شنبه 7 شهريور 1383

چرا انتخابات رياست جمهوري امريكا براي ما ايرانيان مهم است؟ حسن عليزاده

كمتر از سه ماه به انتخابات رياست جمهوري امريكا مانده است. اين انتخابات براي ايرانيان از چنان اهميتي بر خور دار است كه تمام رسانه هاي گرو هي ايراني در امريكا از مدتها پيش ايرانيان داراي حق راي را به شركت در اين انتخابات فراخوانده و تشويق مي كند. نتيجه اين دوره از انتخابات رياست جمهوري امريكا علاوه بر تاثير آن در جهان، تاثير بسزايي در خاورميانه، و بخصوص ايران، خواهد داشت.
با توجه به ديدگاه هاي گروه ها و احزاب سياسي ايراني و ديگر افراد ذينفع، هر فردي به طرفداري از كانديداي يكي از دو حزب مطرح(1)، جان كري از حزب دمكرات و جو رج بوش از حزب جمهوريخواه، مي پردا زد.

با توجه به اين حساسيت، مرور كوتاهي بر عملكرد برخي از روساي جمهوري امريكا ،از اولين سالهاي قرن بيستم تا كنون، و تاثيرات آن را بر جهان و ايران، خواهم كرد.

1897-1901 William McKinley از حزب جمهوريخواه

*در سال 1897 امريكا، پس از شكست دادن اسپانيا ، پورتوريكو و چند جزيره ديگر را از اسپانيا خريداري نمود. فيليپيني ها كه از سال 1896 براي استقلال خود با اسپانيا مي جنگيدند، به هيچوجه حاضر نبودند مستعمره كشور ديگري مانند امريكا شوند. امريكا بجاي دادن استقلال ،جنگ با اين كشور را آغاز نمود و در فوريه سال 1899 جنگ ميان ارتش اشغالگر امريكا و فيليپين شروع شد.

* در سال 1898نيروهاي نظامي امريكا كوبا را در جنگ اسپانيا- امريكا به اشغال خود در آوردند. در همين سال امريكا كشورهاي پورتوريكو و گوام را اشغال كرد تا كنون هم اين اشغال ادامه دارد.


1901-1909 Theodore Roosevelt از حزب جمهوريخواه

*در 12 فوريه 1901 روز ولت طرح Platt Amendment را پايه ريزي كرد. اين طرح به امريكا اجازه مي داد نه تنها سياستهاي داخلي ، بلكه سياست خارجي و تمام قرارداد هاي بين المللي كوبا را ديكته كند. طبق اين طرح امريكا اجازه يافت كه گوانتانامو بي Guantanamo Bay را از كوبا به مبلغ 4000 دلار در ماه اجاره نمايد و در آنجا پايگاه نظامي ايجاد كند. و تا كنون هم امريكا نيروي نظامي خود را در اين كشور حفظ كرده است

* در سال 1903 نيروي دريايي امريكا در زمان انقلاب هندوراس وارد آن كشور شدند.

*در سال 1904 ارتش امريكا وارد جمهوري دومينيكن شد تا از منافع امريكا حمايت كند.

*در سال 1904 ، بعد از موفقيت در كوبا، روز ولت سياست خارجي خود را بر پايه دكترين مونرو نهاد. بر اساس اين دكترين امريكا مي بايست " پليس بين المللي" در امريكاي مركزي باشد. ( كشورهاي امريكاي مركزي به Banana Republic معروف هستند)

* در سال 1907 ارتش امريكا وارد نيكاراگوئه شد تا “Dollar Diplomacy” را در آن كشور ايجاد كند. در همين سال امريكا در خلال جنگ هندوراس با نيكاراگوئه وارد هندوراس شد.

