سه شنبه 24 شهريور 1383

دبير كميته سياست‌‏خارجي شوراي عالي امنيت ملي: اجازه ندارم موارد توافق 10 ماده‌‏اي با اروپا را اعلام كنم، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران
سيد حسين موسويان، دبير كميته سياست‌‏خارجي شوراي عالي امنيت ملي و سخنگوي هيأت ايراني در نشست جاري شوراي‌‏حكام آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي در گفت‌‏وگو با روزنامه "فايننشال‌‏تايمز"، مواضع، سياست‌‏ها، وضعيت كنوني و تحولات مربوط به پرونده هسته‌‏اي جمهوري اسلامي ايران را تشريح كرد.
به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، متن كامل اين گفت‌‏وگو به اين شرح است:

فاينشنال‌‏تايمز: نشانه‌‏ها و دلايل از هفته گذشته تا كنون دلالت بر اين دارد كه ايران قصد دارد دامنه تعليق غني‌‏سازي اورانيوم را كه اكتبر گذشته با سه كشور اروپايي در مورد آن توافق كرده بود افزايش خواهد داد؛ آيا شما اين خبر را تأييد مي‌‏كنيد؟
موسويان: نه؛ من اين خبر را تأييد نمي‌‏كنم. يكي از مسائل حساس كه همين مسأله غني‌‏سازي است هنوز ميان ايران و سه كشور اروپايي حل‌‏نشده باقي مانده است. ما به اروپايي‌‏ها گفتيم كه غني‌‏سازي در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي (NPT) و پروتكل الحاقي، حق قانوني ايران است و ايران تعهدي را فراتر از معاهدات بين‌‏المللي و تبعيض ميان اعضاي امضا كننده NPT كه داراي حق قانوني هستند نمي‌‌‏پذيرد.
پس از بيانيه تهران و با هدف ايجاد اطمينان و اعتمادسازي ميان ايران و سه كشور اروپايي، تعليق داوطلبانه غني‌‏سازي به اجرا درآمد و ما پروتكل الحاقي 2+93 را امضا كرديم و آن را به اجرا گذاشتيم.
ما براي ايجاد اطمينان و اعتمادسازي بين‌‏المللي در خصوص اين كه فعاليت‌‏هاي غني‌‏سازي ايران براي هميشه صلح‌‏آميز باقي مي‌‏ماند پروتكل 2+93 را امضا كرديم و آن را به اجرا درآورديم. از سوي ديگر آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي نيز به زمان بيشتري براي نظارت و كنترل كامل بر پايگاه نطنز نياز داشت كه اين كار هم انجام شد.
آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي دسترسي كاملي به تأسيسات نطنز دارد و مرتباً از آن بازديد مي‌‏كند و هيچ مسأله‌‏سؤال‌‏برانگيزي در مورد نطنز براي آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي وجود نداشته است.
ما همچنين شرايط دسترسي كامل آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي را به تمام سايت‌‏هاي ساخت قطعات سانتريفيوژ و مونتاژ اين قطعات فراهم كرديم و حتي به آنها اجازه دسترسي به سايت‌‏هاي نظامي را هم داديم. اين حداكثر كاري بود كه ما مي‌‏توانستيم انجام دهيم و حداكثر كاري بود كه آنها از ما انتظار داشتند؛ بنابراين با وجود چنين همكاري كاملي با آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي، هيچ دليلي براي ادامه تعليق وجود ندارد.

فاينشنال‌‏تايمز: بنابراين شما فكر مي‌‏كنيد كه ايران با افزايش داوطلبانه دامنه غني‌‏سازي اورانيوم موافقت كند؟
موسويان: به چه دليلي؟

فاينشنال‌‏تايمز: به همان دليلي كه شما در ماه اكتبر، با تعليق غني‌‏سازي موافقت كرديد.
موسويان: دليلي كه ما در اكتبر 2003 داشتيم برطرف شده و همزمان با اين مسأله ما پروتكل الحاقي را امضا كرده و آن را اجرا هم كرده‌‏ايم. تأسيسات نطنز هم تحت كنترل كامل و نظارت آژانس است و پس از 700 روز تحقيق و بازرسي از هر سايت هسته‌‏اي، ديگر دليلي براي تعليق وجود ندارد.

