سه شنبه 11 اسفند 1383

سخنگوي دولت: چرابرخي هنگام قتل‌هاي زنجيره‌يي، نگراني از حيات خلوت بعضي افراد نداشتند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


سخنگوي دولت در مورد آن چه مبني بر حيات خلوت بودن برخي از شركت‌هاي دولتي براي برخي وزرا مطرح شده است، گفت: اين را رسما اتهام عليه اعضاي دولت مي‌دانم و اميدوارم مدعي‌العموم نسبت به اين مساله تذكر لازم را دهد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالله رمضان‌زاده، در جلسه‌ي هفتگي روز دوشنبه‌ي خود با خبرنگاران درباره‌ي واكنش‌هاي نمايندگان مجلس به سخنان خود، گفت: اتهامي در يكي از تذكرات در مجلس متوجه‌ام بود كه انتظار داشتيم آقاي حداد حتما در مقابل آن موضع‌گيري كند. به نظر من براي اقناع افكار عمومي ضروري است همه‌ي مطالب بين دولت و مجلس پاسخ داده شود و اگر موردي است كه من خلافي را به مجلس شوراي اسلامي نسبت داده‌ام، انتظار دارم دوستان تذكر بدهند و مصداقي آن را بيان كنند.

وي در پاسخ به سوالي در مورد افزايش قيمت اتوبوس‌ها و تقابل آن با طرح تثبيت قيمت‌ها اظهار داشت: طرح تثبيت قيمت‌ها يك وظيفه‌ي قانوني براي دولت است. افزايش قيمت اتوبوس‌ها و ناوگان بين شهري در ايام نوروز ربطي به اين طرح ندارد، هر ساله براي جلوگيري از تخلفات جدي در بخش حمل و نقل در ايام نوروز و براي يك مدت كوتاه حداكثر 15 روزه اجازه داده‌ مي‌شود برخي از مسيرها اعمال افزايش قيمت را داشته باشند تا جذب بيشتري از اتوبوس به سيستم ناوبري بين شهري صورت بگيرد زيرا امكان حمل و نقل همه‌ي مسافران نوروزي در اين ايام با وسايل موجود فراهم نيست. دولت قصد تقابل با مجلس شوراي اسلامي در هيچ زمينه‌اي را ندارد.

سخنگوي دولت، درباره‌ي محرمانه بودن توافق بين ايران و روسيه، گفت: توافق بين ما و جمهوري روسيه در مورد تحويل سوخت مورد نياز نيروگاه هسته‌يي بوشهر و هم‌چنين بازگرداندن پسمانده سوخت، بنا به توافق طرفين و ملاحظاتي كه در اين توافقنامه‌ها وجود دارد، بحث محرمانه بودن پيش آمده است تا از اقدامات رقباي تجاري جلوگيري شود.

رمضان‌زاده در پاسخ به خبرنگاري كه در مورد اعلام كانديداتوري يكي از عضاي دولت و مسافرت‌هاي تبليغاتي وي پرسيد، تاكيد كرد: رييس‌جمهور تاكيد كرده است كه هيچ مقام دولتي حق ندارد از امكانات دولت به نفع فردي خارج از دولت يا به نفع خود - كه در داخل دولت است - استفاده كند و تا كنون در اين زمينه گزارشي به دولت نرسيده است. هم‌چنين وزير كشور طي بخشنامه‌اي از همه‌ي استانداران و فرمانداران خواسته‌اند كه تخلفات احتمالي را در زمينه انتخابات به اطلاع برسانند.

وي تاكيد كرد: هيچ يك از مقامات دولتي حق استفاده از امكانات دولت را براي بهره‌برداري فردي يا به نفع كس ديگر در انتخابات ندارند.

سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي در مورد ادامه‌ي مذاكرات با اروپاييان خاطرنشان كرد: هنوز به اين نتيجه نرسيده‌ايم كه بايد مذاكرات را قطع كنيم و هنوز به ادامه‌ي مذاكرات اميدوار هستيم. طي دو سال گذشته ما تمام اقدامات اعتمادساز را در سطح بين‌المللي مطابق قوانين و مقررات بين‌المللي انجام داده‌ايم و امروز نوبت طرف‌هاي مذاكره كننده‌ي ماست كه در اين زمينه وضعيت خودشان را مشخص كنند.

