چهارشنبه 2 دی 1383

تني چند از ارايه‌دهندگان اينترنتي : سالم‌سازي صنعت IT با برخوردهاي پليسي ميسر نيست، ايسنا

كابل‌برگردان‌هاي مخابرات، خساراتي به ISPها وارد كرده‌است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات

ميزگردي با حضور ”محمدصادق جديدي” مديرعامل ICP ايده‌نگار، ”مهندس عليرضا علمي” مدير عامل شبكه‌ي تك‌نت، ”مهدي عسگري” مدير شركت ارتباط به سوي هزاره و”علي‌رضا پورمددي” مديرعامل ISP آشنا در محل خبرگزاري دانشجويان ايران تشكيل شد.

به گزارش خبرنگار سرويس فناوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ”محمدصادق جديدي” در ارزيابي خود از عملكرد هيات مديره‌ي انجمن، گفت: مسوول موفقيت يا عدم موفقيت يك جمعي كه در حقيقت انتخاب مي‌شود خود آن جمع هستند و در چند دوره‌ي قبلي انجمن بايد از اعضا سوال شود كه توقعات و ملاك‌هايي كه در انتخاب اعضاي هيات مديره در نظر داشتند چه بوده و تا چه حد به آن اهدافي كه مدنظرشان بوده دست يافته‌اند.

وي، افزود: طبيعي است اگر اعضا برخورد فعالي داشته و نسبت به سرنوشت صنف و مجموعه‌ي خودشان حساسيت داشته باشند نظارت بيشتري بر اين روند داشته و از طرف ديگر امكان خطا نيز كمتر خواهد شد.

وي،‌ فقدان برنامه‌ريزي و استراتژي را بزرگترين معضل انجمن در چند دوره‌ي قبلي عنوان كرد و اظهار داشت: در صورت عدم داشتن برنامه‌ريزي و استراتژي مشخص، جريانات بر اساس سلائق افراد شكل مي‌گيرد و اين افراد مي‌توانند بر اساس سليقه‌هاي خود مجموعه را به هر مسيري سوق دهند، بنابراين در زمان انتخابات بايد كساني را انتخاب كرد كه عملا داراي برنامه و استراتژي بوده و شناخت دقيقي هم نسبت به عملكرد اين افراد داشته باشيم.

وي، افزود: طبيعي است در صورت عدم برنامه‌ريزي مناسب، موضع انجمن يك موضع انفعالي خواهد بود و با هر جريان و اتفاقي اهداف تغيير خواهد كرد.

جديدي در خصوص ارائه‌ي خدمات اينترنتي دولتي، اظهار داشت: پياده كردن چنين كاري با توجه به سابقه‌اي كه از ارائه‌ي خدمات توسط دولت داريم، مشخص است چون در تمام دنيا دولت‌ها قادر به ارائه‌ي سرويس و خدمات به مردم نيستند.

وي، ادامه داد: دولت‌ها توانمندي مديريت و به كارگيري اين حجم از منابع را براي ارائه‌ي خدمات گسترده و بسيار بزرگ ندارند و اين يك واقعيت است كه هر چه كشورها توسعه يافته‌تر مي‌شوند بر لغو انحصارات تلاش بيشتري شده و فضاي تعامل بخش خصوصي با دولت بيشتر فراهم مي‌شود.

وي، در ادامه تصريح كرد: متاسفانه عليرغم اينكه سياستگذاران كلان و مسوولان عالي رتبه‌ در برنامه‌ي سوم و چهارم و در راهبردهاي استراتژيك نظام به اين باور و حقيقت رسيدند كه بايد انحصار دولتي را كاهش دهيم جز در بعضي از زمينه‌هاي بسيار محدود عوامل اجرايي مجموعه‌ها در مقابل اين تصميمات مقاومت مي‌كنند.

جديدي،‌ با تاكيد بر اينكه شركتي مثل مخابرات تمايل به حفظ انحصار دارد، اظهار داشت: اگر براي بخش خصوصي فضا ايجاد شود بسياري از ضعف‌هاي مديريت و ناكارآمدي و عدم توان بخش دولتي بروز مي‌كند، به اين دليل كه ارائه‌ي سرويس به مردم توسط بخش خصوصي با بخش دولتي متفاوت است و «مشتري مداري» از واژه‌هاي رايج و يكي از راهبردهاي كليدي بخش خصوصي است.

