سه شنبه 24 شهريور 1383

ابراهيم يزدي بقاي جمهوري اسلامي را منوط به رعايت حقوق بشر دانست، پيمان پاک مهر

* با برخورداري از امکانات توليد سلاح هسته اي مخالفيم و آن را خلاف موازين ديني و لخلاقي مي دانيم
* فدراليزم پيش شرط دموکراسي نيست و در برخي کشورها منتهي به فروپاشي مي شود

پيمان پاک مهر – روزنامه نگار در تبريز
www.tabriznews.com
pakmehr88@hotmail.com
Tel,fax:0098 411 5531723
Date:1383/06/23


تبريز نيوز : سرويس سياسي : دکتر ابراهيم يزدي ، دبيرکل نهضت آزادي ايران که به مناسبت بعثت پيامبر اکرم (ص) در جمع علاقمندان و در منزل خصوصي در تبريز سخنراني مي کرد پس از اراييه تحليلي در خصوص اين روز به سوالات حاضرين پاسخ گفت .

حقوق بشر و فيلترينگ سايت ها

دکتر يزدي در پاسخ به سوال خبرنگار تبريز نيوز در خصوص اين که روند حقوق بشر در ايران را چگونه مي بينيد و دلايل بستن و فيلترينگ سايت هاي اصلاح طلب و دستگيري گردانندگان آن چيست و آيا اين مسير همچنان ادامه خواهد يافت گفت : در درون جامعه ما يک سري پتانسيل هايي وجود دارد که هيچ کس نمي تواند آنرا انکار کرده و ناديده بگيرد . يک انقلاب عظيم تاريخي اتفاق افتاده است با محور"آزادي " و " استقلال " ، آزادي که مردم مي خواستند آزادي از ظلم و اجبار بود چرا که مي خواستند حرف خود را آزادانه بيان کنند چون آزادي احزاب و روزنامه ها ورسانه ها ..آن چيزيکه مردم به خاطر ان انقلاب کردند و مي خواستند تا اين مطالبات همچنان در کشور ما ريشه دار و عميق است آينده ايران به اين سمت وسو ميرود اگرچه بعضي ها را خوششان نمي آيد.
يزدي افزود: اين حقوقي که به عنوان حقوق بشر شناخته شده دو بخش دارد. بخشي که مربوط است به بيانيه حقوق بشر که ايران آن را امضا کرده است.اما بخش مهم تر همين قانون اساسي در فصل سوم اصولي را ذکرمي کند که اگر بخواهد جمهوري اسلامي ايران دوام بياورد و ادامه يابد بايستي حقوق بشر اجرا شود در غير اين صورت موقعيت ايران همچون ميز دو پايه اي خواهد بود که سقوط خواهد کرد
وي گفت : در قانون اساسي فصل سوم حقوق ملت را بيان مي کند و فصل پنجم حاکميت ملت را .به عبارتي ديگر انتخابات آزاد اين نيست که در فصل انتخابات به کسانيکه آن ها مي گويند راي بدهيد .
روند حقوق بشر در ايران طوري است که نمي شود يک شبه پديد آيد تغييرات بنيادين معمولا آهسته صورت مي گيرد .اگر ايران مشروطه و يا ايران ۱۵ سال قبل را با شرايط فعلي مقايسه کنيد تغييرات مشهود است
دبير کل نهضت آزادي ايران در خصوص بستن و فيلترينگ سايت هاي اصلاح طلب و دستگيري گردانندگان آن گفت:اين روند ادامه پيدا مي کند ولي ۲ قدم به جلوست ۳ قدم به عقب .چرا که نمي تواند استمرار دايمي داشته باشد روزنامه يا سايتي که بسته مي شود ديگري باز مي شود.

انتخابات رياست جمهوري

دکتر يزدي در پاسخ به سوال دانشجويي در خصوص انتخابات آينده رياست جمهوري گفت : اکنون در خصوص شرکت يا يا عدم شرکت بحثي نداريم کانديداهايي که مي خواهند وارد رقابت انتخاباتي شوند بايد برنامه خود را شفاف اعلام کرده و با توجه به تجربه دولت آقاي خاتمي بگويد در چنين ساختاري از قدرت اگر راي آورد چگونه خواهد توانست قانون را اجرا کند . برنامه ها و حرف هاي خاتمي خوب بود و همه قبول داشتند اما نتوانستند به تعهداتي که داده بودند عمل کنند .

فروپاشي اجتماعي

همچنين دکتر يزدي در پاسخ به سوالي در خصوص منشور وفاق نهضت آزادي ايران گفت : ما در اين منشور مسايلي را پيش بيني کرد و هشدار داده بوديم ، که بحث فروپاشي اجتماعي را دنبال مي کرد .اکنون مشکل فحشا و اعتياد به جايي رسيده که شوراي عالي امنيت ملي از آن به عنوان دو پديده تهديد کننده امنيت ملي از وزارت اطلاعات خواسته است اين مسيله رادر دستور کار قرار داده و پيرامون آن بررسي و راه هاي مقابله با تهديدات امنيت ملي را بررسي نمايد

فن آوري هسته اي

دبير کل نهضت آزادي ايران ، در پاسخي در مورد فن آوري هسته اي خاطر نشان ساخت : ايران بايد برخوردار از فن آوري هسته اي براي مقاصد علمي و صلح آميز باشد ، ولي با ساخت و توليد راکتورهاي اتمي مخالفيم چرا که ايران رتبه دومي ذخيره گاز و ارزان ترين نوع انرژي را دارد همچنين با برخورداري از امکانات توليد سلاح هسته اي مخالفيم و آن را خلاف موازين ديني و لخلاقي مي دانيم .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فدراليزم و فروپاشي

در ادامه پرسش و پاسخ دکتر يزدي در مورد فدراليزم و فروپاشي گفت : فدراليزم پيش شرط دموکراسي نيست و در برخي کشورها منتهي به فروپاشي مي شود .ما به عنوان گروهي ملي با هرگونه گرايشي که بخواهد به يک پارچگي ايران لطمه بزند مخالفيم . اکنون عراق چاره اي جز اين ندارد که فدراليزم را بپذيرد ، چون نه شعييان ۶۰ درصدي (اکثريت) ، توانايي دارند نه اقليت هاي سني . چون هر دو شکننده هستند.
وي افزود : در دوران عثماني ، شيعيان تحت فشار و سرکوب بودند و بعد از اينکه دولت عثماني فرو پاشيد و انگلييسي ها آن جا را به دست گرفتند اقليت کل عرب حاکم شد کردها خودشان را عرب نمي دانند اگر چه خودشان را ايراني مي دانند .ملامصطفي بارزاني گفته هر کردي که خود را ايراني نداند کرد نيست . کردها خودشان را نه ترک مي دانند نه عرب ولي ايراني مي دانند .
يزدي خاطر نشان ساخت: در منطقه تحت حکومت شيعيان اگر به صورت فدرالي اداره شود معلوم نيست دموکراتيک باشد، چون پيش شرط هاي سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي با ساختارها و چگونگي شکل گيري آن براي دموکراسي لازم است .

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12008

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابراهيم يزدي بقاي جمهوري اسلامي را منوط به رعايت حقوق بشر دانست، پيمان پاک مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016