چهارشنبه 20 آبان 1383

بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا در خصوص حوادث دانشگاه علم و صنعت

بار دیگرشاهدیم که گروه های فشار و خشونت طلبان، حریم مقدس دانشگاه جایگاه اندیشه و گفتگورا مورد تعرض قرار داده اند و این بار با تعرض و به گروگان گرفتن رییس دانشگاه ضمن شکستن حرمت معلم، تعلیم و تعلم را مورد هدف قرار دادند . ریاست دانشگاهی که در پی تلاش های گسترده سالیان گذشته، در برقراری طرح انتخاباتی شدن روسای دانشگاه ها و نیل بسوی قانونمند شدن تمامی ارکان جامعه، توسط اعضای هیات علمی به این سمت انتخاب شده است. بی شک این حادثه نه تنها توهین و حمله به یک استاد و رئیس دانشگاه، بلکه اهانت به حیثیت و اعتبار حریم دانشگاه و مقابله در برابر قانونمندی و قانونگرایی در سطح جامعه است.

حافظه تاریخی جامعه با چنین وقایعی بیگانه نیست زیرا پیش از این، خشونت طلبان تجربه حمله به دو وزیر و معاون وزیر، حمله وحشیانه به کوی دانشگاه تهران و تبریز، ترور مشاور رئیس جمهور، برهم زدن تجمعات قانونی و ضرب و شتم چهره های اصلاح طلب ، حمله به نشست های دانشجویی و... را درکارنامه خود دارند که با کمال تأسف یا از پیگرد قضائی مصون مانده اند و یا با مضحک ترین و خفیف ترین نوع مجازات مواجه شده اند. به همین دلیل به خود همچنان این جسارت را می دهند که به اعمال غیر قانونی خود ادامه دهند و کوچکترین واهمه ای از آن نداشته باشند، که متاسفانه در این میان همیشه و همواره جامعه دانشگاهی مورد تجاوز و تعدی این گروه غیر پاسخگو و پشتیبانان غیرپاسخگوتر آنان قرار گرفته اند. بی تردید در این میان نباید نقش رسانه های اقتدارگرا و سخنرانان شاخص ایشان که به تئوریزه کردن خشونت می پردازند را از یاد برد.

مطمئنا صرف محکوم کردن این واقعه از سوی هیأت دولت و احزاب سیاسی نمی تواند افکار عمومی را اقناع نماید، بلکه بایستی بصورتی ریشه ای پس پرده حمایت از گروههای فشار را افشاء نمود و به مردم معرفی کرد. در غیر اینصورت تشکیل کمیته و هیأت ویژه برای بررسی اینگونه رویدادها بقدری کلیشه ای و تکراری شده است که حتی اثر تبلیغاتی خود را نیز از دست داده است چه رسد به آنکه اراده ای قوی برای برخورد اصولی و ریشه ای با عوامل این حوادث در میان باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوی دیگراتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا به عنوان مجموعه ای از دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگا ها در خارج از کشور، بزرگترین ضرر اینگونه حوادث را مخدوش شدن امنیت در محیط های علمی- دانشگاهی و در نتیجه نگرانی خیل عظیم اساتید، دانشجویان و بویژه تحصیلکردگان ایرانی، بویژه فارغ التحصیلان خارج از کشور می داند که قصد بازگشت به میهن عزیز را دارند. این خشونت طلبان که حتی از توان درک ضروریات اولیه محیطهای علمی و دانشگاهی - آرامش فکری و امنیت روانی- عاجزند با مخدوش کردن باقی مانده امنیت محیطهای علمی و دانشگاهی کشور و فراری دادن نخبه های علمی و فکری آنچنان توان علمی کشور را به تحلیل می برند که حدی بر آن متصور نیست.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا ضمن تقبیح این عمل در ساحت مقدس دانشگاه و در ایام ماه مبارک رمضان، و همچنین ابراز حمایت مجدد خود از طرح انتخاباتی شدن روسای دانشگاه ها توسط اعضای هیات علمی، از ریاست محترم جمهور تقاضا دارد، که پیش از پایان دوره ریاست جمهوری خود نسبت به افشا و حل ریشه ای این معضل، اقدامی اساسی بفرمایند. در پایان و در شب های مبارک قدر، به یاد می آوریم، آن مظهر عدل و عدالت الهی، امیر مومنان، علی (ع) را که در حکومت او اهل کتاب نیز از حاشیه امنیت برخوردار بودند، چه رسد به مسلمین!، که "...مگر حق مظلومی از ظالمی بستاند..."

اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا

١٧آبان ماه ١٣٨٣


دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14214

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا در خصوص حوادث دانشگاه علم و صنعت' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016