چهارشنبه 1 مهر 1383

حسين الله کرم: بايد هر چه سريع‌‏تر با اعلام توانايي براي فروش اورانيوم غني شده تا 4 درصد، خود را به باشگاه اتمي وارد کنيم، ايلنا

تهران-خبرگزاري کار ايران
حسين الله کرم گفت: خواسته هايي که قطعنامه شوراي حکام از ايران دارد خواسته‌‏هاي قرون وسطايي است که به هيچ وجه در پادمان يا قوانين ان‌‏پي‌‏تي وجود ندارد.
اين استاد دانشگاه در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيک ايلنا، گفت: به جز درخواست براي توقف داوطلبانه فعاليت رآکتورآب سنگين که مي‌‏تواند مورد پذيرش قرار گيرد دو موضوع الزام به پذيرش پروتکل و متوقف کردن کليه فعاليت‌‏هاي مربوط به غني سازي اورانيوم غير قانوني است.
وي افزود: اروپايي‌‏ها و آمريکايي‌‏ها اطلاعاتي توسط بازرسان آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي در مورد تاسيسات اتمي ايران به دست آورده‌‏اند که آنها را را دستاويزي براي صدور قطعنامه کردند.
الله کرم اظهار داشت: آمريکا و اروپا دست به يک حرکت استعماري زده‌‏اند و آن دور نگه داشتن ايران از يک حرکت علمي و سرمايه‌‏اي است.
وي با اشاره به موضع روسيه در قبال پرونده هسته‌‏اي ايران، گفت: روسيه احساس مي‌‏کند که در صورت دستيابي ايران به غني سازي اورانيوم دست اين کشور براي فروش سوخت هسته‌‏اي به ايران بسته مي‌‏شود.
اين استاد دانشگاه افزود: کشورهاي اروپايي و آمريکايي نيز به دليل وجود منابع سرشار اورانيوم در ايران از فروش اورانيوم غني شده به کشورهاي جهان سوم توسط ايران واهمه دارند.
الله کرم با اشاره به اضافه شدن سندي به پروتکل الحاقي در سال 2005 که غني سازي اورانيوم را براي کشورهاي در حال توسعه ممنوع مي‌‏داند ، اظهار داشت: طولاني کردن بررسي پرونده هسته‌‏اي ايران با اين مسأله قابل توجيه است.
وي افزود: به همين دليل ايران در آينده به اين نتيجه خواهد رسيد که بايد از ان‌‏پي‌‏تي خارج شود.
وي با تشبيه نهضت ملي کردن نفت با وضعيت پرونده هسته‌‏اي ايران، گفت: نهضت ملي شدن نفت به دو دليل شکست خورد؛ دليل اول، اجماع جهاني بود که عليه ايران صورت گرفت و دليل ديگر اختلافي بود که بين نيروهاي داخلي صورت گرفت.
وي افزود: امروز نيز گر چه غير متعهدها مقاومت خوبي در مقابل غرب نشان مي‌‏دهند اما شاهد ايجاد اجماع جهاني بر ضد ايران هستيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

الله کرم گفت: در چنين اوضاعي ما بايد انسجام داخلي داشته باشيم و در مقابل اين اجماع ،دچار اختلاف نشويم زيرا در صورت بروز اختلاف بايد منتظر باشيم تا تجربه شکست نهضت ملي شدن نفت تکرار شود.
وي اظهار داشت: اگر ما روند کنوني را ادامه دهيم هر دو ماه يک بار قطعنامه‌‏اي بر ضد ما صادر مي‌‏کنند تا در سال 2005 بتوانند سند جديد ممنوعيت غني سازي را به پروتکل اضافه کنند.
الله کرم افزود: براي اينکه ما دچار اين مشکل نشويم بايد هر چه سريع‌‏تر با اعلام توانايي براي فروش اورانيوم غني شده تا 4 درصد، خود را به باشگاه اتمي وارد کنيم و خود را براي مراحل بعدي چالش که ممکن است اقدامات احتمالي نظامي اسراييل و همچنين به تاخير افتادن يا تعطيل شدن تکميل نيروگاه هسته‌‏اي بوشهر توسط روسيه باشد آماده کنيم.
وي ادامه داد: هر کدام از اين دو موضوع مي‌‏تواند موضع استعماري اين کشورها را بهتر نشان دهد و مظلوميت ما را به اثبات برساند.

Copyright: gooya.com 2016