شنبه 3 بهمن 1383

محتشمي‌پور در گفت‌وگو با ايسنا: كروبي مي‌تواند اصلاحات را نجات دهد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

حجت‌الاسلام سيدعلي‌اكبر محتشمي‌پور، رييس فراكسيون دوم خرداد مجلس ششم، به شوراي نگهبان، وزارت كشور و دستگاه‌هاي مسوول در انتخابات و يا تاثيرگذار بر آن مانند صدا و سيما، سازمان تبليغات و ستادهاي نماز جمعه، توصيه كرد كه مصالح كشور، ملت و نظام و انقلاب و اسلام را فداي مصالح جناحي و گرايشات خاص خود نكنند و همان طور كه حضرت امام(ره) فرمودند و توصيه كردند؛ عمل كنند.

عضو مجمع روحانيون مبارز و رييس ستاد انتخابات مهدي كروبي طي گفت‌وگويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به ارزيابي از اهميت انتخابات در ساختار حكومتي ايران، عوامل تاثيرگذار بر مشاركت مردم، تاثير حضور كانديداهاي گرايش‌ها و تفكرات مختلف بر مشاركت مردم، دغدغه‌هاي موجود براي انتخابات آتي، احتمال ردصلاحيت‌هايي مانند انتخابات گذشته، تدابير جلوگيري از خطر تداركاتچي شدن رييس‌جمهور، احتمال برخورد دولت آينده با برخي دستگاه‌ها و هم‌چنين اجماع بر سر كانديدايي در جبهه‌ي اصلاح‌طلبان، پرداخت كه مشروح اين گفت‌وگو به اين شرح است:

***ايسنا: انتخابات در ساختار حكومتي ايران چه اهميتي دارد؟

محتشمي‌پور: اهميت انتخابات به اصل موضوع و كار برمي‌گردد. امروز مي‌بينيم همه‌ي كشورهاي دنيا به مرور به سوي برقراري دموكراسي در كشورشان پيش مي‌روند و ديگر دوره‌ي نظام‌هاي تك‌قطبي و مادام‌العمر مثل شاهنشاهي سر آمده است. حتي در كشورهايي هم كه نام دموكراسي را با خود يدك مي‌كشند، اصلاحاتي در شرف وقوع است، كشورهايي كه تحت نام جمهوري طوري رفتار مي‌كنند كه حكومت‌هايشان عملا به حاكميت مادام‌العمر يك نفر درآمده است، رفته رفته به سوي دموكراسي واقعي پيش مي‌روند و علت اين امر فشار افكار عمومي در جهان است. اين افكار عمومي دنياست كه حكومت‌ها را به چنين اصلاحاتي وادار كرده است. در كشور ما هم بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در بهمن 57، مردم توانستند بر سرنوشت خود - به وسيله‌ي انتخابات‌هاي متعددي كه در كشور برگزار مي‌شود - حاكم شوند، اين پيروزي اهميت بسياري براي جامعه‌ي ما دارد و بايد تلاش كرد كه اين دستاورد حفظ شود. نگاهي به تاريخ صد ساله‌ي كشورمان نشان مي‌دهد كه ايران در عرصه‌هاي مختلف همواره در منطقه پيشرو بوده است. ما در انقلاب مشروطه براي اولين بار در منطقه‌ي خاورميانه، مجلس تاسيس كرديم. در ملي كردن صنعت نفت هم در منطقه اولين كشور بوديم. در انقلاب اسلامي دست بيگانگان را از دخالت در امور داخلي كشورمان كوتاه كرديم. اين دستاوردها بايد حفظ شود، بر اين اساس معتقدم بايد كاري كنيم كه انتخاباتي فراگير و پرشور داشته باشيم. در شرايطي كه قدرت‌هاي استكباري و بزرگ جهان، به بهانه‌ي دموكراسي و حفظ حقوق بشر در امور داخلي ديگر كشورها دخالت مي‌كنند و مي‌خواهند با عناوين فريبنده‌اي مثل دموكراسي ، مهره‌هاي حافظ منافع خود را در آن كشورها با انتخاباتي كه خود در آن كشورها برگزار مي‌كنند، سر كار بياورند؛ اقتضا مي‌كند كه همه‌ي دست‌اندركاران انتخابات در كشورمان از مجريان يا ناظران، روش خود را به گونه‌اي تنظيم كنند كه اعتماد مردم بر جا بماند و آن دسته از مردم كه احيانا به دليل عدم اعتمادي كه در آن‌ها ايجاد شده است، ممكن است مشاركت نكنند، دوباره اعتمادشان جلب شود و اين تصور ايجاد نشود كه برخي از دستگاه‌هاي نظام دست به روش‌هاي قيم‌مآبانه مي‌زنند.