1909-1913William H. Taft از حزب جمهوريخواه

*ويليام تفت سياستهاي خارجي روز ولت را دنبال كرد و مجموعه اي از جنگها و دخالتهاي نظامي در كشور هاي امريكاي مركزي را تدارك ديد كه به " Banana Wars "شهرت يافت. اولين سري از اين مداخلات نظامي در سال 1912در نيكاراگوئه با به قدرت رساندن خانواده سوموزا، كه تا سال 1979 با سركوب و اختناق حكومت كرد، آغاز شد. بين سالهاي 1912 تا 1933 ارتش امريكا ، نيكاراگوئه را در اشغال خود داشت. و در جنگ داخلي 20 ساله ان كشور ، در پشتيباني از سوموزا، شركت داشت.
اين سياست را روساي جمهور ديگر ، چه از حزب دمكرات و چه از حزب جمهوريخواه ، دنبال كردند. بطور مثال مي توان از دخالتهاي نظامي امريكا درهائيتي 1915، جمهوري دومنيكن در سال 1916 و پاناما در سال 1918 نام برد.
امريكا با اين دخالتها در واقع دو هدف را دنبال ميكرد. اول اعمال نفوذ سياسي و اقتصادي در كشور هاي امريكاي مركزي با حمايت از رژيمهاي وابسته به آنها و يا كنترل مستقيم توسط افراد دست نشانده خود. دوم ، از آنجائي كه امريكا فرصتها را در جهت به مستعمره گرفتن كشور هاي جهان سوم شرق و آفريقا از دست داده بود، امريكا به فكر ايجاد امپراطوري خود در قسمت غربي كره زمين پرد اخت. دكترين مونرو در واقع مانع نفوذ كشور هاي اروپايي به اين منطقه از جهان شد.

* در سال 1910 نيروي دريايي امريكا براي بار دوم نيكاراگوئه را اشغال كرد.

*در سال 1911 و در خلال جنگ داخلي هندوراس ، بار ديگر امريكا ارتش خود را به آن كشور فرستاد تا از منافع خود در آن كشور حفاظت كند.


1921-1923 Warren Harding از حزب جمهوريخواه

*در زمان رياست جمهوري هاردينگ، نيروهاي ارتش امريكا به خاطر اختلافات مرزي دو كشور پاناما و كوستاريكا بار ديگر پاناما را به اشغال خود در آوردند. (1921) در سال 1925 يكبار ديگر ، و اين بار بخاطر اعتصابات عمومي مردم در پاناما، اين كشور را به اشغال خود در آوردند.

*در سال 1922 ارتش امريكا با ناسيوناليستهاي تركيه در ازمير درگير شد. همچنين بين سالهاي 1922 تا 1927 نيروي دريايي امريكا به چين فرستاده شدند تا با قيام ناسيوناليستهاي چيني مقابله كنند.

* در سال 1923 ارتش امريكا در جهت حفظ منافع يك شركت امريكايي هندوراس را به اشغال خود در آورد.

1923-1929 Calvin Coolidge از حزب جمهوريخواه

* در سال 1925 نيروي دريايي ارتش امريكا اعتصابات عمومي پاناما را درهم شكست.

*در ماههاي اول سال 1926 جنگهاي داخلي در نيكاراگوئه شروع شد. نيروهاي ارتش امريكا سريعا وارد عمل شدند و خاك آن كشور را اشغال نمودند. و منطقه بي طرفي را براي حفظ سرمايه داران امريكا ايجاد نمودند. در ژانويه سال 1927 ارتش امريكا با وارد كردن 7 ناوشكن و 2 كشتي جنگي سبك نيروي خود در نيكاراگوئه را تقويت كرد.


1929-1933 Herbert Hoover از حزب جمهوريخواه

در دوران رياست جمهوري هو ور ارتش امريكا چندان فعال نبود. شايد هم به دليل اين گفته او بود كه " مردان سنين بالا اعلام جنگ مي كنند ، اما اين جوانان هستند كه مي بايد به جنگ بروند و كشته شوند." شايد هم به دليل ركود بي سابقه اقتصادي بود كه در سال 1929 گريبان گير امريكا شد. در اين ركود اقتصادي 12 ميليون نفر بيكار شدند ، 20 هزار كمپاني و 1616 بانك ورشكست شدند و تنها در يك سال 23 هزار نفر دست به خود كشي زدند.
فقط در سال 1932 هو ور كشتي هاي جنگي خود را براي حفظ منافع امريكا به ال سالوادور فرستاد.


