دوشنبه 12 بهمن 1383

ادامه اعتصاب غذاى زندانيان سياسى در زندان گوهردشت رجايى شهر كرج، صداي آلمان

اعتصاب غذاى گروهى از زندانيان سياسى در ايران كه هم اكنون در زندان گوهردشت رجايى شهر كرج (زندانى كه در آن زندانيان عادى را نگاه مى‌دارند) به سر ميبرند ادامه دارد. بتدريج بر شمار كسانى كه به اعتصاب كنندگان ميپيوندند اضافه شده و اين موجب نگرانى بيش از پيش به خاطر وضعيت زندانيان است. اين در حالى است كه خانواده‌هاى اين زندانيان نيز زير فشارند تا با رسانه‌ها و سازمانهاى مدافع حقوق بشر تماس نگيرند.

چند تن از زندانيان سياسى ايران كه در زندان گوهردشت رجايى‌شهر كرج در بندند، از تاريخ ۲۵ دى ماه، ۱۴ ژانويه سال ۲۰۰۵ در اعتصاب غذا به سر مى‌برند. اين زندانيان سياسى آقايان حجت زمانى، جعفر اقدامى و‌ ولى‌الله فيض مهدوى هستند. به گفته صادق نقاشكار، سخنگوى ”كميته رفراندوم آزاد ايران“ سازمانى كه پس از سركوب جنبش دانشجويى سال ۱۳۷۸ در ايران بنيان نهاده شد، علت اعتصاب غذاى زندانيان سياسى نام برده چنين است: ” اين زندانيان در اعتراض به نقض مستمر حقوق بشر، سركوب مطبوعات و دانشجويان، قرار دادن زندانيان سياسى در كنار زندانيان عادى دست به اعتصاب غذا زده‌اند. آنان خواستار اجراى كامل مفاد اعلاميه جهانى حقوق بشر در ايران هستند.“

بنا به گفته صادق نقاشكار زندانيان ياد شده هفته گذشته نامه‌اى خطاب به كوفى عنان، دبيركل سازمان ملل متحد نوشتند و زمان اعتصاب غذاى خود را به وى اعلام كرده و از وى به تاكيد خواستند كه كميته‌اى تشكيل شود كه بر دولت جمهورى اسلامى فشار بياورد تا دولت ايران مفاد اعلاميه جهانى حقوق بشر در ايران را اجرا كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در تاريخ ۵ بهمن، ۲۴ ژانويه، گروهى ديگر از زندانيان سياسى به پشتيبانى از اعتصاب غذاىسه زندانى ياد شده دست به اعتصاب غذا زدند. اين زندانيان سياسى عبارت‌اند از آقايان بينا داراب‌زند، دكتر فرزاد حميدى،‌ مهرداد لهراسبى و ارژنگ داوودى. اين زندانيان سياسى را از زندان اوين به زندان گوهردشت منتقل كرده بودند كه محل نگهدارى زندانيان عادى و غيرسياسى است. در اين مورد صادق نقاشكار مى‌گويد: ”زندان گوهردشت بنا به گفته خود رژيم محل اشرار و قاتلين است. جاى سوال است كه زندانيان سياسى كه براى آزادى و دفاع از حقوق مردم ايران هستند چرا بايد در كنار زندانيان عادى و خطرناك قرار بگيرند و خود اين مسئله اين را مى‌رساند كه رژيم اين را به عنوان اهرم فشار براى درهم شكستن زندانيان سياسى به كار مى‌گيرد.“

طبق آخرين گزارشها در تاريخ ۲۲ ژانويه زندانيان سياسى در اوين، از جمله حشمت الله طبرزدى از فعالان جنبش دانشجويى ايران، به حمايت از زندانيان گوهردشت دست به اعتصاب غذا زدند.

وضعيت سلامتى زندانيان سياسى شركت كننده در اعتصاب غذا نگران‌كننده گزارش شده است. در اين مورد سازمانهاى دانشجويى ايرانى در خارج از كشور از جمله جبهه آزادى بيان ايران Iran Freedom of Expression Frontiers ابراز نگرانى كرده‌اند.

كيواندخت قهارى

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17657

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ادامه اعتصاب غذاى زندانيان سياسى در زندان گوهردشت رجايى شهر كرج، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016