پنجشنبه 5 آذر 1383

مراد ويسي: روسها هم مثل اروپا اصلا نمي‌‏خواهند مشكل ايران و آمريكا حل شود، ايلنا

"راهي جز اصلاحات براي كشور ما وجود ندارد"

"بايد درعرصه سياست‌‏داخلي چند صدايي و در عرصه سياست‌‏خارجي تك صدايي وجود داشته باشد"

تهران- خبرگزاري كار ايران

استاد دانشگاه و كارشناس مسائل استراتژيك گفت: دولتمردي مي‌‏تواند در مرحله سياست خارجي موفق باشد كه از پشتوانه مردمي بالا در داخل كشور برخودار باشد.

به گزارش خبرنگار" ايلنا" مرادويسي در ميزگرد" نقد سياست هسته اي جمهوري اسلامي ايران" كه از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شده بود، ضمن ابراز خرسندي از استقبال دانشجويان از اين برنامه گفت: طي دو سه سال اخير، برخلاف سالهاي اول اصلاحات، شاهد اقبال كم دانشجويان به اين بحث‌‏ها بوده ايم كه استقبال از جلسه امروز باعث اميدواري است.
وي افزود: پذيرش پروتكل الحاقي به معناي صدور ويزاست و بر اساس آن هيچ معني براي بازديد از فعاليت‌‏هاي كشور وجود ندارد. NPT موردتصويب رسمي دولت و مجلس ايران قرار گرفته است اما پروتكل الحاقي هنوز توسط دولت به صورت رسمي پذيرفته نشده است.
ويسي يادآور شد: نگراني اتحاديه اروپا در مورد مسائل هسته اي ايران كاملا جدي است و اين نگراني از حساسيت آمريكا كاملا مستقل است، چون خود را بيشتر درگير سلاح هاي هسته اي ايران - البته در صورت توليد - مي دانند. اروپا به صورت كلي از اينكه خاورميانه كلوپ كامل آمريكا شود، نگرانند. به همين خاطر هم با آمريكا مخالفت مي‌‏كنند، وگرنه اگر بخواهند بين ما و آمريكا يكي را انتخاب كنند قطعا آمريكا را انتخاب مي‌‏كنند.
اين استاد دانشگاه گفت: روسها مثل آمريكايي ها به قضيه ايران نگاه مي‌‏كنند، اروپا در طول 25 سالي كه ما با آمريكا مشكل داريم، انواع و اقسام امتيازها را از ما گرفته اند و بهترين نفع را از اختلاف ايران و آمريكا مي برند، روسها هم مثل اروپا هستند و اصلا نمي خواهند مشكل ايران و آمريكا حل شود. ما در بسياري مواقع حتي براي خوابيدن كارشناسان روسي در بوشهر به آنها پول داده ايم.
وي با اشاره به اينكه چين كشوري است كه اصلا حاضر به وارد شدن به باندبازي هاي سياسي و نظامي در جهان نيست، افزود: چيني ها بيشتر مايل هستند آمريكا نتواند بر تمام منابع منطقه مسلط شود، به همين خاطر هم در مسائل هسته اي در كنار ايران قرار گرفتند.
وي افزود: آمريكا بنا به گفته خود چهار مشكل با ما دارد كه حقوق بشر، تروريسم، مساله هسته اي و مخالفت با صلح خاورميانه هستند و بيشتر مشكل ما با آمريكا در جهان بر اساس مساله اسراييل تعريف مي شود.
اين كارشناس مسائل استراتژيك خاطرنشان كرد: در مورد آمريكا به مسائلي بايد توجه داشت، به عنوان نمونه يك نكته اين است كه رييس جمهوري كه در آمريكا براي دور دوم انتخاب مي شود، بسيار ريسك پذيري بالايي دارد چون راي لازم ندارد. مطلب ديگر اين است كه عده اي در آمريكا مشكل ايران را در اين مي دانند كه آن را منشاء بنيادگرايي در منطقه مي داند.
وي با بيان اين مطلب كه مساله لابي اسرائيل در تصميم گيري هاي آمريكا بسيار مهم است، گفت: ما بايد از ايجاد اجماع بين المللي عليه ايران جلوگيري كنيم، چراكه در صورت گرفتن اين اجماع و رفتن پرونده ايران به شوراي امنيت، كف اقدامات شوراي امنيت از سقف اقدامات آژانس كه تحريم است، بالاتر خواهد بود.
وي تصريح كرد: اساس روابط خارجي ايران بايد حفظ منافع ملي مردم ايران باشد، نه حفظ منافع هيچ يك از بازيگرها حتي اگر او نزديك ترين بازيگر به ما باشد، چرا كه هر بازيگري تصميمات خود را بر مبناي حفظ قدرت ملي خود مي گيرد و اساس قدرت ملي نزديك بودن حاكمان و مردم است و اين اساس پشتوانه يك ديپلمات و كشور او در عرصه بين الملل است.
ويسي در پاسخ به سوالي در مورد آينده پرونده ايران گفت: مجموعه توافق نامه پاريس نشان نمي دهد كه پرونده ايران به شوراي امنيت برود و فكر نمي كنم پرونده ما به شوراي امنيت برود، چون اروپا تصميمات خود را اعلام كرده است. ايران هم تا حدودي با اندكي كم و زياد پذيرفته است و ايجاد مشكل در اين فضا نظام جهاني را دچار بدبيني مي كند، چون در تنگنا قرار دادن بازيگري كه توافقنامه با سه كشور بزرگ را پذيرفته است، چندان درست به نظر نمي رسد.
