يكشنبه 12 مهر 1383

گزارشي از جلسه‌ي استيضاح وزير راه، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
سرانجام پس از كش و قوس هاي فراوان استيضاح مهندس «احمد خرم»، وزير راه و ترابري راي آورد.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، استيضاح وزير راه و ترابري كه امروز به همراه تعدادي از مسوولان دولتي در مجلس شوراي اسلامي حضور پيدا كرده بود، پس از اظهارات موافقان و مخالفان استيضاح و دفاع احمد خرم در دو جلسه‌ي صبح و بعدازظهر، با ‌١٨٨ راي موافق، ‌٥٨ راي مخالف و ‌٩ راي ممتنع، راي آورد.


ــــــــــ موافقان استيضاح ــــــــــ

ــــــــــ نادران
«الياس نادران» نماينده‌ي تهران به عنوان موافق استيضاح در دو بخش به مواردي از استيضاح با عنوان مفاسد مالي در قراردادهاي ساختمان مركزي وزارتخانه و قراردادهاي ساير اين وزارتخانه پرداخت و گفت: حرف ما اين است در مجموعه‌ي وزارتخانه متاسفانه فضايي حاكم است كه احدي جرأت مخالفت نداشته و اگر به اين مرحله براي مخالفت مي‌رسيد بايد از خيلي مسائل مي‌گذشته و فداكاري‌هاي بسياري مي‌كرده است.

ــــــــــ سبحاني‌نيا
«سبحاني‌نيا» نماينده‌ي نيشابور نيز با طرح اين پرسش كه «آقاي وزير ناگفته‌هاي شما چيست؟» گفت: در دوره‌ي تصدي خرم در وزارت راه و ترابري سرانه تلفات هوايي به ميزان ‌٤٣ درصد و تصادفات نيز روند افزايش داشته است. در حمل و نقل ريلي مهم‌ترين موضوع انفجار قطار در نيشابور است كه ناتواني مديران راه‌آهن به ضروريات و مقتضيات اين امر(راه آهن) در رخداد اين حادثه دخيل بوده است.

ــــــــــ ميرتاج‌الديني
همچنين «محمدرضا ميرتاج‌الديني»، نماينده‌ي تبريز گفت: رقم هزينه شده در افتتاح فرودگاه امام خميني(ره) آنچنان غيرضروري و زياد است كه اگر از سوي مراكز رسمي تاييد نمي‌شد باور كردني نبود. علي‌رغم اينكه اساس برنامه‌ريزي‌هاي قبلي مراسم افتتاح از اوايل سال ‌‌٨٢ مشخص بوده، به چه دليل مديريت اجرايي بدون برگزاري تشريفات مناقصه به مديران و شركت اين‌چيكا كه مديران آن با مجري طرح فرودگاه رابطه خويشاوندي دارد واگذار مي‌گردد.

ــــــــــ فلاحت‌پيشه
فلاحت‌پيشه، نماينده اسلام‌آباد غرب، نيز با انتقاد به قراردادهاي خارجي در فرودگاه امام(ره)، كه آن را به ضرر كشور دانست، گفت: آقاي وزير شما حتي براي گرفتن اصلاح ساختار وزارتخانه هم از مشاوران خارجي كمك گرفتيد و خود فرموده‌ايد كه اينان يك سال است كه مستقر هستند. واقعا شما چه سودي از مشاوران خارجي كرده‌ايد كه آنها را ارجح مي‌دانيد نسبت به داخلي‌ها و نتيجه‌ي آن هم اين است كه وزارتخانه‌اي كه يك سال است مشاور خارجي در آن است امروز در مقابل استيضاح مجلس قرار گرفته است.

ــــــــــ افروغ
«عماد افروغ»، نماينده‌ي تهران نيز با طرح موضوعي با عنوان رابطه‌ي قدرت و مسووليت، پرسيد: آيا علت تام تلفات ناشي از سوانح هوايي - جاده‌اي و ريلي را صرفا مي‌توان به اشتباه به خطاي كشته شدگان اعم از خلبان و راننده و غيره برگرداند و از عوامل ديگر كه در نهايت به جايگاه و اختيارات مسوولان و صاحب منصبان برمي‌گردد، غافل شد. در كجاي دنيا در برابر آمار فزاينده سوانح و تلفات جاني و مالي اينگونه موضع مي‌گيرند كه ما دومي آن باشيم؟ آيا ديكته‌اي با اين همه غلط آن هم در يك پاراگراف (سوانح و تلفات) باز هم نمره قبولي خواهد گرفت؟

