دوشنبه 23 آذر 1383

نيويورك تايمز به نقل از ديپلماتهاي اروپايي: آمريكا نيز بايد در مذاكرات ايران و اروپا حضور داشته باشد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي

نيويورك تايمز به نقل از ديپلمات‌هاي اروپايي و آمريكايي نوشت: به رغم از سرگيري دوباره‌ي اقدام آمريكا براي بهبود روابطش با اروپا اختلاف نظر دولت بوش با رهبران اروپايي در خصوص چگونگي متقاعد ساختن تهران به رها كردن برنامه‌ي هسته‌يي‌اش در هفته‌هاي اخير عميق‌تر شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه‌ي آمريكايي با اشاره به توافق ماه گذشته‌ي ايران - افزود: نمايندگان هر دو طرف گفتند كه تعليق مورد توافق داوطلبانه و موقت است و توقف دايمي موضوع مذاكرات بعدي در خصوص مزاياي سياسي و اقتصادي براي ايران است. اما ديپلاتهاي اروپايي در مصاحبه‌هاي اخير گفته‌اند كه براي به دست آوردن توقف دايمي دولت بوش بايد در مذاكرات با ايران حاضر شود و علايمي از تمايل را براي قرار گرفتن به عنوان بخشي از توافق نهايي با تهران كه مشوقهاي اقتصادي و مذاكرات در خصوص تضمين‌هايي امنيتي براي ايران را شامل مي‌شود، ابراز كند.
اين روزنامه به نقل از يك ديپلمات اروپايي نوشت: ما معامله‌اي را با ايران داريم كه كامل نيست و بايد آن را به سوي يك تعليق دايم توسعه دهيم. اما تنها در صورتي موفق خواهيم شد كه بتوانيم هويج‌هاي زيادي را فراهم كنيم و بدون آمريكا به معامله‌اي جامع با ايران است نخواهيم يافت.
يك ديپلمات اروپايي ديگر نيز گفت: بزرگترين هويجي كه مي‌توان به ايران پيشنهاد شود مذاكره در خصوص عادي سازي نهايي روابط اين كشور با آمريكاست كه شامل تضمين‌هايي براي ايران باشد با اين مضمون كه تحت حمله قرار نخواهد گفت يا اين كه تغييري در حكومت آن صورت نخواهد گرفت.
ديپلمات ياد شده افزود: اما اروپايي‌ها اخيرا اين مساله را با كونداليزا رايس، مشاور امنيت ملي سابق و وزير امور خارجه‌ي آتي آمريكا مطرح كرده‌اند و براي متقاعد كردن وي در اين باره با شكست روبرو شدند.
يك مقام عالي رتبه‌ي آمريكايي نيز گفت: دولت بوش نسبت به رويكرد كلي اروپا عميقا نگران است.
اين روزنامه ادامه داد: هرگونه معامله‌اي اين چنيني مي‌تواند به راحتي متزلزل شود؛ همان طور كه كره‌ي شمالي توافقي را كه در سال 1994 براي توقف توليد سوخت هسته‌يي پذيرفته بود زير پا گذاشت.
يك ديپلمات اروپايي ديگر گفت: اگر توافق (اروپا) با تهران اشتباه باشد، نشانگر بهترين اميد براي رسيدن به توافقي است كه باقي كشورها به ويژه روسيه و چين كه روابط تجاري قوي با ايران دارند آن را بپذيرند.
اين گزارش حاكي است براي واداشتن آمريكا به مشاركت در دور بعدي مذاكرات نمايندگان اروپايي به ايران گفته‌اند كه اگر در عمل به توافقش شكست بخورد در ارجاع مساله‌ي ايران به شوراي امنيت به آمريكا خواهند پيوست.
در بخش ديگري از اين مطلب آمده است مقامات دولت بوش مي‌گويند در حالي كه اكنون به بمباران تاسيسات هسته‌يي ايران يا ديگر اقدامات نظامي فكر نمي‌شود اما به رغم مشكلات لجستيكي و سياسي كه مطرح خواهد شد انجام چنين اقداماتي منتفي نيست(!)
نيويورك تايمز ادامه داد: مقامات آمريكايي مي‌گويند نسبت به اين كه هرگونه معامله‌ي محدود با ايران به حمايت ايران از مخالفان آمريكا در عراق و گروه‌هاي فلسطيني پايان دهد، ترديد دارند؛ اما ديپلمات‌هاي اروپايي مي‌گويند حاضرند تا در خصوص اين مسايل و مسايل داخلي اين كشور با ايران وارد مذاكره شوند و آنرا مرحله‌ي دوم مذاكراتشان با ايران مي‌خوانند(!)

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يك ديپلمات عالي رتبه‌ي اروپايي گفت: مهمترين مشوق براي ايران پايان دادن تهديد غرب نسبت به انزواي اقتصادي و سياسي اين كشور است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15461

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نيويورك تايمز به نقل از ديپلماتهاي اروپايي: آمريكا نيز بايد در مذاكرات ايران و اروپا حضور داشته باشد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016