رمضان‌زاده در پاسخ به سوالي مبني بر اطلاع دولت از دارايي‌هاي ايران كه از سوي امريكا بلوكه شده است، با اشاره به اين كه بانك مركزي و وزارت اقتصاد و دارايي اطلاع دقيقي در اين زمينه دارند، تاكيد كرد: ما به طور جدي پي‌گير اين هستيم كه كليه‌ي اموال ما كه بلوكه شده به اين كشور بازگردانده شود.

سخنگوي دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر نامه‌ي وزارت اطلاعات به كانديداهاي رياست جمهوري جهت پايبندي آن‌ها به منافع ملي در تبليغات انتخاباتي و پرهيز از دامن زدن به مسائل قومي و قبيله‌اي، با بيان اين كه اين خبر را در رسانه‌ها ديده است، خاطرنشان كرد: طبيعتا چون تكذيبه‌اي از سوي وزارت اطلاعات شاهد نبوديم، اين نامه حتما ارسال شده است. انتظار دولت از همه‌ي كساني كه در اين دوره براي انتخابات فعاليت مي‌كنند اين است كه چارچوب فعاليت تبليغاتيشان در راستاي منافع ملي كشور و مردم باشد و از دامن زدن به تعصبات خودداري كنند.

وي هم‌چنين در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا كه به خبر منتشر شده در يكي از سايت‌ها مبني بر اعلام آمادگي رييس صدا و سيما در ساختن فيلم‌هايي از عملكرد دولت اشاره داشت، گفت: من هم ديدم كه يكي از سايت‌ها اين مطلب را نوشته و برخي نشريات همفكر با آن سايت خبر را با خوشحالي پخش كردند. اين مساله به بعد از جلسه‌ي هيات دولت در خدمت مقام معظم رهبري مربوط است كه ايشان تاكيد كردند صدا و سيما در اين زمينه اقدامي داشته باشد، از همان‌جا اين وعده داده شد و اين بحث مربوط به هفته‌هاي اخير نيست.

خبرنگار ايسنا در سوال ديگري به سخنان اخير وزير اطلاعات مبني بر تضمين امنيت انتخابات آتي اشاره كرد و نظر سخنگوي دولت را خواستار شد كه رمضان‌زاده پاسخ داد: دولت همه تلاش خود را براي تضمين امنيت انتخابات انجام خواهد داد. در اين زمينه آقاي موسوي لاري هم تاكيد كرده است كه با اخلال‌گران در نشست‌ها و تجمعات قانوني برخورد خواهند كرد و از نظر ما مشكل خاص امنيتي براي برگزاري انتخابات وجود ندارد.

خبرنگاري با اشاره به اين كه برخي نمايندگان نشست اصلاح‌طلبان كرد را دامن زدن به تعصبات قومي از سوي سخنگوي دولت دانسته‌اند، نظر وزارت اطلاعات در مورد اين نشست را جويا شد كه رمضان‌زاده پاسخ داد: تا امروز نشنيديم كه وزارت اطلاعات مورد خاصي را در مورد برگزاركنندگان يا سخنرانان آن نشست اعلام كرده باشد.

از سخنگوي دولت درباره‌ي اظهارت اخير ديوان محاسبات در مورد سخنان هفته‌ي گذشته‌ي وي سوال شد كه وي با بيان اين كه پرونده‌ي مشتركي با رييس ديوان محاسبات كشور دارد و چون بحث شخصي است به آن نمي‌پردازد، ادامه داد: مطابق اصول 138 و 170 قانون اساسي تنها دو مرجع براي تشخيص مغايرت مصوبات دولت با قوانين وجود دارد كه شامل رياست مجلس شوراي اسلامي و هيات عمومي ديوان عدالت اداري مي‌شود؛ اين نظر معاونت حقوقي رياست جمهوري است.