فاينشنال‌‏تايمز: بنابراين شما انتظار نداريد كه ايران از هفته ديگر به تعليق غني‌‏سازي اورانيوم ادامه دهد؟
در حال حاضر غني‌‏سازي اورانيوم متوقف شده اما جهان نبايد انتظار داشته باشد كه اين امر تا هميشه ادامه داشته باشد؛ اين امر فقط بطور موقت و تنها براي ايجاد اطمينان و اعتمادسازي صورت گرفته است.

فاينشنال‌‏تايمز: بنابراين تعليق غني‌‏سازي مي‌‏تواند بيش از هفته ديگر نيز ادامه يابد؟
موسويان: بله؛ اين كار مي‌‏تواند ادامه يابد. ما منتظر نتيجه همكاري‌‏هاي جديدي هستيم كه با اروپايي‌‏ها داشته‌‏ايم. اين مسأله، مهم تر از اصل مسأله پرونده هسته‌‏اي است؛ ما به تعليق غني‌‏سازي اورانيوم در آينده ادامه مي‌‏دهيم تا شاهد نتايج مذاكرات جديد باشيم.

فاينشنال‌‏تايمز: آيا احتمال دارد ايران فعاليت‌‏هاي مربوط به غني‌‏سازي را "متوقف" كند؟
موسويان: نه. وقتي تمام فعاليت‌‏هاي ما تحت نظارت و كنترل آژانس بين المللي انرژي اتمي است و وقتي كه طبق پروتكل الحاقي و NPT، غني‌‏سازي به‌‏عنوان حق قانوني ايران شناخته شده، چرا بايد دست به چنين كاري بزنيم؟! دليل اين كه اروپايي ها از ما مي خواهند به تعليق غني‌‏سازي ادامه دهيم اين است كه آنها قصد دارند ايران آن‌‏قدر به تعليق غني‌‏سازي ادامه دهد تا اين برنامه را به توقف كامل برسانند ولي چنين چيزي هيچ‌‏گاه رخ نمي‌‏دهد.

فاينشنال‌‏تايمز: پس بنا بر گفته‌‏هاي شما مي‌‏توان گفت هر چند احتمال دارد ايران به تعليق غني‌‏سازي اورانيوم ادامه دهيد ولي تعليق فعاليت‌‏هاي مربوط به غني‌‏سازي را گسترش نخواهد داد.
موسويان: برخي رايزني‌‏ها و مذاكرات مهم در حال انجام است و من در جايگاهي نيستيم كه به شما بگويم تصميم نهايي ما چيست تا زماني‌‏كه شاهد نتيجه مجموعه مذاكرات باشيم. ما منتظر واكنش اروپايي‌‏ها در روزهاي آينده هستيم.

فاينشنال‌‏تايمز: آيا وقتي در مورد مجموعه مذاكرات صحبت مي‌‏كنيد منظورتان فناوري هسته‌‏اي است و يا مسائل گسترده‌‏تري را مد نظر داريد؟
موسويان: ما در خصوص مذاكرات گسترده‌‏تري صحبت مي كنيم كه اين مذاكرات شامل امنيت و نابودي تسليحات كشتارجمعي در كل منطقه، تروريسم، حقوق‌‏بشر، همكاري‌‏هاي جامع و گسترده ميان ايران و اتحاديه اروپا در بازرگاني، صنايع، گردشگري و بسياري موارد مهم ديگر است.

فاينشنال‌‏تايمز: آيا اين معامله شامل از دست‌‏رفتن كنترل كامل ايران بر چرخه سوخت هسته‌‏اي و تطابق كامل ايران با پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي (NPT) و پروتكل هم هست و يا شامل موارد ديگر هم مي‌‏شود؟
موسويان: در ماه جولاي، اروپايي‌‏ها در تقاضاي‌‏شان از ايران، پا را فراتر از اين معاهدات هم گذاشتند؛ آنها درخواست "توقف" غني‌‏سازي را مطرح كردند كه اين امر، مخالف با پروتكل الحاقي و NPT است.
هميشه اروپايي‌‏ها از ايران مي‌‏خواستند تا عضو پيوسته جامعه جهاني باشد و به قوانين و مقررات بين‌‏المللي احترام بگذارد؛ حالا ما بايد از آنها دعوت كنيم تا به قوانين بين‌‏المللي كاملاً متعهد باشند؛ ما هم هيچ چيزي بيشتر از اين نمي‌‏خواهيم نه يك كلمه بيشتر و نه يك كلمه كمتر.

