سه شنبه 29 دی 1383

کريم عابدي، عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت: "دفاع از حقوق شهروندي"، سرلوحه برنامه هاي دکتر معين است، تبريز نيوز

پيمان پاک مهر. روزنامه نگار در تبريز
www.tabriznews.com
pakmehr88@hotmail.com
Tel:0098 914 415 7400

تبريز نيوز - سرويس سياسي: "دکتر کريم عابدي"،رييس دانشکده مهندسي عمران دانشگاه صنعتي سهند تبريز و عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت ايران اسلامي است،تحصيلات خود را در مقطع دکترا در رشته مهندسي سازه از انگلستان به پايان رسانده و معاون وقت سياسي استانداري آذربايجان شرقي و مشاور سياسي استاندار آذربايجان شرقي است.سرويس سياسي تبريز نيوز ،در خصوص اعلام کانديداتوري دکتر معين در انتخابات رياست جمهوري ۸۴ گفتگو يي با وي انجام داده است ...

abedin-17012005.jpg

تبريز نيوز:جبهه مشارکت در انتخاب دکتر معين به کانديداتوري رياست جمهوري بر چه مبنايي عمل نمود و دنبال کدام ويژگي ها بود؟

"دکتر کريم عابدي":مبنا در جبهه مشاركت ايران اسلامي بر اين بود كه يك اجماعي در جبهه دوم خرداد حاصل شود و تمامي نيروهايي كه در دل اين جبهه جاي دارند به صورت اجماعي و با رعايت قوايد دموكراتيك به يك كانديداي مشخصي برسند.تلاش‍هاي بسيار زيادي انجام گرفته و ويژگي‍هايي كه جبهه مشاركت دنباله رو آن بوده شامل موارد زير است. ۱ـ كسي که كانديد مي شود بتواند در اين برهه حساس و شرايط جديد نقش راهبري اصلاحات بر عهده بگيرد.۲ـ در عرصه دفاع از اصلاحات و پياده كردن ساز و كارهاي نظام مردم سالاري در جامعه فردي با صلابت و با استقامت و صبور باشد. ۳ـ در دفاع از اصلاحات و آرمان هاي جنبش اصلاحات و دوم خرداد داراي سوابق روشن، شفاف و صريح سياسي باشد.۴ـ به نظام و سيستم مديريتي جامعه كاملاً آشنا باشد.۵_در نظر نخبگان، اهل فكر ، روزنامه نگاران و صاحبان انديشه جايگاه رفيعي داشته باشد.بر اين اساس نزديكترين فرد به مبناي جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي آقاي دكتر معين بود.

تبريز نيوز:آيا در مجموعه حزبي گزينه اي براي کانديداتوري نبود؟

"دکتر کريم عابدي":در داخل حزب افراد بسيار شاخصي از جمله آقاي دكتر محمد رضا خاتمي را داشتيم، ولي با لحاظ فضايي كه بر رد يا تاييد صلاحيت‍ها حاکم بود چنين تصميمي گرفته شد. چرا كه يكي از سياست‍هاي اصلي‍ ما اين بود كه هر گونه بهانه‍اي را از دست اندركاران نظارتي انتخابات در خصوص رد صلاحيت‍ها ما بگيريم.اعتقادمان بر اين است كه دكتر معين يكي از كارگزاران صديق اين کشور است و اگر قرار باشد صلاحيت دكتر معيني رد شود ديگر نمي‍توانم بگوييم كه در اين شرايط چگونه مي‍شود سياست ورزي كرد.ورود دكتر معين به اين عرصه بيانگر اين نکته بسيار اساسي است كه ايشان شهروند مسيولي بوده و هست،چرا كه با اعلام قبولي نامزدي رياست جمهوري احساس مسيوليت خود را به عنوان يك شهروند به بهترين شكل نشان داد.

