دوشنبه 6 مهر 1383

نماز جمعه، جايگاه رفيع علم و چهار عمل اصلي! سيامند

جمهوري اسلامي از آن دسته حکومت هايي است که علاقه ي شديدي به علم و دانش دارد, عليرغم اينکه در اين زمينه تلاش زيادي به خرج نداده و حتي به عمد و تلاش بسيار دانش آموختگان, تحصيلکردگان و نخبه هاي علمي کشور را با تهديد, اخراج از کار, زندان و حتي روشهاي ايذايي به فرار و خروج از کشور ناچار کرده و مي کند, اما اين امور موجب نمي شود که علاقه ي وافر سردمداران حکومتي ايران به مدارک تحصيلي مورد کتمان قرار بگيرد. عمده ي افراد خود را با تيتر و لقب هاي مختلف داراي مدارج علمي معرفي مي نمايد؛ بطور مثال خامنه اي « رهبر فرزانه » به معناي احاطه ي او به علوم و دانش روز ناميده مي شود, و ديگر افراد و شخصيت هاي حکومتي نيز بسته به ميزان نزديکي و يا دوري از هسته ي مرکزي قدرت به مدارک و مدارج علمي مختلف مفتخر مي شوند. يکي از القاب بسيار مورد علاقه ي سران حکومتي جمهوري اسلامي, مدرک دکترا است. در سالهاي اخير و همواره بر اساس ميزان نزديکي به هسته ي مرکزي حکومت به تعداد دکترها در حکومت اسلامي همواره افزوده شده است. دکتر حسين الله کرم, دکتر محسن رضايي, دکتر احمدي نژاد, دکتر حسن عباسي, دکتر صادق طباطبايي و ... ليست طولاني دکترهاي جمهوري اسلامي, که هريک در مدارس و دانشگاههاي معتبر حوزه علميه و ديگر حوزه هاي ترويج دانش مفتخر به در يافت مدارک PHD شده اند, همچنان رو به گسترش است. البته شهوت مدرک گزيني سران حکومتي جمهوري اسلامي فقط در مراکز علميه ي قم, مشهد, اصفهان و تهران تسکين نپذيرفته, بلکه طي سالهاي حکومت بسياري از عوامل و افراد خود را در دانشگاههاي مختلف جهان نام نويسي نموده و مدارک علمي دريافت نموده اند. قاضي سعيد مرتضوي يکي از موارد دانشجويان بورسيه اي جمهوري اسلامي به دانشگاههاي خارج از ايران است. آخرين مورد اين دانشجويان اعزامي به مدارس و مراکز علمي جهان, سفير سابق جمهوري اسلامي در آرژانتين بود, که به جرم طرح ريزي و همکاري در انفجار مرکز يهوديان اين کشور مدتي را در زندان هاي انگلستان گذراند. به اين سرشناسان مي بايست سعيد عسکر دانشجوي دانشگاه آزاد, را نيز افزود که به احتمال قريب به يقين در سالهاي نزديک آينده در عداد دکترها و استراتژيست هاي حکومتي قرار خواهد گرفت.
حکومت که متوليان آن از قرون گذشته همواره بمثابه « علما » معرفي شده اند, به قصد هماوردي با علم نوين در ابتداي انقلاب, نهاد « دفتر تحکيم وحدت حوزه و دانشگاه » را تاسيس نمود, که طي سالهاي طولاني تنها نهاد دانشجويي مجاز به فعاليت جمعي در دانشگاهها بوده است. « علما » و دانش آموختگان حوزه ها نيز به قصد هماوردي با علم نوين, فراي اختصاص دهي مدارک و مدارج آکادميک به خود, هر از چندي به بيانات علمي نيز مي پردازندکه در نوع خود و در جهان علم بي همتاست. بازسازي و ترميم لايه ي اوزون, يکي از مظاهر گسترش علم نوين بود؛ و يا سطح دانش و معلومات « رهبر فرزانه », درجريان ملاقات و مباحثات ايشان با رولان دوما, وزيرخارجه ي وقت فرانسه مدتي موضوع روز جرايد فرانسه بود. ( 1 )؛ و يا اظهارات فلسفي – هندسي آيت الله حسني, که در اظهار نظري بديع گفت : مربع زندگي سه ضلع دارد, ايمان و تقوا.