فاينشنال‌‏تايمز: يعني شما انتظار شرايطي را نداريد كه ايران از كنترل چرخه سوخت هسته‌‏اي دست بكشد؟
موسويان: ايران آماده اعتمادسازي بيشتر است تا بدين‌‏وسيله اروپايي‌‏ها را از بابت فعاليت‌‏هاي غني‌‏سازي ايران در آينده آسوده‌‏خاطر كند؛ فعاليت‌‏هاي ايران هميشه صلح‌‏آميز باقي خواهد ماند و هيچ‌‏گاه به برنامه‌‏اي با اهداف نظامي تبديل نمي‌‏شود. ما آماده بحث و گفت‌‏وگوي جدي براي اطمينان‌‏سازي هستيم.

فاينشنال‌‏تايمز: آيا اين امر مي‌‏تواند شامل نظارت اروپا بر ايران باشد؟
موسويان: ما در حال بحث بر سر اين مسأله هستيم و آن را رد نمي‌‏كنيم. اين مسأله‌‏اي است كه كارشناسان بايد با هم بنشينند و مورد بررسي قرار دهند. ما "باز" عمل مي‌‏كنيم زيرا تصميم گرفته‌‏ايم كه هيچ‌‏گاه از برنامه‌‏هاي هسته‌‏اي هدف نظامي نداشته باشيم و براي هر نوع همكاري، شفافيت، اطمينان‌‏دهي و اعتمادسازي هيچ محدوديتي نداريم اما اگر آنها بخواهند به آنچه بر خلاف پروتكل الحاقي و NPT در مورد حق ايران فراموش كرده و ناديده گرفته‌‏اند عمل نمايند و ما را از حق خود محروم كنند، اين چيزي نيست كه ما آن را بپذيريم.
ما تصميم گرفته‌‏ايم كه قوانين بين المللي در خصوص منع گسترش تسليحات كشتارجمعي را بپذيريم؛ ما تنها كشور منطقه هستيم كه پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي را امضا كرده‌‏ايم؛ اگر امروز كسي به ما بگويد گه يكي از بندهاي NPT براي ما خوب است اما بند ديگر نيست همين تبعض احتمال دارد در آينده دامن‌‏گير آنها نيز بشود.
اگر شما بند مربوط به كمك به گسترش فناوري صلح‌‏آميز را فراموش كنيد و تنها بر بندي كه مربوط به كنترل است تأكيد كنيد، تلقي عمومي ايراني‌‏ها و سياستمداران ما اين گونه خواهد بود كه اروپا وآمريكا فقط خواستار محدوديت ايران هستند نه حقوق ايران. در اين حالت تنها سؤال جدي اين خواهد بود كه چه دليلي دارد كه ما عضو چنين مقرراتي باشيم؛ اگر آن ها ما را از جنبه مثبت قوانيني كه هم جنبه مثبت و هم جنبه منفي دارد محروم كنند چه دليلي دارد كه ما آن را بپذيريم؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فايننشال‌‏تايمز: ولي اروپايي‌‏ها معتقدند دستيابي ايران به چرخه سوخت هسته‌‏اي ممكن است قابليت دستيابي به سلاح را نيز در اختيار ايران قرار دهد..
موسويان: تمام تبليغات بر روي چرخه سوخت متمركز شده است اما اين واقعاً مسأله اصلي نيست زيرا اگر ما مي‌‏خواستيم براي دستيابي به سلاح هسته‌‏اي داراي چرخه سوخت باشيم هرگز نبايد به اين زودي پروتكل الحاقي را امضا مي‌‏كرديم و به اين سرعت پروتكل را به اجرا در مي‌‏آورديم. 700 مرتبه تحقيقات در كمتر از يك سال در تاريخ آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي امري بي‌‏همتا و نادر است. اين مسأله درباره هيچ يك از اعضا اتفاق نيفتاده است. با اينكه اين مسأله ايران را تا حدودي از حق خود محروم مي‌‏كند اما اگر هر گونه كنترل و محدوديتي را هم پذيرفته تنها به‌‏خاطر استفاده از فناوري صلح‌‏آميز بوده است.