1953-1961 Dwight D. Eisenhower از حزب جمهوريخواه

*در سال1953 بعد از مخالفتهاي پي در پي هري ترومن ، رئيس جمهور پيشين از حزب دمكرات، با طرح كودتا در ايران، مقامات انگليس و سرويس جاسوسي ام-16 موفق به جلب حمايت آيزنهاور براي كودتا در ايران ميشوند. به فاصله 8 ماه پس از به قدرت رسيدن جمهوريخواهان كودتاي 28 مرداد 1332 در ايران انجام ميگيرد. و دولت دكتر محمد مصدق ، نخست وزير مردمي ايران كه صنعت نفت ايران را ملي كرد، با پشتيباني سيا و رئيس جمهور وقت امريكا ، ساقط ميشود. و شاه دوباره به قدرت باز گشته و قدرت بي چون و چرا را از آن خود مي كند. در اين دوران 25 سال بعد از كودتا هزاران هزار نفر در دوران سركوب كننده حكومت شاه و پليس مخفي او ،ساواك، كشته شدند. به باور بسياري از محققان و پژوهشگران ايراني و خارجي، با سقوط نخستين دمكراسي ايران و منطقه، سرنوشت سياسي ايران و خاورميانه در محاق ديكتاتوري فرو رفت.


*در سال 1954 دولت مردمي جاكوبو آربنز در گواتمالا، كه املاك اتحاديه بزرگ چند مليتي را كه تمام زمينهاي كشاورزي را در دست داشتند، را ملي كرده بود، توسط سازمان سيا و در دوران رياست جمهوري آيزنهاور سرنگون شد. تخمين زده شده است كه حدود 120،000 نفر روستائي گواتمالائي در دوران ديكتاتوري نظامي ايجاد شده كشته شدند. اين دومين كودتاي سازمان سيا و دولت جمهوريخواه امريكا در دو سال پي در پي بود.

* در سال 1958 نيروي دريايي ارتش امريكا لبنان را به اشغال خود در آورد.

* در سال1960 امريكا جنگ خود را با ويتنام شروع كرد. اين جنگ طولاني تر ين و پر هزينه تر ين جنگ امريكا بود كه تا سال 1975 بطول انجاميد.

1961-1963 John F. Kennedy از حزب دمكرات (2)

در دوران رياست جمهوري كندي بود كه به شاه ايران فشار آورده شد تا اصلاحاتي را در ايران انجام دهد. به همين دليل علي اميني را براي سمت نخست وزيري به شاه تحميل كردند. شاه ايران زير فشار كابينه كندي مجبور شد دست به تغييراتي بزند كه به انقلاب سفيد معروف شد. همان انقلابي كه طرفداران حكومت پهلوي آن را بزرگترين دستاورد حكومت محمد رضا شاه مي دانند. طي سالهاي 1340-1342 با ضعيف شدن قيد و بند هاي ديكتاتوري به علت بدست گرفتن قدرت توسط كندي فرصت فعاليت سياسي محدودي براي گروه هاي مخالف دولت در ايران ايجاد شد، و اين به معناي تولد جديدي در حيات سياسي كشور بعد از كودتاي 28 مرداد 1332 بود. و نيرو هاي سياسي كشور از اين فرصت استفاده كردند و به مخالفت با ديكتاتوري شاه پرد اختند.

1969-1974 Richard M. Nixon از حزب جمهوريخواه (3)

* در سال 1969 زماني كه آتش جنگ ويتنام به كامبوج هم سرايت كرد، نيكسون ارتش امريكا را به كامبوج فرستاد.

*در سال 1972 يكي از شگفت انگيز تر ين و ماند گار تر ين فصل ها در تاريخ سياسي امريكا است. در اين سال دو روزنامه نگار جوان واشينگتن پست بنام هاي باب وودوارد(Bob Woodward) و كارل برنشتاين(Carl Bernstein) جاسوسي سياسي نيكسون و حزب جمهوريخواه را بر عليه حزب دمكرات كشف و بر ملا كردند. اكنون كه مجموعه اي نزديك به 500 ساعت نوار از صحبتهاي نيكسون در آرشيو ملي امريكا براي استفاده عموم موجود است ، نكات تازه و حيرت آوري در 6 ما هه نخست سال 1972 در مذاكرات او با وزرا و مشاورانش بر ملا شد. در بخشي از مذاكرات بين نيكسون و هنري كسينجر، مشاور امنيتي كاخ سفيد، در باره نحوه پي گيري جنگ ويتنام ، ريچارد نيكسون مي گو يد :" من ترجيح ميدهم از بمب اتمي استفاده شود."