*** ايسنا:‌ چه عواملي بر مشاركت مردم كه بر آن تاكيد مي‌شود تاثير دارد؟

محتشمي‌پور:‌ يكي از عوامل منفي، مي‌تواند برخورد جهت‌دار و جناحي مجريان و ناظران به نفع يا ضرر كانديداها و يا جريانات سياسي درون نظام باشد كه موجب دلسردي و سلب اعتماد مردم مي‌شود. توصيه‌ي من به شوراي نگهبان و وزارت كشور و دستگاه‌هاي مسوول در انتخابات و يا تاثيرگذار بر آن مثل رسانه‌ي ملي صدا و سيما ، سازمان تبليغات و ستادهاي نماز جمعه، اين است كه مصالح كشور، ملت و نظام و انقلاب و اسلام را فداي مصالح جناحي و گرايشات خاص خود نكنند و همان طور كه حضرت امام(ره) فرمودند و توصيه كردند عمل كنند.

*** ايسنا: به عنوان يك گروه سياسي دغدغه و نگراني شما در اين انتخابات چيست؟

محتشمي‌پور: نگراني خاصي كه همه دارند اين است كه مبادا برگزاري انتخابات بر خلاف مسير قانوني شود. ما مي‌خواهيم قانون در انتخابات حاكم باشد و نه سلايق باندي، جناحي و دستگاهي. شوراي نگهبان و وزارت كشور بايد در عمل به وظايف قانوني خود دقت كنند. وزارت كشور بايد مجري دقيق قانون اساسي باشد، در مقابل هم ناظران شوراي نگهبان بايد بدانند كه امين مردم هستند و بايد بر اساس قانون بر اجراي انتخابات سالم نظارت كنند. در كنار همه‌ي اين‌ها جناح‌هاي سياسي هم دقت كنند كه در رقابت‌هاي سياسي، به صورت سالم رقابت و از تخريب كانديداهاي يكديگر پرهيز و سعي داشته باشند كه كانديداي خود را معرفي كنند، و نخواهند خداي ناكرده با تخريب افكار عمومي و به وسيله‌ي ايادي و عوامل خود در درون دستگاه‌هاي مختلف، مسير انتخابات را منحرف كنند و حركت‌هايي صورت دهند كه راي مردم غيرواقعي شود. بزرگترين نگراني ما دخالت‌هاي غيرقانوني دستگاه‌ها در انتخابات است.

*** ايسنا: يكي از مسايلي كه شما در انتخابات قبل به آن اعتراض كرديد، رد صلاحيت‌هايي بود كه توسط شوراي نگهبان انجام شد، از اين بابت فكر مي‌كنيد در اين انتخابات مساله‌اي وجود داشته باشد؟

محتشمي‌پور: اگر جناح‌ها و گروه‌ها و اقشار مختلف مردم به اين باور برسند كه در ردصلاحيت‌ها در چارچوب قانون صورت گرفته است، قانع مي‌شوند. آنچه باعث دلسردي مردم مي‌شود اقدامات غيرقانوني است، فهميدن اين كه به قانون عمل مي‌شود يا نه هم، عرفي است نه اين كه به صرف ادعاي يك دستگاه يا نهاد. مردم به خوبي مي‌فهمند كه چه كسي به قانون عمل مي‌كند و ميزان صداقت ادعاي دستگاه‌ها در عمل به قانون، فهم عرف عام است.

*** ايسنا: حضور كانديداهاي گرايش‌ها و تفكرات مختلف چه تاثيري در مشاركت مردم خواهد داشت؟

محتشمي‌پور: حضور گرايش‌هاي مختلف در انتخابات و اين كه نمايندگان همه‌ي طيف‌هاي فكري و گرايش‌هاي سياسي كانديدا داشته باشند، باعث مي‌شود كه طرفداران آن‌ها با دلگرمي بيشتري در انتخابات شركت كنند و اين موجب افزايش حضور و مشاركت مردم در انتخابات مي‌شود.

*** ايسنا: آقاي خاتمي چندي قبل از خطر تداركاتچي شدن رييس‌جمهور ابراز نگراني كرده بود، اگر دولت مورد نظر شما سر كار بيايد مي‌تواند با اين مشكل مقابله كند؟