فايننشال‌‏تايمز: آيا شما تحت فشار داخلي قرار داريد زيرا انتقادات زيادي به عملكرد شما در رسانه‌‏هاي ايران وجود دارد.
موسويان: دقيقاً. چون آنها به غرب اطمينان ندارند. آنها مي‌‏گويند كه منشأ و منبع تسليحات كشتارجمعي در خاورميانه در كشورهاي غربي قرار دارد. آنها معتقدند كه غربي‌‏ها در خصوص تسليحات كشتارجمعي دروغ مي‌‏گويند زيرا خودشان اين تسليحات را صادر مي‌‏كنند. آنها مي‌‏گويند غربي‌‏ها از جنگ صدام عليه ايران حمايت كرده و تسليحات شيميايي را در اختيار صدام قرار داده‌‏اند كه به‌‏خاطر آن هزاران نفر از ايراني‌‏ها قرباني اين اقدام غربي‌‏ها شدند ولي الآن آمده‌‏اند و به ما مي‌‏گويند كه به شما اعتماد نداريم؛ چرا ما بايد به آنها اعتماد كنيم؟ مگر چه كسي تسليحات كشتار جمعي را در اختيار عراق قرار داد؟ چه كسي از رژيم اسرائيل حمايت كرد تا امروز كلاهك‌‏هاي هسته‌‏اي به دست آورد؟ بنابراين مخالفان در ايران معتقدند كه غربي‌‏ها مخالف توانايي ايران براي قدرتمند شدن در فناوري و اقتصاد هستند و خواستار ايراني ضعيفند. ايراني‌‏ها مي‌‏گويند اگر ما امروز هر چيزي را بپذيريم غربي‌‏ها تبعيض‌‏هاي بيشتري بر ضد ايران قائل خواهند شد و در عرض پنج سال هيچ حقي در فناوري‌‏هاي هسته‌‏اي، شيميايي و زيست‌‏محيطي نخواهيم داشت. ما شديداً از سوي مجلس، افكار عمومي و بسياري از سياستمداران تحت فشار قرار داريم.

فايننشال‌‏تايمز: آيا شما فكر مي‌‏كنيد در اين زمينه با اروپايي‌‏ها به توافق برسيد؟
موسويان: من هنوز خوش‌‏بين هستم البته اگر اروپايي‌‏ها منطقي و واقعي عمل كنند. آنها نگران دستيابي ايران به تسليحات كشتار جمعي هستند و ما هم نگران حمايت اروپايي‌‏ها از توزيع تسليحات كشتار جمعي در كل منطقه هستيم و هر كدام از ما نگراني خاص خود را داريم. در اين صورت چه چيزي مي‌‏تواند پايه و اساس اطمينان و اعتماد باشد؟ از نظر قوانين بين‌‏المللي، ايران آماده اجراي كامل و جامع NPT، پادمان و پروتكل الحاقي و همراهي و همكاري كامل با آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي براي ايجاد حداكثر اطمينان است؛ اگر اروپا در اين چارچوب با ما توافق كند من بسيار اميدوار خواهم بود كه ما با مسأله پرونده هسته‌‏اي به خوبي روبرو شويم و در اين صورت ما هم قادر خواهيم بود در مورد مسائل ديگري كه باعث ايجاد نگراني شده است توافق كنيم. به‌‏عنوان مثال صلح و ثبات در كل منطقه، تروريسم، القاعده و همه اين مسائل..

فايننشال‌‏تايمز: به نظر شما آيا موضع شما در داخل كشور به علت فشار بر ايران تضعيف شده و يا تقويت شده است؟
موسويان: فشار بر ايران، زيانبخش بوده و كاري كه اروپايي‌‏ها در ماه ژوئن انجام دادند نيز زيانبخش بوده است.

