يكشنبه 15 شهريور 1383

فرانسيس فوكوياما:بوش اگر بار ديگر رييس جمهور شود ديگر افراطي نخواهد بود؛ اسلام‌گرايي بزرگترين چالش پيش روي ليبراليسم خواهد بود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - فرامنطقه‌يي
نظريه پرداز ”پايان تاريخ“ به ناكامي طرفداران خود در دولت جورج بوش اعتراف كرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از برن، فرانسيس فوكوياما، واضع نظريه‌ي جنجالي ”پايان تاريخ“ و از نظريه پردازان محافظه كاران نوين آمريكا گفته است: احتمال اين كه عراق درگير يك جنگ داخلي شود به مراتب بيشتر از احتمال برقراري دمكراسي در اين كشور است.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار هفته‌نامه سوييسي ولت وخه گفته است: جنگ در عراق به هيچ رو امنيت آمريكا را افزايش نداده است كه اين مساله بسيار وحشتناك است.

فوكوياما يك بار ديگر با تكرار فرضيات خود درباره‌ي اسلام، از اسلام گرايي به عنوان بزرگترين چالش براي دموكراسي و ليبراليسم نام برده و خطر آن را به مراتب بزرگتر از خطر كمونيسم در گذشته دانسته است. وي در عين حال ادعا كرده است: اسلام گرايي هيچ آينده‌اي ندارد.
فوكوياما هم‌چنين احتمال تحقق يافتن پيش بيني ساموئل هانتينگتن در مورد جنگ ميان اسلام و غرب را بسيار ضعيف دانسته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با تاييد اختلاف نظر ميان هيات حاكمه در آمريكا گفته است: محافظه كاران در شرايط كنوني به خاطر آنكه اين موضوع تاثيري بر مبارزات انتخاباتي نگذارد، فعلا بر آن سرپوش گذاشته‌اند، ولي چنانچه جمهوري‌خواهان در انتخابات بازنده شوند، اين اختلاف نظرها آشكار شده و بحث شديدي را در آمريكا به دنبال خواهد داشت، اما اگر بوش موفق شود براي چهار سال ديگر انتخاب شود، مسلما محافظه كاران نوين يا به عبارت ديگر تندروها، در دولت او نقش چنداني نخواهند داشت. در ماه‌هاي اخير كالين پاول كه از ميانه روهاست، در تعيين سياست خارجي آمريكا نقش اصلي را دارد، از اين رو وي در كابينه‌ي آينده‌ي بوش، از چهره‌هاي كليدي خواهد بود، در حالي كه به احتمال فراوان دونالد رامسفلد كنار گذاشته مي‌شود. هم‌چنين بوش در دور دوم رياست جمهوري خود ديگر افراطي نخواهد بود و سياست اصول‌گرايي را دنبال خواهد كرد.

Copyright: gooya.com 2016