي رحماندوست مورد بررسي قرار داده ايم و در شماره هاي آينده موضوع اقتصادي را در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمين دري نجف آبادي و ديگر صاحب نظران مورد بررسي قرار خواهيم داد.
دكتر مجتبي رحماندوست در حال حاضر مشاور فرهنگي و امور ايثارگران رئيس جمهور است و دبير كلي جمعيت دفاع از ملت فلسطين را نيز برعهده دارد. وي كه خود از جانبازان و ايثارگران دوران غرور آفرين دفاع مقدس است , در هفت سال گذشته قبل از تشكيل معاونت بنياد شهيد و امور ايثارگران يك تنه مدافع حقوق ايثارگران و جانبازان در نهاد رياست جمهوري بوده است .
او امروز در حالي كه از تشديد جراحات جانبازي رنج مي برد , باوجود داشتن مرخصي پزشكي , در اتاق كوچك و ساده خود , بر روي تخت , پذيراي مراجعان كه اكثر از جانبازان و ايثارگران هستند , مي باشد و همچنان خود را وقف دفاع از حقوق آنها كرده است .
آقاي دكتر با كمال ميل اين مصاحبه را مي پذيرد و با دفاع از عملكرد شخص رئيس جمهور و دولت , بشدت از عملكرد وزارت ارشاد انتقاد مي كند. اين گفتگو را با هم مي خوانيم :
مشاور فرهنگي رئيس جمهور از وزارت ارشاد به عنوان « سمبل دستگاههاي اجرايي فرهنگي » در كشور ياد كرد و گفت : وزارت ارشاد در سالهاي اخير هيچ گاه يك دستگاه فعال فرهنگي متناسب با نام انقلاب اسلامي نبوده است .
دكتر مجتبي رحماندوست كه به مناسبت هفته دولت با خبرنگار ما گفتگو مي كرد , افزود : در زمينه فيلم , سينما , كتاب , موسيقي , مطبوعات و... انتقادات جدي به عملكرد وزارت ارشاد وارد است .
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ما كه پرسيد « چرا آقاي خاتمي با وجود مطرح كردن ايده « گفتگوي فرهنگها و تمدنها » مسائل فرهنگي را اولويت برنامه هاي خود قرار نمي دهد , گفت : اين سوال را بايد از آقاي خاتمي بپرسيد اما ما از حوزه مشاوران , هميشه مسائل , پيشنهادات و يادداشتهايي را در خصوص مشكلات و معضلات فرهنگي به ايشان ارائه كرده ايم .
وي با اشاره به ايده گفتگوي فرهنگ ها و تمدنها آقاي خاتمي خاطر نشان كرد : قبل از گفتگو با تمدن خارجي , بايد باب گفتگو در فرهنگ داخلي خصوصا فرهنگ و ادبيات دفاع مقدس باز شود.
وي ادامه داد : متاسفانه رئيس سابق مركز گفتگوي تمدنها اعتقادي به جايگاه فرهنگ و ادبيات دفاع مقدس در گفتگوي تمدنها نداشت , بلكه معتقد بود در تعارض تمدنها جاي دارد , در حاليكه نمونه هاي برجسته فرهنگي , هنري و ادبي نشات گرفته از روح دفاع مقدس است .
مشاور فرهنگي و امور ايثارگران رئيس جمهور وجود متوليان متعدد فرهنگي در كشور را از يك سو پديده اي مثبت ارزيابي كرد اما در عين حال گفت : از سوي ديگر تعدد متوليان فرهنگي از نظر مديريتي پديده اي منفي است كه ممكن است برخي موازي كاريها و تداخلها بوجود آيد.
وي اعتراضات مردم به وضعيت ناهنجار بدحجابي در جامعه را وارد دانست و افزود : من معتقد نيستم كه بدحجابي وجود دارد , بلكه امروز بي حجابي در جامعه در حال شكل گيري است چون در مقايسه با برخي كشورها كه حجاب , قانوني نيست و بي حجابي در آنجا آزاد است , ما در بعضي از موارد از آنها عقب نيستيم .
وي درصد بي حجابها و بد حجابها نسبت به كل كشور را محدود دانست و خاطر نشان كرد : در بسياري از شهرهاي كوچك كشور پديده بي حجابي و يا بدحجابي وجود ندارد , اما در تهران خصوصا در مناطق شمال شهر , اين پديده پر رنگ تر است .
دكتر رحماندوست اظهار داشت : نكته ديگري كه قابل توجه است , اينست كه دراكثر زنان و دختران بدحجاب يا بي حجاب , عناد و كينه نسبت به نظام , انقلاب و اسلام وجود ندارد لذا در مناسبتها و رخدادهاي مذهبي همين افراد حضور مي يابند.
وي در عين حال تصريح كرد : در ميان برخي بي حجابان افراد مزدور و مامور نيز وجود دارند كه به طور سازماندهي شده براي تغيير الگوي حجاب و سوق دادن جامعه به سوي بي حجابي ماموريت دارند و قطعا از سوي يك مديريت پشت صحنه و فكر برنامه ريز هدايت مي شوند.