تبريز نيوز:وجه متمايز دكتر معين نسبت به ساير كانديداها چيست؟

"دکتر کريم عابدي":ايشان مبناي كار خود را با دو شعار بسيار اساسي "حكمراني خوب" و "شهروند قدرتمند"،شروع كرده و سرلوحه برنامه مبارزه انتخاباتي خودشان قرار دادند و عليرغم اين كه به ياس و دلسردي حاكم بر فضاي سياسي (بويژه بعد از برگزاري انتخابات غير عادلانه و غير رقابتي انتخابات مجلس هفتم ) واقف هستند ولي با بها دادن به تصميم جمعي وارد عرصه انتخابات شدند. آقاي معين به اقدام اميدوارانه و واقع گرايانه و اين كه ظرفيت‍هاي بالقوه اجتماعي و سياسي براي پيروزي اصلاح طالبان در انتخابات بسيار است اعتقاد عميقي دارند و هميشه اشاره كردند كه من خودم را قهرمان نمي‍دانم و واقفم به اين كه امروز قهرمان ها افراد نيستند بلکه مردي هستند كه سر صندوق‍هاي راي مي‍آيند.

تبريز نيوز:دکتر معين چه رويکردي به حوزه سياست داشته و ريوس برنامه ها و مهم‍ترين پارامترهاي فکري و سياسي ايشان چيست؟

"دکتر کريم عابدي":دکتر معين ،رويكرد علمي به حوزه سياست دارند، از گفتار و رفتار اصلاحي تبعيت مي‍كنند . به عقل جمعي در ورود به عرصه انتخابات معتقدند،و برنامه جامع علمي همه جانبه براي اداره كشور دارند.ايشان همانند جبهه مشاركت به مديريت علمي و مرجعيت فكري دانشگاهيان در توسعه همه جانبه و پايدار جامعه اعتقاد دارند و از قوايد و روش‍هاي دموكراتيك براي حضور در رقابت هاي سياسي در مراحل مختلف انتخابات و پس از آن بهره خواهند گرفت.يكي ديگر از مهم‍ترين پارامترهايي كه در انديشه و تفكر آقاي معين جاريست تكيه بر تشكيلات و كارحزبي در راستاي غلبه بر يكي از ضعف‍هاي تاريخي كشور و آن هم ضعف احزاب در جامعه است.

تبريز نيوز:در دفاع از حقوق شهروندي چطور؟

"دکتر کريم عابدي":در عرصه دفاع از حقوق شهروندي، ايشان شعار خود را به عنوان "شهروند قدرتمند"، پايه ريزي کردند. چرا که شهروند در دل جامعه مدني،مطبوعات آزاد، نهادهاي مدني و تشكل‍ها و احزاب مي‍تواند به عنوان شهروند قدرتمند ظاهر شود.در كنار اين مسايل بر مقابله با "بي‍پناهي شهروندان"،در برابر قدرت تاكيد ويژه‍اي بر رعايت حقوق انساني در عرصه كنوني دارند.بطوريکه در جهت مقابله با بي‍پناهي شهروندان مي‍توان با مطبوعات آزاد و نشر و آزادي اجتماعات و گسترش نظام اطلاع رساني و شكل گيري و تقويت نهادهاي مدني در حوزه‍هاي علمي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي، بر آن فايق آمد.

تبريز نيوز:دكتر معين با چه ساز و كاري ناقضين حقوق بشر را کنترل و مهار خواهد كرد؟

"دکتر کريم عابدي":خوشبتختانه آقاي دكتر معين يادگار خوبي را از دوران وزارت بر جاي گذاشتند و آن در حوادث ۱۸ تير دانشگاه تهران و ۲۰ تير دانشگاه تبريز بود كه در اعتراض بر حركت‍هاي غير قانوني، ايشان استعفا دادند و از امتحان سخت، پيروز بيرون آمدند. اكنون ايشان در سر لوحه برنامه‍هاي خود بي‍پناهي شهروندان در برابر قدرت را مطرح نمودند و به ساز و كارهاي مقابله با اين شرايط اشاره كردند.ما مطمينيم دكتر معين در برابر حركت‍هاي ضد حقوقي بشري خواهند ايستاد يكي از اولويت ها و اصول اساسي ايشان دفاع از حقوق بشر خواهد بود. "حقوق بشر" ،سرلوحه برنامه هاي دکتر معين است.