وي در توضيح اين مطلب افزود: آيا مردم مي‌توانند به خاطر كابل‌برگردان‌هاي مخابرات از آن شكايت كنند؟ چون هر روز ما با اين مشكل مواجه هستيم و اين كابل برگردان طبيعتا به ISPها خسارت مي‌زند، ولي با اين حال مخابرات به كسي خسارتي پرداخت نكرده در صورتي كه ما به عنوان بخش خصوصي در ازاي مشكلاتي كه در اجراي فعاليتهايمان داشتيم، خسارت پرداخت مي‌كنيم.

وي تاكيد كرد: ايجاد فضاي تعامل بخش دولتي با بخش خصوصي كاهش انحصار دولتي است چون اين يكي از راهبردهاي كليدي نظام و راه نجات كشور است كه متاسفانه مديران نالايق و ناآگاه در هر دستگاهي وجود دارند كه مانع از پيگري سياستهاي آن دستگاه مي‌شود.

وي تصريح كرد: مخابرات و وزارت ارتباطات در كشورمان سياست‌هايي را دنبال مي‌كند كه در كشور هيچ شركت كوچكي به شركت متوسط و هيچ شركت متوسطي به شركت بزرگ و هيچ شركت بزرگي نيز به شركت فراملي تبديل نشود و اين در حقيقت يكي از بزرگترين چالش‌هاي بزرگي است كه با آن مواجه هستيم.

وي، اظهار داشت: اگر براي بخش خصوصي فضايي براي كاركردن ايجاد شود عملا اولين سووالي كه براي مسوولان نظام پيش مي‌آيد اين است كه اين مديريتي كه تا امروز بر مخابرات حاكم بوده چطور اين همه هزينه را هدر داده و امروز هم يك بخش خصوصي با هزينه‌هايي به مراتب كمتر از آن سرويسي بهتر ارائه مي‌دهد.

وي، تاكيد كرد: اين موضوع را با اطمينان مي‌گويم كه اگر بخش خصوصي در راستاي اينترنت در كشور گام بر نمي‌داشت ما امروز از لحاظ سطح IT در كشور در اين سطح نبوديم.

وي با اشاره به برخي برخوردهايي كه در چند سال اخير با شركت‌ها صورت گرفته، تاكيد كرد: راه سالم‌سازي فضاي فعاليت فعالان صنعت IT اين نوع برخوردهاي پليسي نبوده و همين عناصري كه مانع فعاليت IT در كشور هستند در حقيقت مي‌دانند كه اگر بخش خصوصي فعاليت كند آن‌ها ديگر جايگاهي نخواهند داشت.

جديدي، اظهار داشت: متاسفانه هر جا كه بخواهيم انتقاد سالمي كنيم و در راستاي منافع بخش دولتي حرف بزنيم با اهرم‌هاي فشار مانع انتقاد مي‌شوند چون من هر جا كه از وزارت ارتباطات انتقاد كرم بعد از مدتي يكي از سايت‌هاي من مورد حمله قرار گرفت كه اين واقعا يك معضل بزرگ است.

جديدي با اشاره به بحث ترمينيشن گفت: اعتقاد دارم خود مجموعه‌ي شركت مخابرات ايران در اين قضيه كوتاهي كرده چون حدودا دو ماه گذشته در بعضي از مراكز مخابرات ترمينيشن مي‌شود كه مسوولان اين مراكز هم از اين موضوع اطلاع داشتند و اين كه ما بخواهيم بخش خصوصي را متهم كنيم كه عامل آشفتگي بوده، درست نيست.

وي با تاكيد بر اينكه انحصار خصوصي و دولتي هر دو مورد خطاست، اظهار داشت: اگر انجمن بخواهد شركتي را به وجود آورد در حقيقت يك انحصار خصوصي محسوب مي‌شود در صورتيكه انجمن يك تشكلي است كه بايد براي تمام اعضاي خود فعاليت كند و با اين كار در واقع شركت در موضع رقابت با بعضي از اعضاي ديگر قرار مي‌گيرد.

