جمعه 1 آبان 1383

عزت‌‏الله سحابي: "روشنفكري ديني" پس از خرداد 76 با پيشگامي دكتر سروش مطرح شده است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

عزت‌‏الله سحابي، درباره نوانديشي و نو ايماني" سخنراني كرد.

به گزارش خبرنگار" ايلنا"، مديرمسؤول ماهنامه توقيف‌‏شده" ايران‌‏فردا" در اين سخنراني كه پس از قرائت دعاي كميل در منزل "محمد بسته‌‏نگار" برگزار شد، "روشنفكري ديني" را با "نوگرايي ديني" متفاوت دانست و اظهار داشت: "روشنفكري ديني"، اصطلاحي است كه پس از انقلاب به خصوص پس از خرداد 76 با پيشگامي دكتر سروش مطرح شده است.
سحابي با بيان اينكه نوگرايي ديني، قبل از انقلاب و از زمان سيد جمال‌‏الدين اسدآبادي مطرح بوده است، بيان كرد: نوگرايي ديني در زمان اسدآبادي، با انگيزه مقابله و مبارزه با استعمار و استبداد به وجود آمد.
وي افزود: افرادي نظير سيد جمال الدين با اين تصور كه مسلمانان براي مبارزه با استبداد و استعمار نياز به پايه‌‏هاي تئوريك و نظري دارند نوگرايي ديني را بنياد نهادند كه به معناي خروج از سنت‌‏گرايي ديني است.
اين فعال ملي ـ مذهبي در ادامه با اشاره به آيه‌‏هايي با اين مضمون كه « اي كساني كه ايمان آورده‌‏ايد ايمان بياوريد به خدا و پيغمبرش» به طرح مبحث " نوايماني" پرداخت و خاطرنشان كرد: نفس ايمان، مسأله‌‏اي ثابت و لايتغير نيست بلكه مقوله‌‏اي است كه مي‌‏تواند و بايد متغير و متكامل باشد.
سحابي با بيان اين عقيده كه طولاني‌‏شدن عمر يك دين سبب مي شود كه دين به صورت سنت در بيايد، در جابزند و متحجر شود، اظهار داشت: هر سيستمي كه با محيط پيرامون خود، مبادله ماده، انرژي و اطلاعات نداشته باشد به سيستمي تبديل مي‌‏شود كه سرنوشتش انحطاط و فروپاشي است.
وي افزود: سيستم ايماني مؤمنين نيز اگر بسته شود و با محيط پيراموني خود مبادله نكند به تعصب، خشونت و بنيادگرايي مي‌‏انجامد.
مديرمسؤول ماهنامه توقيف‌‏شده" ايران‌‏فردا"، شرط مصونيت ايمان مذهبي از خطرات و زيان‌‏هاي خشونت و بنيادگرايي را مبادله با محيط خارجي دانست و تصريح كرد: اين مبادله، شامل دو بُعد طولي و عمقي است.
وي افزود : بُعد طولي به اين معناست كه فضاي ذهن، تحولات اجتماعي تاريخي و نظم جهان را به درستي درك كند و با علومي كه به درك اين مسايل كمك مي‌‏كند ارتباط داشته باشد.
سحابي با اشاره به تجربه يك‌‏صد ساله نوگرايي ديني، تصريح كرد: اين تجربه نشان مي‌‏دهد مسلماناني كه با آشنايي با علوم مثبته به شناخت جهان پرداختند و توانستند بين اين شناخت جديد و اعتقادات‌‏شان تعادل به وجود آورند توانستند ايمان مذهبي‌‏شان را حفظ كرده و حتي قوت بخشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: باز كردن ذهن به روي تاريخ ترقي و انحطاط ملت‌‏ها، نظام‌‏هاي فكري و سنت‌‏ها؛ باز كردن سيستم ايمان و قوت ارتباط با عالم خارج است.
سحابي همچنين به بُعد حركتي نو ايماني اشاره كرد و گفت: اين بُعد حركت براي احياي ايمان است.
وي افزود: اين بُعد، عبادي است و سبب تحول معرفت ما نسبت به خداوند مي‌‏شود كه شامل مراحل مختلف است.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13403

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عزت‌‏الله سحابي: "روشنفكري ديني" پس از خرداد 76 با پيشگامي دكتر سروش مطرح شده است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016