محتشمي‌پور: بخشي از مساله برمي‌گردد به توانايي‌هاي همكاران رييس‌جمهور، كه به عنوان وزير و معاون انتخاب مي‌شوند. رييس جمهوري و وزرا داراي اختيارات هستند و هر دستگاهي هم شرح وظايف مدون و قانوني دارد. ممكن است مديري باشد كه از اختيارات قانوني خود نتواند استفاده كند. اين مشكل به شخص او بر مي گردد. اما اگر دولت مقتدري تشكيل شود به اين مفهوم كه علاوه بر وجود رييس‌جمهور مقتدر، تك تك اعضاي كابينه هم از اقتدار و توانايي كافي برخوردار باشند، اين توانايي را دارد كه از اختيارات خود بهره ببرد و تداركاتچي نباشد و بتواند حقوق شهروندي همه‌ي اقشار را تامين كند. به عنوان مثال سياست خارجي در همه‌ي كشورها به عهده‌ي وزير و وزارت امور خارجه است. در چنين شرايطي نيازي به دادن اختيارات او به شوراي عالي امنيت ملي و ساير نهادها نيست. مردم دوست دارند كه دولت مقتدري داشته باشند چون كه در سايه‌ي اقتدار است كه ثبات سياسي و اقتصادي ايجاد مي‌شود و همه‌ي امور به روال طبيعي و قانوني خود بازمي‌گردد. مردم هم اكنون از تورم لجام گسيخته و وضعيت بد معيشتي و اقتصادي ناراضي هستند و حل اين معضلات در گرو دولت مقتدر است. البته دولت مقتدر با دولت مستكبر و طاغوتي و ديكتاتور و خودكامه تفاوت دارد. منظور ما از دولت مقتدر و اقتدار، آن است كه اقتدارش از ملت، نشات بگيرد. طبعا دولتي كه بتواند به مطالبات قانوني و به حق جامعه رسيدگي كند، اقتدارش را از حمايت‌هاي مردم مي‌گيرد نه از خودكامگي و نه از نگاه به قدرت‌هاي بيگانه.

كساني كه روش‌هاي اقتدار را در خودكامگي و نگاه به خارج مي‌بينند اشتباه مي‌كنند، چراكه اگر اقتداري هم داشته باشند به مرور آن را از دست مي‌دهند. هيچ حكومت خودكامه و مستظهر به قدرت‌هاي بيگانه‌اي نمي‌تواند در برابر ملت خود دوام بياورد.

*** ايسنا: رييس‌جمهور فعلي، عضو مجمع روحانيون مبارز است، اگر مجمع خواهان ايجاد دولت مقتدر است، چطور اين را در دولت خاتمي نتوانست پياده كند؟

محتشمي‌پور:‌ مجمع روحانيون مبارز اولين گروهي بود كه از خاتمي تقاضاي كانديداتوري كرد. ولي سياست و روش جناب خاتمي اين بود كه وامدار هيچ حزب و جرياني نباشد. تصميماتي كه آقاي خاتمي مي‌گرفت خارج از چارچوب مجمع بود و مجمع هيچ دخالتي در انتخاب مديران دولتي وي نداشت، گرچه از شخص ايشان به خصوص در تفكر انديشه و سلامت او دفاع مي‌كرد و مي‌كند. خاتمي جرات و جسارت خاصي در طرح موضوعات داشت، اما بحث دولتي كه تشكيل داد را بايد از خود وي جدا كرد. ما خاتمي را در داخل و خارج يك شخصيت كم نظيري مي‌دانيم و مطمئن هستيم كه نام وي در تاريخ به نيكي ياد خواهد شد. افتخارات وي در عرصه‌هاي بين‌المللي بسيار است و گام‌هاي بسيار مؤثري برداشت. برخورد قاطع ايشان با قتل‌هاي زنجيره‌يي و تلاش براي توسعه‌ي سياسي و آزادي‌هاي مشروع مدني و تصميم‌گيري‌هايي كه درباره‌ي مسايل اقتصادي و صنعتي داشت، بسيار مهم و درخور توجه است. اما اين همه دليل نمي‌شود كه ما كاستي‌ها و ضعف‌هاي زيرمجموعه‌ي دولت را در نظر نگيريم. اما جناب كروبي كه مجمع او را براي انتخابات آتي كانديدا كرده، با تمام كانديداها بلااستثنا متفاوت است. كروبي ديدگاه‌هاي خاصي در مديريت دارد و نشان داده است كه بدون تاثير از برخي جريانات سياسي، مديراني مقتدر براي كابينه‌اش انتخاب خواهد كرد و با تشكيل يك دولت مقتدر به برنامه‌ها و سياست‌هايي كه در طول اين مدت اعلام خواهد كرد، عمل‌ مي‌نمايد. او داراي مديريتي واقع‌بينانه، تدبيري راسخ و تعامل صحيح با كليت نظام است و در نشيب و فرازها و سرسختي و مانع تراشي‌هاي جريانات و دستگاه‌هاي مختلف براي احقاق حقوق مردم و اجراي قانون در كشور با شجاعت و جرات ظاهر مي‌شود. همانطور كه ملت شريف در جريان مديريت مجلس شوراي اسلامي وي و همچنين مديريت او در ساير عرصه‌ها و در طول تاريخ 26 ساله‌ي نظام جمهوري اسلامي شاهد بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