جديدي، در پايان خاطرنشان كرد: من واقعا متاسفم از اينكه بگويم گاهي اوقات متوليان بخش خصوصي فاسد مي‌شوند و اين اعتراض را به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات دارم كه چرا آنها بايد سياستهايي را در پيش بگيرند كه بخش خصوصي را فاسد كنند و بخش خصوصي در بده و بستان با مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات از حق اعضاي صنف خود بگذرد

هم‌چنين در اين ميزگرد ”مهندس عليرضا علمي” با اشاره به اهميت تشكل‌هاي صنفي مردمي و نيت از شكل‌گيري آن‌ها، اظهار داشت: صنفي كه براي انسجام بيشتر اعضاء شكل مي‌گيرد، كانوني مي‌شود تا به عنوان يك پل مابين بخش خصوصي كه بسته به نوع فعاليت ممكن است تجار و توليدكنندگان باشند با دولت و مراكز تصميم‌گير و قانون‌گذار قرار گيرد و خواسته‌ها و مشكلات آن‌ها را با مجريان دولتي در ميان بگذارند و در مواقع تصميم‌گيري يا احيانا قانون‌گذاري نيز به عنوان يك مشاور، تمام سعي و تلاش خود را كنند تا قوانين به نفع صنف وضع شود يا به گونه‌اي باشد تا اعضا آسيبي نبينند.

وي گفت: تصور مي‌كنم كه اعضاء هر صنف بايد در ابتدا براي فعاليت‌هاي آن يك چارچوب و حيطه‌اي قائل شوند تا مسير حركت كاملا مشخص باشد، خصوصا حوزه‌ي IT و آن هم صنف اينترنت كه بسيار حساس و كارآمد است .

علمي، تصريح كرد: اين صنف از نظر سطح علمي يكي از قوي‌ترين اصناف كشور خواهد بود از نظر سطح اشتغال و تربيت استعدادها نيز حرف‌هايي براي گفتن دارد. فقط نيازمند كمي حمايت چه درون صنفي و چه برون صنفي از طرف دولت است.

رئيس كميته‌ي حقوقي و حل اختلاف انجمن شبكه‌هاي اينترنتي، با تاكيد بر اينكه فعلا تا زمان شكل‌گيري اتحاديه، انجمن مي‌تواند حكم صنف را داشته باشد، به اهميت جايگاه آن اشاره نمود و افزود: انجمن بايد زمينه را براي پايداري هرچه بيشتر كسب و كار اعضا فراهم نمايد و بنده به عنوان يك عضو، يك انجمن مطلوب و موفق را چيزي غير از اين نمي‌دانم.

علمي، در بيان انتظارات خود از هيات مديره‌ي آتي انجمن، اضافه كرد: درخواستي جز پايبندي به آنچه رسالت اصلي‌اش كه دفاع خالصانه از حقوق اعضاء است ندارم كه البته چون اين كار ممكن است مصائب و زحماتي هم داشته باشد نيازمند چهره‌هايي سالم، دلسوز، فداكار و آگاه است.

وي تصريح كرد: اين خود اعضاء هستند كه مي‌توانند با بينش صحيح، اشخاص مفيد را كه قطعا در سرنوشت همه‌ي ما موثر واقع مي‌شوند به آن جايگاه هدايت كنند.

رئيس كميته‌ي تلفن اينترنتي انجمن، با اشاره به صنعت اينترنت و تلفن اينترنتي گفت: اين صنعت با تلاش شبانه روزي بخش خصوصي وارد كشور شده و دولت بايد با حمايت جدي از ان‌ها زمينه‌ي ايجاد انحصار دولتي و بدتر از آن انحصار خصوصي را از بين ببرد؛ چون همين مجموعه‌هاي كوچك بودند كه پله‌هاي ترقي بسياري از كشورهاي پيشرفته شدند و به همين منظور بود كه دولت ايران نيز در اجلاس جهاني سران جامعه‌ي اطلاعاتي به تقويت موسسات بسيار كوچك متعهد شد.

علمي در پايان با تاكيد بر اينكه انجمن يك جامعه‌ي كوچك است و همه در آن منافع مشتركي دارند، اظهار داشت: آنچه مسلم است اين است كه انجمن متولي صنعت IT در كشور نيست و بيان مسائل به صورت تئوري و كلي دردي از اين شركت‌ها دوا نمي‌كند و اگر اعضاء هيات مديره‌ي آتي خود درگير مسائل و معضلات كاري اين صنف باشند بهتر مي‌توانند درد ما و مشكلاتي اعم از هزينه‌هاي ماهيانه سنگين اين شركت‌ها را احساس كرده و گره گشا باشند.

