سه شنبه 15 دی 1383

شيرين عبادي: جهان به اينجا رسيده است كه حقوق بشر حتي بالاتر از قانون اساسي است، ايلنا

- نمي‌‏توان حقوق بشر را با زور به كشوري وارد كرد
- بياييم يك بار هم به خودمان نگاه كنيم

تهران- خبرگزاري كار ايران

شيرين عبادي گفت: جهان به اينجا رسيده است كه حقوق بشر حتي بالاتر از قانون اساسي است و هيچ كشوري حق ندارد به قانون اساسي براي نقض حقوق بشر استناد كند.

به گزارش خيرنگار" ايلنا"، شيرين عبادي در نشست" علل و پيامدهاي قطعنامه هاي مجمع عمومي سازمان ملل متحد عليه جمهوري اسلامي ايران"، با اشاره به وقايع بعد از انقلاب اسلامي گفت: بعد از انقلاب دولت ايران مكررا با اين مساله مواجه شد كه نقض حقوق بشر مي كند.
وي افزود: انجام اين كارها كار را به جايي رساند كه براي ايران ناظر دائمي بين المللي گذاشته‌‏اند.
عبادي گفت: تا چند سال دولت ايران ناظر بين الملل داشت تا اين كه به تدريج وضعيت حقوق بشر در ايران كمي بهبود پيدا كرد و اين به زمان دولت آقاي خاتمي بر مي‌‏گردد.
برنده جايزه صلح نوبل با مقايسه اين دولت با دولت هاي قبلي گفت: آنها مي‌‏گفتند؛ هرچند حقوق بشر هنوز در ايران رعايت نمي شود اما از حالت وخيم بيرون آمده است و مي‌‏توان گزارشگر سازمان ملل را برداشت، اين مساله يك پيروزي خوبي براي ملت ايران و هم چنين يك پيروزي سياسي براي دولت آقاي خاتمي بود.
وي اين دوران را چندان طولاني ندانست و گفت: بر اثر اقداماتي كه صورت گرفت، ايران مجددا متهم به نقض حقوق بشر شد و اين بار قطعنامه اي در مجمع عمومي به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل رسيد.
عبادي در خصوص واكنش ايران به اين قطعنامه تصريح كرد: بعد از اين كه اين قطعنامه صادر شد، دولت ايران درصدد پاسخگويي برآمد و عنوان كرد كه صدور آن غرض ورزي بوده است.
عبادي نقض حقوق بشر در يك كشور را مجوز نقض حقوق بشر در كشور ديگر ندانست و گفت: اگر مثلا در كشوري در ماه 30 اعدام صورت بگيرد و در كشور ديگر 20 اعدام، آيا مي‌‏تواند بگويد كه به من دست نزنيد، به من نگاه نكنيد، چون كشور ديگري بدتر از من است.
وي ادامه داد: طرح چنين مسايلي از جهت حقوقي فقط مصرف داخلي دارد و در مجامع بين المللي توجهي به آن نمي‌‏كنند.
عبادي در خصوص هماهنگي حاكميت و حقوق بشر تصريح كرد: حقوق بشر تا كجا با حاكميت مي‌‏تواند هماهنگي داشته باشد، آيا يك كشور مي تواند ادعا كند كه چون قانون به من مي‌‏گويد؛ بزن بر سر كسي، پس حق ندارند به من چيزي بگويند.
وي افزود: براي كشوري كه حاكميت ملي دارد، دموكراسي دارد، راي گرفته و قانون نوشته شده است، چنين برداشت و استدلالي درست و در دنيا هم قابل پذيرش نيست.
عبادي با اشاره به بالا بودن ارزش حقوق بشر در قانون اساسي گفت: جهان به اينجا رسيده است كه حقوق بشر حتي بالاتر از قانون اساسي است و هيچ كشوري حق ندارد به قانون اساسي براي نقض حقوق بشر استناد كند.
وي افزود: قانوني كه مغاير با حقوق بشر است، سنديت ندارد، استناد به قانوني كه مي‌‏گويد؛" روزنامه را تعطيل مي‌‏كنم، دانشجو را اخراج مي‌‏كنم و يا خانه اي را مصادره مي‌‏كنم" در حقوق بشر جايگاه حقوقي ندارد.
برنده جايزه صلح نوبل در خصوص نسبت دموكراسي با حقوق بشر گفت: اگر فرض كنيم در جامعه‌‏اي مردم در وضعيت بد و نامناسب‌‏تري هستند اما ميزان آگاهي و رشد اجتماعي مردم در آن حدي نيست كه دامنه اعتراضات گسترده شود، هنگامي كه خواسته عمومي مردم براي اجراي حقوق بشر گسترش پيدا مي‌‏كند و به صورت ميل عمومي تبديل به سيل خروشان شوند، در اين صورت مجامع بين الملل حق ندارند چشم بر اين سيل خروشان ببندند و از همين جا نسبت دموكراسي و حقوق بشر روشن مي شود.