وي گفت : دولت و نيروي انتظامي وظيفه دارند با زناني كه مامورند , الگويند , مانكن هستند و احتمالا دريافت حقوق , مسير حركت جامعه را به سوي بي حجابي و بدحجابي دنبال كرده و منحني براي بدحجابي ترسيم مي كنند , برخورد تند و قاطع انجام دهند.
مشاور فرهنگي رئيس جمهور , تشخيص زنان بدحجاب مزدور را آسان خواند و گفت : اينها عوامل ترويج بدحجابي در جامعه هستند و بايد جلب و مورد مواخذه و اعمال قانون قرار گيرد.
وي با بيان اينكه وضعيت پوشش درصدي از زنان جامعه امروز برخلاف قانون و موازين اسلامي است گفت : سالهاي متمادي است كه تلاشهاي زياد و برنامه ريزي شده اي مي شود كه جامعه را بسمت بي حجابي و حتي وقاحت بكشانند كه لزوم برخوردهاي شديد با عوامل آن را مي طلبد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت : با اطمينان مي توان گواهي داد كه دولت در تلاش براي تحقق وعده هايش بوده و مخصوصا شخص رئيس جمهور براي عمل به شعارهاي انتخاباتي خود مصمم و فعال است .
دبيركل جمعيت دفاع از ملت فلسطين با اشاره به تغيير مكرر فضاي سياسي در دوران فعاليت دولت آقاي خاتمي در كشور خصوصا در دوره هاي پنجم , ششم و هفتم مجلس گفت : باتوجه به اينكه عملكرد دولت در پرتو فعاليت مجلس است , با وجود تغيير فضاي سياسي در كشور رئيس جمهور و اكثر وزرا تلاش زيادي براي برآورده كردن انتظارات و مطالبات مردم انجام داده اند.
دكتر رحماندوست اظهارداشت : روندي كه در دولت اول و دوم آقاي هاشمي رفسنجاني در جهت ساخت زيربناهاي اقتصادي كشور انجام مي شد و همواره سخن از پيشرفت وضع اقتصادي كشور بود و واقعا هم پيشرفت وجود داشت , در دوره فعاليت آقاي خاتمي نيز عقب نشيني نكرد.
وي رشد ناخالص ملي و درآمد كلان كشور , افزايش قيمت نفت , افزايش موجودي صندوق ذخيره ارزي و ... را از حوادث و دستاوردهاي دولت آقاي خاتمي در عرصه اقتصادي برشمرد و افزود : اما سئوال اينجاست كه آيا اين موفقيت ها به قول رهبر معظم انقلاب در زيردهان مستضعفين مزه كرده است يا خير
وي با اشاره به اينكه خيلي از مردم در فقر دست و پا مي زنند , گفت : البته ممكن است در اين سالها , عده اي دستشان به دهانشان رسيده باشد اما بسياري نيز فقيرتر شده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مشاور فرهنگي و امور ايثارگران رئيس جمهور با انتقاد از شكاف طبقاتي در جامعه , پيشنهاد داد تا بين حداقل دريافتي و حداكثر دريافتي حقوق از بيت المال , سقف و نسبتي تعيين شود تا گامي در جهت تحقق عدالت اجتماعي باشد.
دكتر رحماندوست گفت : مردم از تعارض بين مسئولان و از شعارهاي يك بعدي افراطي خسته شده اند و از مسئولان عمل و خدمت مي خواهند. وي اقتصاد را جسم كشور و روح آن را « فرهنگ ايثار و شهادت » توصيف كرد و افزود : اگر فقط به اقتصاد يا سياست و يا فرهنگ توجه كنيم و از بقيه موارد غافل شويم , موفق نخواهيم شد. لذا بايد نگاه دولت همه جانبه باشد.
دكتر مجتبي رحماندوست : در ميان برخي بي حجابان , افراد مزدور و مامور نيز وجود دارند كه به طور سازماندهي شده براي تغيير الگوي حجاب و سوق دادن جامعه به سوي بي حجابي ماموريت دارند و قطعا از سوي يك مديريت پشت صحنه و فكر برنامه ريز هدايت مي شوند
دولت و نيروي انتظامي وظيفه دارند با زناني كه مامورند , الگويند , مانكن هستند و با برنامه و احتمالا دريافت حقوق , مسير جامعه را به سوي بي حجابي و بدحجابي دنبال كرده و منحني براي بدحجابي ترسيم مي كنند , برخورد تند و قاطع انجام دهند
مردم از تعارض بين مسئولان و از شعارهاي يك بعدي افراطي خسته شده اند و از مسئولان عمل و خدمت مي خواهند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11256

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجتبي رحماندوست: امروز بي حجابي در جامعه در حال شكل گيري است، جمهوري اسلامي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016