چهارشنبه 23 دی 1383

آرمين: روشنفكران سكولار معتقدند اساس روشنفكري ديني متناقض است، ايلنا

* شيخ فضل‌‏الله دموكراسي را مساوي آزادي جنسي قرار مي‌‏داد

تهران- خبرگزاري كار ايران

: امثال كسروي و آدميت, معتقدند علماي حامي مشروطيت نمي‌‏دانستند لوازم مشروطيت چيست و اتفاقاً شيخ فضل‌‏الله نوري كه با آن مخالفت مي‌‏كرد مي‌‏فهميد, اين تفكر البته نه جديد است و نه كهنه. الان هم روشنفكران سكولار شبيه همين را مي‌‏گويند كه اساساً روشنفكري ديني متناقض است و اساس دين با جمهوريت و دموكراسي سازگار نيست.

به گزارش خبرنگار ايلنا, محسن آرمين در سي و هشتمين نشست "تادموكراسي" كه از سوي حوزه شمال تهران جبهه مشاركت برگزار شد, در ادامه بحث "آزادي در انديشه اصلاح‌‏طلبي ديني معاصر" افزود: از جله مسائلي كه در عرصه فكري ايران تاثير داشته, انقلاب مشروطه روسيه بود كه در سال 1905 به پيروزي رسيد و اين به دليل نزديكي ايران به روسيه بود كه افكار مشروطه‌‏خواهي خيلي سريع به ايران رسيد.
وي با بيان اينكه در اين دوره با اوج انديشه‌‏ورزي در اروپا مواجهيم, تصريح كرد: قرن نوزدهم را مي‌‏توان قرن مشروطه ناميد, چون اروپا در وهله اول و سپس كشورهايي مثل ايران شاهد تحول مشروطه‌‏خواهي بودند.
وي با اشاره به ظهور سيدجمال در اين دوره كه به احياگري ديني پرداخت, اظهار داشت: ‌‏در اين دوره كمتر وجه استعماري غرب مورد توجه قرار گرفته بود, ولي مسائلي كه در نيمه دو قرن 19 رخ داد, باعث شد به تدريج اين وجه آنها مورد توجه قرار گيرد. لذا سيدجمال ضمن توجه به وجه استعماري غرب به رشد و پيشرفت غرب هم توجه داشت.
آرمين ادامه داد: از نظر سيد جمال دين مي‌‏تواند خاستگاه حركت انساني و نجات بخش مسلمانان باشد.
وي اصلاح و بازخواني عناصر مترقي دين را نكاتي دانست كه از نظر سيد جمال مي‌‏توانند ما را براي نكات مثبت اروپا آماده كند و همين دين چنان ظرفيتي دارد كه جهان اسلام را بيدار كند و در مقابل سلطه غرب, كانوني از حركت را به وجود آورد.
وي با اشاره به دوران مشروطيت گفت: امثال كسروي و آدميت, معتقدند علماي حامي مشروطيت نمي‌‏دانستند لوازم مشروطيت چيست و اتفاقاً شيخ فضل‌‏الله نوري كه مخالفت مي‌‏كرد مي‌‏فهميد, اين تفكر البته نه جديد است و نه كهنه. الان هم روشنفكران سكولار شبيه همين را مي‌‏گويند كه اساساً روشنفكري ديني متناقضاست و اساس دين با جمهوريت و دموكراسي سازگار نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: آن موقع شيخ فضل‌‏الله و حالا افرادي ديگر از همان نوع تفكر را به اشتباه معيار واقعي ديني مي‌‏دانند كه اين هيچ سنديتي ندارد.
وي با اشاره به تلاش‌‏هاي نائيني در اين باره گفت: تلاش‌‏هاي او نشان داد كه دموكراسي با اسلام تعارضي ندارد, هر چند گستره دموكراسي در انديشه ديني حد و حدود خاصي دارد.
آرمين ادامه داد: 100 سال از آن زمان گذشته ولي استدلالات گروه متحجر با امروز فرقي نكرده‌‏است. شيخ فضل‌‏الله دموكراسي و مشروطه را شديداً مي‌‏‏كوبيد و آن را مساوي لاابالي‌‏گري و آزادي جنسي قرار مي‌‏داد, همان حرف‌‏هايي كه امروز هم از زبان افراد متحجر امروزي مي‌‏شنويم.
وي با اشاره به علامه ناييني و تلاش‌‏هاي او گفت: ناييني مي‌‏گفت, آزادي و مشروطه چه ربطي با فساد اخلاقي دارد. آنچه ما مي‌‏گوييم اين است كه فساد اخلاقي براي كشورهاي داراي مشروطه فساد اخلاقي نيست و بلكه مطابق با عقايدشان است. با مشروطه, بي‌‏بند و باري از بين نمي‌‏رود, به وجود هم نمي‌‏آيد. لذا اگر انديشه دموكراسي و مشروطه در ايران تحقق يابد, جامعه بر اساس حدود اعتقادي و فرهنگي خودش رفتار مي‌‏كند.
وي تاكيد كرد: اين مسائل در حوزه فرهنگ و اخلاق اجتماعي قرار مي‌‏گيرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16835

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آرمين: روشنفكران سكولار معتقدند اساس روشنفكري ديني متناقض است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016