دوشنبه 9 شهريور 1383

مجموعه اخبار خارجي سايت رويداد

يکشنبه 8 شهريور - رويداد

سپاه ضمن منتسب كردن تحركات «مقتدي صدر» به «مقاومت مردم عراق» از «آماج خشم مردم عراق»‌در آينده خبر داد

سپاه پاسداران روز يكشنبه هشتم شهريورماه با انتشار اطلاعيه اي درباره حوادث اخير نجف، مقاومت نيروهاي «مقتدي صدر» در برابر دولت موقت عراق و نيروهاي آمريكا را «سيره جاودان و ملكوتي فاتح خيبر علي (ع)» ناميد.
در اطلاعيه روابط عمومي سپاه آمده است:«تاريخ سراسر حماسه وافتخار شيعه سرشار از صحنه هاي شکوهمند و آموزنده است که سربلندي رهروان خط ولايت علوي و شيفتگان سيره جاودان وملکوتي فاتح خيبر علي مرتضي (ع ) در نبرد با ظلم و تجاوز به حريم مقدسات ديني را شهادت ميدهد.»
اين اطلاعيه مي‌افزايد : «مقاومت دليرانه مردم عراق ، بويژه جوانان شجاع و غيرتمند آنان ، پس از چند هفته نبرد با اشغالگران در شهر نجف سرانجام با قدرت نمايي مرجعيت ديني و حضور آيت الله سيستاني به بارنشست و آرامش به اين شهر بازگشت . »
در اطلاعيه سپاه پاسداران همچنين تاکيد شده که شواهد نشان مي‌دهد، آمريکا و اشغالگران بزودي آماج خشم مردم مسلمان عراق شده و باخفت ،خواري و سرافکندگي خاک مقدس اين سرزمين را ترک خواهند کرد.


مجلس اعلا: نه آمريكا، نه مقتدي!

«عبدالعزيز حكيم» رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در گفت‌وگو با يك روزنامه تركيه گفت: شيعيان عراق آمريكا و «مقتدي صدر» را نمي‌خواهند.
به نوشته شماره يكشنبه هشتم شهريور ماه روزنامه «استار»، «حكيم» افزود: تشكيل جبهه‌هاي مختلف درميان شيعيان عراق موجب بحران‌هاي جدي مي‌شود كه امكان حل آنها وجود نخواهد داشت.


