یکشنبه 13 دی 1383

سمفوني تخريب هاشمي، بهنام قلي‌پور

در انتخابات مجلس هفتم اصلاً اين حرف‌ها نبود. بزرگان نظام و همه دلسوزان آن مي‌خواستند هاشمي رفسنجاني وارد مجلس شود و رئيس هم همين‌طور. اما امروز اين حرف‌ها هست. بزرگان نظام و همه دلسوزان آن نمي‌خواهند! هاشمي از جايش تكان بخورد، چون برايش بهتر است. اين را اصولگرايان مي‌گويند. همان‌هايي كه مي‌خواهند همه جا را آباد كنند. هاشمي ديروز با هاشمي امروز براي آنها فرق كرده است. ديروز او براي آنها ابزار بود و امروز رقيب. به اين مي‌گويند سياست. البته بعضي‌ها معتقدند سياسي‌كاري. چه فرقي مي‌كند. مهم نفس عمل است. براي حفظ نظام بايد كارهاي زيادي كرد حتي «زدن اركان نظام».
بعضي اوقات فكر مي‌كنم اصلاح‌طلبان اصلاً سياست نمي‌دانند چيست؟ مقتضيات كار سياسي چه بايد باشد و چگونه مي‌توان كار سياسي كرد؟
اما معتقدم اصولگرايان خوب مي‌دانند كار سياسي يعني چه؟
يعني «ژله‌اي شدن». تولرانس افراطي در مشي و روش با حفظ باورهاي خود. توجيه وسيله براي رسيدن به هدف. يك مثال براي روشن شدن مسأله كفايت مي‌كند: انتخابات مجلس ششم شوراي اسلامي و اتفاقات آن را همه اهالي سياست خوب به ياد دارند. هاشمي رفسنجاني مركز ثقل تحولات سياسي آن روزها را به خود اختصاص داده بود و جريان‌هاي سياسي نسبت به حمايت يا عدم حمايت از وي تقسيم‌بندي مي‌شدند. گروهي كه از حضور وي در انتخابات حمايت مي‌كرد، به محافظه‌كاران يا جناح اقليت شهره بود و گروهي كه كمر همت به تخريب شخصيت او بسته بودند. اصلاح‌طلبان يا جناح اكثريت. اما چه اتفاقي افتاد؟
اصلاح‌طلبان پيروز اين ميدان شدند و محافظه‌كاران شكست خوردند. آرزوهاي اصلاح‌طلبان (مبني بر نبود هاشمي در مجلس ششم) تحقق يافت و آرزوي محافظه‌كاران را باد برد. سياست آن روز اين‌طور اقتضا مي‌كرد كه محافظه‌كاران بايد از هاشمي حمايت كنند و اصلاح‌طلبان او را تخريب. صورت مسأله بسيار روشن بود. اما امروز مسأله فرق كرده است. محافظه‌كاران كه تغيير مشي و روش داده‌اند و خود را اصولگرا مي‌نامند، ديگر احتياجي به هاشمي رفسنجاني ندارند. باد انتخابات شوراها و مجلس هفتم آنان را به اين خيال انداخته است. برايشان هم مهم نيست كه ديگران چه مي‌گويند. چرا كه معتقدند: اكثرهم لايعقلون از هاشمي نه تنها حمايت نمي‌كنند بلكه تخريب هم مي‌كنند. سينه سپر كرده و به اين كار خود افتخار هم مي‌كنند. گذشته‌ها را هم فراموش كرده‌اند. اصلاً لزومي ندارد انسان در گذشته زندگي كند. بايد به فكر آينده بود؛ آن هم به هر ترتيبي كه شد.
اما اصلاح‌طلبان وضع ديگري دارند. در سال 78، آنها مخالف و تخريبگر هاشمي بودند و چون در گذشته زندگي مي‌كنند، امروز خجالت مي‌كشند كه از او حمايت كنند. سرشان را پايين انداخته‌اند و حرف نمي‌زنند. اصلاً بلد نيستند رنگ عوض كنند و نمي‌دانند «ژله» يعني چه؟ در همان قالب 78 اگر گرفتار نشده باشند، حداقل روي آن را ندارند كه اعلام كنند ديگر مثل گذشته فكر نمي‌كنند.
اين است تفاوت ساختاري اصولگرايان و اصلاح‌طلبان. سمفوني تخريبي‌اي كه اصلاح‌طلبان در سال 78 نت‌هاي آن را نوشتند، امروز با رهبري و اجراي اصول‌گرايان در حال نواخته شدن است. سمفوني تخريب هاشمي.
