دوشنبه 23 شهريور 1383

رئيس اطلاعات ارتش اسرائيل: ايران قادر است سال آينده به قابليت توليد بمب اتمي دست يابد، هاآرتص

به گزارش سايت روزنامه هاآرتص، رئيس اطلاعات ارتش اسرائيل در يک اظهار نظر که روز دوشنبه پخش شد، گفت که اگر به برنامه اتمي ايران اجازه پيشرفت داده شود، تهران قادر خواهد بود مستقلا تا سال آينده به توليد سلاح اتمي دست زند.
براي مطالعه اصل مطلب به زبان انگليسي در روزنامه هاآرتص، اينجا را کليک نماييد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كالين پاول، وزير امورخارجه‌ي آمريكا در گفت‌وگو با شبكه ي خبري ان.بي.سي در خصوص احتمال ارجاع پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل گفت: فكر مي‌كنم نهايتا پرونده‌ي ايران و در صورتي كه به رفتار كنوني‌اش ادامه دهد به شوراي امنيت خواهد رفت(!)
جامعه‌ي جهاني انتظاراتي از ايران دارد، ما نمي‌خواهيم شاهد اين باشيم كه ايران به يك قدرت هسته‌يي ديگر تبديل شود.
وي ادامه داد: ايران به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و وزراي خارجه‌ي آلمان، فرانسه و انگليس تعهداتي داده است.
پاول همچنين ادعا كرد: معتقديم اگر آنها نگراني‌هاي ما را برطرف نسازند، اين موضوع بايد از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به شوراي امنيت فرستاده شود.
وي با اشاره به نشست شوراي حكام ادعا كرد: ما در مذاكراتمان با اروپايي‌ها شاهد اين حركت بوده‌ايم كه اكنون همه اين مساله‌ي را كمي جدي‌تر مي‌نگرند.
وزير امورخارجه‌ي آمريكا همچنين در بخش ديگري از سخنانش افزود: ما در حال اعمال فشار بين‌المللي عليه ايران و كره‌ي شمالي هستيم.
وي همچنين در گفت‌وگو با شبكه‌ي خبري اي.بي.سي در پاسخ به سوالي درباره‌ي آن چه “معامله‌ي بزرگ پيشنهادي جان كري درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران“ خوانده شده گفت: نمي‌دانم چرا بايد از آن به عنوان معامله‌ي بزرگ ياد كنيم؛ زيرا اين كاري است كه در حال حاضر انجام مي‌دهيم؛ ما در حال مذاكرات گسترده با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هستيم، وزراي خارجه‌ي سه كشور اروپايي مذاكراتي با ايران داشته‌اند و طرف روسي نيز به شكلي فعال مشاركت داشته است.
وزير امورخارجه‌ي آمريكا با تكرار اين كه ايران طي سالها جنبه‌هايي از برنامه‌ي هسته‌يي‌اش را پنهان كرده و آمريكا اولين كشوري بوده كه به آن اشاره داشته مدعي شد: آنها جنبه‌هايي از برنامه‌ي‌شان را پنهان كرده بودند و اكنون اين مساله غيرقابل انكار است؛ آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هفته‌ي جاري تشكيل جلسه مي‌دهد و آن چه را كه ايران انجام داده بررسي مي‌كند و درباره‌ي اين كه آيا بايد در چارچوب جامعه‌ي بين‌المللي تصميم ديگري بگيرد يا خير قضاوت خواهد كرد.
وي همچنين در بخش ديگري از سخنانش ادعا كرد: فكر مي‌كنم در حال حاضر ايران تحت فشار زيادي از سوي روسيه در خصوص نيروگاه بوشهر است(!)
پاول افزود: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين باره نگران است و وزراي خارجه آلمان، فرانسه و انگليس با ما و روس‌ها به منظور بررسي اين كه آژانس در نشست جاري چه اقدامي انجام خواهند داد و اين كه چه مساله‌يي را بايد به ايراني‌ها خاطر نشان كنيم، همكاري مي‌كنند.
وي افزود: بنابراين ايراني‌ها تحت فشار زيادي هستند و هر روز مي‌گويند فعاليت‌شان صلح آميز است و حاضرند در خصوص آن تضمين‌هايي را ارايه دهند؛ بنابراين معامله بزرگ دقيقا چيزي است كه ما بر روي آن كار كرده‌ايم” ما اين مساله (برنامه‌ي هسته‌يي ايران) را كشف كرديم و توجهات را به سوي آن جلب كرديم و گفتيم جامعه‌ي بين‌المللي بايد كاري در اين خصوص انجام دهد.
