چهارشنبه 9 دی 1383

مرز میان حجاب و بدحجابی کجاست؟، کامران بارنجی، خبرگزاری سینا

زمستان از راه رسید، این را نه از روی تقویم تاریخ، بلکه از گلوله های برفی که ریزریز شروع به باریدن کرده است، می توان حس کرد. بعد از مانتو، کاپشن پشم خود را می پوشد، مقنعه و یک کلاه نازک سیاه به سر می کند. شال را دور گردن خود می پیچید تا مبادا سرمای هوا به او غالب شود. باید هر طور شده خود را به کلاس سنتور برساند و تمرین خود را به استاد سازش نشان دهد، کلاس سنتور "سارا" در خیابان "خیام جنوبی" است. برای رسیدن به آنجا باید کمی پیاده برود.
بدون توجه به اطراف با عجله به سمت موسسه موسیقی حرکت می کند. در راه نت های تمرینش را در ذهنش مرور می کند. هنوز چند صد متر نرفته است که صدایی او را از حال و هوای موسیقی بیرون می برد. "خانم موها تو بزار تو! این چه وضعیه!"
"سارا" متعجب به مرد متکلم نگاهی می اندازد و می گوید: "با منی!" مامور نیروی انتظامی جواب می دهد "بله، شما! زود باش موهاتو بزار تو و آرایش تو پاک کن!"، "سارا" می گوید "آقا به شما چه مربوط!، من از بابام اجازه گرفتم".
مامور که انگار سرش حسابی شلوغ و حوصله بحث با "سارا" رو ندارد، به خانم همکارش اشاره می کند و به حالت دستوری می گوید: "خانم ...! اینو ببر داخل ماشین تا به مقر بفرستیمش!"
خانم مامور، دست "سارا" را می گیرد و در صندلی جلوی مینی بوس نیروی انتظامی می نشاند. "سارا" وقتی به خود می آید که احساس می کند مردم و جوانانی که از کنار مینی بوس می گذرند، نیم نگاهی به او می اندازند و رد می شوند. دیگر فراموش کرد که برای چه کاری از خانه بیرون آمده است. کلاس سنتور، استاد و نت های تمرینش را. متاسف است که چرا به سخن مامور گوش نداده است. در این افکار بود که مینی بوس راه افتاد. نگاهی به اطراف انداخت و دختر و پسری را دید که با او همسفرند.
مینی بوس در مقابل مقر مبارزه با مفاسد اجتماعی نیروی انتظامی توقف کرد چند مسافر مینی پیاده شدند، مامور حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی کاغذی جلوی "سارا" گذاشت و گفت: "شماره تلفن خونه خودتو بنویس تا پدریا مادرت رو صدا کنیم. این برگه رو هم پر کن و تعهد بده که دیگه با این وضع به خیابان نیایی و اگر تکرار کردی تو رو به دادگاه بفرستیم."
"سارا" با حالتی از روی اجبار کاغذ را امضاء کرد و تعهد داد دیگر "بدحجاب" نباشد.
مبارزه با پدیده "بدحجابی" با نیروی انتظامی است، اما اینکه ماموران چگونه باید در خیابانها افراد بدحجاب را از با حجاب تمییز دهند، سئوالی است که پاسخ آن در میان افراد مختلف متفاوت است.
گفته می شود که در برخی موارد، ماموران نیروی انتظامی فقط به عنوان رفع تکلیف هر فردی را که از مقابل آنها رد می شود، صدا می زنند و از او می خواهند که حجابش را رعایت کند.
"سمیرا" یکی از دخترانی است که از نحوه عملکرد نیروی انتظامی گلایه دارد. او گفت: معلوم نیست در این جامعه چگونه باید رفتار کرد. یکی به خنده مان گیر می دهد، دیگری به همراه شدنمان با دانشجوی همکلاسی مان و آن دیگری به نحوه آرایش و لباس پوشیدنمان .
او گفت: قبول دارم که در فصل تابستان، برخی دختران نوع پوشش خود را با هنجارهای جامعه هماهنگ نمی کنند، اما در زمستان به اجبار باید لباس گرم پوشید و همه بدن خود را در زیر لباس گرم مخفی کرد.
"سمیرا" متعجب است که "چرا در زمستان مامورین نیروی انتظامی به دختران به دلیل نداشتن حجاب تذکر می دهند.
"علی" در دفاع از "سمیرا" گفت: تصور می کنم نیروی انتظامی در مبارزه با پدیده بدحجابی کمی سلیقه ای عمل می کند.
