دوشنبه 16 شهريور 1383

آمريکا درصدد استقرار موشک رهگير اطراف ايران است، خبرگزاري فارس

يک بخش مهم از طرح دفاع موشک ملي آمريکا که توسعه آن امسال در اولويت قرار گرفته است به لحاظ استراتژيک آمريکا را به عراق و افغانستان و برخي از کشورهاي تازه استقلال ‌يافته در حوزه آسيا مرتبط خواهد ساخت و مستلزم احداث پايگاه دائمي آمريکا در اين مناطق است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، جذابيت اين طرح موشکي ملي در اين است که موشک مي‌تواند موشک‌هاي بالارونده را منهدم کند زيرا اين موشک‌ها بواسطه گرمايي که توليد مي‌کنند، راحت‌تر رديابي مي‌شوند.
به گفته مقام‌هاي کنگره آمريکا، بودجه‌ اختصاصي براي اين بخش بتدريج افزايش خواهد يافت به گونه‌اي که تا اکتبر امسال 118 ميليون دلار کنوني با 4 برابر افزايش به 511 ميليون دلار افزايش مي‌يابد.
علاوه بر اين، در سال‌هاي آتي نيز شاهد اين افزايش بودجه خواهيم بود به گونه‌اي که درسال 2006 به 1/1 ميليارد دلار و در سال 2009 به 2/2 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.
يک مقام دفاعي گفت آزمايش اين سيستم براي سال مالي 2010 در نظر گرفته شده است.
اين در حالي است که افزايش شديد بودجه اين برنامه برخي از اعضاي کنگره را دچار ترديد کرده است که آيا تلاش‌هاي آمريکا براي مقابله با حملات موشک از سوي ايران، واشنگتن را به سوي هم‌ پيماناني که به لحاظ استراتژيک درخصوص آنها مردد است سوق خواهد داد و آيا اين امر در نوع خود منجر به تشديد منطق جديد آمريکا براي حضور نظامي در منطقه خواهد شد؟
جک ريد يکي از دموکرات‌هاي ارشد مجلس آمريکا ضمن مخالفت با اين طرح گفت: «مقام‌هاي مسئول مبلغ هنگفتي را براي ساخت اين سيستم به کار مي‌برند بدون اينکه کمي درباره اين سيستم و کارايي آن فکر کنند.»
يک سناتور آمريکايي که نامش فاش نشد گفت: «ساخت اين سيستم بحث استقرار آن را در مکان‌هايي مانند ترکمنستان ، افغانستان ،عراق يا درياي خزر مطرح مي‌کند که اين امر مستلزم ملاحظات ژئوپليتيک است.»
در حالي که متغيرهاي اصلي همچنان ناشناخته باقي مانده‌اند، کارشناسان معتقدند اگر ايران طبق ادعاي آمريکا ظرف دهه آينده موفق به توليد موشک قاره پيما شود، آمريکا نمي تواند صرفا به کشتي‌هاي خود در خليج فارس اتکا کند.
يک مقام دفاعي آمريکا که خواست نامش فاش نشود در پاسخ به اين سوال که آيا دولت عراق، افغانستان و ترکمنستان از اين امر آگاه هستند، گفت:«گفتگو با شرکاي بين‌المللي درخصوص يافتن راه‌هاي همکاري همچنان در جريان است.»
وي افزود :«پنتاگون بر ساخت موشک‌هاي ره‌گير زميني، چند منظوره و سيار متمرکز است که طرح آن مبتني بر فن‌آوري هاي پيشرفته است.»
بر پايه اين گزارش، اين موشک رهگير به منظور پوشش کامل خاک ايران بايستي در ترکمنستان ، خليج فارس ، شرق عراق يا غرب افغانستان مستقر شود.
بر اساس مطالعات انجمن فيزيک آمريکا که سال گذشته منتشر شد يک سکوي شناور در درياي خزر يا پايگاهي در جمهوري آذربايجان نيز مي‌تواند به عنوان راه حلي ديگر براي پوشش دادن خاک ايران مد نظر قرار گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته مقام‌هاي کنگره، هر پايگاه که قرار است براي استقرار اين موشک‌ها ساخته شود کوچک نخواهد بود زيرا هر يک آز آنها بايستي گنجايش سه موشک انداز سيار هر يک با دو موشک رهگير را داشته باشد.
علاوه بر اين با توجه به اينکه اين مناطق در تيررس موشک هاي ايراني قرار دارند از اين رو بايستي تدابير دفاعي خاصي براي محافظت از اين پايگاه‌ها انديشيد.
اين در حالي است که پنتاگون هنوز درباره اين خبر اظهارنظري نکرده است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11668

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمريکا درصدد استقرار موشک رهگير اطراف ايران است، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016