وي در خصوص حمله‌ي نظامي رژيم صهيونيستي و حمايت آمريكا از آن گفت: فكر نمي‌كنم بخواهيم به اين فرضيه بپردازيم؛ من ديدگاه اسراييل درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران را نمي‌دانم؛ اين برنامه داراي بخش‌هاي زيادي است، ممكن است حمله به بعضي از بخش‌ها ساده باشد و حمله به برخي بخش‌هاي ديگر اين طور نباشد، اما فكر نمي‌كنم در حال حاضر اين راه حلي باشد كه بايد درباره آن صحبت كنيم. راه ديگري براي رويارويي با آن وجود دارد و ما از طريق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، اتحاديه‌ي اروپا و مذاكراتمان با روسي‌ها با آن روبرو مي‌شويم.
پاول با بيان اين كه اين مكانيسم رويارويي با چنين مسايلي است و كاري است كه ما در حال انجام آن هستيم، بدون توجه به جنگ‌افروزي‌هاي آمريكا ادعا كرد: هيچ كس به دنبال جنگ نيست، هيچ كس به دنبال هيچ گونه اقدامي كه به وخيم‌تر شدن اوضاع در اين بخش از جهان بينجامد نيست و ما قصد داريم به استراتژيمان با جلب توجهات به بخشهايي از برنامه‌ي ايران كه به ما به طور واضح نشان مي دهد اين كشور در مسير تسليحاتي حركت مي‌كند ادامه دهد.
اين اظهارات در حالي مطرح مي‌شود كه آژانس در گزارش اخيرش از همكاري ايران با بازرسان بين المللي ابراز رضايت كرده و گفت كه اكثر شبهات رفع شده است. مقامات كشورمان نيز گفته‌اند كه به همكاري‌هايشان برپايه‌ي تعهدات بين المللي‌شان ادامه مي‌دهند.

ايسنا همچنين به نقل از آصفي مي نويسد: آمريكا مي‌خواهد نشان دهد مذاكرات ايران باآژانس و اروپا بي‌فايده است. حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان روز گذشته (يكشنبه) در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي با تبريك به مناسبت عيد مبعث افزود: ديپلماسي ما فعال است و هر روز يك ابتكار جديد داشته‌ايم. كار ما با اروپا مي‌تواند بسيار گسترده باشد.
وي يادآور شد: حيف است ظرفيت‌هاي ايران و اروپا صرفا منحصر به يك يا دو موضوع شود. بحث از يك همكاري فراگير و از يك مذاكرات جامع در زمينه‌هاي مختلف است كه مي‌تواند منافع ايران، اروپا و امنيت منطقه را تامين كند.
آصفي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه آيا خبر عدم اجازه‌ي ايران به بازرسي از سايت پارچين كه از سوي رسانه‌هاي غربي اعلام شده، صحت دارد؟ گفت: هيچ چيز رسمي در اين زمينه به ما اعلام نشده است. ما وارد گفت‌وگوهاي مقدماتي در اين زمينه شده‌ايم. موضوعات بسيار مهم‌تري با آژانس و اروپا داريم و اين مساله‌اي جزئي است.
وي ادامه داد: مذاكرات مستمر ما با اروپايي‌ها در فضاي خوب در حال پي‌گيري است. سفر روحاني هم در همين چارچوب و در فضاي بسيار روشن صورت گرفت. اظهاراتي كه اروپايي‌ها بعد از اين سفر ارايه كردند كه تنها راه براي حل و بحران گفت‌وگو است؛ در همين چارچوب ارزيابي مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: بحث اولتيماتوم از سوي اروپا مطرح نبوده و خود آنها هم اين را رد كرده‌اند. آژانس از اواسط هفته‌ كار خود را آغاز مي‌كند و فكر مي‌كنيم كه چيز پنهاني باقي نمانده باشد. بيش از 50 درصد از مسايل را حل كرده‌ايم و مسايل بسيار محدود هم در آينده حل خواهد شد.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان تاكيد كرد: متوجهيم كه آمريكا تلاش دارد نشان دهد مذاكرات ايران با آژانس و اروپا بي‌فايده بوده، براي اين‌كه بتواند به جنجال‌سازي خود ادامه دهد. اما جامعه‌ي جهاني واقف است كه ما با آژانس همكاري خوبي داشته و داريم؛ ضمن اين‌كه با اروپا هم روابط خوب داشته و خواهيم داشت و جاي هيچ‌گونه نگراني وجود ندارد.