فايننشال‌‏تايمز: روز جمعه اتهامي جديد از سوي منافقين مطرح شد مبني بر اين كه ايران به‌‏طور پنهاني در بندرعباس اقدام به غني‌‏سازي مي‌‏كند؛ آيا اين خبر درست است؟
موسويان: هر بار درست نزديك به نشست شوراي حكام و بخصوص توسط آمريكايي‌‏ها مسأله‌‏اي طرح مي‌‏شود؛د رست پيش از نشست ژوئن نيز آنها غير مستقيم اتهامي را مبني بر فعاليت هاي هسته اي در لويزان مطرح كردند كه اين مسائل باعث نگراني شده بود. بعد از اجلاس بازرسان آمدند و از اين سايت نمونه‌‏برداري كردند و متوجه شدند كه حدود 15 سال پيش آنجا سايت نظامي بوده و بعد كاملاً تخريب شده تا در آن مكان پارك ساخته شود.
در حال حاضر نيز باز مسأله ديگري را مطرح كردند.

فايننشال‌‏تايمز: مانند مسأله هگزا فلورايد..
موسويان: فراوري هگزا فلوريد اورانيوم، مسأله‌‏اي پنهاني نيست و از روز اول اين طرح در اصفهان، تحت كنترل و نظارت كامل آژانس بين المللي انرژي اتمي بوده است و اين مسأله نمي‌‏تواند جاي نگراني باشد زيرا از ابتدا كاملاً مطرح شده بود.

فايننشال‌‏تايمز: اما در حال حاضر در مورد آن بحث و گفت‌‏وگو مي شود چون فعاليتي مرتبط با غني‌‏سازي اورانيوم است.
موسويان: اروپايي‌‏ها نمي‌‏توانند تا ابد بر سر تعليق غني‌‏سازي مبادله و معامله كنند؛ اين تصميمي داوطلبانه بوده و آنها نمي‌‏توانند طبق NPT بر سر حق قانوني ما معامله كنند.
ما به هيچ كس تعهد نداده‌‏ايم كه تا ابد به تعليق غني‌‏سازي اورانيوم ادامه مي‌‏دهيم؛ در حال حاضر آنها براي ادامه تعليق غني‌‏سازي با ما معامله مي كنند چون هدف آنها از NPT و پروتكل نيست بلكه محروم‌‏كردن ما از حق قانوني‌‏مان است.

فايننشال‌‏تايمز: ... كه منظور از اين حق، كنترل چرخه سوخت هسته‌‏اي است؟
موسويان: نه؛ كنترل نيست. ما هيچ مشكلي با كنترلي كه بايد توسط آژانس صورت گيرد نداريم؛ اروپايي‌‏ها قصد دارند ما آن‌‏قدر به تعليق ادامه دهيم تا در نهايت مجبور به توافق بر سر توقف بشويم.

فايننشال‌‏تايمز: آيا شما دليلي داريد كه نشان دهد اروپايي‌‏ها از اين موضع رو برتافته‌‏اند؟
موسويان: اكنون زمان آن رسيده كه اروپايي‌‏ها انتخاب كنند كه آيا ايران عضو كامل قوانين بين‌‏المللي با هماهنگي كامل در خصوص تسليحات كشتار جمعي باشد يا خير و آيا آنها حق ايران را در دستيابي به فناوري صلح‌‏آميز هسته‌‏اي در چارچوب قوانين بين‌‏المللي به رسميت مي‌‏شناسند يا نه. اگر آنها بخواهند پا را فراتر بگذارند و تبعيض قائل شوند آن‌‏گاه ايران در خصوص تصويب عضويت در پروتكل‌‏الحاقي و اجراي قوانين بين‌‏المللي تجديد نظر خواهد كرد.

