سه شنبه 20 بهمن 1383

متن کامل مصاحبه ولايتي با "البيان": اهداف و منافع ايران و آمريكا در برخي موارد يكسان است، ايلنا

* اگر اروپا وقت‌‏كشي كند تصميم ديگري مي‌‏گيريم
* جوانان بايد نقش اساسي در اداره كشور داشته باشند

تهران- خبرگزاري كار ايران

مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور بين‌‏الملل در گفت‌‏وگويي تفصيلي با روزنامه اماراتي " البيان"، اهداف، مواضع، منافع ملي و استراتژي‌‏هاي سياست‌‏خارجي كشور در خصوص مسائل منطقه‌‏اي و بين‌‏المللي از جمله مذاكرات هسته‌‏اي با اروپا، مسائل عراق، پاسخ ايران به حمله احتمالي، جايگاه سوريه و حزب‌‏الله لبنان در منطقه، ضرورت تداوم اصلاحات و نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران را تشريح كرد.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، "علي‌‏اكبر ولايتي"، نامزد نهمين دوره انتخابات رياست‌‏جمهوري در گفت‌‏وگوي اختصاصي با روزنامه اماراتي "البيان" با تأكيد بر حق ايران در غني‌‏سازي اورانيوم، گفت: تعليق كنوني، اقدامي موقت براي اعتمادسازي است. تأكيد كرد: ايران حتماً به هر گونه تجاوز رژيم اسرائيل به تأسيسات هسته‌‏اي خود پاسخ خواهد داد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آينده مذاكرات هسته‌‏اي ايران و سه كشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه چيست و آيا ممكن است كه ايران غني‌‏سازي اورانيوم را از سربگيرد؛ گفت: همان‌‏گونه كه حضرت آيت‌‏الله خامنه‌‏اي فرمودند « ايران تا زمان نامحدود به مذاكرات ادامه نخواهد داد و اگر روشن شد كه اروپايي‌‏ها ملزم نبوده و هدف آنان، وقت‌‏كشي است در اين صورت ممكن است كه ايران تصميم ديگري اتخاد كند.»
ولايتي افزود: اما در خصوص آنچه مربوط به ماست، جمهوري اسلامي تا حد ممكن تلاش مي‌‏كند كه مذاكرات به صورت مفيد، سازنده و پيشرو به سوي هدف نهايي به پيش برود تا بدين‌‏وسيله اولاً آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي و كشورهاي ديگر از اينكه ايران اهداف نظامي ندارد مطمئن شوند و در ثاني، ايران بتواند به استفاده از فناوري هسته‌‏اي داخلي براي اهداف صلح‌‏آميز ادامه دهد.
وي افزود: از غني‌‏سازي اورانيوم دست نمي‌‏كشيم و هر چه هست تعليق "موقت" غني‌‏سازي است و اين بدين معناست كه تعليق غني‌‏سازي براي يك دوره زماني مشخص است و هدف، توقف نهايي نيست.
ولايتي گفت: اروپايي‌‏ها تلاش مي‌‏كنند بگويند غني‌‏سازي متوقف شود اما قطعاً موضوع، "توقف" نيست زيرا اين (غني‌‏سازي) حق مسلم ايران بر اساس پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي ( ان‌‏پي‌‏تي‌‏) است.
وي افزود: اين پيمان، پيماني است كه ما آن را پيش از انقلاب‌‏اسلامي امضا كرده‌‏ايم كه بعد از انقلاب، تصويب نهايي شد و در چارچوب آن، اجراي عمليات غني‌‏سازي اورانيوم حق ماست و لذا هدف جمهوري اسلامي، ادامه غني‌‏سازي در همان چارچوب است ولي "تعليق موقت" صرفاً براي اطمينان‌‏دادن به آژانس و جهان در اين مورد است كه ايران همان‌‏گونه كه عملاً هم مي‌‏گويد، مقاصد نظامي ندارد.
مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور بين‌‏الملل در پاسخ به اين سؤال كه ايران چگونه به بمباران احتمالي تأسيسات هسته‌‏اي خود از سوي اسرائيل پاسخ خواهد داد، گفت: اگر اسرائيل تهديد كرد يا در رسانه‌‏هاي گروهي گفته شد كه ممكن است اسرائيل به مراكز ما ضربه بزند اسرائيل به‌‏خوبي مي‌‏داند كه ايران، يك قدرت منطقه‌‏اي است و هيچ اقدام تجاوزگرانه‌‏اي عليه اين كشور، بدون جواب پاسخ نمي‌‏ماند.
وي گفت: در نهايت امر، اسرائيل نمي‌‏خواهد كه هيچ كشور اسلامي و منطقه به‌‏ويژه ايران، در زمينه‌‏هاي مختلف پيشرفت كند زيرا منجر به افزايش قدرت ايران مي‌‏شود كه مشكلات اساسي با اسرائيل دارد.