* در 11 سپتامبر سال 1973 دولت منتخب و مردمي سالوادور آلنده در شيلي، توسط كودتاي نظامي كه توسط سازمان سيا طراحي و كمك شد، سرنگون شد. آلنده كشته و بيش از 30،000 نفر در خشونتهاي بعدي كشته شدند. پينوشه ديكتاتور نظامي بر سر كار آمد و بيش از 25 سال با استبداد و ديكتاتوري در شيلي حكومت كرد.

* ريچارد نيكسون براي فرار از محاكمه و مجازات جريان جاسوسي سياسي، كه به و اتر گيت معروف شد، در 8 اوت 1974 استعفا داد. و جرالد فورد جاي او را گرفت.

1977-1981 Jimmy Carter از حزب دمكرات

جيمي كارتر با شعار برقراري حقوق بشر در جهان در مبارزات انتخاباتي عليه جرالد فورد، كه بعد از استعفاي ريچارد نيكسون در پي رسوايي واترگيت رئيس جمهور شده بود، به پيروزي رسيد. شاه وقت ايران كه از شعارهاي جيمي كارتر نگران بود ، با وجود كمكهاي مالي فراوان به فورد نتوانست مانع پيروزي جيمي كارتر شود. در همين دوران بود كه شاه ايران زير فشار دولت كارتر مجبور به ايجاد فضاي باز سياسي شد. فضاي باز سياسي كه منجر به انقلاب بهمن 57 شد و به ديكتاتوري 37 ساله محمد رضا شاه و سلسله پهلوي پايان داد.


1981-1989 Ronald Reagan از حزب جمهوريخواه

*بعد از به قدرت رسيدن رونالد ريگان ، با تحريكات كابينه او ارتش عراق به رهبري صدام حسين به ايران حمله كرد و جنگ 8 ساله را به مردم ايران تحميل كرد. در طول 8 سال جنگ تحميلي ، كمك هاي نظامي و اطلاعاتي كابينه ريگان به عراق باعث طولاني شدن جنگ و كشته شدن بيش از يك ميليون نفر از هر دو طرف شد. توافقهاي پنهاني كابينه ريگان با دولتمردان ايران براي رهائي گروگانهاي امريكايي در ايران ، فروش قطعات يدكي نظامي با چند ين برابر قيمت به ايران و كمكهاي مالي به مخالفان نيكاراگوئه از در آمد بدست آمده ، كه به رسوايي ايران كنترا معروف شد، از جمله اقدامات كابينه ريگان مي باشد.

*در زمان ريگان و بوش پدر تكنولوژي ، كامپيوتر ،ماشين هاي نظامي ، مواد شيميايي ، با استفاده دوگانه، از طريق كمپاني هاي مختلف امريكايي داخل و خارج از كشور در اختيار صدام حسين گذاشته شد.

* در سال 1981سيا و ارتش امريكا در جنگ دولت دست نشانده خود در ال سالوادور به مقابله با انقلابيون پرد اختند. اين جنگ تا سال 1992 ادامه داشت.

* در سال 1981 سيا در جنگ كنترا ها در مقابل ساندينيست ها ، با كمك هاي مالي و نظامي به حمايت كنترا ها بر آمد. اين پشتيباني 9 سال به طول انجاميد.

* در 14 سپتامبر سال 1982 بشير جمايل رئيس جمهور دست نشانده امريكا در لبنان ترور شد. در سال 1983 امريكا نيرو هاي خود را وارد لبنان كرد تا هم از منافع خود دفاع كند و هم از نيروي اشغالي اسراييل به رهبري آريل شارون دفاع و پشتيباني كند. در همين سال بيروت به اشغال نيروهاي امريكا در آمد كه از فالانژيست ها حمايت مي كردند.

*در سال 1983 ارتش امريكا گرانادا را ، كه يك كشور كوچك درياي كارائيب است ، بعد از حاكميت دولت چپ گرا در آن كشور، را اشغال كردند. بهانه اين بود كه براي نجات چند دانشجوي امريكايي به آنجا حمله بردنند، در صورتي كه دانشجويان بعدها گفتند كه به كمكي احتياج نداشتند.

* در سال 1984 جنگنده هاي امريكا ، 2 هواپيماي نظامي ايران را در جنگ ايران و عراق سرنگون كردند.