آصفي در پاسخ به اين‌كه آيا ايران به اروپا امتيازي خواهد داد؟ گفت: بحث امتيازدهي يا مسايلي از اين قبيل مطرح نيست. با اروپا بحث خوبي را شروع كرده‌ايم و بحث‌هاي كلان‌تري داريم. در حال حاضر در حال مذاكره با اروپا هستيم.
وي افزود: اگر اروپا يا جامعه‌ي جهاني از ما اطمينان مي‌خواهد كه از فناوري هسته‌يي به صورت صلح‌آميز استفاده كنيم، ما آماده‌ايم و اعلام كرده‌ايم برنامه‌هاي ما صلح‌آميز است. اگر بحث اطمينان است، حاضريم در چارچوب پروتكل اطمينان و همه گونه تضمين دهيم.
وي ادامه داد: اگر بحث اين است كه به فناوري صلح‌آميز نرسيم، منتفي است؛‌ چون به آن رسيده‌ايم و داراي فناوري صلح‌آميز هستيم. اين‌كه آيا ايران آماده است تضمين دهد، بله آماده‌ايم.
آصفي يادآور شد: به فتواي رهبري‌مان استفاده از سلاح هسته‌يي حرام است و هيچ دسته و گروه و طيفي به فكر دستيابي به اين سلاح نيست و در دكترين ايران جايي ندارد. ما نگران نيستيم از اين‌كه در چارچوب پروتكل اطمينان و تضمين‌ها را بدهيم.
وي گفت: هيچ چيز رسمي از سوي ايران در زمينه‌ي تعليق غني‌سازي گفته نشده و ما موضوعات مهم‌تري را با اروپا داريم.
وي درخصوص احتمال رفتن پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت در اجلاس آتي شوراي حكام گفت: هيچ احتمالي نمي‌دهم كه در نشست آتي پرونده‌ي ما به شوراي امنيت برود؛ چون هيچ دليلي براي آن وجود ندارد.
آصفي درخصوص كيك زرد و تبديل آن به Uf6 گفت: كيك زرد اصلا ارتباطي به تعليق و غني‌سازي ندارد و خاكي است كه در همه‌ي كشورهاي دنيا كه معادن آن را دارند، يافت مي‌شود.
وي ادامه داد: آن‌چه كه مسووليت ايران اين است كه غني‌سازي نكند كه به آن پايبنديم و گفتيم تبديل گاز به اورانيوم غني‌شده را انجام نخوهيم داد. هر كاري كه ما در سايت‌هايمان انجام مي‌دهيم با همكاري آژانس بوده است. ضمن اين‌كه در مورد كيك زرد هم به‌موقع به آژانس اطلاع داده بوديم و عجيب و غريب نيست و مخفي نبوده است.
وي درخصوص اطلاع‌رساني مباحث كلي با اروپا گفت: چون مذاكرات مقدماتي است و تازه شروع كرده‌ايم بايد اجازه دهيم اطلاع‌رساني وقتي كه در مسيرش به نتيجه رسيديم، انجام شود و آن چيزي نيست كه از نظر افكار عمومي پنهان بماند و به‌موقع اعلام مي‌شود.
آصفي تاكيد كرد: از ابتدا اعلام كرديم نبايد اجازه داد آمريكا و اسرائيل در همكاري ما با آژانس خدشه وارد كنند و براي اسرائيل هيچ حقي را قائل نيستيم.
وي افزود: اسرائيل كه جزو NPT نيست و به عنوان يك عنصر شرور و ناهنجار در جامعه‌ي بين‌الملل است و خود داراي سلاح اتمي است و باعث تخريب در منطقه است چه‌طور به خود اجازه مي‌دهد اظهارنظر كند.
وي تصريح كرد: جامعه‌ي جهاني و اروپا بايد توجه داشته باشند كه اسرائيل بي‌جهت آنها را فريب ندهد.
آصفي با اشاره به اين‌كه بيش از 95 درصد از مشكلات مهم با آژانس مانند موضوع آلودگي‌ها و منشأ آن حل شده، گفت: دو، سه درصد باقي مانده هم جزئي است و حل مي‌شود و اين نشان مي‌دهد كه ايران همكاري موثر و داوطلبانه داشته و اين‌طور نبوده كه مسايل را با اكراه دنبال كرده باشد؛ ضمن اين‌كه در گزارش اخير آژانس هم از همكاري‌هاي ايران به‌ويژه در چند ماهه اخير تشكر شده است.
آصفي درخصوص ارايه‌ي مدرك از سوي هيات عراقي به ايران درخصوص دخالت در امور عراق گفت: در سفر اخير هيات عراقي به ايران هيچ سند و مدرك و شواهدي از سوي هيات عراقي دريافت نكرديم كه نشان دهد نيروهاي ايراني يا ايران در امور عراق دخالت دارد.