ولايتي افزود: ماهيت پاسخ ايران به چنين تجاوزي، بستگي به شرايطي كه پيش مي‌‏آيد دارد و قطعاً ايران تصميم خود را خواهد گرفت و ضرورتي ندارد كه پيش از آن اعلام كنيم چه انجام خواهيم داد اما قطع يقين اگر به هر عملي دست بزنند با پاسخ ايران روبرو خواهند شد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا ممكن است واشينگتن به مذاكرات هسته‌‏اي بين اروپايي‌‏ها و ايران بپيوندد، گفت: قصدي براي گشودن پرونده جديد براي مذاكره بين ما و آمريكايي‌‏ها مطرح نيست و چه‌‏بسا اشارات آمريكايي‌‏ها در اين مورد، اميدواري آنان براي حل مسالمت‌‏آميز موضوع و به معناي ادامه مذاكرات بين ايران و اروپاست.
مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور بين‌‏الملل در ادامه مصاحبه خود، در پاسخ به اين سؤال كه ديدگاه شما درباره آينده عراق و شكل حكومت در اين كشور بعد از انتخابات اخير چيست؛ گفت: اميدواريم كه حكومت آينده عراق، مشكلاتي را كه مردم عراق در گذشته و حال حاضر از آن رنج برده و مي‌‏برند جبران كند.
ولايتي افزود: اما در خصوص اينكه حكومت، ديني يا غير ديني باشد اين مربوط به ما نيست كه خواهان نوعي خاص از آن باشيم مهم اين است كه حكومت آينده پاسخگوي خواسته‌‏هاي ملت عراق باشد.
وي در عين حال گفت: ما مي‌‏دانيم كه عراقي‌‏ها در طول سال‌‏ها جهاد و سختي و بعد از سرنگوني رژيم صدام ثابت كردند كه به‌‏شدت پايبند به اسلام هستند و اين اميد بزرگي براي ماست كه عراق متهم به اسلام و ارزش‌‏هاي ديني باشد اما نوع حكومت هر چه باشد چيزي است كه خود عراقي‌‏ها آن را انتخاب مي‌‏كنند.
وي در پاسخ به اين اتهام كه ايران با ارسال پول و اعزام افرادي به عراق، در صدد تأثيرگذاري بر انتخابات اين كشور بوده است، گفت: اين اتهام‌‏ها صحيح نيست و ما از زمان پيروزي انقلاب اسلامي با اين‌‏گونه اتهامات روبرو بوده‌‏ايم كه از سوي دشمنان جمهوري اسلامي به‌‏ويژه آمريكايي‌‏ها و صهيونيست‌‏ها ساخته و پرداخته مي‌‏شد و كساني كه اين اخبار را از خود درمي‌‏آورند.
ولايتي گفت: برخي افراد در عراق و منطقه مانند شيپور آمريكايي‌‏ها عمل مي‌‏كنند كه مأموريت خرابكارانه دارند اما ملت عراق، ايراني‌‏ها را مي‌‏شناسند و ما اصلاً دخالت نكرده‌‏ايم و آنچه در عراق در بخش متعلق به تشكيل دولت روي مي‌‏دهد مربوط به خود عراقي‌‏هاست و آنان از رهبران ديني و سياسي خود تأثير مي‌‏پذيرند.
وي افزود: بالطبع حضور آمريكا و فشارهاي اين كشور ممكن است در برابر خواسته‌‏هاي عراقي‌‏ها مانع ايجاد كند و اگر بايد سرزنشي به حضور نيروهاي خارجي در عراق صورت گيرد اين سرزنش بايد متوجه حضور علني آمريكايي‌‏ها باشد اما ايراني‌‏ها حضوري ندارند.
وي در پاسخ به اينكه نگراني‌‏هايي در منطقه در خصوص برپايي كشوري شيعي در عراق و در همسايگي ايران وجود دارد گفت: اگر اكثريت ملت عراق شيعه باشند جغرافيايي بشري جمعيت را كه نمي‌‏توان تغيير داد همان‌‏طور كه عملاً نيز همين‌‏گونه است و اكثريت ملت عراق را شيعيان تشكيل مي‌‏دهند همان‌‏طور كه ايران، شيعه است و بسياري از كشورهاي ديگر اهل‌‏تسنن هستند اين حقايقي است كه عملاً وجود دارد و نمي‌‏توان آن را تغيير داد.
ولايتي در ادامه افزود: هر فردي رأي خود را مي‌‏دهد؛ اگر اكثريت، شيعه باشد پس دولت داراي اكثريت شيعه خواهد بود و اگر برخي افراد تحمل مي‌‏كنند يا تحمل نمي‌‏كنند مربوط به خودشان است و نمي‌‏توانند حقايق عملي موجود را تغيير دهند.