خبرنگاري با اشاره به بيانيه‌ي اخير جمعيت ايثارگران كه در آن به ضعف‌هاي دولت پرداخته شده بود، نظر سخنگوي دولت را جويا شد، وي نيز تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد يكي از ناكارآمدي‌هاي دولت اين است كه براي برخي گروه‌ها كلاس اقتصاد نگذاشت.

وي در پاسخ به سوال ديگري در مورد وبلاگ‌نويسان گفت: گزارش هيات قانون اساسي خدمت رييس‌جمهور ارائه شده و ايشان دستورات قانوني لازم را صادر كرده است. تاكيد مي‌كنم اقدام رييس قوه‌ي قضاييه در اين زمينه نكته‌ي مثبتي در اين مساله است و با توجه به نظر وزير دادگستري، اين هيات به دقت مشغول بررسي گزارش است و اجازه دهيم از مجراي خود - كه قوه‌ي قضاييه است - به نتيجه برسد، ما به نتيجه‌ي اين بررسي‌ها بسيار اميدواريم زيرا افرادي تعيين شده‌اند كه در بي‌طرفي و صلاحيت و صداقت آن‌ها شكي نداريم.

خبرنگاري از سخنگوي دولت پرسي چرا در مورد اتهاماتي كه متوجه شما مي‌كنند از رييس‌جمهور نمي‌خواهيد كه از شما حمايت كند، وي گفت: من اتهام جدي را متوجه خود نديدم كه نياز به دفاع رييس‌جمهور باشد. مطالبي كه گفته مي‌شود در حوزه‌ي سياست طبيعي است و حداقل به آن عادت كرده‌ام. هر جا هم كه رييس‌جمهور نياز ديده‌اند به من تذكر داده‌اند و من در آن چارچوب حركت كرده‌ام.

رمضان‌زاده درباه‌ي چگونگي تامين امنيت برگزاري تجمعات نيز تاكيد كرد: وزارت كشور بنا را بر اين گذاشته است كه با همه‌ي برخوردهايي كه احتمالا با تجمعات قانوني مي‌شود از طريق مجاري قانوني اقدام كند و اميدواريم سردار قاليباف نيز در اين زمينه دستور لازم را به نيروي انتظامي در سراسر كشور صادر كند تا دفاع و حمايت لازم از تجمعات قانوني انجام شود.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اظهار نظر وي در مورد بودجه با تاكيد بر اين كه تا زمان تصويب كامل بودجه در مورد آن اظهار نظر نخواهد كرد، ابراز اميدواري كرد كه آن چه دولت بر اساس كار كارشناسي دقيق و حداقل يكساله و در چارچوب يك برنامه پنج‌ساله ارائه كرده با حداقل تغييرات به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد.

از سخنگوي دولت در مورد زمان بهره‌برداري از نيروگاه اتمي بوشهر سوال شد كه وي گفت: مقداري از زمانبندي اجراي پروژه‌ي نيروگاه اتمي بوشهر عقب هستيم و از اين بابت اختلاف‌نظرهايي را با دوستان روسي خود داريم كه تقريبا اين اختلاف نظرها به پايان رسيده و مطمئنيم در موعد تعيين شده‌ي جديد حتما نيروگاه به بهره‌برداري خواهد رسيد.

خبرنگاري در مورد لغو سفر گروهي از خبرنگاران ايران به انگليس و اين كه بلر ايران را به حمايت از تروريسم متهم كرده است، سوال كرد و موضع دولت ايران را در اين مورد خواستار شد كه رمضان‌زاده گفت: بحث حمايت ايران از تروريسم بحث جديدي نيست. بارها اعلام كرده و باز تاكيد مي‌كنيم هر كس كوچكترين مدركي در مورد حمايت ما از تروريسم دارد ارائه دهد، ما هم مدعي هستيم كه مدارك بسياري از حمايت دولت‌هاي مدعي مبارزه با تروريسم از تروريست‌ها مخصوصا حمايتي كه از القاعده و داشتند و حمايتي كه از تروريسم دولتي اسرائيل دارند. ما اميدواريم دنيا به اين نقطه برسد كه به هيچ‌وجه حمايت از تروريسم به نفع بشريت نيست و هرگونه حمايت حتي جزئي از تروريسم به ضرر صلح و امنيت جهاني است.

سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي در مورد اظهارات اخير سخنگوي شوراي نگهبان در نماز جمعه‌ي تهران با اظهار تاسف از اين كه جايگاه نمازجمعه - كه جايگاه دعوت به تقوا، اخلاق و پرهيز از اتهام به مومنين است - به نقطه‌اي تبديل شود كه گاهي برخي از آن براي اتهام و اشائه‌ي شايعاتي در مورد كارگزاران حكومت استفاده مي‌كنند؛ و افزود: اين خلاف شان امامت جمعه و خلاف جايگاه نماز جمعه است. در مورد بحث خاصي كه در مورد مجلس مطرح شده اظهارنظر نمي‌كنم، هيات رييسه و نمايندگان خود پاسخگو خواهند بود.

وي در مورد آن چه مبني بر حيات خلوت بودن برخي از شركت‌هاي دولتي براي برخي وزرا مطرح شده است، گفت: اين را رسما اتهام عليه اعضاي دولت مي‌دانم و اميدوارم مدعي‌العموم نسبت به اين مساله تذكر لازم را بدهد. البته قبلا هم شاهد اين اتهامات بوديم كه آقاي جنتي مطالبي اينگونه را بدون ارائه‌ي كوچكترين سند و مدركي مطرح كرده است. اظهار تاسف مي‌كنم؛ چرا برخي كه از حيات خلوت برخي وزرا صحبت مي‌كنند، آن زمان كه پيرمرد و پيرزني را در اين كشور مثله كردند و تعدادي را در چارچوب قتل‌هاي زنجيره‌يي به قتل رساندند، هيچ نگراني از حيات خلوت بعضي افراد نداشتند. علاوه بر اين، وزرا و اعضاي دولت حتي برخي اوقات در حريم خصوصي خود نيز به دليل دخالت دستگاههاي اطلاعات موازي در امنيت نيستند، چگونه مي‌توانند حيات خلوت اقتصادي براي خود درست كنند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر دستگيري اعضاي القاعده در كرمان با بيان اين كه بايد توجه داشت كه برخي از هواداران فكري القاعده هميشه در ايران فعاليت داشته‌اند و هر زمان شناسايي شدند دستگاه اطلاعاتي ما به سرعت با آن‌ها برخورد كرده است، خاطرنشان كرد كه نبايد به عنوان اعضاي اصلي القاعده از آن‌ها نام برد.


خبرنگاري اظهارات اخير دبير شوراي امنيت ملي مبني بر پذيرش حضور آمريكا در مذاكرات هسته‌يي را يادآور شد و در اين‌باره سوال كرد كه رمضان‌زاده پاسخ داد: از نظر دولت هر گامي كه به مذاكرات كمك كند و آن را به نتيجه برساند مثبت است، قطعا طرف مذاكره‌ي ما دولت آمريكا نيست اما اگر فشار آمريكا به دولت‌هاي اروپايي در حدي است كه حتما بايد نظراتشان را با او هماهنگ كنند ما حتما استقبال مي‌كنيم كه آمريكا و اروپا مذاكرات بيشتري با هم داشته باشند.

خبرنگاري در مورد اين كه روحاني گفته ما آينده نتايج مثبتي از مذاكرات خواهيم داشت و وجود وعده‌ي خاصي در اين زمينه پرسيد كه سخنگوي دولت گفت: ما در چارچوب مذاكرات هنوز با ديد مثبت به مساله نگاه مي‌كنيم و فكر مي‌كنيم ماه آينده مي‌تواند ماه سرنوشت‌سازي در مورد نتايج مثبت مذاكرات باشد.