*** ايسنا: دولت مقتدر، اگر بخواهد كارها را پيش ببرد، احتمال برخوردش با برخي دستگاه‌ها وجود خواهد داشت، برخي معتقدند كه مجمع روحانيون مبارز هيچ گاه وارد چنين منازعاتي نخواهد شد و نيز بر اين اعتقادند كه رفتار كروبي در رياست مجلس هم تا حدي بر اين نكته صحه مي‌گذارد، نظر شما چيست؟

محتشمي‌پور: اقتدار به معناي درگير شدن و نزاع و جنگ داخلي نيست. دولت بايد بتواند بر اساس قانون، سياست‌هاي اجرايي كشور را شكل دهد و برابر هر كس كه بخواهد قانون شكني كند، بايستد. ايستادن هم به معناي درگيري نيست، بلكه ايستادگي به مفهوم ارائه‌ي منطق قوي و اطلاع‌ رساني دقيق و حساب شده و استفاده از حمايت‌هاي مردم است. كروبي در دوران رياست در مجلس شوراي اسلامي دو روش داشته است كه مكمل يكديگر بودند. يك روش تعامل مثبت است و اين كه در زمينه‌هاي مختلف با اعزام هيأت‌هايي براي گفت‌وگو و تفاهم با دولت، و ساير نهادهايي كه ممكن بود با آنها مشكل ايجاد شده باشد، مشكل را با گفت‌وگو و مفاهمه حل مي‌كند، كه اين روش در خيلي از موارد موفق بود و به نتيجه رسيد. در مواردي كه اين روش نتيجه نداشت و گفت‌وگو به بن‌بست مي‌رسيد، كروبي با جرات، شجاعت و با قاطعيت قانون را اجرا مي‌كرد. نمونه‌ي آن را در رد صلاحيت‌ها داشتيم كه موارد بسيار زيادي، از طريق مفاهمه حل شد و در مواردي نيز با قاطعيت. يا در موردي كه يك نماينده به دليل اظهار نظر در مجلس دستگير شد، وقتي گفت‌وگو با قوه‌ي قضاييه مثمر ثمر واقع نشد، اولتيماتوم دادند و به آن عمل كردند، در مقابل ديگران هم به اين نتيجه رسيد كه بايد در برابر رييس مجلس تمكين كنند. يا وقتي حكم اعدام آقاجري را صادر كردند و بسياري از احزاب و گروه‌ها قالب تهي كرده بودند، كروبي با شجاعت اعلام موضع كرد و در حالي كه خود به مطالب آقاجري انتقاد داشت، حكم صادره را ”ننگين“ خواند، يا در مورد مفاسد اقتصادي با طرح يك واقعيت تلخ از تريبون مجلس و اطلاع‌رساني به مردم، موضوع اسكله‌هاي غير قانوني و غير مجاز را مطرح كرد كه موجب ايجاد فضا و بستر مناسبي براي جلوگيري از فساد شد. اين نشان مي‌دهد كه يك مديريت در عرصه‌ي اجرا مي‌تواند هم از ناحيه‌ي بروز يك روش صحيح، با هر گونه حركت غير ارزشي مقابله كند.

*** ايسنا:‌ جبهه‌ي اصلاح‌طلبان با تعدد كانديداها مواجه شده است، آيا جبهه مي‌تواند در مورد كانديدايي به اجماع برسد؟

محتشمي‌پور: البته در صورتي كه به اجماع برسيم، گام مثبت و خوبي برداشته شده است. اما اگر نشد هم دليل نمي‌شود كارمان را را متوقف كنيم. وقتي در اين شرايط احساس مي‌كنيم كه كروبي تنها كسي است كه مي‌تواند اصلاحات را نجات دهد و رييس‌جمهوري شايسته براي نظام باشد، احساس وظيفه مي‌كنيم كه از كروبي حمايت كنيم و وي هم احساس وظيفه كرده است كه در صحنه حضور يابد. البته تعدد كانديداها هم ضرر ندارد، ولي نبايد اختلاف‌ها به منازعه كشانده شود كه در اين صورت اين تعدد كانديداها به ضرر منافع ملي و گروه‌ها است. اما اختلافي كه منجر به شكوفايي استعدادها، حساس كردن مردم نسبت به انتخابات و بالا رفتن قدرت انتخاب آن‌ها شود، خيلي هم مفيد است. حضور كانديداهاي مختلف در جبهه‌ي دوم خرداد و محافظه كار نه تنها مضر نيست بلكه مفيد هم هست . مجمع روحانيون از حضور كانديداهاي مختلف استقبال مي‌كند و معتقد است كه تك صدايي هيچ گاه براي كشور سودي نداشته و چند صدايي هميشه منشاء بركات زيادي براي كشور شده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17296

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محتشمي‌پور در گفت‌وگو با ايسنا: كروبي مي‌تواند اصلاحات را نجات دهد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016