سه شنبه 31 شهريور 1383

دبير كل جبهه مشاركت : كساني كه پرونده هسته اي ايران را به اين نقطه رساندند،بايد پاسخگو باشند، رويداد

«سيد محمد رضا خاتمي» دبير كل جبهه مشاركت روز دوشنبه 30 شهريور ماه در مصاحبه هفتگي خود با «رويداد» مواضع اين حزب درباره مهمترين مسايل داخلي و خارجي كشور در هفته گذشته را اعلام كرد. متن مصاحبه بدين شرح است:

مسائل هسته‌اي ايران و اجلاس شوراي حكام مهم‌ترين مسأله كشور در هفته گذشته بود. در جريان اجلاس شاهد نوعي
صف‌بندي بوديم. از يك سو، اروپا و آمريكا بيش از هميشه با هم هماهنگ شدند و از سوي ديگر، چين و غيرمتعهد‌ها به دفاع از ايران پرداختند. ارزيابي شما از اين صف‌بندي چيست و كلاً ديپلماسي هسته‌اي ايران را در اين قضيه چطور مي‌بينيد؟
- در مورد مسأله پرونده انرژی هسته ای کشورمان قبلاً به تفصیل صحبت کرده بودم.
متأسفانه با توجه به زورگویی و استبداد حاکم در عرصه روابط بین الملل و با توجه به کم درایتی داخلی، وضع به گونه ای درآمد که ما باید هم هزینه های داشتن سلاح های اتمی را بپردازیم و هم از دانش و فناوری انرژی هسته ای در راه مقاصد صلح آمیز محروم بمانیم.
وقایع این چند روز درون شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داد که نه قدرت های بزرگی مانند چین و روسیه و نه کشورهای غیرمتعهد بین آمریکا و ایران، ما را انتخاب نمی کنند و اصولاً تکیه بر چیزی جز ملت خودمان ما را به بیراهه می برد. متأسفانه رفتارهای غیرمنطقی عده ای در چند سال گذشته، پشتوانه مردمی نظام را نیز تضعیف کرده است و به نظر من همین، مهمترین عامل پرروشدن قدرت های خارجی است. در هر حال اینک 2 ماه فرصت هست که امور به صلاح برگردد و چه در عرصه مناسبات حکومت با ملت و چه در عرصه روابط بین المللی. این جریان به هر جا برسد. کسانی که مسؤولیت مستقیم در کشاندن مسأله به اینجا داشتند باید پاسخگو باشند. اگر افتخاری کسب شد ارزانی آنها باد و اگر هم خدای ناکرده آسیبی به این ملت رسید آنها مستقیماً عامل هستند و باید جوابگو باشند.

در ادامه موج جديد برخوردها و بازداشت‌ها شاهد برخورد با مسؤولان خانه سينما و چند تن از سينماگران به دنبال جشن سالانه اين نهاد مدني بوديم. نظر شما در اين باره چيست و چه دلايل سياسي براي آن قائل هستيد؟
- آنچه امروز در عرصه های مختلف حاکمیت محافظه کاران اتفاق می افتد نشان دهنده بلبشوی درونی آنها و ملوک الطوایفی درون این جناح است. هرکس هر کاری می خواهد می کند و البته هزینه نادانی یا کج فهمی یا سوء رفتار یک جریان که خود را مالک الرقاب همه چیز می داند را باید همه ملت بپردازد. این رفتارها به شدت محکوم است ولی این حسن را دارد که ملت ما به خوبی ماهیت این عناصر را بشناسند. به نظرم پس از خرابکاریهای آنها در بخش سیاست و اضمحلال اقتصاد کشور اینک نوبت اهل فرهنگ و هنر رسیده است که ضرب شصت آقایان را بچشند. این می رساند که این جماعت فقط از نظر سیاسی ضدآزادی و قانون نیستند بلکه با همه مظاهر پیشرفت و ترقی مخالف هستند و بعضی ناهنجاری هایی که در همه جا وجود دارد و در بخش های تحت نظر خود محافظه کاران وفور بیشتری هم دارد بهانه می کنند برای عملیاتی کردن مقاصد خودشان.
از همه جالب تر اینکه با وجود اینکه مطمئن هستم درون آنها حتی در سطح سران آنها مخالفانی هستند که این روش ها را قبول ندارند ولی یا جرأت ندارند حتی اظهارنظر کنند و یا مصالح شخصی و حزبی را بر مصالح کشور ترجیح می دهند و در هر حال این حالت نشان می دهد که اداره امور کشور در بخش های تحت حکومت محافظه کاران به اشخاصی سپرده شده است که از نشانه های دوران آخرالزمان است.

