پنجشنبه 17 دی 1383

نامه انجمن دفاع از حقوق زندانيان به رييس قوه قضائيه: اعمال فشارهاي روحي و رواني, تهديد و ضرب و شتم وبلاگ‌‏نويسان زنداني، ايلنا

انجمن دفاع از حقوق زندانيان خطاب به رييس قوه قضائيه نامه‌‏اي منتشر كرد
تهران- خبرگزاري كار ايران

انجمن دفاع از حقوق زندانيان خطاب به رييس قوه قضائيه نامه‌‏اي منتشر كرد .
به گزارش "ايلنا", در اين نامه آمده است: بيش از عرض عريضه يادآوري است كه "انجمن دفاع از مقررات زندانيان" مطابق اساسنامه‌‏اش نهادي است غيرسياسي, غيردولتي و غيرانتفاعي با هدف فعاليت‌‏هاي حقوقي, رفاهي, فرهنگي, خدماتي و پژوهشي براي زندانيان و در حد امكان و ضرورت براي خانواده‌‏هاي آنان.
اين نامه مي‌‏افزايد: بنابراين انجمن دفاع از حقوق زندانين فاقد ماهيت و موضع‌‏گيري سياسي است، بدين معني كه نسبت به رخدادهاي سياسي به عنوان انجمن و شخصيت حقوقي آن هيچ موضعي ندارد، اگر چه افراد و اعضاي آن به صفت شخصي و شخصيت حقيقي خويش داراي ديدگاه‌‏ها و مواضع خاص هستند. با توجه ماده 2 و 8 اساسنامه انجمن, موضوع فعاليت اين نهاد اعم بوده و شامل كليه زندانيان است و فقط حقوق زندانيان را صرف نظر از عقايد و يا جرايم آنها مد نظر داشته و صرفاً نگاه خالص حقوق بشري (نه نگاه حزبي و سياسي) دارد.
در ادامه اين نامه آمده است: انجمن دفاع از حقوق زندانيان خود را ملزم و ملترم به رعايت قوانين جاري دانسته و هر جا در خصوص قوانين نارسايي ديده و آن را غيرعادلانه بداند، مي‌‏كوشد از طريق قانوني و مدني يعني نقد و گفت و گو و اصلاح قوانين اهداف خويش را پيش برد. به دليل التزام به قوانين و مشي حقوقي است كه اين انجمن مي‌‏كوشد با همين قوانين موجود احتجاح كند و از قضات و برخي بخش‌‏هاي قضايي بخواهد عامل و ضامن قوانيني باشند كه مامور و مكلف به اجراي آن هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

انجمن دفاع از حقوق زندانيان ادامه داد: اخبار رسيده حاكي از عدم مراعات قانون حقوق شهروندي و اعمال رفتارهاي خشن عليه متهمان عادي است.
در بخش ديگري از اين نامه آمده است: در ماه‌‏هاي اخير حدود 13 تن از وبلاگ‌‏نويسان, روزنامه‌‏نگاران, فعالان تشكل‌‏هاي غير دولتي و احزاب در تهران و قم بازداشت و پس از چند هفته يا چند ماه آزاد شده‌‏اند, دلايل تخلفات قانوني بازداشت و كيفيت رسيدگي به پرونده اين افراد را طي نامه مورخ 19 آبان 1383 براي جنابعالي ارسال كرديم كه متأسفانه پاسخي دريافت نشد. تقرير پرسش اين است كه گزارشات برخي از بازداشت شدگان حاكي است كه آنان را براي تك‌‏نويسي و يا اقرار عليه خود و ديگران تحت فشار قرار داده‌‏اند اين در حالي است كه بر فرض گرفتن آن اقارير، مطابق ماده 1278 قانون مدني و مشهور فقها؛ اقرار هر كسي عليه خود او يا قائل وي نافذ است و درباره ديگران معتبر نيست. با وجود اين تلاش براي اقرارگيري به منظور بهره‌‏برداري سياسي و انتشار توسط برخي رسانه‌‏ها و يا در اختيار گرفتن متهم كه دور از شأن قضا و دستگاه قضايي است توسط اغلب اين زندانيان گزارش گرديده است. با نهايت تأسف برخي از آنان در مورد احوالات شخصيه و خصوصي و اخلاقي مورد بازجويي قرار گرفته‌‏اند كه اين عمل بر خلاف نص احكام شرعي و نص قانون و مغاير با اخلاق و حقوق بشر است. همچنين اعمال فشارهاي روحي و رواني, تهديد و در مواردي ضرب و شتم زندانيان گزارش شده است.
در بخش ديگري از اين آمده است: به عقيده ما رعايت كامل قانون حقوق شهروندي (به ويژه بند 3 ماده واحده در خصوص الزامي بودن حضور وكيل از ابتداي شكل‌‏گيري پرونده و در كليه مراحل دادرسي) يكي از راه‌‏هاي اطمينان به عدم نقض حقوق شهروندان و ارزيابي منصفانه صحت و سقم گزارشات سابق‌‏الذكر است.
متأسفانه بي‌‏اعتنايي به اين مهم سبب شده است كه فعاليت‌‏هاي مثبت قوه قضاييه براي بهبود وضعيت دادرسي‌‏ها و زندان‌‏ها از سوي افكار عمومي داخلي و جامعه جهاني جدي تلقي نشود.
اميد است؛ جنابعالي و ساير مقامات قوه قضائيه اهتمامي افزون‌‏تر نسبت به پيشگيري از وقاع اسفباري كه گفته شده بورزيد.

Copyright: gooya.com 2016