ــــــــــ علي احمدي
همچنين «علي احمدي»، نماينده‌ي ممسني، با تاكيد بر اين كه «مهم‌ترين حق ملت حفظ جان آنهاست»، به آماري از تلفات حمل و نقل در كشور اشاره كرد و ضمن پرسش درباره‌ي مواردي از چگونگي خريد هواپيما از خارج، گفت: در كجاي دنيا مسوول كميته‌ي خريد هواپيما فردي با مدرك ليسانس ادبيات است؟

ــــــــــ آجرلو
همچنين «فاطمه آجرلو» نماينده‌ي كرج، گفت: بحث ما عزل و نصب‌هاي غير منطقي و نابجاست، والا هر وزيري حق دارد افراد خود را انتخاب كند. وزير راه در يك حركت سؤال‌برانگيز دهها نفر از مديران را عزل مي‌كند و حتي بسياري از افرادي كه توسط وزير منصوب مي‌شوند در كمتر از يك سال از كار بركنار مي‌شوند. برخي افرادي كه منصوب شده‌اند، بعضا داراي عدم صلاحيت اخلاقي و يا داراي سابقه محكوميت كيفري هستند. آيا برخي حوادث مثل حادثه نيشابور به خاطر عزل و نصب‌هاي شما نيست؟

ــــــــــ كوهكن
«محسن كوهكن» نماينده لنجان، نيز واكمني را با نوار آورده بود كه عنوان مي‌داشت اظهارات وزير درباره‌ي مشاوره‌هاي داخلي است كه گفته است ما مشاور داخلي نداريم اگر داريم بياوريد تا توي دهانشان بزنم.
كوهكن بخشي از اين سخنراني را پشت ميكروفون مجلس گرفت كه نمايندگان بشنوند، البته صداي آن واضح نبود.

ــــــــــ زاكاني
«علي‌رضا زاكاني»، نماينده‌ي تهران نيز گفت: من پيشنهاد كردم با وزير مذاكره شود؛ با اين كه برخي دوستان قبول نداشتند. به پيشنهاد من راي دادند، اما با كمال تاسف اين حق باج‌خواهي تلقي شد و راهي جز استيضاح جلوي پاي نمايندگان نماند.
وي به برخي شركت‌هاي وزارت راه اشاره كرد كه در حال خصوصي شدن هستند و گفت: واقعيت غير از اين است، شركت‌هاي بسياري كه وزير آنها را خصوصي شده اعلام كرده هنوز دولتي است.

ـــــــــ مخالفان استيضاح ــــــــــ

ـــــــــ قاسم‌زاده
«حسين قاسم‌زاده»، نماينده‌ي مردم بابل در دفاع از «احمد خرم» وزير راه و ترابري، مدت كوتاهي كه عمر مجلس هفتم گذشته است را براي استفاده از اهرم نظارتي استيضاح كافي ندانست و گفت: بر اساس استنباط شخصي و در عين ارتباط نداشتن با جريان سياسي در راستاي انجام وظيفه دفاع مي‌كنم. دفاع من به معناي پذيرش عدم وجود نقص نيست، اما به مقتضاي امور و نسبت به وزراي گذشته او را موفق مي‌دانم. با توجه به اين‌كه هنوز از مدت مجلس هفتم ‌٤ ماه نگذشته، اين مدت كوتاه را براي آشنايي با عملكرد اين وزارت تخصصي كافي نمي‌دانم.

ـــــــــ اسلامي
«حسين اسلامي» نماينده‌ي ساوه نيز در دفاع از خرم پرسيد: همه‌ي افراد از لحاظ توان شخصي و علمي اشكالاتي دارند، اما آيا نمي‌شود اين اشكالات را رفع كرد، آيا در آن حدي است كه از مسوولان سلب صلاحيت شود؟
وي گفت: سست شدن ارگان وزارت راه باعث از دست رفتن فرصت‌ها براي سازندگي و پروژه‌هاي در دست اجراست. در شرايط فعلي كه تهديدات خاص خارجي بر كليت و اصل نظام وجود دارد، پرداختن به اين مسائل جامعه‌ي يكپارچه‌ي ما را از هم مي‌گسلد. اقتدار مجلس بر نظارت بر قواي مجريه و ديگر قواست، اقتدار مجلس در انجام استيضاح نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ــــــــــ دفاع خرم ــــــــــ