وي افزود: آن‌چه كه طرف عراقي مطرح كرد درخواست همكاري و كمك ايران براي ايجاد امنيت عراق بود. چون ثبات و امنيت در عراق ثبات و امنيت خود ما و موثر در ثبات منطقه است با نظر مثبت از آن اعلام آمادگي كرديم.
آصفي از جزئيات طرح روسيه براي مبارزه با تروريسم اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: در مقام پاسخگويي در اين رابطه نيستم.
وي ديدار سران كرد عراقي با بعضي رهبران كرد مخالف ايران را خيلي بي‌اهميت دانست و گفت: صحبت كردن درباره‌ي برخي ملاقات‌ها كه نه ارزش اخلاقي و نه ارزش عملي و سياسي دارد وقت تلف كردن است.
وي ادامه داد: روابط ما با اكراد شمال و غرب كشورمان بسيار خوب است و احترامي كه ما براي آنها قائليم هيچ جاي نگراني را براي ما باقي نمي‌گذارد.
آصفي درخصوص رفتار دوگانه‌ي اروپا با منافقين و نشست مطبوعاتي آنها در فرانسه گفت: خود غربي‌ها مي‌دانند كه اين گروه جايگاهي ندارد و رسانه‌هاي ما بايد مراقب باشند كه بيهوده از يك جلسه‌ي داخلي منافقين نشست مطبوعاتي تعبير كنند.
وي افزود: ما از هيچ كشور و دسته‌اي برخورد دوگانه نمي‌پذيريم كه خود اتحاديه اروپا هم اين امر را مي‌داند. انتظار داريم اروپا و ديگر كشورها با اين گروه كه در تروريسم نهايت افراط‌گري را از خود بروز داده‌اند در همين چارچوب برخورد نمايند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه ايسنا به نقل از الوطن نوشت، اتحاديه اروپا گزارش كامل نتايج مذاكرات با ايران در وين را در اختيار آمريكا گذاشته است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه‌ي چاپ عربستان ادعا كرد: اين گزارش شامل ضرب الاجل اتحاديه اروپا براي تهران است.
الوطن ادامه داد كه محتواي گزارش اتحاديه اروپا به آمريكا فاش نشده است، اما گزارشات متعدد حاكي است كه اين گزارش شامل سه مورد است كه اين موارد عبارتند از اعتراف به شكست مذاكرات سه جانبه اروپايي‌ها كه سعي كردند از طريق مذاكره ايران را به متوقف كردن برنامه‌هاي هسته‌يي يا متوقف كردن بخش مربوط به غني سازي اورانيوم متقاعد كنند، اصرار اتحاديه اروپا به اين كه مذاكره بهترين راه حل در شرايط فعلي است و در نهايت مخالفت اتحاديه اروپا با ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت.
الوطن ادامه داد: دو نكته آخر موضع گيري‌هايي هستند كه مخالف موضع آمريكاست؛ چرا كه آمريكا خواهان ارجاع هر چه سريعتر پرونده هسته‌يي ايران به سوي امنيت است.
اين روزنامه به نقل از مقامات اروپايي ادعا كرد: حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در وين اظهار داشته است كه كشورش اصولا با متوقف ساختن برنامه غني سازي اورانيوم مخالف نيست و گزارشات فني مربوط به روند برنامه‌هايي كه ممكن است تهران آن را متوقف كند، ارايه داده است.
اين روزنامه به نقل از كارشناسان مجهول الهويه‌ي آمريكايي مدعي شد: پيشنهاد روحاني تنها تلاش براي اعطاي وقت بيشتر و سنگ اندازي در برابر نشستهاي بين‌المللي است.
ايسنا همچنين گزارش داد که پايگاه اينترنتي اي‌يو آبزرور به نقل از ديپلماتهايي كه نامي از آنها نبرد مدعي شد: ممكن است در حاليكه بازرسان براي ارايه گزارش ديگر از برنامه‌هاي هسته‌يي ايران آماده مي‌شوند، زمان براي همكاري ايران با جامعه بين‌المللي به پايان برسد(!)
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پايگاه اينترنتي اروپايي به نقل از ديپلماتهاي اروپايي با اشاره به نشست امروز وزراي خارجه اتحاديه اروپايي ادعا كرد: اين نشست مي‌تواند تاكيد كند در صورتي كه ايران به مخالفت با تعليق فعاليتهاي هسته‌يي‌اش ادامه دهد، بروكسل آماده است تا اقدامي سخت را عليه ايران اتخاذ كند.
