سه شنبه 11 اسفند 1383

در ميزگرد تعدادي از فعالان دانشجويي مطرح شد: گفتمان عدالت بايد در راس توجهات قرار گيرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


سخنگوي اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل كشور گفت: دولت‌هاي سازندگي و توسعه‌ي سياسي با شعارهايي جلو آمدند كه در پايان كار، شاهد تحقق وضعيتي در تضاد با آن شعارها بوديم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پرويز اميني كه در ميزگردي در جمع خبرنگاران رسانه‌ها پيرامون انتخابات رياست‌جمهوري در خبرگزاري فارس سخن مي‌گفت، با بيان اين مطلب كه انقلاب اسلامي با تكيه بر ارزش‌ها به وقوع پيوست، گفت: اگر كارآمدي نظام را به سه سطح بقاء، رشد و تعالي تقسيم كنيم، خواهيم ديد كه نتيجه‌ي عملكرد دولت‌هاي گذشته تنزل كشور به پايين‌ترين سطح، يعني صرف بقا بوده كه در آن مردم فقط به فكر تامين نيازهاي اوليه‌ي اقتصادي خود هستند.

اميني اظهار داشت: بعد از جنگ تحميلي، گفتمان سازندگي شكل گرفت كه در آن بر سود بيشتر، رفاه بيشتر و مصرف‌گرايي تاكيد شد. اين نگاه در مديريت كشور شكل گرفت كه توليد ثروت بايد در درجه‌ي اول اهميت قرار گيرد و به عبارت ديگر بايد به كيك بزرگ‌تر، دست پيدا كنيم، هر چند كه اين كيك درست توزيع نشود.

سخنگوي اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل كشور، افزود: اين گفتمان آسيب‌هايي در حوزه‌ي فرهنگ سياست و اقتصاد به جامعه وارد كرد. در حوزه‌ي توسعه‌ي سياسي دسترسي به رفاه قطع نظر از ارزش‌هاي اخلاقي در اولويت قرار گرفت كه اين امر با ارزش‌هايي كه انقلاب بر اساس آن شكل گرفت، تناقض دارد. در حوزه‌ي سياست، مساله‌ي فرهنگ انتقادي در اين گفتمان به افول گراييد و در حوزه‌ي اقتصاد نيز به عدالت بي‌توجهي شد.

وي در ادامه با برشمردن خصوصيات دولت اصلاحات كه با گفتمان توسعه‌ي سياسي جلو آمده بود، گفت: در زمينه‌ي رسيدن به شعارها، سرنوشت اين دولت مثل دولت سازندگي بود و در اواخر عمر آن به مسائلي برخورديم كه با آن شعارها تناقض داشت.

اميني افزود: دولت توسعه‌ي سياسي با شعار حداكثري كردن مشاركت مردم و حداقلي كردن اقتدار دولت جلو آمد ولي شاهد تلاش جناح اصلاح‌طلب براي افزايش اختيارات رياست‌جمهوري بوديم كه با اصل مردمي‌بودن نظام در تضاد است.

سخنگوي اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل كشور، در ادامه با برشمردن ويژگي‌هاي رييس جمهور آينده از نظر تشكل متبوعش، گفت: فراگيركردن گفتمان عدالت در حوزه‌هاي اجتماعي و سياسي از خواسته‌هاي ماست و بر همين اساس، از كانديداي خود حمايت خواهيم كرد.

وي افزود: با توجه به سوابق دولت‌هاي 16 سال اخير براي ما مهم است كه به دولت آينده چه نوع تعاملي با حزب كارگزاران برقرار خواهد كرد.


مجتبي سلطاني، قائم‌مقام دبيركل جامعه‌ي اسلامي دانشجويان نيز در اين ميزگرد، با بررسي كوتاه وضعيت كشور پس از جنگ، گفت: انقلاب ما در مقطعي شكل گرفت كه با تاكيد بر ارزش‌ها و عدالت‌طلبي توانست نقشش را در دنيا، برجسته‌تر سازد. پس از جنگ دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات با عملكردي ناقص سبب ايجاد نارضايتي در مردم نسبت به ارزش‌هايي شدند كه براي آن انقلاب كرده بودند.

وي ادامه داد: بر دولت آينده بايد گفتمان عدالت‌طلبي، محور قرار گيرد. شرايط كشور پس از اين مدت به گونه‌اي است كه هر جرياني بخواهد خارج از اين مدار حركت كند، ‌بايد از صحنه رقابت حذف شود.

قائم‌مقام دبيركل جامعه‌ي اسلامي دانشجويان، افزود: دولت آينده قبل از هر چيز بايد نسبت به توزيع درآمدها براي پركردن شكاف‌هاي موجود در جامعه گام بردارد، تا به اين وسيله بتواند به بازسازي هويت اسلامي و فرهنگي كشور بپردازد.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا تاكنون به جمع‌بندي نهايي در مورد كانديداي مشخصي نرسيده‌ايد، گفت: ما يك منشور از مطالبات تشكل خود را در اختيار اعضا قرار داده‌ايم و در معرفي نامزد نهايي بر اساس آن عمل مي‌كنيم. ما در معرفي كانديدايمان با رعايت انضباط تشكيلاتي در سال آينده اعلام موضع خواهيم كرد.

