دوشنبه 24 اسفند 1383

گزارش نخستين نشست حضوری شورای هماهنگی جمهوری خواهان دموکرات و لائيک، ۲۶ و ۲۷ فوريه ۲۰۰۵

نخستين نشست حضوری شورای هماهنگی جمهوری‌خواهان دموکرات و لائيک، به منظور بحث و بررسی مسائل شورا، طی روزهای ۲۶ و ۲۷ فوريه در شهر کُلن برگزار شد. پس از حدود ۶ ماه فعاليت و برگزاری جلسه‌های پالتاکی‌ی شورا، اين اولين نشست حضوری بود که در آن ۲۴ تن از اعضا شرکت داشتند.

هوشنگ کشاورز صدر، که به دليل سفر به آمريکا نتوانسته بود در جلسه حضوری شرکت کند پيامی برای شرکت کنندگان فرستاده بود. هم‌چنين اعضای واحد جمهوريخواهان دموکرات و لاييک در وين پيامی برای نشست حضوری شورای هماهنگی فرستاده بودند.

شورای هماهنگی جمهوری خواهان دموکرات و لائيک، درپی برگزاری نخستين گردهم‌آئی سراسری جمهوری‌خواهان دموکرات و لائيک (سپتامبر ۲۰۰۴، پاريس) تشکيل شد. از ۲۸ عضو کنونی آن*، ۲۱ نفر منتخب مستقيم گردهمايی سراسری، و ۷ نفر نمايندگان واحدهای محلی جمهوری‌خواهان هستند که پس از شکل‌گيری شورا، بنا بر مصوبه گردهم‌آئی سراسری سپتامبر، به عضويت شورا درآمده‌اند.

در شورای هماهنگی جمهوری‌خواهان دموکرات و لائيک، گرايش‌های فکری، سياسی و تجربی گوناگونی وجود دارد که از حضور اين گرايش‌ها در گردهمايی سراسری سپتامبر ۲۰۰۴ نشأت می‌گيرد. پس از پايان گردهمايی سراسری، امکان برگزاری سريع جلسه حضوری برای اعضای شورا، به دليل پرکندگی جغرافيايی، فراهم نشد. اما، جلسه‌های پالتاکی، در ابتدا هر هفته، و پس از چندی هر دوهفته يک‌بار و به طور مرتب برگزار ‌شد.

به رغم تنظيم آيين‌نامه داخلی شورا و تقسيم کارهای ضروری اوليه، پيشرفت کارها با موانع و مشکلاتی همراه بود. در حقيقت، ضرورت برگزاری يک جلسه حضوری از همين وضعيت ناشی شد. به همين دليل هم، مباحث مربوط به مشکلات و سازماندهی گروه‌های کار، در دستور قرار گرفت و به عبارتی جلسه حضوری شورا نگاهی به درون داشت. اما با توجه به تصميم‌هايی که گرفت، امکان تحرک در فعاليت‌های سياسی و اجتماعی شورا را فراهم کرد.

در حقيقت، جلسه حضوری توانست، از سويی با تدقيق و تحکيم قانون‌مندی در مناسبات و تقويت روحيه همکاری در ميان جمع شورای هماهنگی، و از سوی ديگر با توجه و تاکيد بر لزوم خلاقيت و ابتکار همراهان، واحدهای محلی و گرو‌های کار سراسری، زمينه پراتيک سياسی و حضور فعالتر جمهوری‌خواهان دموکرات و لائيک را، در عرصه مبارزه عليه جمهوری اسلامی و دفاع از مبارزات مردم ايران، فراهم کند.

پيش از جلسه حضوری، از طرف گروه کار پيگيری مسائل مبرمي** که می‌بايست در دستور کار قرار گيرد، برای اعضای شورا فرستاده شد. شورای هماهنگی در دو روز کار فشرده، توانست به بررسی بيشترين بخش‌ اين مسائل و تصميم‌گيری در باره آن‌ بپردازد. اما، به دليل کمبود وقت، تصميم‌گيری در باره بعضی از آن‌ها به جلسه‌های آينده شورا موکول شد.

بحران و راه‌های برون رفت از آن، وقت زيادی از جلسه را به خود اختصاص داد. شرکت‌کنندگان از زاويه‌های مختلف مسئله را مورد بررسی قرار دادند.

به اين امر توجه داده شد که شورا وارث گردهم‌آيی سراسری با مجموعه نقاط قوت و ضعف آن است و تنها ۶ ماهی از عمر شورا می‌گذرد. هم‌چنين بر وجود تنوع و سابقه فعاليت و تجربه مبارزاتی و تعلق به خانواده‌های گوناگون سياسی و پراکندگی در کشورهای مختلف و... تاکيد شد. به برخی از وظايف و امور پايه‌ای هم که شورا در اين مدت به انجام رسانده است، نظير تعيين وظايف، اختيارات و آئين‌نامه، ايجاد گروه‌های کار، کمک به روند شکل‌گيری واحدهای محلی و برگزاری جلسه‌های متعدد پالتاکی در زمينه‌های سياسی و ساختاری و...، اشاره شد.

