پنجشنبه 20 اسفند 1383

شيرين عبادي: حکومت‌هاهر انتقادي‌ بر دولت‌ را مساوي‌ باانتقاد به مذهب دانسته و مخالفان خود را مرتد و واجب‌القتل معرفي‌ مي‌کنند،بازتاب

شيرين عبادي‌، برنده جايزه صلح نوبل سال 2003 ميلادي‌، بعدازظهر چهارشنبه در جمع نمايندگان مجلس ملي‌ فرانسه، از بروز آشوب، جنگ و خونريزي‌ در خاورميانه انتقاد کرد.
به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب» به نقل از رسانه‌هاي خبري، عبادي كه به پاريس سفر كرده است، به مناسبت روز جهاني‌ زن در اين مجلس سخنراني كرد و اظهار داشت: از خاورميانه‌اي مي‌آيم که مدتي‌ است دستخوش آشوب و هرج‌ومرج است. سالهاست که مردم بي‌گناه آن، در آتش جنگ مي‌سوزند و شعله‌هاي‌ آن هر لحظه مشتعل‌تر مي‌شود.
وي افزود: در بعضي‌ از سخنان، صحبت از تغيير نقشه خاورميانه مي‌شود و اين نشانگر مقاصد شومي‌ است که براي‌ اين منطقه از جهان دارند.
برنده جايزه صلح نوبل سال 2003 ميلادي‌ ادامه داد: در ظاهر صحبت از دمکراسي‌ و حقوق بشر مي‌کنند اما مي‌دانيم هدف اصلي‌، غارت سرمايه‌هاي‌ ملي‌ است و در اين راه، چه انسان‌هاي‌ بي‌گناهي‌ کشته و خانه‌هاي‌ بسياري‌ ويران شدند و مردم در بيغوله‌هاي‌ بازمانده از جنگ، از خود مي‌پرسند اين سرنوشت را چه دست‌هايي‌ براي‌ آنان رقم زده است.
وي نبود يا کمبود دمکراسي‌ و وجود سرمايه‌هاي‌ عظيم نظير نفت در منطقه خاورميانه را دو عامل عمده بروز اين اغتشاش در منطقه مي‌داند.
عبادي‌ گفت: متأسفانه اغلب کشورهاي‌ اسلامي‌ منطقه خاورميانه بنا به دلايل تاريخي،‌ از دمکراسي‌ پيش‌رفته محروم هستند و همين امر باعث مي‌شود که بين مردم و حکومت‌ها فاصله افتد.
عبادي‌ ادامه داد: مردم از حکومت‌هاي‌ منطقه خاورميانه فاصله گرفته‌اند. مردمي‌ که گرسنه هستند، از آزادي‌هاي‌ شخصي‌ برخوردار نيستند، آزادي‌ عقيده و بيان ندارند و بدون داشتن روابط، نمي‌توانند شغلي‌ درخور تحصيلات و توانايي‌هاي‌ خود بيابند، مردمي‌ که جوانانشان در زندان‌ها به سر مي‌برند و در يک کلام مردم استبدادزده، چه استبداد ديني‌ و چه سياسي‌، نمي‌توانند و نمي‌خواهند پشتيبان حکومت‌هاي‌ خود باشند.
وي‌ افزود: بنابراين فقدان دمکراسي‌، مهم‌ترين عامل ايجاد اغتشاش در منطقه است و اين اغتشاش، ناظر به تهاجم نظامي‌ نيست بلکه مولد تروريسم نيز مي‌باشد.
عبادي‌ گفت: متأسفانه حکومت‌هاي‌ منطقه استدلال مي‌کنند که اسلام با دمکراسي‌ همخواني‌ ندارد و چون حکومت‌هاي‌ اسلامي،‌ خود را نماينده و حافظ مذهب مردم مي‌دانند، بايد فقط به قواعد اسلامي‌ عمل نمايند، نه به ضوابط دمکراسي‌.
وي‌ افزود: چنين حکومت‌هايي،‌ هر انتقادي‌ که بر عملکرد دستگاه‌هاي‌ دولتي‌ وارد شود، مساوي‌ با انتقاد به مذهب دانسته و مخالفان خود را «مرتد» و «واجب‌القتل» معرفي‌ مي‌کنند.
عبادي‌ گفت: آنان استدلال مي‌کنند که چون خاستگاه دمکراسي‌ و حقوق بشر، از غرب بوده، بنابراين قابليت انطباق با فرهنگ شرقي،‌ خصوصا اسلامي‌ را ندارند.
وي‌ افزود: برخي‌ از اين حکومت‌ها، براي‌ توجيه نظريات خود به واژه‌هايي‌ چون «دمکراسي‌ اسلامي‌» و يا «حقوق بشر اسلامي‌» استناد مي‌کنند و در قبال انتقادهاي‌ وارد شده به شيوه حکومت، به دمکراسي‌ اسلامي‌ تمسک مي‌جويند حال آن‌که دمکراسي،‌ معنا و مفهوم واحدي‌ دارد. در شرق و غرب يکسان است و اسلامي‌ و مسيحي‌ هم ندارد.
عبادي‌ افزود: خوشبختانه روشنفکران مذهبي‌ که تعداد آنان در کشورهاي‌ اسلامي‌ رو به افزايش است، حکومت‌هاي‌ اسلامي‌ را به چالش کشيده و با استدلالي‌ که از دل مذهب بيرون مي‌آيد، ثابت مي‌کنند که هر عمل حکومت، هرچند به نام اسلام باشد، اسلامي‌ نيست.
وي‌ افزود : آنان مي‌خواهند مانع سوءاستفاده از نام «اسلام» شوند و فرياد مي‌زنند که «اسلام با دمکراسي‌ هم‌خواني‌ دارد».
عبادي‌، وجود سرمايه‌هاي‌ غني‌ در خاورميانه را به عنوان عامل ديگر اغتشاش در اين منطقه دانست و در اين زمينه گفت: متأسفانه يا خوشبختانه، ممالک اسلامي‌ اين منطقه داراي‌ معادن غني‌ از جمله نفت مي‌باشند. وي‌ افزود: خاورميانه به علت ثروتي‌ که دارد، همواره مورد طمع قرار مي‌گيرد.
عبادي‌ ادامه داد: متأسفانه چون مردم منطقه از حکومت‌هاي‌ خود به علت اختناق و سرکوب ناراضي‌ هستند، حاضر به مقابله در اين زمينه نخواهند بود و اين خطرناک‌ترين مسئله زمان ماست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي‌ در پايان، استقرار دمکراسي‌ واقعي‌ و نه صوري‌، در کليه کشورهاي‌ اسلامي‌ منطقه را ضامن صلح پايدار و آرامش خاورميانه دانست و گفت: وقتي‌ حکومتي‌ دمکراتيک در کشوري‌ بر سر کار مي‌آيد، دست مهاجمان استعمارگر کوتاه مي‌شود زيرا مقاومت مردمي‌ مي‌تواند هر ابرقدرتي‌ را بر جاي‌ خود بنشاند.
شيرين عبادي، برنده جايزه صلح نوبل سال 2003 ميلادي‌، بنا به دعوت مجلس ملي‌ فرانسه، روز دوشنبه وارد پاريس شد. وي‌ بناست در جمع اعضاي‌ کمسيون سياست خارجي‌ پارلمان اروپا واقع در استراسبوگ فرانسه به ايراد سخنراني‌ بپردازد.

Copyright: gooya.com 2016