فايننشال‌‏تايمز: به نظر شما آيا اروپايي‌‏ها مي‌‏توانند مستقل از آمريكا عمل كنند؟
موسويان: نه. تاكنون كه چنين نبوده است و من فكر مي‌‏كنم توافقي بين آنها و آمريكايي‌‏ها وجود دارد. البته اكنون آمريكا به علت مشكلاتي كه در عراق و افغانستان دارد نمي‌‏تواند به عمليات نظامي بر ضد ايران فكر كند. آنها درس خوبي گرفته‌‏اند كه ديگر به هيچ كشوري در منطقه حمله نكنند.
اين تنها ژستي براي ترساندن ايران و فراهم‌‏كردن فرصت براي اروپايي‌‏هاست تا بتوانند از ايران امتيازات بيشتري بگيرند و در واقع نوعي هماهنگي بين آمريكا و اروپاست.

فايننشال‌‏تايمز: مردان نرم و مردان آهنين؟
موسويان: اين بازي خوبي است. حتي اگر آنها ما را به شوراي امنيت ببرند چه چيزي مي‌‏توانند به ما بگويند؟ آنها نمي‌‏توانند چيزي فراتر از چارچوب NPT، پروتكل و پادمان بگويند. قدرت سازمان‌‏ملل هم بيشتر از اين نيست و ما همكاري كامل داشته‌‏ايم. اين يك مسأله سياسي براي تحت‌‏فشار قرار دادن ايران است و ما مي‌‏دانيم كه اين يك بازي است.

فايننشال‌‏تايمز: شما در ضمن صحبت‌‏هاي‌‏تان درباره معامله‌‏اي كه به اروپايي‌‏ها پيشنهاد داده‌‏ايد به تروريسم اشاره كرديد. منظور شما چيست؟ آيا اين معامله، شامل رابطه ايران با گروه‌‏هاي مبارز فلسطيني هم مي‌‏شود؟
موسويان: ما در مورد مسائل مختلف وارد جزئيات نشده‌‏ايم؛ چيزي كه ما به اتحاديه اروپا پيشنهاد داده‌‏ايم اين است كه ايران خواستار همكاري كامل براي مبارزه با تروريسم در هر جايي و بدون هيچ تبعيضي است و ما حمايت اروپا و آمريكا را از گروهك تروريستي منافقين تحمل نمي‌‏كنيم؛ اگر آنها آماده جنگ با تروريسم بدون هيچ تبعيضي باشند آن زمان ما آماده هستيم كه وارد جزئيات هم بشويم.

فايننشال‌‏تايمز: منظور شما از تروريسم چيست؟
موسويان: كشتار مردم بي گناه به هر دليلي.

فايننشال‌‏تايمز: آيا اين مسأله شامل عمليت‌‏هاي مبارزان فلسطيني نيز هست؟
موسويان: ما از هيچ نوع كشتار، ترور و قتل‌‏عام مردم بي‌‏دفاع حمايت نمي‌‏كنيم و بايد در خصوص اين مسأله بحث و گفت‌‏وگو كنيم.
با ما اين معامله موافقيم اما بررسي جزئيات را به آينده موكول مي‌‏كنيم. ما معتقد به همكاري جهاني و كامل با سازمان‌‏ملل هستيم كه شامل مسائل امنيتي و اقتصادي است.

فايننشال‌‏تايمز: آيا شما مي‌‏توانيد شرايطي را تصور كنيد كه ايران رابطه خود را با حزب‌‏الله، حماس و جهاد اسلامي متوقف كند؟
موسويان: اول از همه اجازه بدهيد به سراغ معامله برويم و ببينيم عكس‌‏العمل اروپايي‌‏ها چيست؛ اگر آنها اين مسأله را پذيرفتند بعد ما براي بررسي اين 10 موضوع گرد هم مي‌‏آييم. ما مي‌‏توانيم بر سر اصول به توافق برسيم و بعد وارد جزئيات شويم.

فايننشال‌‏تايمز: 10 موضوع مورد معامله چه چيزهايي هستند؟
موسويان: من اجازه ندارم آنها را اعلام كنم؛ اما مهم‌‏ترين عناصر آن را مطرح كردم: نابودي تسليحات كشتارجمعي، تروريسم، حقوق‌‏بشر، امنيت كل منطقه كه شامل خليج‌‏فارسي، آسياي‌‏مركزي و خاورميانه باشد.

