سه شنبه 12 آبان 1383

تاج‌زاده: مشكل مردم روحاني يا غير روحاني بودن رئيس جمهور نيست، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

اگرچه سطح مشاركت مردم در دور دوم انتخابات شوراي شهر، همچنين مجلس هفتم، اين امر را به معضلي در جهت ادامه‌ي حيات گروههاي اصلاح‌طلب -كه به مدد آراي مردم روي كار آمدند- تبديل كرد، اما امروز مصطفي تاج‌زاده بدون اينكه تغييري در جهت بهبود وضعيت اصلاح‌طلبان در اين بخشها ايجاد شده باشد، عنوان مي‌كند كه دغدغه‌ي اصلي ما در ارتباط با مردم نيست.

وي كه به همراه ديگر همفكرانش تا كنون از جريان رد صلاحيت‌هاي احتمالي در انتخابات رياست‌جمهوري نهم اظهار نگراني مي‌كرد، امروز از تبعات اقدامات ماجراجويانه‌ي برخي از گروهها سخن مي‌گويد و آن را عاملي مي‌داند كه تاثيرات ناخوشايند آن حتي از طريق برگزاري انتخابات آزاد محو نمي‌شود.

وي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حمايت مردم از جمهوري اسلامي ايران را يكي از مولفه‌هاي موثر در كسب منافع ملي، حفظ امنيت ملي، عمومي و دفاع از استقلال و يكپارچگي كشور برشمرد و تصريح كرد: در عرصه‌هاي انتخاباتي به دقيق‌ترين شكل ممكن پايگاه مشروعيت نظام مشخص مي‌شود، زيرا نتيجه ساير روشهاي حمايت مردمي، نظير برگزاري راهپيمايي يا اعطاي كمك‌هاي مالي در مناسبت‌هاي مختلف به هيچ‌وجه به‌ اندازه‌ي برگزاري انتخابات شفاف و گويا نيست.

وي كه در اظهاراتش افزايش زمينه‌هاي بسط قدرت انتخاب مردم و برگزاري انتخاباتي رقابتي را زمينه‌ساز تقويت مشاركتهاي مردمي در عرصه‌هاي انتخاباتي برمي‌شمرد، از عدم توجه به اين مولفه‌ها به عنوان عاملي در جهت حضور كمرنگ مردم در عرصه‌ي انتخابات نام برد و تصريح كرد: بر اين اساس بايد توجه داشت كه مشكل مردم روحاني يا غيرروحاني بودن رييس‌جمهور نيست، لذا تعجب مي‌كنم جناحي كه همواره نگران تكرار تجربه‌ي مشروطيت و كنارزدن روحانيون از سوي روشنفكران بود، امروز به طرح مساله‌ي انحرافي، تحت عنوان روحاني يا غيرروحاني بودن نامزد رياست‌جمهوري آينده دست زده است.

اين عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت كه بر اهميت دغدغه‌ي رقابتي بودن انتخابات بيش از روحاني يا غيرروحاني بودن كانديداها، تاكيد داشت، تصريح كرد: در صورت برگزاري انتخاباتي آزاد و رقابتي، افراد ملتزم به قانون اساسي و مدافع استقلال و تماميت ارضي كشور، در عرصه‌ي كانديداتوري حاضر مي‌شوند و مردم نيز به عنوان تصميم‌گيرندگان واقعي، كانديداي موردنظرشان را اعم از اينكه روحاني يا غيرروحاني باشد، يا فردي از نسل اول، دوم يا سوم انقلاب برمي‌گزينند.

وي ادامه داد: بر اين اساس تمام انتقاد امروز من به كساني است كه در عين صحبت‌كردن درباره‌ي تغيير ضوابط و شرايط انتخابات، كمترين اظهارنظري درباره‌ي آزادي آن نمي‌كنند.

تاج‌زاده با يادآوري آنچه در انتخابات دوم خرداد در مورد وجود رقابت بين روحانيون به عنوان كانديداهاي اصلي اين انتخابات اتفاق افتاد، گفت: هيچ‌كدام از شهروندان از اين انتخابات به عنوان انتخاباتي كه در آن جنگ قدرت بين دو روحاني جريان داشت، ياد نمي‌كنند و حتي بيشترين ميزان مشاركت در طول تاريخ انتخاباتهاي برگزار شده به آن دوره تعلق داشت و بيش از 80 درصد واجدان شرايط راي دادن در آن حاضر شدند، چنانچه از 29 ميليون راي ريخته‌شده به صندوق‌هاي راي 27 ميليون آن به دو نامزد روحاني اختصاص داشت و حتي امروز هم در جمع همه‌ي سياستمداران كشور اعم از مكلا يا معمم، خاتمي محبوب‌ترين چهره‌ است.

اين عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، همچنين به ايسنا گفت: از كساني‌كه اخيرا به اين تجربه رسيده‌اند كه رييس‌جمهور نبايد روحاني باشد، مي‌پرسم كه زماني‌كه نامزد محافظه‌كاران روحاني و همه‌چيز براي انتخاب وي مهيا بود، چرا چنين نظري را مطرح نكردند؟

تاج‌زاده افزود: از اين عده كه امروز درباره‌ي غيرروحاني بودن نامزد رياست‌جمهوري آينده صحبت مي‌كنند اين سوال را دارم كه چرا ديدگاههاي شهيد مطهري درباره‌ي ضرورت برگزاري انتخابات آزاد را ترويج نمي‌كنند و چرا نمي‌گويند آن بزرگوار معتقد بود براي بلوغ اجتماعي كه تضمين‌كننده‌ي تداوم جمهوري اسلامي است، انتخابات بايد آزاد برگزار شود و حتي اگر مردم در انتخاباتشان اشتباه كنند بايد با پذيرش اصل صاحبخانه‌بودن آنها اين اشتباه را به‌عنوان هزينه‌ي رشد آنان برشمرد؟