* در سال 1986 دادگاه بين المللي لاهه به اين نتيجه رسيد كه امريكا قوانين بين المللي را در مورد استفاده غير قانوني قدرت در نيكاراگوئه را نقض كرده است. سازمان ملل متحد با راي 94-2 از امريكا خواست به راي صادره احترام گذاشته و آن را اجرا كند.( امريكا و اسراييل راي منفي دادند) امريكا از انجام آن سر باز زد.

* 14 آوريل سال 1986 نيروي هوائي امريكا به 5 پايگاه نظامي ليبي در نزديكي تريپلي و بن غازي حمله كرد. هدف از اين حمله سرنگوني حكومت قذافي بود.

* 3 جولاي سال 1988 نيروي دريايي امريكا با موشك هواپيماي مسافر بري ايران اير را سرنگون كرد. در اين حادثه 290 نفر مسافر هواپيما جان خود را از دست دادند.

*هم چنين مي توان از دخالت هاي نظامي امريكا در ال سالوادور ، نيكاراگوئه ، گواتمالا و افغانستان نام برد، كه در زمان رياست جمهوري رونالد ريگان به وقوع پيوست.


1989-1993 George Bush از حزب جمهوريخواه

*در اولين سال حكومت جورج بوش پدر نيروهاي ارتش امريكا ،پاناما را به اشغال خود در آوردند. اين اشغال به عنوان اينكه نوريگا كارتل مواد مخدر بوده و مواد مخدر را به امريكا وارد مي كند انجام گرفت. اين اشغال نظامي با سر پيچي و ناديده گرفتن قوانين بين المللي صورت گرفت. نوريگا به امريكا آورده شد و تحت محاكمه قرار گرفت و محكوم شد. اين دادگاه هيچ گاه علني برگزار نشد.

*در17 ژانويه سال 1991 بعد از چراغ سبز نشان دادن به صدام حسين براي اشغال كشور همسايه ،كويت، كابينه بوش پدر به عنوان رها سازي و آزاد كردن كويت به عراق حمله ور شد. با اينكه در همان زمان مي توانستند رژيم صدام حسين را سرنگون كنند، از انجام اين كار خودداري نمودند. صدامي كه همه جهانيان مي دانستند كه دستانش به خون مردم ايران و حتي مردم عراق ، بخصوص كردهاي عراق، آغشته است.


1993-2001 Bill Clinton از حزب دمكرات


برخي از عملكردهاي بيل كلينتون رئيس جمهور سابق حزب دمكرات:

* در دو سال اول رياست جمهوري ، بيل كلينتون تقريبا 6 ميليون شغل ايجاد نمود.

* در سال 1994 امريكا پايين تر ين حد نصاب تورم اقتصادي و بي كاري را در 25 سال گذشته داشت.

* در زمان بيل كلينتون 600 ميليارد دلار از كسري بودجه كاسته شد. و اين اولين كاسته شدن كسري بودجه بعد از هري ترومن بود.

* به دوران گذار دمكراسي در افريقاي جنوبي كمك بسيار نمود.

* كشورهاي اوكراين ، بلا روس و قزاقستان را ترغيب و راضي نمود تا سلاحهاي هسته اي خود را ، كه از زمان فروپاشي شوروي در آن كشور ها باقي مانده بود، به روسيه بازگردانده و به كشورهاي غير اتمي تبديل شوند.

* با كره شمالي بر سر برنامه هاي اتمي آن كشور به توافق رسيد. و كره شمالي برنامه هسته اي خود را به تعليق در آورد.

*كلينتون مفاد و اصول صلح بين اسراييل و فلسطين را در سپتامبر سال 1993 به امضاء دو طرف رساند. (عكس بالا)

* در جولاي سال 1994 قرارداد صلح بين اردن و اسراييل را امكان پذير ساخت.

* از مردم ايران بخاطر كودتاي ننگين 28 مرداد سال 1332بطور رسمي، به وسيله خانم مارلين آلبرايت وزير امور خارجه وقت امريكا ، پوزش خواست.


2001- تاكنون George W. Bush از حزب جمهوريخواه

عملكردهاي جورج بوش رئيس جمهور امريكا تاكنون :

* در فوريه سال 2001 از پيوستن به 123 كشور جهان در مورد منع استفاده از بمبها و مين ها ضد پرسنلي خودداري نمود.

* در سال 2001 دولت بوش با لغو قرارداد كيوتو كه براي جلو گيري از گرمايش جهاني "ْGlobal warming” بوجود آمده بود، امريكا را از اين پيمان محيط زيست جهاني خارج نمود.