وي در بخشي از سخنان خود اظهار داشت مشكلي كه در كشور ما وجود دارد، اين است كه بدون اينكه اطلاع رساني كافي براي مردم صورت گيرد، توقع مي رود كه مردم پشت سر حكومت بيايند. به عنوان نمونه صحبت‌‏هاي پاول در شرم‌‏الشيخ را همه گروهها در كشور محكوم مي‌‏كنند، بدون آنكه گفته هاي پاول در اين جلسه را از طريق رسانه ها به مردم اعلام كنيم.
اين استاد دانشگاه در ادامه تصريح كرد: دنيا به ميزان اقبال و توجه مردم يك كشور به دولتمرد خود بسيار توجه دارد، نمونه آن اين است كه زماني كه آقاي خاتمي با بيست ميليون راي روي كارآمد، رييس جمهوري آمريكا به عبارتي پرزيدنت آمريكا كه به لحاظ معنايي كسي است كه هر كاري بخواهد، عليرغم مخالفت ديگر بازيگران مي تواند بكند عمدا كاري كرد كه بر سر راه آقاي خاتمي قرار گيرد تا با او دست بدهد. اين ميزان اهميت پشتوانه مردمي دولتمردان را نشان مي دهد حالا ببينيد نگاه جهان امروز نسبت به آن موقع چقدر نسبت به ما تغيير كرده است. بايد بدانيم كه ديگران مسائل داخلي ما راحتي دقيق تر از خودمان مورد بررسي قرار مي نهند و اگر در انتخابات آينده كسي با پشتوانه بالاي مردمي روي كارآيد، چقدر موثر است. در واقع اين برخورد آمريكا و اروپا نسبت به ما نيست كه تغيير كرده است بلكه احتمالا وضعيت ما برخورد كرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ابراز تاسف كرد: مسير پرونده هسته اي ايران به گونه اي پيش رفته است كه پذيرش افسد به جاي فاسد است، يعني پذيرش توافقنامه با اروپا را به جاي رفتن به شوراي امنيت انتخاب مي كنند.
ويسي در ادامه يادآوري كرد: در تمام مسائل سياسي اساس كار بر اين است كه حكومت بتواند خود را بر پشتوانه داخلي و رضايتمندي مردمي استوار كند، چون سياست خارجي ادامه سياست داخلي با ابزار ديگري است و دولتمردي كه پشتوانه بالاي داخلي را داشته باشد. در عرصه سياست خارجي موفق خواهد بود و اين مستلزم مشاركت بالاي مردم به شكل رقابتي آن است نه اينكه مشاركت مردم صرفا به شكل تظاهراتي باشد، مردم بايد در مشاركتي رقابتي حق انتخاب رييس جمهوري يا نمايندگان مجلس خود را داشته باشند.
ويسي در پاسخ به سوال ديگري اظهار داشت: ما در طول سالها دچار يك اشتباهي شده ايم و آن اين است كه در عرصه سياست داخلي بايد چند صدايي وجود داشته باشد و در عرصه سياست خارجي تك صدايي باشد، ما بايد به اين مساله توجه كنيم و سعي كنيم اين اشتباه و حالت عكس را حل كنيم.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص آينده اصلاحات گفت: پيشرفتها و دستاوردهاي اصلاح طلبان در حد مطلوب كساني‌‏كه به دوم خرداد راي دادند، نبوده است اما پيشرفتهاي به دست آمده را نمي توان ناديده گرفت كه طرف مقابل عليرغم مقابله با اين دستاوردها حتي قصد برگشت دادن برخي از اين دستاوردها برگشت پذيرنيست. يك ارزيابي واقعي از شرايط لازم است و اين ارزيابي دو مولفه دارد؛ اول اينكه حد مطلوب به دست نياورده است و مولفه دوم آن است كه به هر حال پيشرفت‌‏هايي وجود داشته است.
وي خاطرنشان كرد: بايد حساب اصلاحات را از اصلاح طلبان جدا كرد. اگر چه مردم بر دستاوردهاي كلي اصلاح طلبان انتقاد دارند اما اين به معناي تاييد تفكر مقابل نيست. به دليل كارشكني هايي كه بر سر راه اصلاحات شده است، نگراني از ياس و سرخوردگي گروههاي مرجع مثل دانشگاههاست، به هر حال وقتي قدرت به دهان كسي مزه كرد، رها كردن آن سخت است. اين در حالي است كه مولفه اصلي موفقيت در عرصه سياسي قدرت است.
وي همچين تاكيد كرد: راهي جز اصلاحات وجود ندارد، اگر چه شايد راهي غير از راههايي كه اصلاح طلبان در پيش گرفتند وجود داشته باشد.
ويسي در پايان با اشاره به اين مطلب كه قدرت سياسي بايد به صورت مداوم نقد شود گفت: راه نقد جدي قدرت سياسي در كشور وجود داشته باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14863

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مراد ويسي: روسها هم مثل اروپا اصلا نمي‌‏خواهند مشكل ايران و آمريكا حل شود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016