علاوي : دولت عراق با قدرت با «جيش المهدي» مقابله مي‌کند

«اياد علاوي» نخست وزير عراق گفت که دولت با قدرت با عمليات جيش المهدي وابسته به «مقتدي صدر» در ساير شهرهاي عراق مقابله خواهد کرد.
وي گفت : در گزارشهايي که امروز (يکشنبه هشتم شهريورماه) دريافت کردم آمده است ، عملياتي
همچنان در مناطق ديگري از عراق مانند بصره ، العماره و بخشهايي از بغداد به اسم جيش المهدي در حال انجام است که اين ناراحت کننده و تاسف بار است و ما با قدرت با آن مقابله خواهيم کرد.
علاوي افزود : همه ما پيام مقتدي صدر را ديديم که وي از جيش المهدي خواست سلاحهاي خود را کنار بگذارند و مظاهر نظامي گري را ترک کنند، اين مسرت بخش است ولي به نظر ميرسد عواملي در جيش المهدي وجود دارند که همچنان بر دشوار کردن اوضاع عراق در خارج از شهر نجف مصمم هستند.
وي گفت : به نظر من فرد يا افرادي درشبکه هاي مسلحي که خود را جيش المهدي مينامند، از دستورات مقتدي صدر سرپيچي ميکنند.
نخست وزير عراق گفت : اين عمليات که در مناطق مختلف عراق صورت ميگيرد، مخالف ديدگاه مرجعيت ، دولت و کنفرانس ملي عراق است و دولت عراق با قدرت با اين موضوع مقابله خواهد کرد.
وي افزود : اميدواريم جيش المهدي در همه مناطق عراق سلاح را کنار بگذارد و موضع مخالف با صلح و ثبات در عراق اتخاذ نکند.
نخست وزير عراق تاکيد کرد : دولت به هيچ وجه اجازه عمليات مسلحانه در خارج نجف و محدوده کشور عراق را نميدهد، خواه توسط شبکه القاعده يا شبکه زرقاوي يا بن لادن باشد يا ارتشي که جيش المهدي ناميده ميشود.
وي گفت : تحويل دادن سلاح موضوعي اساسي و مهم است و از آن صرفنظر نخواهد شد.
علاوي افزود : صداهايي همچنان از اين سو و آن سو به گوش ميرسد که خواهان باقي ماندن جيش المهدي است و سلاح خود را کنار نميگذارد،ما هرگز اجازه اين امر را نميدهيم و با اين مساله در چارچوب قانون برخورد خواهيم کرد.
وي افزود : حقيقتا نميفهم که جيش المهدي و دفتر مقتدا صدر چه ميخواهد، آنان به صورت مشخص خواهان چه چيزي هستند و برنامه سياسي آنان چيست .
نخست وزير عراق گفت : هنگامي که هدف اعلام شده روشن ومشخص نباشد نتيجه اي منطقي از آن برداشت ميشود مبني بر اينکه اين گروهها خواهان زيان رساندن به عراق و بيشترين اثرگذاري (سوء ) بر ساختار زيربنايي اين کشور هستند و هيچ عراقي خواه در داخل يا خارج از عراق اجازه اين کار را نخواهد داد.
برپايه اين گزارش ، طرح صلحي که از سوي آيت الله علي سيستاني پيشنهاد شد "بر خلع سلاح شهرهاي نجف و کوفه ، خروج همه عناصر مسلح از اين دو شهر، بازنگشتن به اين دو شهر و خروج نيروهاي چند مليتي از نجف و کوفه " تأکيد دارد.
افراد مسلح جيش المهدي از شهرهاي نجف و کوفه خارج شده اند ولي هنوز سلاحهاي خود را تحويل نداده و انحلال جيش المهدي را آنگونه که دولت موقت عراق ميخواهد، اعلام نکرده اند.



آمادگي ايران براي بازسازي حرم امام علي(ع)

سازمان ميراث فرهنگي ايران آمادگي خود را براي بازسازي حرم امام علي(ع) اعلام كرد.
به گزارش روز يكشنبه هشتم شهريور ماه خبرنگار «رويداد» و به نقل از خبرگزاري «فرانسه»، به دنبال درگيري‌هاي اخير در نجف و وارد شدن برخي خسارات به بخش‌هايي از حرم، برخي مقامات ايراني آمادگي خود را براي تأمين هزينه‌ها و بازسازي بخش‌هاي آسيب ديده حرم اعلام كردند. حجت‌الاسلام حسين شاهمرادي رئيس ميراث مذهبي گفت: ما آماده فرستادن نيرو و تأمين كليه هزينه‌ها هستيم. حرم امام علي(ع) يكي از زيارتگاه‌هاي اصلي ايرانيان است.