اين گزارش به نقل از ديپلماتها ادامه داد: 25 كشور عضو اتحاديه اروپا ممكن است با ارجاع اين مساله به شوراي امنيت سازمان ملل موافقت كنند(!)
رسانه‌هاي غربي هم‌زمان با برگزاري نشست شوراي حكام بر جوسازي‌هايشان عليه فعاليت هسته‌يي و مواضع مقامات كشورمان در اين باره افزوده‌اند. اين در حالي است كه مقامات كشورمان بارها تاكيد كرده‌اند كه از حق كشورمان در استفاده از فعاليت صلح‌آميز هسته‌يي صرف نظر نخواهند كرد.
در همين حال حسين موسويان در جمع خبرنگاران تاكيد كرد كه خواست تعليق كه در قبال ايران مطرح شده، غيرمنطقي است؛ چرا كه اين امر قانوني است و ايران تمام معيارها براي اعتمادسازي را برآورده كرده است.
به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين موسويان، دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كشور و سخنگوي هيات اعزامي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما به اروپا گفته‌ايم كه تاكنون اعتمادسازي كرده‌ايم و همكاري‌هاي ما با آژانس نشانگر آن است كه جاي نگراني وجود ندارد؛ با اين حال به آنها اعلام كرده‌ايم كه براي مذاكره در خصوص غني‌سازي آماده مذاكره و همكاري بيشتر هستيم.
وي تاكيد كرد: آژانس به اين نتيجه رسيده است كه اظهارات ايران درباره‌ي غني سازي ليزري و تبديل اورانيوم صحيح بوده است و مديركل گفته كه اين مسايل براساس پادمان قابل رفع است.
موسويان ابراز داشت: موضوع آلودگي و سانتريفوژ P2 پيشرفت داشته و انتظار مي‌رود اين مسايل در اجلاس نوامبر عادي شود.
وي پيش بيني كرد كه مذاكرات در اجلاس شوراي حكام با گزارش كتبي و شفاهي محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي چندان فاصله‌اي نداشته باشد و رسيدگي به برنامه‌ي هسته‌يي ايران تا ماه نوامبر پايان يابد.
سخنگوي هيات اعزامي ايران تصريح كرد: در گزارش مديركل همكاري خوب ايران اشاره شده و درك آژانس از ايران خوب است.
موسويان تاكيد كرد: بحث آلودگي سطح بالا از نظر آژانس حل شده و منشا آن از خارج دانسته شده است.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: در اين گزارش اشاره شده است كه ايران تعليق غني سازي را در زمينه‌ي مونتاژ قطعات كنار گذاشته و افزود كه مديركل از ايران خواسته كه ايران تعليق را همچنان به صورت كامل داشته باشد تا آژانس بتواند ظرف ماه‌هاي آينده به جمع بندي نهايي برسد.
سخنگوي هيات اعزامي تاكيد كرد: بعيد مي‌دانم اروپايي‌ها قطعنامه‌اي ارايه كنند كه در آن بحث تهديد ايران به ارجاع به شوراي امنيت سازمان ملل مطرح شود، اگر احيانا تاريخي نيز ذكر شود براي آن است كه مديركل براي اجلاس نوامبر به جمع بندي نهايي برسد و خواست ايران نيز دقيقا همين است تا مسايل تا آن تاريخ حل شود.
وي در پاسخ به اين سوال ايسنا كه تداوم اتهام زني آمريكا عليه ايران را چگونه مي‌بينيد گفت: آمريكا از ابتداي سپتامبر 2003 اتهاماتي عليه ايران مطرح كرده و ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت را خواستار شده؛ با اين حال در گزارش البرادعي هيچ موضوعي براي نگراني جامعه‌ي بين‌المللي وجود ندارد؛ بنابراين دليلي براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت وجود ندارد.
وي همچنين در خصوص بحث تبديل 38 تن كيك زرد به اورانيوم 36 درصد گفت: ايران تمام گام‌هاي اعتمادسازي را برداشته است، نمي‌توانيم اين گونه تصور كنيم كه تعليق غني سازي مدت زيادي به طول بكشد؛ چرا كه اين مساله حق ايران است مساله اورانيوم 36 اصفهان محلي براي نگراني ندارد؛ چرا كه از ابتدا تحت نظارت كامل آژانس بوده است.
وي همچنين گفت كه ايران و اروپا مذاكرات حساسي را دنبال مي‌كنند كه نمي‌تواند جزييات آن را اعلام نمايد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11946

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رئيس اطلاعات ارتش اسرائيل: ايران قادر است سال آينده به قابليت توليد بمب اتمي دست يابد، هاآرتص' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016