رمضان‌زاده هم‌چنين در پاسخ به سوالي در مورد ارتباط ايران با حزب الله لبنان گفت: هر مساله‌اي كه به امنيت، آرامش و رفع اشغال لبنان كمك كند مورد حمايت ماست و ارتباطات ما با حزب الله لبنان عقيدتي است و تفاوتي بين گروه‌هاي لبناني قايل نيستم.

خبرنگار ديگري مجددا در مورد متن توافقنامه ايران و روس پرسيد كه سخنگوي دولت گفت: بخشي مربوط به زمانبندي حمل سوخت هسته‌يي است كه ما به دلائلي اعلام كننده اين زمان نخواهيم بود.

در مورد زمان مذاكرات بعدي با اروپا نيز سوال شد كه رمضان‌زاده پاسخ داد: تاريخ دقيق را نمي‌دانم

وي هم‌چنين در زمينه‌ي مذاكرات گفت: نه امتياز بيشتري مي‌خواهيم و نه كمتر ما خواهان اجراي كامل متن توافقنامه هستيم.

خبرنگار ديگري درباره‌ي علت صدور نامه از سوي وزارت اطلاعات به كانديداها سوال كرد، سخنگوي دولت گفت: طبيعي است وزارت اطلاعات هر گاه تشخيص دهد مساله‌اي برخلاف مصالح ملي است، به عنوان يك اقدام پيشگيرانه حتما در اين زمينه توصيه‌هاي لازم را به همه‌ي مقامات را خواهد كرد و در اين زمينه هم يك نامه معمولي براي افراد فرستاده نشده است.

وي در پاسخ به سوالي در مورد پخش شبنامه‌ها در كشور اظهار داشت: ما حركت واگرايانه‌اي جدي را در كشور شاهد نيستيم كه مايه نگراني باشد،در مقابل چنين افرادي برخورد مطابق قانون خواهد بود و همه اعضاي كشور از تماميت و مصالح ملي كشور دفاع مي‌كنند.

وي در پاسخ به سوالي در مورد مذاكرات هسته‌يي تاكيد كرد: زمان پايان مذاكرات هسته‌يي را ما اعلام خواهيم كرد.

سخنگوي دولت در پاسه به سوالي در مورد كميته‌ي تخصص ايرانيان خارج از كشور گفت: بحث تشكيل اين كميته مدت‌ها پيش در دولت پيش‌بيني شده بود. همه دستگاه‌هايي كه به نحوي بتوانند با ايرانيان خارج از كشور در ارتباط باشند در اين كميته به كار گرفته شده‌اند و مكانيزم آن را، اعضاي كميته تعيين و به طور علني اعلام خواهند كرد.

از سخنگوي دولت درباره‌ي كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و آن‌چه مبني بر حيف و ميل بيت‌المال مطرح مي‌شوذد سوال شد، كه گفت: مواجه با اين هستيم كه هر كار بزرگ را عيب كوچكي مي‌گيرند و آنقدر بزرگ مي‌كنند كه كار زير سوال برود. تاسيس اين مجتمع بزرگ يكي از افتخارات كشور است. اما نمي‌دانم از حالا چگونه پيش‌بيني كرده‌اند كه حيف و ميل انجام شده است. مراجع قانوني در اين زمينه وجود دارد و اميدواريم كسي باشد كه به اين شايعه پراكني‌ها رسيدگي كند و اجازه داده نشود همه ي اقدامات دولت زير سوال برود.

خبرنگار يبا اشاره به اين كه به انتهاي سال پاسخگويي نزديك مي‌شويم اقدامات دولت در زمينه رسيدگي به مشكلات كشور را جويا شد كه رمضان‌زاده پاسخ داد: قطعا در حد انتظارات و شايستگي ملت نتوانستيم كار كنيم، اما مدعي هستيم در حد امكانات و توانايي‌ها و با توجه به موانع بسياركه پيش روي ما گذاشتند، توانستيم موفق‌ترين دولت پس از انقلاب در خدمت به مردم باشيم اگر چه تا تامين همه نيازهاي مردم فاصله بسيار داريم.