* در آوريل سال 2001 نماينده امريكا در كميته حقوق بشر سازمان ملل انتخاب نشد. به همين دليل امريكا از پرد اخت حق عضويت باقي مانده قبلي خود كه، بالغ بر 244 ميليون دلار بود، سرباز زد.

* در مي سال 2001 جورج بوش گفتگو با اتحاديه اروپا را براي بحث در باره كم كردن و كنترل دولتي نسبت به جاسوسي هاي اقتصادي ، استراق سمع تلفني، اي ميل و فكس را نپذيرفت.

* در جولاي سال 2001 امريكا تحت رهبري جورج بوش از قرارداد سال 1972 منع توليد و استفاده از سلاحهاي بيولوژيكي و شيميايي كه به امضاء 144 كشور جهان رسيده بود، خارج شد. در همين زمان امريكا بدون ارائه هيچگونه سند و مدركي كشورهاي عراق، ايران، كره شمالي، ليبي، سودان و سوريه را به نقض همين كنوانسيون كرد.

*در جولاي سال 2001 با طرح بين المللي استفاده از انرژي پاك كه توسط كشورهاي گروه 8 تهيه شده بود، مخالفت كرد.

*در سپتامبر سال 2001 از كنفرانس بين المللي ضد نژاد پرستي كه در آفريقاي جنوبي با شركت 163 كشور در جريان بود، خارج شد.

* در 7 اكتبر سال 2001 نيروهاي امريكا تحت عنوان مبارزه با تروريسم و ريشه كردن سازمان القاعده ، به رهبري اسامه بن لادن ، به افغانستان حمله كرد. اسامه بن لادن در زمان رياست جمهوري رونالد ريگان و جورج بوش پدر به عنوان " جنگجويان آزادي" نامبرده ميشد. و كمكهاي مالي و تسليحاتي دريافت مي كرد. در عوض با اينكه از 19 نفر هواپيما ربايان ، 15 نفر آنها تبعه عربستان سعودي بودند، بدليل روابط خانوادگي آل سعود با خانواده بوش و منافع اقتصادي عظيم آنها با عربستان سعودي، كوچكترين واكنشي نسبت به اين كشور نشد.

*در دسامبر سال 2001 كابينه جورج بوش از قرارداد سال 1972 منع توليد سلاحها ي قاره پيما خارج شد.

* در دسامبر سال 2001 كابينه بوش خواهان استثناء نمودن محاكمه رهبران سياسي و پرسنل ارتش امريكا از دادگاه بين المللي جنايات جنگي شد. اين قرارداد در جولاي سال 1998 در رم- ايتاليا با قبول 120 كشور جهان بوجود آمد. ( امريكا امروز ديگر عضو دادگاه بين المللي عليه بشريت نيست )

* در سال 2001 شوراي عمومي سازمان ملل متحد طرحي را تصويب كرد كه به تحريم امريكا عليه كوبا پايان داده شود. اين طرح با 167 راي موافق و 3 راي مخالف ( امريكا ، اسراييل و جزاير مارشال) به تصويب رسيد. كابينه بوش آنرا ناديده گرفت.

* در آوريل سال 2002 كابينه بوش انجام كودتا را در ونزوئلا بر عليه هو گو چاوز ، رئيس جمهور آن كشور صادر كرد. بعد از 2 ماه اعتصابات سراسري مردم در طرفداري از هوگو چاوز و محكوم شدن كودتا از طرف 19 كشور امريكاي لاتين، كودتا با شكست مواجه شد و چاوز به قدرت بازگشت. امريكا عقب نشيني كرد، ولي به كمكهاي مالي خود به مخالفان چاوز به رهبري پدرو كارمونا ، يكي از كار تلهاي نفتي، ادامه داد. و خواستار رفراندم براي تائيد و يا نفي چاوز شد. اين رفراندم در 15 اوت 2004 برگزار شد و 58 % مردم دوباره چاوز را تائيد كردند.