واكنش‌ها
پس از اجراي اوليه اين نت در صحن علني مجلس هفتم بود كه اعتراض بسياري از جريان‌هاي سياسي عليه اين نطق انتخاباتي بالا گرفت. دكتر محمدباقر نوبخت، سخنگوي «ائتلاف نهم براي فردايي بهتر»، جزو اولين كساني بود كه نسبت به چنين رفتارهايي در مجلس شوراي اسلامي اعتراض كرد. دكتر نوبخت گفت: پيش‌بيني مي‌شود كه تلاش‌هاي هدفدار برخي افراد و جريان‌هاي سياسي براي انصراف آقاي هاشمي رفسنجاني از كانديداتوري انتخابات رياست جمهوري وارد مرحله تازه‌اي شود. اين تلاش‌ها كه گاهي با ادبيات ظاهراً مشفقانه يا گاهي با عبارات غيرمؤدبانه صورت مي‌گيرد، در اين مرحله در غالب نقدهاي غيرمنصفانه ادامه يابد. استراتژي ائتلاف نهم، دفاع منطقي در برابر تاكتيك‌هاي تخريبي است.
دكتر نوبخت تأكيد كرد: در آخرين جلسه شوراي هماهنگي ائتلاف نهم ضمن تأكيد مجدد بر احترام و استقبال از همه كانديداها جهت ادامه حضور در عرصه انتخابات توافق شد كه احزاب و تشكل‌هاي عضو ائتلاف كه متقاضي حضور آقاي هاشمي رفسنجاني در انتخابات آتي رياست جمهوري هستند، در برابر هرگونه نقد غيرمنصفانه و تخريب سياسي با منطق از ايشان دفاع كنند.
سخنگوي ائتلاف نهم، پيشنهاد كرد كه برخي از كانديداها اگر در پي كسب مقبوليت هستند، به جاي تخطئه ديگران، با پرهيز از شعارهاي كلي به ارائه شفاف برنامه‌هاي خود بپردازند. وي در خصوص نطق پيش از دستور نادران در آخرين جلسه مجلس هم گفت: با احترام به شخصيت حقيقي آقاي نادران، لازم است براي ايشان توهم‌زدايي شود كه بزرگان كشور محدود به چند نفر عضو شوراي هماهنگي يك جريان سياسي نيست؛ زيرا شخصيت‌هاي ديگري از همان جناح و ديگر جريان‌هاي سياسي و شخصيت‌هاي مستقل، متقابلاً خواهان حضور آقاي هاشمي در عرصه انتخابات رياست جمهوري هستند و اساساً جبهه ائتلاف نهم براي فردايي بهتر در جهت تحقق اين خواسته فراجناحي، سازماندهي شده است. البته ما با اين نظر آقاي نادران كاملاً موافقيم كه انحصارطلبي موجب دعواهاي بي‌حاصل سياسي مي‌شود. اتفاقاً دليل دعوت ما از آقاي هاشمي براي جلوگيري از انحصارطلبي و قبضه شدن همه قدرت در دست يك جناح سياسي است.
نوبخت افزود: ما اعتقاد داريم براي ارتقاي جايگاه ايران در رقابت‌هاي جهاني و ايجاد رفاه‌ نسبي در داخل، راهي جز توسعه‌يافتگي نداريم و منابع لازم براي توسعه ملي در انحصار هيچ‌يك از جريان‌هاي سياسي نيست. بايد از همه شايستگان ايراني و وفادار به قانون اساسي بدون توجه به گرايش‌ سياسي آنها در جهت پاسخگويي به مطالبات مردم به‌خصوص نسل جوان استفاده كرد.
از اين رو شاخص ما در جهت ارزيابي مردم‌دوستي هر جناح، ميزان تحمل و مداراي آن با ديگر جريان‌هاي سياسي براي دستيابي به توسعه ملي است.
از اين‌رو، تماميت‌خواهي هر جناح را ترجيح منافع جناحي بر منافع ملي مي‌دانيم.
سخنگوي ائتلاف نهم تأكيد كرد: ما عصبانيت بخش كوچكي از يك جريان سياسي را كه به آقاي هاشمي به عنوان يك مانع بزرگ براي تصرف قوه مجريه مي‌نگرند، درك مي‌كنيم، ولي با آنها اختلاف نظر داريم؛ زيرا در نگاه ما، آقاي هاشمي، مدير توانمندي است كه مي‌تواند از همه نيروهاي وفادار به قانون اساسي به ميزان شايستگي آنها در جهت پيشرفت كشور و رفاه مردم استفاده كند.