برگزاري نمازهاي جمعه در سراسر کشور به قصد بسيج همگاني هفتگي در سراسرکشور و طرح مسائل هفته اي که گذشت از طريق اين تريبون هاست. ستاد برگزاري نماز جمعه از نهادهاي مرتبط با دفتر رهبري است و طي هفته, طرح و موضوع سخنراني هرکدام از « علما » در سطح کشور را تعيين نموده و در اختيار آنان مي گذارد. در نتيجه عمده ي سياست ها, و طرحهاي اقتصادي – اجتماعي کشور, در زمينه هاي سياست داخلي و خارجي عمدتا در نمازهاي جمعه ي کشور طرح و تبليغ شده و سپس به مرحله ي اجرا در مي آيند. بطور مثال نماز جمعه ي اخير کشور حول دو محور اساسي, اول مهرماه و بازگشايي مراکز آموزشي و درگيري هاي ايران با آژانس انرژي اتمي برگزار شد و همه ي امامان جمعه ي کشور بدون استثنا به اين نکات پرداختند. از آنجا که موضوع به بازگشايي مراکز علمي وآموزشي ارتباط داشت, در نتيجه برخي از « علما » به اظهارات علمي نيز پرداختند, که همانند نمونه هاي پيشين شامل کشفيات جديدي در جهان دانش بود. در سطور پائين در ابتدا چند نمونه از اظهارات استراتژيک « علما » آورده و سپس به بيانات علمي دانشمندان جهان اسلام مي پردازم.
امام جمعه ي کرج, حجت الاسلام رضا رمضاني, مدعي شد که « استکبار جهاني تمام تلاش خود را براي مبارزه با تفکرات سياسي شيعه به کار گرفته است» و از اينجا هم نتيجه گرفت که « امريکا نمي تواند شاهد پيشرفت علمي ايران و تسلط متخصصان ايراني بر فن آوري صلح آميز هسته اي باشد» ( ايرنا – 3/7/83) , سيد علي دهدشتي, امام جمعه ي آبادان, اما در صدد توضيح هدف ايران از دستيابي به تکنولوژي هسته اي برآمد, ايشان اظهار داشت : « ما تکنولوژي هسته اي را براي گسترش دانش و خدمت به بشريت مي خواهيم » و در ادامه نيز گفت : « جمهوري اسلامي مثل امريکا نيست که به واسطه داشتن قدرت در جهان به هر کس که خواست زور بگويد... ما قدرت را براي دفاع از مظلوم و بسط و گسترش اسلام مي خواهيم ... امريکا بداند به رغم همه توطئه هايي که در منطقه و دنيا عليه ما انجام مي دهد مردم و مسئولان نظام داراي يک موضع هستند و از موضعشان هرگزکوتاه نخواهند آمد... اگر ما روي پاي خودمان بايستيم و بعنوان يکي از دارندگان انرژي هسته اي مطرح شويم ديگر امريکا نمي تواند حرفي براي گفتن داشته باشد ... بايد خودمان را باور کنيم و به قدرت برسيم و از اين قدرت براي گسترش عدالت و دادخواهي مظلومان استفاده کنيم.» ( ايرنا – 3/7/1383) از کرج تا آبادان موضوع از « فن آوري صلح آميز هسته اي » به « قدرت » و « گسترش عدالت و دادخواهي مظلومان» گسترش يافت.