*در 19 مارس سال 2003 بعد از اتهامات و پرونده هاي ساختگي جورج بوش و كابينه او نسبت به عراق از قبيل: تهيه و توليد سلاحهاي كشتار همگاني ، رابطه رژيم صدام با القاعده و فاجعه 11 سپتامبر و غيره، و بدون توجه به افكار عمومي جهان ، متحدان اروپايي خود و سازمان ملل متحد به عراق حمله ور شد. در همين مدت هيچگونه سند و مدركي دال بر وجود و توليد سلاحهاي هسته اي در عراق بدست نيامد. در عوض قراردادهاي كلان اقتصادي به شركتهاي امريكايي و راس آن به هالي بر تون و شركتهاي وابسته به آن، كه ديك چيني معاون جورج بوش منافع مالي بسياري در آن دارد و تا سال 2000 رياست آن را بر عهده داشت، داده شد. هم چنين گرو هي از سرمايه دار ان امريكا كه با خانواده بوش ارتباط نزديك دارند قراردادهايي با ارقام بيش از 500 ميليون دلار را دريافت داشته اند. در همين رابطه با وجود اينكه جورج بوش حملات تندي به جمهوري اسلامي مي كند ، و ايران را جزء "محور شيطاني" مي خواند، اما شركت هالي بر تون و شركتهاي وابسته به آن به فعاليت اقتصادي در جنوب ايران مشغول هستند.

دونالد رامسفيلد وزير دفاع كنوني امريكا در حال فشردن دست همكاري با صدام حسين است. اين ملاقات در سال 1984 ، زماني كه او نماينده مخصوص وزارت امور خارجه كابينه رونالد ريگان بوده، گرفته شده است، زماني كه عراق و ايران در جنگ بودنند و عراق از طرف امريكا ،و در زمان رياست جمهوري رونالد ريگان از حزب جمهوري خواه ، مورد حمايت قرار مي گرفت. عراق در همين زمان از سلاحهاي شيميايي عليه ارتش ايران و مردم كرد در عراق استفاده كرد كه امريكا از آن چشم پو شي كرد و اعتراضي نكرد.


*در حالي كه در پايان سال 2000 نه تنها بودجه امريكا كسري نداشته و بيش از 200 ميليارد دلار اضافه نشان ميداده است، ولي در زمان جورج بوش كسري بودجه امريكا به بيش از 500 ميليارد دلار رسيده است. در همين حال بودجه نظامي به ركورد جديد 401.3 ميليارد دلار رسيده است. ژنرال بازنشسته ارتش امريكا Admiral Eugene Carroll, Jr مي گو يد: " براي 45 سال ،در خلال جنگ سرد، ما مسابقه تسليحاتي با شوروي داشته ايم و بنظر مي رسد امروز ما با خود اين مسابقه تسليحاتي را داريم و ادامه ميدهيم."

*از فوريه سال 2001 تاكنون بيش از 2ميليون كار از دست رفت و مردم كار خود را از دست دادند. و اين بدليل سياست غلط اقتصادي جورج بوش است. در اين دوران شركتهاي امريكايي براي استفاده از نيروي كار ارزان به كشورهاي جهان سوم رفتند.

نتيجه:

آنچه كه از تاريخ رياست جمهوري امريكا مي توان نتيجه گرفت اينكه هر زماني كه حزب دمكرات به قدرت مي رسند ، روزنه هاي اميد در ايران ، در جهت رسيدن به آزادي و دمكراسي بوجود مي آيد. در همين دوران است كه مي بينيم اسراييل به عقب نشيني دست مي زند و روند صلح در خاورميانه شكل مي گيرد. نمونه هاي آن را مي توان توافق صلح 1993 اسلو و توافق صلح ميان اردن و اسراييل در سال 1994 در زمان بيل كلينتون و يا توافق صلح كمپ ديويد فيمابين مصر و اسراييل در زمان زمامداري جيمي كارتر ديد.