مسؤول روابط عمومي دادستاني تهران هفته گذشته اعلام كرد كه مسؤوليت برخورد با دست‌اندركاران سايت‌هاي اينترنتي بر عهده دادستاني است. وي اين برخوردها را قانوني دانست و گفت كه بي‌مجوز بودن سايت‌ها يكي از دلايل اين برخوردهاست. وي همچنين سايت‌هاي اصلاح‌طلب را «هماهنگ با ضدانقلاب» معرفي كرد. موضع شما در اين باره چيست؟
- حال که آقایان مسؤولیت این امر غیرقانونی را پذیرفته اند باید جواب دهند:
1)طبق چه قانونی و توسط چه مرجعی سایت ها باید مجوز بگیرند؟
2)چرا سایت های وابسته به خود آقایان از جمله قوه قضاییه که نقش عمده ای در مسموم کردن فضای سیاسی کشور دارد از آزادی بی قید و شرط برخوردارند و اینها از کجا مجوز گرفته اند؟
3)حکم دستگیری توسط چه کسی صادر شده است؟
4)اتهام دستگیرشدگان چیست؟
5)چرا با وجود اعلام قبول مسؤولیت سایت ها از سوی افراد و گروه ها با فرزندان آنها و یا با نیروهایی که هیچ نقشی در این سایت ها نداشته اند برخورد می شود؟
6) اینها در کدام زندان هستند؟
7) چرا اجازه گرفتن وکیل به آنها نمی دهند؟
8) آیا قوه قضاییه همه مسؤولیت های برخورد غیرقانونی با دستگیرشدگان را می پذیرد؟
9) اگر شکایتی از این برخوردها باشد آیا قوه قضاییه حاضر به رسیدگی علنی و بی طرفانه به آنها هست؟

در حوزه اخبار مربوط به انتخابات رياست جمهوري، هفته گذشته شاهد انتقاد شديد آقاي كروبي از رسانه‌ها و محافلي بوديم كه در روزهاي اخير شايعاتي مبني بر عدم نامزدي مهندس موسوي را منتشر مي‌كنند. ايشان اين رسانه‌ها را متهم به «ترديدافكني» در نزد مهندس موسوي كرد. نظر شما در اين باره چيست. نتيجه آخرين رايزني‌ها با مهندس موسوي را چطور مي‌بينيد؟

- به نظر من صحنه رقابت انتخابات از جمله ریاست جمهوری مستلزم همین امور است. به هر حال عرصه رقابت است و هر کس حق دارد نظر خود را بگوید و از اوضاع به نفع جریان خود بهره گیرد. نباید خیلی دلتنگ شد که چرا همه طبق نظر ما عمل نمی کنند به نظر من آقای موسوی با دقت و وسواس در حال تحلیل شرایط و سنجش ظرفیت ها هستند و مطمئن هستم اگر به نقطه ای برسند که نفع حضور ایشان بچربد حتماً حضور پیدا خواهند کرد و اینگونه تبلیغات روی انسان گرم و سرد چشیده ای مانند ایشان خیلی اثری ندارد. مهم این است که ما اعلام کنیم حاضریم همه امکانات خود را در اختیار ایشان قرار دهیم بدون اینکه نفع حزبی دنبال کنیم و اعلام کنیم در مشکلات و گرفتاری های پیش رو همه در کنار هم خواهیم بود.

سايت «دريچه» كه معمولاً اخبار و شايعاتي را عليه جبهه مشاركت منتشر مي‌كند، در روزهاي اخير خبر از رسيدگي به پرونده تخلفات مالي اعضاي جبهه مشاركت به ويژه نيروهاي اين حزب در وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو داده است. آيا چنين خبري صحت دارد؟
- این سایت هم از جمله سایت هایی است که مشمول الطاف آشکار و خفیه آقایان است چه به لحاظ تغذیه مالی، چه به لحاظ تغذیه اطلاعاتی، چه به لحاظ امکانات فنی و چه به لحاظ اعطای مصونیت آهنین.
اما به لحاظ شایعات، مطمئن باشید با توجه به اینکه همه حرکات و سکنات جبهه مشارکت و اعضای آن زیر ذره بین است اگر کوچکترین تخلفی داشتند جدی تر از پخش شایعات برخورد می کردند. در گذشته هم شاهد اشاعه چنین اکاذیبی بودیم اما نه فقط رسوایی نصیب خود آنها شد بلکه حتی در افکار عمومی نیز نتوانستند کوچکترین خدشه ای به ما وارد کنند.
اگر این مدارک وجود دارد ما می خواهیم علنی کنند و به مراجع قضایی بدهند در غیر این صورت از وزارت اطلاعات و قوه قضاییه که اینها را می شناسند می خواهیم آنها را به مراجع رسمی معرفی تا پاسخگوی این بداخلاقی های خود باشند.