*** مصوبات دولت ***

عبدالله رمضان‌زاده سخنگوي دولت با اشاره به مسائل مطرح شده در هيات وزيران مصوبات جلسات اخير را به اين ترتيب تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در نشست مشترك استانداران سراسر كشور با هيات دولت صورت دو مساله مورد توجه قرار گرفت؛ 1- وضعيت طرح‌هاي عمراني و استاني كشور، 2- چگونگي اقدام نمايندگان عالي كشور در استان‌ها در مورد انتخابات آتي رياست جمهوري.

در اين جلسه ضمن تاكيد بر فراهم كردن همه‌ي امكانات دولت براي برگزاري هرچه سالم‌تر اين انتخابات، رييس‌جمهور از عزم جدي استانداران و مديران منطقه‌اي در ماههاي پاياني دولت در خدمت به مردم تشكر كرد و بر اين نكته تاكيد داشتند كه تا روز پايان خدمت اين دولت، همه‌ي مديران بايد با قدرت و قوت تمام به كارهاي خود ادامه بدهند و به هيچ وجه در ادامه‌ي خدمت‌رساني به مردم نبايد اخلالي ايجاد شود.

هم‌چنين در جلسه‌ي اخير هيات دولت، گزارش ستاد حوادث غيرمترقبه كشور و هيات اعزامي از سوي دولت به منطقه‌ي زلزله‌زده‌ي كرمان به اطلاع هيات وزيران رسيد. هيات دولت ضمن تشكر از اقدام سريع و همه‌جانبه‌ي كليه‌ي مسوولان استان كرمان و شهرستان‌هاي زلزله‌زده و هم‌چنين مقامات ستاد حوادث غيرمترقبه‌ي كشور، بر تامين كليه‌ي امكانات و لوازم مورد نياز زلزله‌زدگان تاكيد كرد.

در اين جلسه رييس‌جمهور تصريح كردند كه منابع مالي مورد نياز براي رسيدگي به زلزله‌زدگان بايد به هر صورت و از هر طريق تامين شود تا زماني كه لايحه‌ي تقديمي به مجلس شوراي اسلامي به تصويب برسد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هم‌چنين استاندار گيلان، گزارشي از مشكلات برخي شهرستان‌هاي اين استان پس از بارش برف اخير را به هيات دولت ارايه كرد. هيات دولت بر پي‌گيري جدي اين مساله توسط وزراي ذي‌ربط تاكيد كرد.

هم‌چنين استاندار استان خراسان رضوي، گزارشي از چگونگي رسيدگي به حادثه‌ديدگان ناشي از انفجار قطار در اين شهرستان را به اطلاع دولت رساند.

بر اساس اين گزارش، تاكنون مبلغ 78 ميليارد ريال خسارات جاني و مالي و 20 ميليارد ريال اعتبار براي بازسازي روستاهاي آسيب‌ديده هزينه شده است.

هيات دولت ضمن تشكر از همه‌ي دست‌اندركاران اين امر، بر اتمام كامل مراحل بازسازي تاكيد كرد.

هم‌چنين در جلسه‌ي اخير هيات وزيران، مبلغ 10 ميليارد ريال از محل اعتبارات پيش‌بيني نشده‌ي عمراني كشور براي احداث پل آزادي در مشهد به تصويب رسيد.

گزارش مقدماتي وزارت مسكن و شهرسازي در مورد بحث مقاوم‌سازي ساختمان‌ها اعم از روستايي و شهري به هيات دولت ارايه شد.

هيات دولت، بحث جامع در مورد مقاوم‌سازي ساختمان‌هاي روستايي را به هفته‌ي آينده و بحث چگونگي مقاوم‌سازي ساختمان‌هاي شهري را حداكثر تا پايان اسفند امسال بررسي خواهد كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18810

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي دولت: چرابرخي هنگام قتل‌هاي زنجيره‌يي، نگراني از حيات خلوت بعضي افراد نداشتند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016