دوشنبه 19 بهمن 1383

سعید رضوی فقیه: تحریم انتخابات هم می تواند رفتاری دموکراتیک باشد

دکتر سعید رضوی فقیه روزنامه نگار و فعال سیاسی مقیم پاریس با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: تأخیر در معرفی نامزد علاوه بر مکانیزم پیچیده و مشکل انتخاب در هر دو جناح؛ ناشی از آن است که احزاب می خواهند بدانند تا لحظات آخر کدام کاندیدا از شانس بیشتری نزد افکار عمومی برخوردار است.
وی که در مراسم انتخابات انجمن اسلامی دانشجویان پاریس سخن می گفت ضمن اشاره به شرائط بین المللی اضافه کرد: نتیجه بحران عراق و نسبت ایران با این مسئله هنوز کاملا روشن نیست و از سوی دیگر اظهار نظرهای برخی از مقامات اروپایی را می توان به معنی نزدیک شده مواضع اروپا و آمریکا در وارد کردن فشار بر ایران ارزیابی کرد.
در این مراسم که در مسجد بزرگ پاریس برگزار شد رضوی فقیه با اشاره به شعارهای مطرح شده از سوی اقتدارطلبان جناح راست که قصد حذف همه رقبا را دارند گفت: تکنوکراتهای دارای سوابق نظامی با یک برنامه ریزی از عدم حضور مردم استفاده کردند و موفقیتی در انتخابات شوراها بدست آوردند. بعد از آن به اشائه این ذهنیت پرداختند که انتخابات مجلس هفتم هم ادامه انتخابات شوراها است، در حالیکه در انتخابات مجلس با حذف همه رقبا شرائط به گونه ای دیگر بود. وی اضافه کرد آنها می گویند مانند اصلاح طلبان که شوراها و مجلس را در اختیار گرفتند ما هم به همین گونه عمل خواهیم کرد. رضوی فقیه تصریح کرد ؛ اقتدارطلبان در صددند که رئیس جمهوری به شکل تدارکاتچی داشته باشند تا سیاستهایی را که در جایی دیگر شکل می گیرند اجرا کنند مانند شورای شهر و مجلس . وی خطاب به دانشجویان گفت : اما بروز مشکلات بین المللی و بعضا داخلی باعث شده این سناریو به خوبی پیش نرود و آنها نیاز به حضور فردی که توان حل و فصل مسائل را داشته باشد احساس کنند .
این عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت افزود: در این شرائط است که اصلاح طلبان از نفس حضور آقای هاشمی تلویحا استقبال کردند چرا که حضور این جریان را مانع یکدست شدن فضای سیاسی می دانند. وی شرائط بین المللی جمهوری اسلامی را با وضعیتی که چند سال قبل عراق داشت مقایسه کرد و گفت در همه جا از ایران به عنوان خطری علیه امنیت جهان یاد می شود و اگر ایران در معرض خطر و تهاجم خارجی قرار بگیرد ولو محدود و اندک قطعا با میلیتاریزه شده فضا تعامل دموکراتیک و حرکت بسوی دموکراسی کاملا متوقف خواهد شد.
ایشان با توجه به جمیع جهات پیش گفته تأکید کرد: اگر به دنبال نهادینه سازی دموکراسی در کشور هستیم باید در انتخابات حضور پیدا کرده و تلاش کنیم آنرا به سیاستمداران بقبولانیم که باید کاری کرد تا مردم و توده های بی شکل جامعه وارد عرصه شده و سرنوشت انتخابات را تغییر دهند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در پایان اضافه کرد : معنی مشارکت فعال در انتخابات لزوما این نیست که دائما رأی بدهی و به هرکسی هم که حضور داشت رأی بدهی تحریم انتخابات هم می تواند رفتاری دموکراتیک باشد. شرکت در انتخابات هم حق افراد است و الزام شرعی یا قانونی برای آن وجود ندارد این هم نوعی از مشارکت است اما این رفتار باید فعال باشد یعنی آگاهانه باشد و شما بتوانید بگوئید چنین رفتار آگاهانه ای همراه با تعقل ، تحرک و هدفمند بوده است.
در این جلسه ، دانشجویان آقایان محمود قلعه نویی ، محمدرضا فارسیان و جاوید فریدونی را به ترتیب به عنوان دبیر ، مسئول علمی و مسئول فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان پاریس برگزیدند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17978

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سعید رضوی فقیه: تحریم انتخابات هم می تواند رفتاری دموکراتیک باشد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016