تبريز نيوز:يکي از ضعف هاي دولت خاتمي اين بود که برخي از اعضا کابينه در دفاع از اصلاحات کارنامه مثبتي نداشتند.به نظر شما دکتر معين در اين خصوص چه تدبيري خواهند انديشيد؟

"دکتر کريم عابدي":ما نقطه ضعفي كه در دولت خاتمي داشتيم اين بود که تمامي اعضاء دولت مدافع واقعي اصلاحات نبودند و فقط در بخشي از اعضاء هيات دولت پاسخگو بوده و در دفاع از اصلاحات خوب عمل کردند. ولي دكتر معين تاکيد ويژه اي دارند که كل دولت بايد در برابر برنامه‍هاي اعلام شده پاسخگو باشند.پيشبرد شعار كليدي جبهه مشاركت، که ايران براي ايرانيان است ،از اهداف آقاي دكتر معين و کابينه ايشان مي باشد.نوع مديريتي که خود و در کابينه ايشان مطرح خواهد بود بر صداقت، صميميت، صراحت، صبوري و صلابت استوار شده است.

تبريز نيوز:دكتر معين چگونه خواهند توانست بر ستاد جبهه ضد اصلاحات فايق آيند؟

"دکتر کريم عابدي":اگر مردم حضوري شكوهمند و آگاهانه در عرصه انتخابات داشته باشند و آقاي دكتر معين با راي بالا در انتخابات پيروز شوند يك پشتوانه بسيار عظيم براي پياده كردن برنامه‍هايي كه مردم به جهت آن راي دادند خواهند بود.در دوره ۸ ساله اصلاحات ما يك نقطه ضعف داشتيم و آن اين که نتوانستيم مردم را سازمان دهي اجتماعي بكنيم اگر چنين كاري صورت مي‍گرفت شايد مي‍توانستيم با بسياري از حركت‍هاي ستاد ضداصلاحات مقابله بكنيم .حال وقتي آقاي دكتر معين شهروند قدرتمند را مطرح مي‍كنند در واقع به نوعي به اين سوال پاسخ داده مي‍شود ما اگر بتوانيم مردم را در حوزه‍ي نهادها مدني ‍سازمان دهي كنيم طبيعتاً خواهيم توانست در دفاع از حقوق شهروند سپرهاي بسيار قوي براي شهروندان ايجاد كنيم تا در برابر قانون شکنان و نهادهاي اجماعي كه بايد در برابر چنين مواقعي در موضع گيري‍ها و حركت‍ها بي‍تفاوت باشند فايق آييم. آقاي دكتر معين قصد دارند موانع و تحركات غير قانوني بر سر راه اصلاحات و مطالبات قانوني مردم را توامان و بطور شفاف به اطلاع مردم برسانند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تبريز نيوز:آيا کانديداي شما در عرصه اطلاع رساني شرايط برابري با کانديداهاي محافظه کاران و اصول گرايان دارند؟

"دکتر کريم عابدي":از لحاظ رسانه‍اي كانديداي ما در شرايط برابري با ساير كانديداهاي محافظه كاران قرار ندارند. توقيف فله‍اي مطبوعات اصلاح طلب، محدود كردن عرصه اطلاع رساني در اينترنت، و تشديد برخورد با روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان از يک طرف و در اختيار گرفتن كامل رسانه‍ ملي از طرفي ديگر از جمله موانعي براي آزادي اطلاع رساني در عرصه رقابت هاي انتخاباتي اصلاح طلبان است.ولي با اين حال ما در استان آذربايجان شرقي تلاش مي‍كنيم تا كميته اطلاع رساني به صورت علمي و منسجم داشته و از نيروهاي بسيار كارآمد و متخصص در حوزه اطلاع رساني استفاده خواهيم كرد. من مطمين هستم ستاد اطلاع رساني آقاي دكتر معين در استان آذربايجان شرقي واحد سر آمدي در كل كشور باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17096

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کريم عابدي، عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت: "دفاع از حقوق شهروندي"، سرلوحه برنامه هاي دکتر معين است، تبريز نيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016