وي در پاسخ به سؤال كه آيا اين به معناي جهش پوش از روي نقش اهل‌‏سنت نيست، گفت: نه؛ اين‌‏طور نيست. در ايران نيز اهل‌‏تسنن هستند اما در اقليت هستند ولي حقوق كاملي همانند شيعيان دارند و همان طور كه شيعه نمايندگي در مجلس شوراي اسلامي دارند هموطنان اهل‌‏تسنن ما نيز در مناطقي كه اكثريت را تشكيل مي‌‏دهند نمايندگاني در مجلس دارند و بر همين اساس، وجود اقليت سني در عراق، مانع احقاق حقوق آنان نيست.
مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور بين‌‏الملل ادامه داد :عراق كشوري بر پايه مذهب خاصي نيست اين كشوري است كه عرب شيعه و عرب سني در آن زندگي مي‌‏كنند و در آن كردهاي شيعه و كردهاي سني هم هستند؛ همان‌‏طور كه تركمن و آشوري هم در آن زندگي مي‌‏كنند؛ اين حقايق عراق است زيرا عراق داراي قوميت‌‏ها و مذاهب مختلف است و ما به‌‏عنوان همسايه عراق، اين كشور را با اين حقايق مي‌‏شناسيم؛ پس حقوق اهل‌‏تسنن به‌‏عنوان يك اقليت محفوظ است.
وي در پاسخ به سؤال كه ماهيت روابط شما به‌‏طور مشخص با اهل‌‏سنت عراق چيست، گفت: ما در دفاع از مسلمانان پيوسته اصل وحدت اسلامي را به‌‏عنوان يك محور اساسي مد نظر قرار داده‌‏ايم؛ وحدت اسلامي بين همه مذاهب سني و شيعه.
ولايتي افزود: بر همين اساس است كه ما روابط ما با كردها بسيار خوب بوده است چه در جريان جهاد و مبارزه آنان و چه بعد از پيروزي آنان؛ خواه با جلال طالباني كه سني است يا با بارزاني كه وي نيز سني است و بقيه احزاب كردي و بقيه اعراب اهل‌‏تسنن.
وي با بيان اينكه چه قبل از پيروزي معارضان در عراق و چه بعد از آن، روابط گرمي با همه آنان داشتيم؛ گفت: همان روابطي كه ما را با مجلس اعلاي انقلاب اسلامي مرتبط كرد ما را با جلال طالباني و مسعود بارزاني مرتبط ساخت و همان‌‏گونه كه از مجلس اعلا دفاع كرديم از آقاي بارزاني و طالباني كه سني هستند نيز دفاع كرديم.
ولايتي در پاسخ به اين سؤال كه همكاري غير علني بين ايران و آمريكا در عراق چيست؛ گفت: هيچ‌‏گونه رابطه مستقيمي يا غير علني وجود ندارد اما ممكن است آمريكايي‌‏ها اقدام به كاري در مكاني بكنند و در وراي آن، هدف‌‏شان مشابه همان هدفي باشد كه ما براي آن تلاش مي‌‏كنيم لذا ممكن است كه در برخي نقاط چه بخواهيم و چه نخواهيم منافع ما با يكديگر مطابقت كند. همان‌‏گونه كه هر دو ما خواهان نمي‌‏خواستيم طالبان در افغانستان باشد.
ولايتي در ادامه و در پاسخ به اين سؤال كه آيا قائل به انعطاف در تعامل با نيروهاي آمريكايي در عراق هستيد؛ گفت: ما اصلاً حتي يك لحظه با اشغال خاك عراق توسط آمريكايي‌‏ها يا انگليسي‌‏ها يا هر نيروي خارجي ديگري موافق نيستيم و از ابتدا از مخالفان اشغال عراق از سوي آمريكايي‌‏ها و انگليسي‌‏ها و نيروهاي ائتلاف بوديم و هم‌‏اكنون نيز از مخالفان آن هستيم اما عملاً ممكن است چيز ديگري باشد؛ ولي اگر از ديدگاه ما سؤال شود ما حضور آنان در عراق را نمي‌‏پذيريم.
مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور بين‌‏الملل در ادامه اين مصاحبه، در پاسخ به اين سؤال كه موضع شما در خصوص قطعنامه بين‌‏المللي 1552 مربوط به لبنان كه حضور سوريه و سلاح حزب‌‏الله را در برمي‌‏گيرد و تحت فشار آمريكا و تأييد فرانسه تصويب شده چيست؛ گفت: اسرائيلي‌‏ها مي‌‏گويند كه آنان آمريكايي‌‏ها را مجبور به در دستور كار قرار دادن اين قطعنامه و تصويب آن كرده‌‏اند و آنان در پس اين اين اقدام هستند و اگر اين مصوبه تحقق يابد اين بدان معناست كه منافع اسرائيلي‌‏ها از خلال آن تحقق يافته است و آن بر ضد منافع لبنان و سوريه است.