هم‌چنين در اين نشست ”مهدي عسگري” مدير شركت ارتباط به سوي هزاره با بيان اينكه در حال حاضر بعد از ISPها يكي از مظلوم‌ترين اقشاري كه در حوزه‌ي IT مشغول به فعاليت هستند، فراهم كنندگان تلفن اينترنتي هستند،‌ اظهار داشت: بايد براي كارت‌هاي تلفن اينترنتي استانداردي وجود داشته باشد، همانطوري كه لااقل در كارت اينترنت اين استاندارد وجود دارد چون مخاطبان ما قشري هستند كه نسبت به كيفيت كار، آگاهي نسبي دارند.

وي، اظهار داشت: به اعتقاد من برخي از اعضاي هيات مديره‌ تئوريسين بودند يعني حرف‌هاي خوبي مي‌زدند، ولي متاسفانه مشكل واقعي اعضا را درك نمي‌كردند.

عسگري، درباره‌ي انتخاب هيات مديره‌ي جديد انجمن گفت: بايد اين اعضا از مديراني باشند كه از صنف ما بوده و به تعبيري كارت فروش بوده و با مشتري نيز در تماس باشند و مهم‌ترين موضوع هم اين است كه اهل انتقاد بوده و با تعامل آشنا باشند.

وي به دوره‌هاي قبلي هيات مديره‌ي انجمن اشاره كرد و گفت: متاسفانه در دوره‌هاي قبلي فقط تئوريسين داشتيم كه از مسائل بزرگ IT حرف مي‌زندند، ولي چون از مشكلات اعضاي انجمن اطلاعي نداشتند بنابراين نمي‌دانستند كه از دولت بايد چه درخواستي داشته باشند.

عسگري، افزود: از طرف ديگر اعضاي هيات مديره حتما بايد قشر مظلوم كارت‌هاي تلفن اينترنتي را مورد توجه قرار دهند، چون مشتريان به بخش خصوصي عادت كردند و ديگر بخش دولتي جوابگوي ريز مكالمات نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي، در پايان گفت: اعضاي هيات مديره‌ي آينده بايد انجمن را به اتحاديه تبديل كنند كه همه در چارچوب اتحاديه و ملزم به رعايت كردن قوانين آن باشند و حق كسي در اين بين ضايع نشود.

در ادامه ”علي‌رضاپورمددي” مديرعامل ISP آشنا، اظهار داشت: اعضاي هيات مديره‌ي فعلي انجمن شناخت كافي از اعضا ندارند، چون يكي از دلايل موفقيت انجمن يا اتحاديه در اين است كه اعضا همديگر را بشناسند و مدام با هم ارتباط داشته باشند.

وي، با اشاره به شكل‌گيري شركتي توسط انجمن گفت: تشكيل اين شركت توسط انجمن صحيح نيست چون ممكن است هيات مديره‌ي بعدي مخالف اين حركت باشد، بنابراين به اعتقاد من هر حركتي بايد در قالب همين انجمن باشد.

وي، در ادامه به اين موضوع تاكيد كرد كه انجمن بايد در تعامل با دولت انحصار را بشكند چون انحصار يك سم محسوب مي‌شود.

پورمددي، در پايان گفت: اعضاي هيات مديره‌ي انجمن در يك سال گذشته در حالت كما به سر مي‌بردند، بنابراين قبل از برگزاري انتخابات بايد آن‌ها را آگاه كنيم تا انتخاب درستي را انجام دهند و در آن زمان است كه مي‌توانيم با برگزاري انتخابات صحيح و آگاهانه به اهداف واقعي انجمن و صنف دست يابيم.

وي در پايان حمايت و كمك دولت را به انجمن و به طور كلي بخش خصوصي را بسيار مهم و مورد توجه عنوان كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15858

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تني چند از ارايه‌دهندگان اينترنتي : سالم‌سازي صنعت IT با برخوردهاي پليسي ميسر نيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016