در ادامه ي اين تلاشهاي استراتژيک - علمي, امام جمعه ي فرديس کرج نيز معتقد بود که نگراني قدرت هاي استکباري از گسترش علم و فن آوري اسلامي است. حجت الاسلام علي اکبر ايماني با دسترسي به آمارهاي دقيق گفت : « آمار نشان مي دهد کشورهاي اسلامي از بالاترين اطلاعات علمي در زمينه پزشکي و انرژي هسته اي برخوردارند» و اضافه هم کرد « امريکا و دست نشانده هاي آن به علت دشمني ديرينه اي که با دين اسلام دارند, سعي دارند تا مانع از دستيابي مسلمانان به دانش و فن آوري روز شوند ... قرآن و احاديث به مسلمانان وعده پيروزي حق بر باطل را داده است و از اين رو مسلمانان نبايد ترسي به دل راه دهند» . ( همانجا )
امام جمعه ي دزفول و نماينده ي ولي فقيه, حجت الاسلام سيد حسن تقوي در سخنان خود در نماز جمعه گفت : « جمهوري اسلامي ايران به رغم درخواست آژانس هسته اي فعاليت صلح آميز خود را متوقف نمي کند ... آژانس هسته اي آلت دست امريکاست و ايران به بهانه جويي هاي آنان در اين زمينه توجه نمي کند.» ( همانجا ) حجت الاسلام دعاگو امام جمعه ي شميرانات که مدارج ترقي را در اطلاعات و زندانها طي کرده است نيز در نماز جمعه به موضوعات علمي و استراتژيک مربوط به فن آوري هسته اي پرداخت : « براساس فرهنگ ديني, فلسفه بسيج امكانات ملي, تجهيز نيروها و يگان‌‏هاي نظامي و هماهنگي امكانات لجستيكي باز داشتن دشمن از توطئه و تجاوز است. اگر جهان اسلام از وحدت جهان اسلامي و قدرت باز دارندگي برخوردار گردد امتياز طلبي و باج‌‏خواهي قطب استكبار و ارتجاع از جامعه جهاني اسلام پايان مي‌‏يابد, شوراي امنيت سازمان ملل از انحصار زورمداران آزمند و بي‌‏فرهنگ خارج مي‌‏شود و جهان در پرتو همگرايي و منطق انساني صلح و امنيت و عدالت را تجربه خواهد كرد. در پرونده انرژي هسته‌‏اي روشن‌‏گري و اعتمادسازي شود و با بهره‌‏گيري سنجيده و به هنگام از مناسبات سياسي و موازين بين‌‏المللي حق طبيعي و قانوني جمهوري اسلامي براي استفاده صلح‌‏آميز از انرژي هسته‌‏اي پي‌‏گيري و جامعه بين‌‏المللي به پذيرش آن ناگزير گردد. » ( ايلنا- 3/7/1383)
برخي ديگر از « علما » به علوم, بازگشايي مراکز آموزشي و ارزشهاي دانش بشري و ضرورت معنويت و پرهيزکاري پرداختند, امام جمعه ي شهريار, حجت الاسلام جعفر رفيعي گفت: « کسب علم و دانش زماني کارساز است که با معنويت همراه بوده و در خدمت بشريت قرار گيرد ... جامعه نيازمند انسانهاي عالم و پرهيزکار است و مسئولان آموزشي و معلمان مي توانند در اين زمينه بيشترين خدمات را ارائه کنند» ( ايرنا – 3/7/1383 ) امام جمعه ي ساري حجت الاسلام يوسف يوسف پور هشدار خود را متوجه معلمان و مسئولان آموزشي نمود: « اساتيد و معلمان پرتلاش خدا را در نظر داشته باشند و از اين امانت بزرگ مردم و جامعه با تمام وجود حفاظت کنند ... بايد پاسخگوي خداوند بود, او منتقم است و تحمل عذابش ناممکن, لذا بايد کار تربيت را جدي گرفت. » ( همانجا ), و در راستاي توسعه و گسترش علمي, به قصد دستيابي به فنون عاليه کلاسها و کتب گوناگوني توسط اين دانشمندان و علما تشکيل شده و به انتشار رسيد.
« شيطان شناسي" از ديدگاه قرآن كريم جوان منتشر شد.