وي با تاكيد بر اينكه بر اساس ديدگاههاي آن بزرگواران (امام (ره) و شهيد مطهري) هيچ‌كس حق ندارد به صورت قيم‌مآبانه، نامزدي را بر مردم تحميل كند، در عين حال ديدگاهي را كه با نقد تكثر كانديداها در انتخابات، آن را عاملي در جهت گيج‌شدن مردم معرفي مي‌كند، مورد اشاره قرار داد و گفت: اين توهين به مردم است براي اينكه به هر ميزان كه قدرت انتخاب مردم بيشتر باشد، انتخابات پرشورتر برگزار مي‌شود و در كنار برگزاري اين انتخابات، احزاب و گروههاي مختلف از جايگاه اجتماعي‌شان آگاه مي‌شوند.

وي در ادامه خطاب به كساني‌كه تاييد صلاحيت كانديداهاي انتخاباتي را در حد 10 نامزد نادرست برمي‌شمردند، تصريح كرد: اگر اين شيوه درست نيست، چرا در دوره‌ي قبل كه كانديداها 10 نفر بودند، كسي اعتراض نكرد. آن وقت كه قرار بود خاتمي را نقد كنند و انتخابات را به دور دوم بكشانند، خوب بود؟!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تاج‌زاده با طرح اين اعتقاد كه طرح اينگونه مباحث را زمينه‌ساز رد صلاحيت گسترده‌ي نامزدهاي اصلاح‌طلب و دسته‌اي از كانديداهاي مستقل جناحي كه محافظه‌كار مي‌ناميد، برمي‌شمرد، گفت: ممكن است آراي اين نامزدها ميزان آراي نامزد اصلي محافظه‌كاران را كاهش دهد، اما اين امر نمي‌تواند به دليلي براي اينكه يك گروه سياسي از شوراي نگهبان بخواهد تعداد معدودي را تاييد صلاحيت كند، تبديل شود.

وي همچنين درباره‌ي اظهارنظرهايي كه درباره‌ي “مظلوم‌نمايي اصلاح‌طلبان“ در بحث رد صلاحيت‌ها بيان مي‌شود، گفت: اگر معتقدان به اين قضيه راست مي‌گويند، از همين الان اعلام كنند، قصد رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان را ندارند تا ما نيز از شعاردادن منصرف شويم.

تاج‌زاده در ادامه با اشاره به ديدگاههايي كه در نزد برخي، نسبت به جريان رد صلاحيت‌هاي انجام‌شده در انتخابات مجلس هفتم وجود دارد به خبرنگار ايسنا گفت: حتي افراطي‌هاي اين جريان عنوان مي‌كنند كه بايد همين تعداد محدود اصلاح‌طلبان راه‌يافته به مجلس را نيز رد صلاحيت مي‌كرديد، كه البته در اينجا ما اظهار تاسف مي‌كنيم كه در جمهوري اسلامي كه داعيه‌دار جمهوريت و انتخابات آزاد در خاورميانه بود، برخي به دنبال تثبيت بدعت رد صلاحيت كانديداها هستند.

وي با اشاره به جريان برگزاري انتخابات افغانستان كه به گفته‌ي وي، بر مبناي آن، هيچ يك از نامزدها رد صلاحيت نشدند و حتي يك كانديداي زن معرفي شد، گفت: براي ما زشت است كه در اين زمينه‌ها از كشورهاي منطقه عقب‌تر باشيم.

اين فعال سياسي در ادامه در ارزيابي فضاي سياسي كشور ابراز عقيده كرد كه عملكرد پنج‌ماهه‌ي مجلس هفتم به عنوان مجلسي كه به زعم وي بعد از رد صلاحيت گسترده‌ي داوطلبان و كاهش مشاركت مردم و شهروندان به خصوص در شهرهاي بزرگ تشكيل شد، خوشبختانه خيلي از موارد را روشن كرد، زيرا اين عملكرد متاسفانه به جايگاه مجلس لطمه زد و ممكن است آن را از جايگاهش به عنوان نهادي كه بايد در راس امور باشد، دور كند.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه اصلاح‌طلبان با وجود همه‌ي ضعف‌ها و انتقادات هنوز در بين شهروندان از جايگاه بهتري نسبت به محافظه‌كاران برخوردارند، افزود: به همين جهت يقين داريم در صورت برگزاري انتخاباتي آزاد، اصلاح‌طلبان موفق مي‌شوند؛ لذا اين دليل باعث شد تا اقتدارگرايان با توسل به روشهايي نظير رد صلاحيت كانديداها مانع پيروزي اصلاح‌طلبان شوند.

وي با تاكيد بر اينكه دغدغه‌ي اصلي ما مردمي نيست، تصريح كرد: دغدغه‌ي اصلي اين است كه كساني‌كه آينده را براي خود روشن نمي‌بينند با ماجراجويي شرايطي را تحميل كنند كه حتي انتخابات صد در صد آزاد هم پاسخگوي تبعات اقدامات ماجراجويانه‌ي آنها نشود.

وي در عين‌حال تصريح كرد: البته در كنار اين موضوع در قبال رد صلاحيت‌ها هم، بي‌دغدغه نيستيم و روشهايي را براي حل مساله طراحي كرديم كه اميدواريم به نتيجه برسد.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا : ليلا چرمچيان

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13816

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاج‌زاده: مشكل مردم روحاني يا غير روحاني بودن رئيس جمهور نيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016