شنبه 28 شهريور 1383

حمايت جمعي از وب‌لاگ‌نويسان از حرکت اعتراضي به سانسور سايت‌هاي خبري جناح اصلاح‌طلب جمهوري اسلامي، راديو فردا

به نشانه اعتراض به فيلترگذاري و محدوديت فعاليت سايت‌هاي اينترنتي وابسته به جناح اصلاح‌طلب حکومت ايران، از جمله سايت اينترنتي «امروز،» که برخي از دست‌اندرکاران آن تحت بازداشت قرار گرفته‌اند، گروهي نزديک به 200 تن از فعالان اينترنتي در داخل و خارج از کشور اعلام کردند که روز دوشنبه با «امروز» ناميدن سايت‌هاي خود، اخبار سايت «امروز» را انعکاس خواهند داد. علي تمدن، وب‌لاگ‌نويس، در مصاحبه با راديوفردا مي‌گويد عليرغم آنکه با مواضع اصلاح‌طلبان حکومتي موافق نيست، و حاصل کار آنها را با توقع‌هاي جامعه مطابق نمي‌داند، به اين حرکت اعتراضي پيوسته است. وي مي‌افزايد تلاش حکومت ايران براي تعطيل سايت‌هاي اينترنتي و جلوگيري از نشر آزاد اخبار و اطلاعات از طريق اينترنت، با شکست روبرو شده است، زيرا از نظر فني، سانسور اينترنت براي هيچ حکومتي امکان‌پذيرنيست.


بسياري از وب‌لاگ نويسان ايراني تصميم گرفتند تا روز دوشنبه در اعتراض به موج اخير برخورد با فعالان اينترنتي، در اقدامي هماهنگ، خبرهاي سايت مسدود شده «امروز» را منتشر کنند. آنها مي‌گويند دادستان تهران براي تعطيل کردن اين سايت تلاش بسيار کرده اما اين سايت هنوز به کار خود ادامه مي‌دهد. آنها مي‌خواهند با اين کار خود به مسئولان قضائي جمهوري اسلامي نشان دهند که سانسور اينترنت ممکن نيست.
کيوان حسيني (راديوفردا): روز دوشنبه همه ما امروز خواهيم بود. اين عنواني است که در چند روز اخير در بسياري از وبلاگ‌هاي فارسي به چشم مي‌خورد. سايت اينترنتي «امروز» که خبرهاي سياسي ايران را پوشش مي‌داد، در جريان موج اخير دستگيري‌ها، ابتدا فيلتر شد و بعد از مدتي تمامي فضائي که بر روي اينترنت دراختيار داشت را نيز از دست داد تا آنجا که دست اندرکاران اين سايت مجبور شدند خبرهاي خود را در وبلاگي که از سرويس‌هاي رايگان خدمات وب‌لاگي خارج از ايران پشتيباني مي‌شود، منتشر کنند.

روز دوشنبه وب‌لاگ نويسان ايراني به نشان اعتراض، خبرهاي اين سايت را در وب‌لاگ خود منتشر مي‌کنند تا بازتاب بيشتري داشته باشد. علي تمدن، يکي از وب‌لاگ نويساني است که خود به اين حرکت جمعي پيوسته است و در مصاحبه‌اي با راديوفردا در اين باره شرکت کرده است.

ک.ح.: آقاي تمدن، باخبر شديم که تعداد زيادي از وب‌لاگ نويسان ايراني تصميم گرفته‌اند که روز دوشنبه در وب‌لاگ‌هاي خودشان خبرهاي سايت «امروز» را منتشر کنند. علت اين قضييه چيست و چرا وب‌لاگ نويس‌ها همچنين تصميمي گرفته‌اند؟

علي تمدن (وب لاگ نویس): اهداف کلي اين برنامه به خاطر اين است که با توجه به شرايطي که اخيرا پيش آمده در ايران و دستگيري‌هاي اخير که در ارتباط با دست‌اندرکاران سايت‌هاي اينترنتي و نويسندگان اينترنتي است و همين‌جور پدر يکي از وب‌لاگ نويس‌ها، که مشخص نيست به چه علت دستگير شده، و واقعا وضعيت نامعلومي براي اين دوستان پيش آمده، دوستان وب‌لاگ‌نويس، تصميم گرفتند که در يک حرکت جمعي به اين مسائل و به اين دستگيري‌هاي اخير اعتراض کنند. که البته، خودمن شخصا با نامي که بر وب‌لاگ‌ها قرار است گذاشته بشود و همان «امروز» هست، چندان موافق نيستم، زيرا «امروز» همان‌طور که مي‌دانيد سايت متصل به اصلاح‌طلبان داخل حکومت است و آنچه تا حالا ديده‌ايم از اصلاح‌طلبان آن چيزي نبود که توقع جامعه بوده. به هرحال، تصميمي است که گرفته شده و هماهنگ هم شده و چون تصميم اکثريت است، ما هم قبول مي‌کنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ک.ح.: شما خودتان حرکتهائي از اين دست را تا چه حد موثر مي‌دانيد براي شکست سانسور و آنچه که گفته مي‌شود تلاش است براي متوقف کردن جريان آزاد اطلاع‌رساني در اينترنت؟

علي تمدن: ممکن است که خود اين در ذات خودش تاثيري نداشته باشد ولي حداقل حسن آن اين است که صداي ما را به گوش جهان مي‌رساند و مي‌تواند کمک کند که فشارهاي جهاني براي آزادي دوستان‌مان در ايران که بي جهت گرفتار اين مسائل شده‌اند بيشتر بکند و فشارهاي جهاني تقريبا هميشه نشان داده که در ايران تاثيرش بيشتر از فشارهاي داخلي است.

ک.ح.: آقاي تمدن، شما خودتان از وب‌لاگ‌نويس‌ها هستيد. موضوعي که مطرح شده است اين است که از نظر تکنيکي امکان سانسور اينترنت بسيار سخت است و همانطور که احيانا نرم‌افزارهائي براي فيلترکردن سايت‌ها مدام به روز مي‌شود و طراحي مي‌شود، راه‌هائي هم براي عبور از اين فيلترگذاري طراحي مي‌شود و عبور از موانع تکنيکي هم پيشرفت مي‌کند. شما فکر مي‌کنيد آيا از نظر تکنيکي امکان سانسور اينترنت در ايران وجود دارد؟ آيا اين تلاش جمهوري اسلامي هيچگاه به نتيجه خواهد رسيد؟

علي تمدن: آنچه که مسلم است اين است که تاحالا آنچه ديده‌ايم و تجربه نشان داده، اين است که امکان مبارزه براي آنها نبوده. با حداکثر تلاش سعي کرده‌اند که جلوي سايت‌ها را بگيرند، جلوي نشر اطلاعات را در سطح اينترنت بگيرند، ولي موفق نشده‌اند واين امکان وجود ندارد و در آينده نزديک دوسه سال ديگر، بحث ISP ها برود کنار و شايد حالتي بشود که نيازي ديگر به خدمت‌دهندگان داخلي به ايران نباشد و بتوانند مستقيم اينترنت را از فضا بگيرند.

ک.ح.: تا اين لحظه از تعداد وب‌لاگ نويساني که از اين اعتراض جمعي حمايت کرده‌اند، خبر دقيقي در دست نيست اما پيش‌بيني مي‌شود که نزديک به 200 وب‌لاگ به اين حرکت اعتراضي بپيوندند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12150

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حمايت جمعي از وب‌لاگ‌نويسان از حرکت اعتراضي به سانسور سايت‌هاي خبري جناح اصلاح‌طلب جمهوري اسلامي، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016