از سوي ديگر، معاون پارلماني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در مورد نطق انتخاباتي يك عضو ائتلاف آبادگران در مجلس عليه هاشمي رفسنجاني، گفت: متأسفانه مجموعه‌اي كه با شعارهاي زيبا سعي كردند به مجلس بيايند، پس از اكثريت يافتن، مبارزه با خصيصه زشت انحصارطلبي را از شعارهاي قبلي خود حذف كردند.
طه هاشمي تأكيد كرد: متأسفانه جناح‌هاي سياسي وقتي در مجلس شوراي اسلامي اكثريت مي‌‏يابند، شعارهاي خود را فراموش مي‌‏كنند و از تريبون مجلس اين شعارها را زير پا مي‌‏گذارند.
هاشمي نمايندگان را در بيان نقطه نظرات خود در همه مسايل جاري كشور آزاد خواند و در عين حال تأكيد كرد: «... اما تابلويي كه برخي از نمايندگان مجلس در نطق‌هاي خود به نمايش گذاشته‌اند، بايد به سمتي رود كه مردم احساس نكنند كشور به سمت انحصارگرايي در حركت است.»
وي گفت: نماينده آزاد است حرف بزند اما نبايد كيان نظام را زير سؤال ببرد و هتك حرمت شخصيت‌هاي نظام را محور نطق‌ها و اظهارنظرهاي خود قرار دهد.
اما اين پايان ماجرا نبود، جمعيت ايران فردا هم در نامه‌‏اي به حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي، ضمن واكنشي به نطق پيش از دستور «الياس نادران» در خصوص هاشمي رفسنجاني، سؤالاتي را مطرح كرد. اين جمعيت از حداد عادل پرسيد:
1- آيا مجلس شوراي اسلامي، ستاد انتخاباتي گروهي خاصي مي‌باشد؟
2- آيا مجلس شوراي اسلامي همه مشكلات مردم را حل كرده است كه امروز شاهد ورود مجلس به مسائل جنجالي و بيهوده هستيم؟
3- آيا به لحاظ قانوني، فردي كه كمتر از دو درصد آراي مردم تهران را در اختيار دارد، مي‌‏تواند به عنوان نماينده همه مردم تهران سخن بگويد و حريم‌‏ها را بشكند؟
4- آيا بين واريز مبلغ 10 ميليون ريال وجه به حساب نمايندگان و انتخابات رياست جمهوري ارتباطي وجود دارد؟
5- آقاي الياس نادران در طول 25 سال گذشته كجا بوده؟ و چه مسؤوليت‌هايي داشته‌اند؟
6- با خبر شديم يكي از نمايندگان محترم به جهت اينكه هيچ‌گونه مشكل و موردي را در كشور و در حوزه انتخابي خود نديده‌‏اند، 5 دقيقه از وقت خود را در اختيار آقاي نادران قرار داده‌‏اند. آيا مجلس شوراي اسلامي به اطلاع مردم آن شهرستان مي‌رساند كه نماينده منتخب شما هيچ حرفي براي گفتن ندارد؟
7- آيا در طول 25 سال گذشته، در مجلس سابقه داشته است كه نمايندگان در نطق‌‏هاي پيش از دستور خود به نامزدهاي احتمالي حمله كنند؟
8-آقاي نادران در بخشي از سخنان خود گفتند كه تشخيص بزرگان بر اين است كه ايشان در مسؤوليت فعلي براي نظام و رهبري مفيدتر هستند. ما تاكنون همة اصطلاحات را شنيده بوديم، جز اين مورد را، لطف بفرماييد، بگوييد بزرگان چه كساني هستند كه براي ساير نامزدها تعيين تكليف مي‌‏كنند، اگر اسامي بزرگان از سوي مجلس اعلام شود، شايد از اين پس مردم بخواهند براي نشستن و برخاستن خود نيز از اين بزرگان اجازه بگيرند.
در اين نامه با اشاره به نزديك شدن دوره نهم انتخابات رياست جمهوري، از رئيس مجلس خواسته شده تا نگذارد تريبون مجلس به تريبون ستاد انتخاباتي تبديل شود.
جمعيت ايران فردا، در پايان نامه خود آورده است: پيشنهاد مي‌‏شود كه براي نيروهاي جوان همچون آقاي نادران، كلاس‌‏هاي آموزشي گذاشته شود تا با درك عميق مسائل سياسي و اقتصادي، اعلام موضع كنند.
عقب‌نشيني اصولگرايان
وقتي حجم انتقادات جريان‌هاي سياسي عليه نطق نادران بالا گرفت، سران اصولگراي مجلس هفتم ناچار شدند، حرف‌هاي اين عضو راه‌يافته به مجلس را به نوعي، پس بگيرند. در همين خصوص، رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس هفتم همچنين نطق انتخاباتي الياس نادران، عضو ائتلاف آبادگران عليه هاشمي را موضع شخصي وي دانست و هرگونه هماهنگي اصولگرايان در ايراد اين نطق را رد كرد.