آقاي هاشمي رفسنجاني در تازه‌ترين اظهارات در مورد انتخابات رياست جمهوري گفته‌اند كه در صورت اين كه صاحبنظران، شخصيت‌ها و گروه‌هاي سياسي به اين نتيجه برسند كه ايشان بهترين فرد براي رياست جمهوري است به صحنه مي‌آيد. با توجه به شايعاتي كه در محافل سياسي مبني بر احتمال حمايت جبهه مشاركت از آقاي رفسنجاني به گوش مي‌رسد، نظر شما در اين باره و نيز شايعات مذكور چيست و اصولاً تحليل جبهه مشاركت از نامزدي احتمالي آقاي رفسنجاني چيست؟
- من بارها گفته ام هر چه امکان انتخاب مردم گسترده تر باشد به نفع کشور است و به همین جهت از حضور هر کس در عرصه انتخابات فارغ از خط فکری او استقبال می کنیم.
اما در مورد مشارکت ما در کنگره تصمیم خود را اعلام کردیم و جز در مورد مصوبه کنگره هیچگونه فعالیتی یا رایزنی نداشته ایم و نخواهیم داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حادثه اخير در شهرستان پاكدشت و كشته شدن حدود 30 كودك بازتاب گسترده‌اي در جامعه داشته است و نهادهاي مسؤول نظير نيروي انتظامي مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. نظر شما درباره ريشه‌هاي چنين ماجراهايي چسيت و فكر مي‌كنيد چرا مجموعه نهادهاي امنيتي و قضايي كشور با قدرت كافي در چنين مسائلي عمل نمي‌كنند؟
- حادثه پاکدشت برای جامعه ما که جامعه ای متدین و اخلاقی است بسیار ناگوار بود و الا این حوادث هر روز در گوشه و کنار دنیا و در پیشرفته ترین کشورها هم واقع می شود. فرق آنها با ما این است که آنها واقعیت ها را شناسایی می کنند و با مسأله به صورت عملی برخورد می کنند ما فقط شعار می دهیم و می کوشیم گناه را به گردن همدیگر بیندازیم.
مطمئناً قوه قضاییه ما ضعف هایی دارد از جمله سیاسی شدن این قوه و اینکه همه نیروی خود را صرف طرفداران اصلاحات می کند. اما این بدین معنی نیست که بخواهیم قوه قضاییه را در این ماجرا مقصر قلمداد کنیم. یا نیروی انتظامی که الان همه تلاش خود را برای پرونده سازی برای اصلاح طلبان به کار می اندازد علیرغم ضعف هایی که در این ماجرا داشته است نباید مقصر اصلی قلمداد شود.
این درست نیست در مسائلی که ریشه های متعدد دارد وعوامل مختلف در ایجاد و گسترش آن نقش دارند ما بخواهیم یک دسته را محکوم کنیم. فرض کنید اگر قوه قضاییه همه اینها را اعدام کند آن وقت عده ای نمی گویند چرا اعدام می کنید؟
به نظر من مشکل ما در جای دیگری است و آن اینکه اداره کلان کشور دچار ضعف و اختلال شده است. و این ضعف به درجات بر همه بخش های میانی و پایینی تسری یافته است.
ما جامعه ای در حال تحول هستیم که ارزش ها به خصوص سریعاً در حال تغییر هستند. شکاف های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در حال تبدیل به بحران هستند و همه کسانی که باید به اینها بپردازند. مشغول تسویه حساب با طرف سیاسی خود هستند.
اگر همین امروز به چاره اندیشی بپردازیم در آینده ای که شاید چندین سال طول بکشد ما شاهد استقرار نظمی جدید و حاکمیت ارزش های متعادل و هنجارهای تازه خواهیم بود. اما اگر اداره کلان کشور به همین نحو باشد و گمان کنند با حذف دیگران همه مشکلات را حل خواهند کرد بنده مطمئن هستم روزهای آینده بهتر از امروز نخواهد بود.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12241

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دبير كل جبهه مشاركت : كساني كه پرونده هسته اي ايران را به اين نقطه رساندند،بايد پاسخگو باشند، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016