مجتبي سلطاني گفت: به نظر ما مهم‌ترين و رقابتي‌ترين حالت در انتخابات كه به مشاركت حداكثري منجر شود، داشتن حالتي تركيبي از سه جريان اصولگرا، دوم خردادي و كارگزاران است.

قائم‌مقام دبيركل جامعه‌ي اسلامي دانشجويان، در ادامه ضمن هشدار به اصول‌گرايان درباره‌ي حفظ وحدت دروني، گفت: عده‌اي به دنبال ايجاد شكاف در اصول‌گرايان هستند و مي‌خواهند به اين وسيله از حضور اصولگرايان در قدرت جلوگيري و بار ديگر موج‌سواري كنند.

وي افزود: گفتمان ديگري به شكل انحرافي اعتدال و توسعه را مطرح مي‌كند و به اصطلاح خودش مي‌خواهند از تمام توانمندي‌هاي كشور استفاده كند.

سلطاني تاكيد كرد: اعتدال در خود اصولگرايي را دارد. فقط از كساني كه خود را به رعايت چهار اصل امام، رهبري، اسلام، انقلاب ملزم مي‌دانند مي‌توان انتظار داشت كه اعتدال پيشه كنند.


عيوضي، دبيركل جنبش اعتدال اسلامي، نيز ضمن موثردانستن عملكرد هاشمي در عملكرد شوراي هماهنگي، گفت: بايد تفاهمي بين آقاي هاشمي و شوراي هماهنگي صورت گيرد، حتي اگر آقاي هاشمي قصد شركت در انتخابات را نداشته باشد.

وي گفت: برخي مي‌گويند گسترش در شوراي هماهنگي به سمت يك كانديداي خاص سبب بروز اختلاف شده است و اين مطلوب نيست. گسترش شورا خوب است در صورتي‌كه شورا را به سمت و سويي ببرد كه به جبهه‌ي اصلي نيروهاي انقلاب تبديل شود.

عيوضي با تاكيد بر اينكه شورا در نهايت بايد بر يك كانديدا به اجماع برسد، گفت: ما نه تنها نگران تعدد كانديدا در شوراي هماهنگي هستيم بلكه نگران سه قطبي شدن انتخابات نيز هستيم، چرا كه در اين صورت، رييس‌جمهور منتخب با راي اكثريت افراد به پيروزي نخواهد رسيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبيركل جنبش اعتدال اسلامي، تاكيد كرد: در مورد آقاي هاشمي به سادگي نمي‌توان گفت كه ايشان اصول‌گرا نيستند.

وي در ادامه با انتقاد از روحيه‌ي انحصار‌طلبي در بحث قدرت، گفت: نبايد اجازه دهيم انحصارطلبي در اصول‌گرايان رواج پيدا كند. اعتدال ذات اسلام و ذات انقلاب است. اعتدال چيزي نيست كه گروه خاصي بخواهد آن‌را به خود نسبت دهد.

دبير كل جنبش اعتدال اسلامي، با انتقاد از عملكرد غيرشفاف بعضي از متغيرهايي كه نقش اساسي دارند، افزود: اين يكي از مهم‌ترين دلايلي است كه باعث مي‌شود شوراي هماهنگي در معرفي كانديداي نهايي خود تاخير كند.


به گزارش ايسنا، درويش، عضو كميته‌ي تشكيلات دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز) نيز كه در اين جلسه حضور داشت با بيان اين مطلب كه مشكل اصلي ما ساخت قبيلگي در كشور است، گفت: هر كس وارد قدرت مي‌شود براي خود يك قبيله تشكيل مي‌دهد و اين چيزي است كه بعد از آمدن اصول‌گرايان به وضوح مشاهده مي‌شود.

وي گفت: اشكال كار اينجاست كه واژه‌اي را باب مي‌كنيم و آنرا به خود نسبت مي‌دهيم و بعد به معرفي برنامه‌ها مي‌رسيم. بعد از پيروزي اصول‌گرايان در شوراي شهر ديديم كه همه به يكباره اصول‌گرايي را به خود نسبت دادند.

درويش گفت: از نظر ما رييس‌جمهور خدمتگزار مردم است و گزينه‌ي مطلوب گزينه‌اي است كه هم اصول‌گرا و هم اصلاح‌طلب باشد.

عضو كميته‌ي تشكيلات دفتر تحكيم وحدت طيف شيراز، ابراز عقيده كرد: كانديداهايي كه در حال حاضر مطرح مي‌شوند به دفعات بسيار امتحان خود را پس داده‌اند و هيچ كدام از ايشان وجهه خوبي نزد مردم ندارند.

وي در ادامه با اشاره به حضور اصلاح‌طلبان در مجلس ششم، گفت: درست است كه مجلس ششم با راي اكثريت به پيروزي رسيد، ولي بايد ديد آيا اين انتخاب به صلاح كشور و انقلاب تمام شد يا خير. ما از كانديدايي كه مشاركت حداكثر جامعه را ايجاد كند، حمايت مي‌كنيم اما اين كانديدا نمي‌تواند هر كس باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18817

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در ميزگرد تعدادي از فعالان دانشجويي مطرح شد: گفتمان عدالت بايد در راس توجهات قرار گيرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016