جان كري: بايد در صورت لزوم اقدامات شديدتري عليه ايران انجام دهيم

«جان كري» نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست جمهوري آمريكا از «بوش» و دولت وي به خاطر تأخير در وضع تحريم‌ها عليه سوريه به شدت انتقاد كرد.
به گزارش روز يكشنبه هشتم شهريورماه خبرنگار بين‌الملل «رويداد» و به نقل از «جروزالم پست»، كري در مقاله‌اي براي روزنامه «فوروارد» نوشت: دولت فعلي آمريكا نقش عربستان سعودي را در تأمين مالي و حمايت ايدئولوژيك از بنيادگرايان اسلامي ناديده مي‌گيرد. وي همچنين بوش را متهم كرده كه به ايران امكان توسعه برنامه‌ هسته‌اي خود را داده است.
كري در مقاله خود در اين روزنامه كه گرايشات اسرائيلي دارد، نوشت: ما بايد با متحدان خود همكاري كنيم تا به برنامه هسته‌اي ايران پايان دهيم و در صورت لزوم اقدامات شديدتر انجام دهيم. وي در مقاله خود نگفت كه منظورش از اقدامات شديد چيست.
جان كري همچنين حمايت و پشتيباني خود را از تأسيس بخشي در وزارت خارجه به منظور مبارزه با «ضديهودي‌گري» اعلام كرده است. بوش با تأسيس چنين دفتري مخالفت كرده است.
سناتور ايالت «ماساچوست» كه خود را بهترين دوست اسرائيل مي‌داند، در ادامه مقاله خود نوشت:وي ديپلماسي تهاجمي عليه كشورهاي عربي و مسلمان كه تبليغات ضداسرائيلي وضديهودي را دنبال مي‌كنند در پيش خواهد گرفت.
وي همچنين حمايت خود را از ساخت ديوار امنيتي اسرائيل اعلام كرد. كري پاييز گذشته با ساخت ديوار مخالفت كرده بود اما بعداً موضع خود را تغيير داد و از آن حمايت كرد.


مخالفت مراجع شيعه عراق با مقاومت مسلحانه

چهار تن از روحانيون شيعه عراقی اعلام كردند که مقاومت مسلحانه راه اعتراض به حضور نيروهای به رهبری آمريکا در اين کشور نيست.
به گزارش روز يكشنبه خبرنگار بين‌الملل «رويداد» و به نقل از «بي‌بي‌سي»، «شيخ علی نجفی»، يکی از اين روحانيون، گفت: اگر مدت اقامت نظاميان خارجی به درازا بکشد آنوقت فرصت برای اعمال "راه های صلح آميز " به سر خواهد رسيد.
جلسه ملاقات اين چهار روحانی در منزل «آيت الله علی سيستانی»، مرجع شيعيان عراق، در نجف برگزار شد.
پس از به اجرا درآمدن طرح پيشنهادی آيت الله سيستانی برای پايان دادن به درگيری های چند هفته گذشته ميان نيروهای شبه نظامی «مقتدی صدر»، روحانی تندرو شيعه عراقی، با نيروهای آمريکايی و دولت عراق، اکنون اين شهر آرام است.
گزارشگر بی بی سی در بغداد می گويد: اظهارات اين روحانيون حائز اهميت است چون شيعيان عراق به آنها توجه می کنند و بسياری از آنان به اين توصيه ها عمل خواهند کرد.
در همين حال، يک هيأت از وزرای دولت موقت عراق برای ملاقات با آيت الله سيستانی و گفت‌وگو در مورد بازسازی شهر نجف به اين شهر رفته است.
اعضای اين هيأت توسط دو هلی کوپتر آمريکايی وارد شهر نجف شدند و بعد با خودرو به حرم امام علی منتقل شدند.
«قاسم داوود»، وزير مشاور عراق که در رأس اين هيأت قرار دارد، گفت:آنان به نجف آمده اند تا به آيت الله سيستانی برای به ثمر رساندن صلح در اين شهر تبريک بگويند.
گزارشگران می گويند: هرچند هيأت وزرا هنگام برقراری آرامش وارد شهر نجف شده است، اما ساختمان‌های اين شهر پوشيده از آثار گلوله باران چند هفته گذشته است و خيابان های آن نيز تخريب شده است.
بازداشت دو نفر به علت تلاش براي بمب‌گذاري در نيويورك
يك پاكستاني و يك شهروند آمريكايي به علت برنامه‌ريزي براي بمب‌گذاري در نيويورك بازداشت شدند.
به گزارش روز يكشنبه هشتم شهريورماه خبرنگار بين‌الملل «رويداد» و به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين دو فرد به شدت از ايالات متحده نفرت داشته و به همين منظور مي‌خواستند در آستانه برگزاري كنوانسيون جمهوريخواهان در نيويورك يك ايستگاه مترو را منفجر كنند.
هنوز هيچ سند و مدركي دال بر ارتباط اين دو فرد با القاعده كشف نشده است. «ريموند كلي» رئيس پليس نيويورك گفت: واضح است كه آنها مي‌خواستند آسيبي به شهر وارد كرده و مردم را بكشند.
نيويورك هم اكنون تحت شديدترين تدابير امنيتي به سر مي‌برد.