فايننشال‌‏تايمز: بنابراين پرونده هسته‌‏اي بايد در يك چارچوب وسيع، مورد بررسي قرار گيرد؟
موسويان: نه. پرونده هسته‌‏اي موضوعي مجزاست حتي اگر ما در مورد موضوعات مورد معامله به توافق نرسيم براي هماهنگي كامل با NPT و پروتكل و پادمان آماده هستيم نه يك قدم بيشتر و نه يك قدم كمتر. اگر آنها آماده همكاري با ما در چارچوب قوانين بين‌‏المللي هستند درهاي ايران به روي آنها گشوده خواهد بود.

فايننشال‌‏تايمز: جدول زماني مذاكرات، چه زماني است؟
موسويان: ما زمان زيادي نداريم چون افكار عمومي و مجلس ما از اين پروسه طولاني خسته شده‌‏اند. بعد از بيانيه تهران، همه فكر مي‌‏كردند كه پرونده هسته‌‏اي تا نشست شوراي حكام نوامبر 2003 به نتيجه خواهد رسيد. هيچ‌‏كس انتظار نداشت كه اين مسأله از نوامبر به مارس، از مارس به ژوئن و از ژوئن تا سپتامبر به طول بينجامد. صبر آنها تمام شده است. ما، يعني افرادي كه مسؤول پرونده هسته‌‏اي هستيم مي‌‏دانيم كه فرصت زيادي نداريم.

فايننشال‌‏تايمز: به نظر مي‌‏رسد اين مسأله تا نشست نوامبر هم به طول بينجامد؟
موسويان: اين حداكثر زماني است كه مي‌‏توانيم منتظر بمانيم.

فايننشال‌‏تايمز: آيا انتخابات رياست‌‏جمهوري آمريكا مي‌‏تواند عاملي مؤثر بر اين مسأله باشد؟
موسويان: قطعا.ً هيچ شكي در اين مورد وجود ندارد. آنها چهره مثبت خود را در جريان دروغ‌‏بودن ادعاي وجود تسليحات كشتار جمعي در عراق از دست داده‌‏اند.
آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي در نشست ماه ژوئن در موضعي قرار داشت كه مي‌‏توانست اعلام كند سؤالات باقي مانده، حل‌‏وفصل شده و اين مسأله مي‌‏توانست از طريق پروتكل و پادمان دنبال شود.
ما هيچ شكي نداريم كه ملاحظات در خصوص انتخابات آمريكا باعث شد همه محتاطانه عمل كنند زيرا اعلام چنين مسأله‌‏اي پس از اينكه دولت بوش نتوانست تسليحات كشتار جمعي مورد ادعاي آمريكا را در عراق پيدا كند، بزرگ‌‏ترين لطمه را به دولت او وارد مي‌‏كرد.
مسأله غني‌‏سازي ليزري در نشست ماه مارس حل شد و بعد از آن زمان هيچ پيشرفتي حاصل نشد. در نشست سپتامبر 2003 بررسي مهم‌‏ترين ادعاي آمريكايي‌‏ها بود كه آن مسأله هم حل و فصل شد و مسأله آلودگي 35 درصد و 54 درصد نيز حل شد.

فايننشال‌‏تايمز: ديگر چه چيزي باقي مانده است؟
موسويان: بعضي از مسائل تكنيكي كوچك كه براي طولاني‌‏كردن اين پروسه بر روي آن تمركز مي‌‏شود ولي واقعاً ما ديگر بيش از اين نمي‌‏توانيم صبر كنيم.

فايننشال‌‏تايمز: به نظر شما آيا آژانس بي‌‏طرفانه عمل كرد؟
موسويان: آژانس خوب كار كرد. زيرا در جايگاه سختي قرار داشت و ما مي‌‏دانيم كه چقدر فشار بر روي آنها بود تا پرونده ايران را به مسير ديگري بكشانند؛ تاكنون هم اقدامات تكنيكي مختلفي انجام داده اند.
تنها شكايتي كه ما از آژانس داريم اين است كه هم آنها و هم ما مي‌‏دانيم كه موضوعات باقي‌‏مانده در مارس 2003 حل شده بود و به درازا كشيدن اين مسأله به دلايل سياسي بوده است. آمريكايي‌‏ها، محمد البرادعي، مديركل آژانس را تحت فشار قرار مي‌‏دادند تا پرونده ايران بسته نشود.