به عكس ، هر زماني كه جمهوريخواهان در راس قدرت باشند، آتش جنگ در گوشه اي از جهان برافروخته ميشود. و اوضاع ايران بيش از پيش به سوي ديكتاتوري و استبداد پيش مي رود. هم چنين در همين دوران است كه حكومت اسراييل به تاخت و تاز هاي خودسرانه خود در منطقه شدت مي بخشد و مورد حمايت دولتهاي جمهوريخواه امريكا قرار ميگيرد. نمونه هاي آن را مي توان در كابينه رونالد ريگان ديد كه چگونه آريل شار ون در سال 1982 به قتل عام فلسطين ها در جنوب لبنان دست زد. و يا كشتار مردم فلسطين و ايجاد ديوار به اصطلاح حفاظتي در زمامداري جورج بوش صورت ميگيرد.
ري كلوز ، رييس پيشين سيا در عربستان كه به مدت 27 سال در بخش عربي سيا فعاليت مي كرده است، در مجله Nation در باره منطقه و عراق مي گو يد: " ....اهدافي را كه ما از آغاز اين بحران بر اساس ايدئولوژي نو محافظه كاران داشته ايم هرگز قابل دستيابي نبوده اند، زيرا در اصول تمامي اين اهداف با روح ناسيوناليسم عراقي مخالف و بي احترام بوده اند. نخست آنكه، ما در جستجوي پايگاه هاي نظامي اي با اهداف استراتژيك دراز مدت هستيم. دوم، قصد داريم كه نفوذ و كنترل اجرايي خود را بر سياست هاي نفتي عراق حفظ كنيم. سوم، خواهان سرمايه گذاري نامحدود خارجي در كشوري هستيم كه سابقه اي طولاني در خصومت و رويارويي با مالكيت منابع و ساختار هاي اقتصادي خود توسط خارجي ها دارد. چهارم، انتظار داريم كه عراق از نقش امريكا در فرايند صلح خاورميانه پشتيباني كند، حتي اگر اين پشتيباني به معناي حمايت مطلق از موضع جورج دبليو بوش و آريل شارون باشد. شكست در دسترسي به اين چهار هدف عمده از ديدگاه هر دو جناح جمهوريخواه و دمكرات، به منزله شكست سياست جورج بوش در عراق محسوب مي شود. در عين حال دولت فعلي امريكا خود را در حال حاضر محصور در چهارچوبي كرده است كه هيچ گونه سفري براي تعديل و تغيير اين اهداف به شكلي كه با واقعيت هاي هر روزه تطبيق كند باقي نگذاشته (است). بايد رژيم واشينگتن تغيير كند. اين تنها راه حل مشكل عراق است. (4)"

حسن عليزاده
yekashena@hotmail.com
لوس آنجلس- آمريكا
5 شهريور 1383

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

------------------------
1- البته كانديداي سومي از حزب سبزها ، رالف نيدر، وجود دارد. ولي از آن جائي كه شانس پيروز شدن او بسيار كم است، بيشتر تمركز بروي دو كانديداي ديگر است. حتي طرفداران حزب سبز ها هم به جان كري راي خواهند داد. چرا كه معتقد هستند راي دادن به كانديداي حزب سبزها باعث پيروزي جو رج بوش خواهد شد.

2- جان اف كندي در سال 1962 در دالاس- تگزاس ترور شد و معاون او ليندن جانسون جاي او را گرفت.

3- بدليل رسوايي واترگيت، نيكسون مجبور به استعفا شد و معاون او ،جرالد فورد ، جاي او را گرفت.

4- "چگونه مي توان از عراق خارج شد". برگرفته از گزاره نامه " همسايگان " شماره 32 صفحه 10 و 11، چاپ لوس آنجلس، ؟

-----------------------------
در تهيه اين نوشتار از منابع زير استفاده شده است:

http://www.un.org/english/

http://www.un.org/documents/scres.htm

http://untreaty.un.org/English/treaty.asp

http://www.historyguy.com/american_military_history.html

http://www.uwm.edu/~lauraab2/history.htm

http://www.globalresearch.ca/

http://www.san.beck.org/GPJ30-CentralAmerica.html#5

http://history.hyperjeff.net/conflicts/MiddleEast/Timeline2.html

--. In Our Image: America's Empire In The Philippines. 1989, by Stanley Krakow.
--. The Wars of America. 1981, by Robert Leckie.
--. Kohn, George C. Dictionary of Wars. New York: Facts On File Publications. 1986.
--. Morley, David F. Wars of the Americas: A Chronology of Armed Conflict in the New World, 1492 to the Present. Santa Barbara, California: ABC-CLIO, 1998.
--. Eggenberger, David. An Encyclopedia of Battles: Accounts of Over 1,560 Battles from 1479 B.C. to the Present. Dover Publications Inc., New York, 1985.
–--. Archbishop Oscar Romero: "The Last Sermon" in The Central American Crisis Reader

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11348

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چرا انتخابات رياست جمهوري امريكا براي ما ايرانيان مهم است؟ حسن عليزاده' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016