محمدرضا هنرمند گفت: اين موضوع را كه عده‌اي، اين نطق را بيانيه يا مواضع اصولگرايان مجلس در قبال كانديداتوري آقاي هاشمي اعلام كردند را تكذيب مي‌‏كنم، اظهارات آقاي نادران كاملا شخصي بوده و هيچ ربطي به اصولگرايان ندارد و در عين حال معتقدم مجلس ظرف يكي دو هفته آينده مواضع خود را در قبال اين ماجرا نشان خواهد داد.
از سوي ديگر، دبير كميته سياسي جبهه پيروان خط امام و رهبري هم با انتقاد از نطق روز چهارشنبه مجلس، گفت: نادران يكي از نمايندگان تهران است كه با رأي اصولگرايان وارد مجلس شده است، اما ايشان از اعضاي كليدي و مسؤوليت‌‏دار نيست كه بخواهد از قول اصولگرايان صحبت كند.
مريم بهروزي با بيان اين مطلب، گفت: نماينده مجلس را نمي‌‏توان از اظهار نظر درخصوص ديدگاه‌‏هاي سياسي و اجتماعي‌‏اش منع كرد، اما نظر ايشان نظر اصولگرايان نيست.
وي تصريح كرد: اگر هاشمي بخواهد وارد صحنه انتخابات شود، ما با ايشان به بحث و گفت‌‏وگو مي‌‏نشينيم.
سيدمحسن يحيوي، نائب رييس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، هم كه جزو اصولگرايان است، در اين‌باره گفت: اگر نقد، منصفانه باشد و مبتني بر واقعيات باشد،‌ قطعا موجب روشنگري مردم و دست‌يابي به تصميم‌گيري مناسب خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نماينده بروجرد درباره‌ افرادي كه تريبون در دست دارند، گفت: اين افراد بايد خدا را در نظر داشته باشند و از امكاني كه ملت در اختيار آن‌ها قرار داده است، استفاده مشروع و معقول به عمل بياورند و به قسم‌هايي كه در آغاز مجلس ياد كردند، عمل كنند و جز مصلحت نظام و رضاي خداوند و راهگشايي براي حل مشكلات مردم، مصلحت ديگري را خط و مشي خود قرار ندهند.
اما آخرين مواضع اعتدالي را دکتر علي لاريجاني، کانديداي احتمالي اصولگرايان درانتخابات رياست جمهوري اتخاذ كرد. او با انتقاد از نطق پيش از دستور نادران در حمله به عملکرد هاشمي، پيشينه اين کار را به انتخابات مجلس ششم و اصلاح طلبان منتسب کرد و گفت: همه ما قبول داريم که آيت ا... هاشمي رفسنجاني يکي از شخصيت‌هاي مبرز در انقلاب است و بايد حريم ايشان حفظ شود.
علي لاريجاني که درحاشيه همايش مسؤولان ستاد دهه فجرانقلاب اسلامي با خبرنگاران سخن مي‌گفت، در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره نطق پيش از دستور نماينده تهران درمجلس هفتم مبني بر نقد مستقيم سياست‌هاي هاشمي رفسنجاني گفت: همه ما قبول داريم که آيت ا... هاشمي رفسنجاني يکي از شخصيت‌هاي مبرز درانقلاب است و از کساني است که از قبل از انقلاب و در ظهور و بروز انقلاب اسلامي نقش برجسته‌اي داشته و دوران خدمتگزاري ايشان همچنان ادامه دارد.
لاريجاني با تأكيد براينکه همه بايد حريم اين افراد را حفظ کنند، گفت: حرکات افراطي نسبت به آيت ا... هاشمي رفسنجاني، يادگار جريان دوم خرداد است و از قبل از مجلس ششم پايه‌ريزي شده است و همه بايد از اين‌گونه حرکات خودداري کنند.
وي ادامه داد: يادمان نرفته که چه کارها و القابي عليه هاشمي به کاربردند، يک ماه قبل از کانديداتوري هاشمي رفسنجاني از او تعريف مي‌کردند، ولي بعد از نامزدي وي درانتخابات مجلس، همه نوع اتهامات عليه وي آغاز شد.
اما ماجرايي را كه بخشي از اصولگرايان براي بهره‌برداري از فضاي موجود و پيروزي در انتخابات رياست جمهوري آغاز كردند، قطعاً در روزهاي آينده وارد فاز جديدي خواهد شد. بايد نشست و منتظر بود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16333

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سمفوني تخريب هاشمي، بهنام قلي‌پور' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016