او گفت: اکنون برخی افراد صرفا به خاطر جلب نظر مردم خود را بزک می کنند، اما وقتی از جلوی ماموران نیروی انتظامی رد می شوند خودشان را مرتب می کنند.
"علی" گفت: متاسفانه مشاهده می شود خانم هایی که صرفا یک مقدار موی سرشان بیرون مانده از سوی ماموران نیروی انتظامی هدف تذکر قرار می گیرند.
او افزود: اکنون در برخی خیابانهای شهرها جلوی هر چهار راهی، چند مامور نیروی انتظامی با اتومبیل های استیشن ایستاده اند و جوانها را از نظر بدحجابی ارزیابی می کنند.
دیدگاهها در خصوص عملکرد نیروی انتظامی متفاوت است. "محمد عباسپور" نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی و یک عضو کمیسیون اجتماعی در این باره به خبرنگار سینا گفت: حجاب یک پدیده گرمایی یا سرمایی نیست. نیروی انتظامی بر اساس شرح وظایف خود، باید با ترویج دهندگان فرهنگ ابتذال در حکومت اسلامی و فرهنگ ملی ما مبارزه کند.
وی گفت: حالا فرقی نمی کند که فصل تابستان باشد یا زمستان. نیروی انتظامی باید با موارد علنی فساد برخورد نماید.
"عباسپور" افزود: برخورد نیروی انتظامی ابعاد گوناگون دارد و ضرورت دارد بیشتر به صورت ارشادی باشد و از برخورد تنبیهی کمتر استفاده شود.
نماینده مردم ارومیه گفت: نیروی انتظامی باید با افرادی که از رفتار ارشادی نیروی انتظامی سوء استفاده می کنند، برخورد و نسبت به تشکیل پرونده برای آنان اقدام کند.
وی با بیان اینکه "حجاب تعریفی دارد که خانم ها با آن آشنا هستند"، گفت: هر دولتی در ایران باید با پدیده بدحجابی مبارزه کند.
سرگرد "شهنام رضایی" رییس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی نیز به خبرنگار سینا گفت که "در یک هفته گذشته فقط در ارومیه 16 نفر به اتهام بدحجابی به مقر مبارزه با مفاسد اجتماعی این نیرو راهنمایی شدند".
وی در پاسخ به این پرسش که "آیا عملکرد نیروی انتظامی توجیه قانونی دارد؟"، فقط به این جمله بسنده کرد که "در این رابطه بعدا با هم صحبت می کنیم."
رییس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی وقتی لبخند معنی داری به اصرار من برای پاسخگویی زد، تازه متوجه شدم که دیگر نباید ادامه دهم.
حجت الاسلام سید "محسن موسوی تبریزی" یک استاد حوزه و دانشگاه نیز در واکنش به برخوردهای نیروی انتظامی با پدیده بدحجابی گفت: اینگونه موارد باید با ارشاد و هدایت حل شود.
"هر انسانی، چه زن، چه مرد، باید فرهنگ حجاب از درونش بجوشد و بر اساس عقیده ای که درونی است، حجاب را رعایت کند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: عملکرد خشونت آمیز در این مساله نتیجه عکس دارد. چنانچه جوانی بر اساس اجبار، حجاب را رعایت کند، پس از چند ماه در صورتی که رفتار خشونت آمیز از بالای سرش برداشته شود، وضع بهتر نخواهد شد.
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به احکام قرآنی در مورد حجاب، گفت: احکام قرآنی در مورد حجاب بسیار روشن و مسلم است. هیچ شکی در این احکام نیست و همه باید آن را رعایت کنند
سرهنگ "عبدالرضا اصغری" معاون اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی نیز این گونه ابراز عقیده می کند که "گسترش وسایل ارتباط جمعی چون اینترنت، ماهواره و دوستی های مدرسه و دانشگاه از جمله دلایل گرایش جوانان به بدحجابی است."

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16215

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مرز میان حجاب و بدحجابی کجاست؟، کامران بارنجی، خبرگزاری سینا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016