ولايتي در ادامه با بيان اينكه اگر آمريكايي‌‏ها و فرانسوي‌‏ها در آن با هم همنوا شدند به خاطر اين است كه اين مسأله در خدمت منافع آنهاست كه در اينجا با هم مطابقت مي‌‏كند، افزود: اين قطعنامه از سوي لبنان، سوريه و حزب‌‏الله رد شد و همين كه اسرائيلي‌‏ها در وراي آن تلاش كردند دليلي كافي است تا به آن با شك و ترديد نگاه كنيم؛ البته تا آنجا كه ازمحتواي اين قطعنامه اطلاع داريم اين قطعنامه تخريب توازن موجود در منطقه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به اين سؤال كه آينده رابطه شما با حزب‌‏الله و حفظ سلاح از سوي حزب‌‏الله و اينكه اين حزب سلاح‌‏هاي خود را در دست خود نگه دارد چيست؛ گفت: رابطه بين حزب‌‏الله و تهران براي همگان روشن است و ما مخفي نمي‌‏كنيم كه رابطه‌‏اي بسيار قوي با حزب‌‏الله لبنان داريم و اين بخشي از استراتژي منطقه‌‏اي ماست كه بر دفاع از حزب‌‏الله تأكيد داريم.
ولايتي گفت: در هر حال، امروز حزب‌‏الله يك قدرت مقتدر در منطقه است؛ اين قدرتي است كه داراي وزن و تأثير در مقابل اسرائيلي‌‏هاست.
مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور بين‌‏الملل افزود: ما اقتدار حزب‌‏الله را كه آبروي جهان عرب و اسلام را حفظ كرده و نقش اساسي در جلوگيري از گرايش‌‏هاي توسعه‌‏طلبانه رژيم صهيونيستي دارد تأ‌‏ييد مي‌‏كنيم و ما اين مسأله را كه حزب‌‏الله قوي باشد تأييد مي‌‏كنيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به اينكه شما از بارزترين نامزدهاي انتخابات رياست‌‏جمهوري هستيد چگونه حل مشكلات داخلي را پيش‌‏بيني مي‌‏كنيد و آيا به اصلاحات از داخل ادامه خواهيد داد و يا اصلاحات با پايان دوره دوم و پاياني آقاي خاتمي متوقف خواهد شد؛ گفت: آقاي خاتمي اقدامات خوبي را در ايران در دوره روي كار آمدن دولت خود انجام داد و شخصيتي است كه بدون كمترين مشكلي تلاش‌‏هاي زيادي را در اين زمينه انجام داده است.
ولايتي ادامه داد: هيچ فردي مخالف اصلاحات نيست و نهايت امور اين است كه اين اصلاحات بايد در چارچوب ارزش‌‏هاي اسلامي و ملي ايراني ادامه يابد و خدشه به ارزش‌‏هاي اسلامي به بهانه اصلاحات جايز نيست.
وي افزود: اگر معناي اصلاحات، پيشرفت وضعيت اقتصادي، وضعيت سياسي، وضعيت امنيتي، توقيت جايگاه منطقه‌‏اي و بين‌‏المللي ايران و پيشرفت وضعيت فرهنگي كشور است از اين استقبال مي‌‏كنيم اما اگر اصلاحات از نوعي كه غربي‌‏ها خواهان آن هستند و از آن حمايت مي‌‏كنند باشد و هدف آنان تبديل ارزش‌‏هاي اسلامي به ارزش‌‏هاي غربي است اين‌‏گونه اصلاحاتي از طرف ما مورد قبول نيست.
اين نامزد نهمين دوره انتخابات رياست‌‏جمهوري در پاسخ به اينكه آيا جوانان خواستار اصلاحات و ضرورت تسريع آن هستند، گفت: قطعاً همين‌‏طور است و طبيعي است كه هر فردي كه خود را براي انتخابات رياست‌‏جمهوري نامزد مي‌‏كنند بايد برنامه‌‏اي دقيق و جامع داشته باشد تا به خواسته‌‏هاي همه طيف‌‏ها، گروه‌‏ها و رده‌‏هاي سني به خصوص نسل جواني كه سازنده آينده است و درصد بالايي از جامعه ما را در پرتو پيشرفت تحصيلي در ايران تشكيل مي‌‏دهد پاسخ دهد؛ نسل جواني كه اكثر آنان دانشگاهي هستند و بايد حقوق آنان مراعات شود و نقش مهم و اساسي در اداره كشور داشته باشند زيرا جوانان، شور و انرژيي دارند كه انسان در ساير مراحل زندگي، داراي آن نيست.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18035

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن کامل مصاحبه ولايتي با "البيان": اهداف و منافع ايران و آمريكا در برخي موارد يكسان است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016