سه شنبه 27 بهمن 1383

حجاريان: دموكراسي موضوع ديروز، امروز و فرداي جامعه ايران است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

سعيد حجاريان با پيش‌بيني اين‌كه ايران هم‌چنان درگير موضوع دموكراسي در آينده نيز خواهد بود يادآور شد كه جوامع توسعه‌يافته صنعتي نيز هنوز موضوع دموكراسي را بررسي مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،اين عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت، كه در آخرين نشست «تا دموكراسي» شاخه شمال اين جبهه سخن مي‌گفت، نخستين اقدام در پروژه‌ي دموكراتيزاسيون كشور را تشكيل مركز تحقيقات استراتژيك در دوره‌ي هاشمي عنوان كرد كه وي در آن مركز «توسعه و نوسازي سياسي» را مورد تحقيق و بررسي قرار مي‌داد. اين عنوان معادل واژه‌ي دموكراتيزاسيون است.

حجاريان با بيان اين‌كه 8 سال در آن مركز روي اين موضوع كار كرده و طرحي را تهيه كرده است، گفت:« براي توسعه‌ي سياسي در ايران بايد چند كار انجام مي‌شد؛ نخست كار بر روي ساختار سياسي ايران، بعد كار روي فرهنگ سياسي ايران كه مردسالار است و بايد به فرهنگ مناسبي براي توسعه‌ي سياسي مبدل مي‌شد. در درجه‌ي سوم بايد روي رفتار سياسي كار مي‌شد. اين‌كه چرا رفتار سياسي مردم گاهي اوقات تعرض‌آميز، انفجاري و انقلابي و گاهي انزواجويانه است. چهارمين مساله، كار روي انقلاب به عنوان نزديك‌ترين پروژه به زمان ما بود؛ چرا كه مي‌شد از آن درس آموزي كرد و مي‌شد از زاويه‌ي توسعه‌ و نوسازي سياسي به آن نگريست.»

حجاريان با اشاره به اين‌كه به همراه چند تن از اصلاح‌طلبان خارج شده از حكومت همچون بهزاد نبوي، محسن آرمين، هاشم آغاجري، عباس عبدي، عليرضا علوي‌تبار، حسين بشيريه و برخي ديگر از اساتيد دانشگاه روي مجموعه‌ي اين پروژه‌ها كار مي‌كرده‌اند، ادامه داد:« حاصل اين كار چندان مورد استفاده‌ي مسوولان قرار نگرفت، به همين خاطر خودمان تصميم گرفتيم كه اين پروژه را اجرا كنيم.»

وي با بيان اين‌كه امروز به لحاظ تئوري، موضوع دموكراسي را رها كرده است و حدود 15-10 سال است كه از اين مباحث تئوريك عقب مانده است، خاطرنشان كرد:« قبلا با جان كينگ واضع لفظ جامعه‌ي مدني و استاد دانشگاه كمبريج لندن ارتباط داشتم و با يكديگر بحث‌هاي زيادي مي‌كرديم. خيلي از موضوعاتي كه او مطرح مي‌كرد، موضوعت جدي‌اي ابود كه من تاكنون روي آنها فكر هم نكرده بودم؛ مثل رابطه‌ي دموكراسي و مسووليت يا رابطه‌ي خشونت و دموكراسي. طي 15-10 سال گذشته اتفاقات زيادي افتاده؛ مثل فروپاشي روسيه يا «دموآمريكاكراسي» در عراق كه آمريكا معتقد بود مردم عراق به خودي خود نمي‌توانند دموكراسي را محقق كنند و خودش را وارد عرصه كرد. روي مسائلي از اين دست بايد كرد و اظهارنظر نمود.»

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت با اعتقاد بر اين‌كه هم‌چنان بايد طي جلسات مختلفي موضوعات «تا دموكراسي» و موضوعات جدي‌تري مورد بحث و بررسي قرار گيرند، بار ديگر تاكيد كرد كه موضوع دموكراسي، موضوع امروز و فرداي جامعه است.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار ايسنا، همچنين در ادامه‌ي اين نشست، الهه كولايي معاون دبيركل جبهه مشاركت با اظهار اميدواري نسبت به اين‌كه از تجارب گذشته و ريشه‌يابي علل و عوامل شكست‌ها، پايه‌ي پيروزي‌هاي آينده بنا نهاده شود، افزود:« جامعه‌ي ايران قرن‌ها تحت تاثير حكومت‌هاي استبدادي بوده است كه سبب شده دموكراسي و مشاركت سياسي مردم، موضوع بيش از يك قرن جامعه‌ي ما باشد.»

به گفته‌ي وي، كاربرد دموكراسي و پيامدهاي حكومت دموكراتيك امروز با گذشته بسيار تغيير كرده است؛ چرا كه در جهان امروز نيز چنين شده و دموكراسي به بهانه‌اي براي دخالت در امور ديگر كشورها بدل شده است.

وي با بيان اين‌كه در جامعه‌اي زندگي مي‌كنيم كه قرن‌ها شاه استبداد بود و استبداد در آن رسوب كرده است، اظهار داشت:« تنها با انقلاب نمي‌توان استبداد را ريشه‌كن كرد و براي دستيابي به آرمان‌هايمان بايد از تجارب گذشته استفاده كرد.»

سخنگوي انتخاباتي معين، دموكراسي و اعمال حاكميت‌هاي مردم را به صرف خواستن، قابل تحقق ندانست و بر لزوم فراهم آمدن لوازم و زيرساخت‌هاي آن تاكيد كرد و گفت:« ما همچون ديگر جوامع بشري بايد بدانيم كه بدون پرورش انسان‌هاي دموكراتيك، گسترش فرهنگ دموكراتيك و آشنايي با حقوق انساني، شهروندي، نمي‌توانيم به دموكراسي دست يابيم.»

كولايي با تاكيد بر اين‌كه بايد از انباشت تجربيات گذشته استفاده كرد، ادامه داد:« از آن‌چه كه طي 8 سال گذشته آموخته‌ايم، عادات جديدي را در خود خلق مي‌كنيم كه اين همان تمرين دموكراسي است. البته هنوز رابط از داخل خانواده‌ها تا ساختارهاي قدرت، غيردموكراتيك است كه بايد به تدريج تغيير كند.»

به اعتقاد وي، اين تغييرات در گرو تغيير در نگرش‌ها و توجه آن به دموكراسي است؛ چرا كه در شرايط كنوني تقويت فرآيند دموكراتيزه شدن جامعه بيش از هر چيز به تامين امنيت ملي و خارجي جامعه كمك خواهد كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18357

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حجاريان: دموكراسي موضوع ديروز، امروز و فرداي جامعه ايران است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016