دستگيري تظاهركنندگان عليه بوش در نيويورك

نيويورك پيش از آغاز كنوانسيون جمهوريخواهان به تصرف مخالفان بوش درمي‌آيد.
به گزارش روز يكشنبه هشتم شهريورماه خبرنگار بين‌الملل «رويداد» و به نقل از «الجزيره»، در اين كنوانسيون كه از فردا دوشنبه آغاز مي‌شود «جرج بوش» به صورت رسمي به عنوان نامزد جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهوري نوامبر معرفي مي‌شود.
روز شنبه هزاران نفر از طرفداران سقط جنين كه ازسوي گروه‌هاي طرفدار حقوق زنان پشتيباني مي‌شدند. در نيويورك تظاهرات كردند. جمهوريخواهان از مخالفان سرسخت سقط جنين هستند. در تظاهراتي كه در نيويورك از روز پنج‌شنبه برپا شده تاكنون بيش از صدها نفر دستگير شده‌اند. مخالفان بوش مي‌گويند جمهوريخواهان عمداً و به خاطراستفاده‌ از قضاياي يازده سپتامبر، كنوانسيون خود را در نيويورك، ايالتي كه عمدتاً دموكرات است برگزار مي‌كنند. انتظار مي‌رود امروز و فردا تظاهراتي با حضور بيش از 200 هزار نفر در نيويورك برپا شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

چشم راست

در همان روزي كه «شيخ احمد شيباني»، سخنگوي «مقتدي صدر»، ادعا مي‌كرد:«جنبش المهدي، نمايانگر مقاومت مردمي است و منحل كردن اين ارتش، به معناي منحل كردن مردم است»، سرمقاله‌نويس جمهوري اسلامي هم تصريح داشت:«دشمنان اسلام، تلاش زيادي كردند تا بلكه چهره مدافعين حرم علوي را مخدوش كنند و اين مبارزه ضداشغالگري را يك حركت تروريستي يا يك شورش برخاسته از احساسات مقطعي و گذرا معرفي كنند و حتي آنها را گروهي ياغي بخوانند... اين اوج مظلوميت شيعيان عراق است كه توسط اشغالگران و مزدوران محلي آنها، در معرض اين همه بي‌حرمتي و جنايت قرار گرفته‌اند.» در واقع سخنگوي مقتدي صدر و سرمقاله‌نويس جمهوري اسلامي، در شرايطي به صورت همزمان تلاش مي‌كردند ناآرامي‌هاي نجف و اقدامات گروه مقتدي صدر را به كل شيعيان عراق و حتي فراتر از آن، ملت عراق، بسط و تعميم دهند كه يك روز بيشتر از انتشار كشف «جنازه‌هاي سوخته و باد كرده» درزيرزمين دادگاهي كه مقتدي صدر براي سركوب مخالفانش برپاي داشته بود، نمي‌گذشت. حمايت‌هاي صريح و بي‌پرده برخي اصولگرايان داخلي، از گروه‌هايي كه ماهيت رفتاري آنان، چندان بازخورد مناسبي درافكار عمومي جهاني ايجاد نكرده است، بي‌شك هزينه‌هاي خود را متوجه كل نظام خواهد كرد و به عنوان مستند براي اثبات ادعاهاي اشغالگران عراق مبني بر حمايت ايران از عاملان ناآرامي‌هاي اخير نجف به كار خواهد رفت. امري كه به نظر مي‌رسد بايد بر روي آن تأملي جدي صورت پذيرد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11440

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجموعه اخبار خارجي سايت رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016