وي با اشاره به اين كه نمي‌‏توان حقوق بشر را با زور به كشوري وارد كرد، گفت: وقتي كشوري فرهنگ حقوق بشر را داشت و حقوق بشر را طلب كرد، مردم دائما اعتراض كردند كه حقوق ما نقض مي شود، اينجاست كه سازمان ملل پا پيش مي‌‏گذارد و مي‌‏گويد؛ مردم حالا چيزي را مي خواهند.
عبادي در واكنش به اعتراضات ايران نسبت به قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل گفت: ما به جاي اين كه بياييم سازمان ملل و موسسات حقوق بشر را متهم كنيم كه شما با غرض ورزي به ايران نگاه و اهداف سياسي را دنبال مي‌‏كنيد، بياييم يك بار هم به خودمان نگاه كنيم و ببينيم چه اتفاقي افتاده و كجاها حقوق بشر را رعايت نكرده ايم؟ و آنها را برطرف كنيم.
عبادي با اشاره به ميثاق هاي اعلاميه حقوق بشر گفت: دولت ايران در سال 1354 به اين ميثاق ها پيوست و به مناسبت اين تعهد بين المللي است كه در ابتداي انقلاب براي ايران ناظر بين المللي گذاشتند و الان هم محكوم مي شود.
عبادي در خصوص نقض حقوق بشر گفت: اين كه كسي در زندان من را كتك بزند نقض حقوق بشر نيست، آنجا نقض حقوق بشر اتفاقي مي افتد كه من بخواهم ثابت كنم كه من را زدند و امكان دادرسي عادلانه براي گرفتن حق براي من فراهم نشود.
عبادي در خصوص اعلاميه اسلامي حقوق بشر تصريح كرد: اگر كشورهاي اسلامي به مناسبت مذهبي كه دارند، به خودشان اجازه بدهند يك اعلاميه جدا بنويسند، طبيعي است كه تمامي اديان هم بايد اين حق را داشته باشند، پس بايد فاتحه حقوق بشر را خواند و آن را جمع كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: در اين معامله آن كسي كه ضرر مي‌‏كند باز هم كشورهاي اسلامي هستن،د زيرا زورگويان در جهان زورشان بر ما مي‌‏چربد و ما پناهگاهمان را از دست مي دهيم، اعلاميه اسلامي حقوق بشر كار درست، صحيح و مفيدي نبود.
برنده جايزه صلح نوبل در پاسخ به سوالي در خصوص متن قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: ابتكار عمل در اين زمينه در دست دولت كانادا بود وبا همفكري اكثر كشورهاي اروپايي اين مساله جلو رفت، يكي از اين موارد، مساله زهرا كاظمي و پرونده قتل اين زن بود.
وكيل پرونده زهرا كاظمي گفت: درست نبود در اين پرونده منابع هفتاد ميليون ايراني را به منافع يك يا چند شخص ترجيح بدهند، اين افراد چگونه مي‌‏توانند خود رايراني بنامد.
به گفته عبادي در جريان رسيدگي به پرونده زهرا كاظمي، شخصي بدون تقصير دستگير مي شود و بعد از 54 روز فوت مي‌‏كند، مجلس ششم هياتي را براي گزارش و بررسي ارسال كرد، آقاي رئيس جمهوري هم هياتي را براي بررسي تعيين كردند، حتي من شنيده ام كه از طرف قوه قضائيه هم هياتي مامور بررسي شدند و تمام اين هيات ها گزارش يكساني دادند و راه حل يكساني را براي بررسي اين پرونده مطرح كردند ولي پرونده خلاف آن مسيري كه آنها مطرح كردند، بررسي شد و به پيش رفت.
وي نحوه رسيدگي به اين پرونده را باعث نوشتن قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل دانست.
عبادي در خصوص راي اين قطعنامه گفت كه نظام نوين جهاني دارد هدفمند حركت مي كند، اين راي ممكن است پيامد حقوقي فوري نداشته باشد اما اثرات آينده آن به نفع ايران نيست.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16446

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شيرين عبادي: جهان به اينجا رسيده است كه حقوق بشر حتي بالاتر از قانون اساسي است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016