«احمد خرم»، وزير راه و ترابري در دفاع از خود با اشاره به ‌١٨٠ جلسه‌ي خود طي چهار ماه با نمايندگان مجلس، تاكيد كرد كه «هميشه به مجلس پاسخ داده‌ام».
وي خواستار بيان روشن تخلفات و كم‌كاري‌هاي خود و همكارانش شد، تعدادي از موارد مطرح براي استيضاح را مربوط به پيش از مسووليت خود و يا مشكلاتي زيرساختي خواند و گفت: مي‌دانم در چه كشوري مديريت مي‌كنم، حتي اگر كسي اشكال بگيرد پروژه شش ماه مي‌خوابد.
خرم خاطرنشان كرد: در كمتر از ‌١٠ سال مي‌شود زيربناها را آماده كرد. ما بايد در حمل و نقل با شتاب حركت كنيم. نمي‌شود جرأت مدير را گرفت. مدير بايد اطمينان داشته باشد كه با انصاف و عدالت با او برخورد مي‌شود و برخوردهاي سليقه‌يي صورت نمي‌گيرد. امروز بحران كشور بحران مديريت و نپذيرفتن مسووليت است. بايد مديران را اميدوار كنيم به آنها انگيزه بدهيم تا آنها با شهامت وارد شوند و از تمام منابع كشور استفاده كنيم.
خرم در ادامه گفت: ما قطعا در سال پيش از ‌١٠ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز داريم و بايد بسترش رعايت شود. دو قرارداد من الان معطل مانده است. به من گفتند با خارجي قرارداد نبند، من بر اساس ملاحظات امنيتي كه وزارت اطلاعات گفته عمل كرده‌ام. من مدت‌ها در شوراي تامين بوده‌ام و با اين مسايل آشنايي دارم.

«احمد خرم» صبح امروز پيش از استيضاحش در جمع خبرنگاران پارلماني گفته بود: معتقدم دفاعي كه مي‌كنم دفاع محكمي است كه هر انسان منصفي را از نمايندگان محترم و مردم شريفمان قانع خواهد كرد. من بي‌ترديد مي‌توانم نمايندگان را با سوالاتي كه مطرح كردند قانع كنم.

ـــــــــ راي‌گيري

در نهايت حدود ساعت ‌١٧:30 عصر امروز، استيضاح وزير راه و ترابري كه امروز به همراه تعدادي از مسوولان دولتي در مجلس شوراي اسلامي حضور پيدا كرده بود، پس از اظهارات موافقان و مخالفان استيضاح و دفاع احمد خرم، با ‌١٨٨ راي موافق، ‌٥٨ راي مخالف و ‌٩ راي ممتنع، راي آورد.

ــــــــــــ حداد پس از استيضاح
حدادعادل پس از جلسه‌ي استيضاح در جمع خبرنگاران استيضاح را يكي از حقوق و وظايف مجلس دانست و اظهار داشت: اين استيضاح نه اولين بار و نه آخرين بار است. ممكن است در استيضاح، وزير راي بياورد يا نياورد و استيضاح از وظايف معمول نظارتي مجلس است.
وي با اشاره به اين‌كه استفاده‌ي مجلس از حقوق قانوني خود، تقابل با دولت نيست اظهار داشت: بناي ما بر تعامل با دولت است و اگر دولت احساس كند دستگاه نظارتي قوي به عنوان مجلس وجود دارد، خود به بهبود وظايف دولت كمك مي‌كند.

ـــــــــــــ خرم پس از استيضاح
«احمد خرم» پس از خروج از مجلس در جمع خبرنگاران گفت: من خدمتگزار مردم هستم. هر دوره‌اي در يك لباس بودم، ده سال در جنوب و سه سال در وزارت كشور بودم. سه سال هم هست كه اين جا هستم. فردا هم اين كت و شلوار را مي‌كنم و كت و شلوار خدمت ديگري را مي‌پوشم و به مردم خدمت مي‌كنم.


/در حاشيه/
در اين جلسه معاون اول و نيز معاون پارلماني رييس‌جمهور، وزراي كشور، ارشاد، تعاون، مسكن، صنايع، نفت، كار، رفاه، رواساي سازمان‌هاي تربيت بدني و حفاظت محيط زيست، و تعدادي از مسوولان دولتي، حضور داشتند.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12653

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشي از جلسه‌ي استيضاح وزير راه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016