فايننشال‌‏تايمز: پيشنهاد جديدي وجود دارد مبني بر اينكه سه كشور اروپايي، آژانس را براي تجزيه و تحليل كامل و جديد برنامه هسته‌‏اي تحت فشار قرار دهند..
موسويان: آنها در حال حاضر، تحليل كاملي از اين مسأله دارند و مي‌‏دانند ايران چيز ديگري براي مطرح‌‏كردن ندارد. ممكن است اين قضيه با انتخابات رياست‌‏جمهوري آمريكا در ارتباط باشد.

فايننشال‌‏تايمز: آيا امضاي پروتكل الحاقي و افزايش بازرسي‌‏ها، حركتي مفيد و سودمند براي ايران بود؟
موسويان: مسلماً؛ ما اين مسأله را قبول كرديم چرا كه سياست استراتژيك جمهوري اسلامي ايران و فتواي مقام معظم رهبري، ما را از استفاده از سلاح‌‏هاي كشتار جمعي منع مي‌‏كند و اين امر، حرام است. براي ايراني‌‏ها حكم رهبري، مهم‌‏تر از NPT است. بنابراين ما هيچ مشكلي با اعتمادسازي، شفاف‌‏سازي و همكاري نداريم.

فايننشال‌‏تايمز: آيا ممكن است مذاكرات شامل تحويل اعضاي القاعده شود؟
موسويان: ايران آماده همكاري دوجانبه در مبارزه عليه تروريسم در بعد منطقه‌‏اي و بين المللي است؛ چنانچه ما با اصول موافقت كنيم مي‌‏توانيم سراغ جزئيات برويم.

فايننشال‌‏تايمز: آيا مي‌‏توانيم اميدوار باشيم كه ايران غني‌‏سازي اورانيوم را تا ماه نوامبر متوقف كند؟
موسويان: موضوع توقف غني سازي اورانيوم براي ايران، تمام‌‏شده است. اين مهم نيست كه ما غني‌‏سازي را امروز يا فردا از سر بگيريم زيرا اين كار تنها به‌‏طور داوطلبانه و براي جلب اطمينان و اعتمادسازي انجام شد. تمامي سايت‌‏هاي ما بازرسي و گزارش آن نيز ارائه شد؛ ما پروتكل را امضا كرديم و به مفاد آن پايبند هستيم. ما به‌‏عنوان يك عضو عادي آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي، ما جدا از غني‌‏سازي هم حق و حقوقي داريم اگر آن ها قصد دارند بازرسي‌‏ها را به اميد توقف غني‌‏سازي به درازا بكشانند اشتباه مي‌‏كنند. اگر هم قصد دارند آن را به شوراي امنيت بكشانند خب بگذاريد بكشانند..

فايننشال‌‏تايمز: ولي اگر آنها قصد به درازا كشاندن بازرسي‌‏ها براي دستيابي به مذاكره را دارند ممكن است اين مسأله‌‏اي باشد كه ايران نيز از آن استقبال كند.
موسويان: بايد ببينيم واكنش اتحاديه‌‏اروپا در مقابل مذاكرات چيست. مراحل مذاكره از سوي حسن روحاني به وزير امورخارجه هلند، رئيس دوره‌‏اي اتحاديه اروپا ارائه شد و ما از آن ها خواستيم تا به تمامي اعضاي اتحاديه اروپا در اين باره توضيح دهند.

فايننشال‌‏تايمز: آيا عراق نيز شامل مجموعه مذاكرات مي‌‏شود؟
موسويان: بله؛ و امنيت در منطقه به‌‏ويژه در عراق افغانستان. اكنون زماني حساس براي اروپا محسوب مي‌‏شود كه مي‌‏تواند در اين مدت، همكاري‌‏ها را بپذيرد يا به مقابله بپردازد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11969

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دبير كميته سياست‌‏خارجي شوراي عالي امنيت ملي: اجازه ندارم موارد توافق 10 ماده‌‏اي با اروپا را اعلام كنم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016