بيستوني رئيس موسسه قرآني تفسير جوان ضمن اعلام اين خبر گفت: كتاب " شيطان شناسي" از ديدگاه قرآن كريم ، از سري كتاب هاي روش انس با قرآن در قطع 14*10 منتشر شد.
وي درباره ويژگي‌‏هاي اختصاصي اين اثر قرآني جديد گفت: يكي از مهم‌‏ترين مشكلاتي كه بسياري از جوانان با آن درگير هستند عدم شناخت شيطان و چهره‌‏هاي گريم شده و برنامه‌‏هاي پيچيده شياطين مختلف مي‌‏باشد. كتاب شيطان شناسي با شرح موضوعاتي همچون فلسفه آفرينش شيطان، علت دشمني، شيطان با انسان، راز سقوط شيطان، زيباسازي‌‏هاي شيطاني، برنامه‌‏ها و وسوسه‌‏هاي شيطان و ده‌‏ها عنوان متنوع و جذاب ديگر شناخت جديدي رادر ارتباط با شيطان به‌‏دست مي‌‏دهد كه نتيجه آن آشنايي با چهره واقعي و خطرناك شيطان و انسان‌‏هاي شيطان صفت و دوري از آنها خواهد بود.» ( خبرگزاري کار ايران – ايلنا – 3/7/1383 )
از آنجا که خطبه هاي نماز جمعه ي تهران از طريق صدا و سيماي جمهوري اسلامي بطور مستقيم پخش مي شود, بالطبع امامت جمعه ميان ارزنده ترين علماي جمهوري اسلامي در گردش است. و همانطور که اشاره شد بر مبناي مسائل روز و توانايي هاي هريک از امامان جمعه ي موقت تهران اين وظيفه هر بار به يکي از آنان سپرده مي شود. امامي کاشاني از علماي برجسته اي است که در سالهاي پيش از انقلاب بهمن نيز دستي در نشر و چاپ آثار علمي داشت, و فيلسوف و علامه ناميده مي شود. از جمله يکي از آثار برجسته ي ايشان کتابي است که سالها پيش در حوزه ي تکامل به رشته ي تقرير درآورد ولي در حکومت جمهوري اسلامي اجازه ي چاپ و نشر نيافته و در جمع کتب ناياب قرار گرفت. بر پايه ي انس دائمي امامي کاشاني با علم و انديشه بالطبع نماز جمعه ي پس از بازگشايي مراکز آموزشي به ايشان سپرده شد. طي خطبه هاي نماز جمعه ي اين هفته امامي کاشاني يکي از عظيم ترين کشفيات تاريخ بشريت را اعلام نموده سقفِ علوم و نهايت آن را تعيين کرد. بر طبق محاسبات دقيق امامي کاشاني, بشريت تا کنون تنها به کسري معادل يک نهم انديشه و علوم جهان دسترسي يافته است و باقيمانده که تنها يک هشتم مي باشد, در اختيار امام زمان است. به اين ترتيب و بر اساس علوم نوين, از اين پس باقيمانده ي کسر يک نهم, نه هشتم نبوده و معادل يک هشتم است. و يا دقيقتر گفته شود که حاصل جمع يک نهم و يک هشتم معادل يک خواهد بود.( 2 )
« محمد امامي کاشاني خطيب اين هفته نماز جمعه تهران طي سخناني در خطبه اول خود با اشاره به مناسبتهاي ‌مبارک در اين ماه بالاخص نيمه شعبان، سالگرد هشت سال دفاع مقدس و نيز بازگشايي مدارس، در خصوص امام زمان (عج) گفت:‌ بحث من در مورد امام زمان بحث حرکت، تطور و تکامل علمي است. وي افزود: دنياي امروز به فکر جهاني سازي، يک کاسه کردن جهان و تبديل آن به دهکده‌اي جهاني است که در جهت سکولاريسم، بي ديني، بي بند و باري به نام دموکراسي و آزادي حرکت مي‌کند. ... وي افزود: برنده اسلام است و مستکبرين مي‌بازند و هرچه آنها پيش روند به بازندگي خود کمک کردند، ‌زيرا چشم‌ها را گشوده، مغزها را بيدار کرده و دنيا را متوجه برنامه شوم خود نموده‌اند. خطيب نماز جمعه تهران گفت:‌‌ بشر تاکنون از نظر علمي نزديک به يک نهم از علم جهان را آموخته و بيش از يک هشتم آن باقي است که به دست حضرت صاحب در دنيا مطرح خواهد شد. وي افزود:‌ علم چيزي است که به بشر سعادت مي‌دهد و اگر اينچنين شود بايد مبداء‌ و مقصد علم مشخص باشد.... اگر علم از جاي درست حرکت کرد و در جاي درست خود نشست،‌ سعادت آور خواهد بود، اما اگر مبدا و مقصدي نداشت، علم نبوده و حيرت است. ... ‌با دست مبارک امام زمان (عج)‌ دو کار مهم گسترش علم و تعيين جايگاه و اهداف علم مشخص مي‌شود و انسان خود و جهان را مي‌شناسد و رابطه خود را با جهان وخداوند درست تنظيم مي‌کند... ‌به قداست برگرداندن علم از سويي و گسترش دادن تمامي ابعاد علم از ديگر سو در عصر امام زمان(عج) تحقق مي‌يابد» ( خبرگزاري فارس - امامي کاشاني:بشرازنظرعلمي نزديک به يک نهم ازعلم جهان راآموخته وبيش ازيک هشتم آن باقي است که به دست حضرت صاحب دردنيا مطرح خواهد شد – 3/ 7 / 1383 )

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پاورقي:

( 1 ) طي جريان عادي سازي روابط ايران و فرانسه در دوران رياست جمهوري فرانسوا ميتران, رولاند دوما وزير خارجه ي وقت فرانسه به تهران رفت و به ديدار با رئيس جمهور – خامنه اي - و رهبر – خميني – پرداخت؛ طي اين سفر مقدمات عادي سازي روابط ميان دو کشور و آزادسازي گروگانهاي فرانسوي در لبنان توسط جريانات گوش به زنگ تهران فراهم شد. جالب ترين نکته در ديدار ميان خامنه اي رئيس جمهور با رولاند دوما پيش آمد که يکي از سئوالات « رهبر فرزانه» ي کنوني ايران از وزير خارجه ي وفت فرانسه مربوط به شباهت نام ميان ايشان و الکساندر دوما بود. و رهبر فرزانه با تاخيري حدود يک قرن و اندي در جريان فوتِ الکساندر دوما قرار گرفت ! ولي استکبار جهاني و عوامل داخلي آن نيز به بي پايگي ادعاهاي شايعه پردازان پي برده و روشن شد که رهبر فرزانه ي انقلاب ايران نه تنها با نام الکساندر دوما آشنايي دارد, بلکه احتمالا در اوقات فراغت خود « سه تفنگدار » را نيز مطالعه نموده است.
( 2 ) نکته ي فلسفي و مهمي که در بيانات نماز جمعه ي اين هفته ي امامي کاشاني مستتر ماند, اين بود که با تعيين سقف دانش بشري و ميزان دسترسي بشريت به اين دانش, آقاي امامي کاشاني اعلام نمود که بخش عمده ي اين دانش که در اختيار حضرت صاحب است, بالطبع در زمان ظهور در اختيار پيروان او قرار خواهد گرفت, و به اين ترتيب نه تنها حفره ي تاخير علمي مسلمين و بخصوص شيعيان بر جوامع ديگر جهان پر خواهد شد, بلکه مقام اول علمي در اختيار صاحبان همان يک هشتم قرار خواهد گرفت. احتمالا در مجموعه ي يک هشتمي حضرت صاحب, چهار عمل اصلي و جمع کسري واقع نشده و متاسفانه آقاي امامي کاشاني به اين بخش از علوم دسترسي نيافته است.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12376

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نماز جمعه، جايگاه رفيع علم و چهار عمل اصلي! سيامند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016