اما، گفته شد که به رغم همه اين‌ها، شورا در برخی زمينه‌های مهم سياسی و ساختاری با مشکلات جدی‌ای که نشان از حضور بحران دارند روبروست. در همين زمينه مسائل مهمی نظير اهميت تعريف دقيق از جنبشی و چند صدايی بودن حرکت ما و بازتاب آن در تنظيم مناسبات درونی مطرح گشت. کم‌تحرکی شورا در برخورد با تحولات سياسی و اعلام موضع بيرونی مورد نقد قرار گرفت. بر اهميت اتخاذ موضع سياسی از سوی واحدهای محلی در هر زمينه‌ای و بنا بر تشخيص خود آن‌ها اشاره گشت. گفته شد که هريک از اعضای شورا و هريک از همراهان می‌توانند به صفت فردی و به هرصورتی که خود تشخيص می‌دهند، به تنهايی و يا چند نفره، نسبت به مسائل سياسی و تحولات بيانيه داده و اعلام موضع نمايند. گفته شد که اگر طی شش‌ماه گذشته، بروز يک رشته کندی‌ها و کم تحرکی‌های سياسی، به دليل قرار داشتن در دوره‌ای گذرا، يعنی انتقال از جريانی درخود و معطوف به ترسيم حدود سياسی خود به جنبشی معطوف به بيرون و برای حضور در تحولات سياسی، تا حدودی قابل توجيه بود، اما در دور کنونی چنين نيست و در پيشبرد کارها بايد از طريق مکانيسم‌های گوناگون راه‌حلی برای اين ضعف‌های جدی پيدا نمود. و اگر در شش‌ماه گذشته، ما شکل‌گيری و ايجاد گروه‌های کاری و نهادهای محلی را در اولويت قرار می‌داديم، اکنون بايد با ارائه و پيشبرد پروژه‌های کاری مشخص در زمينه‌های سياسی و اجتماعی، در راستای نقشی که برای جنبش جمهوری‌خواهان دموکرات و لاييک در عرصه مبارزات سياسی و اجتماعی کشورمان قائليم، گام برداريم. تاکيد شد که در گروه‌های کاری بايد به عنصر کيفيت و تحرک توجه خاص مبذول شود و اهميت کليدی دو گروه کار پيگيری و سياسی در انجام وظايف شورا، بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد...

بحث بحران و مشکلات شورا، با توجه به گستردگی و تنوع آن زمان زيادی را به خود اختصاص داد. طرح بحث‌های مکتوبی نيز از سوی برخی از اعضای شورا پيرامون آن تهيه شده بود. مجموع اين بحث‌ها زمينه‌ای مثبت برای برخورد با مسائل مبرمی که در دستور کار قرار داشت فراهم کرد که نتيجه آن به صورت مصوبه‌هايی در تدقيق آيين‌نامه شورا، وظايف گروه‌های کار و تنظيم راهبرد برای انجام بهتر کارها، منعکس شد.

گروه کار پيگيري
۱۰ مارس ۲۰۰۵

--------------------

*اعضای شورای هماهنگی جمهوری‌خواهان دموکرات و لائيک:

آينده آزاد؛ مجيد آژنگ؛ مهدی ابراهيم‌زاده؛ فريدون احمدی؛ اصغر اسلامی؛ رضا اکرمی؛ نسترن امجدی؛ بهمن امينی؛ مهرداد باباعلی؛ حيدر تبريزی؛ ميهن جزنی؛ مهرداد درويش‌پور؛ علی راجی؛ مهشيد راستی؛ فرهمند رکنی؛ اکبر سيف؛ جلال شالگونی؛ حسين شراهی؛ کامران صادقی؛ عباس عاقلی‌زاده؛ سرور عليمحمدی؛ سياوش فرجی؛ منيره کاظمی؛ هوشنگ کشاورز صدر؛ بهزاد لادبن؛ هدايت متين‌دفتری؛ باقر مرتضوی؛ پوران مهدی‌زاده.

** بحران در شورای هماهنگی در دو بعد سياسی و ساختار، و راه‌های برون رفت از آن.

گزارش گروه کار پيگيری، تدقيق حوزه اختيارت و مسئوليت‌های آن، استعفای اعضای کنونی و انتخاب اعضای جديد.

گزارش گروه کار سياسی، تدقيق حوزه اختيارت و مسئوليت‌های آن، استعفای اعضای کنونی و انتخاب اعضای جديد.

گزارش گروه کار ارتباطات، تدقيق حوزه اختيارت و مسئوليت‌های آن.

گزارش گروه کار ۱۲ فروردين و بحث بر سر پيشبرد اين حرکت.

بررسی مسئله مالی.

چگونگی‌ی پيشبرد کار برای اجراکردن قرارهای نشست سراسری در رابطه با بحران هسته‌ای، دادخواهی خانواده‌های قربانيان جنايات رژيم جمهوری اسلامی و اتحاد گسترده نيروهای جمهوری‌خواه.

ايجاد گروه‌ کار سراسری نظری برای بحث بر سر مفاهيم بنيادين سند سياسی و سند ساختار با هدف ارائه يک سند سياسی کامل‌تر و يک سند ساختار برای بررسی و تصويب در نشست سراسری آينده

-----------------------

مصوبه‌های نشست حضوری شورای هماهنگی جمهوری خواهان دموکرات و لائيک
۲۶ و ۲۷ فوريه ۲۰۰۵

شورای هماهنگي

- برای تدارک بهتر جلسه‌های پالتاکی شورا، در ابتدا پيشنهاد شد که فاصله جلسه‌ها بين شش تا هشت هفته باشد و گروه پيگيری هر بار، به ضرورت، تاريخ دقيق آن‌ها را مشخص کند. با توجه به استدلال دوستان که ضروری است برای حضور در جلسه‌ها برنامه ريزی کنند، پذيرفته شد که زمان ثابتی برای تشکيل جلسه‌ها تعيين شود.

پيشنهاد هر هفت‌هفته يکبار، ۸ رای آورد، و پيشنهاد هر شش‌هفته يکبار، ۱۶ رای.

زمان هر شش‌هفته يکبار برای تشکيل جلسه‌های پالتاکی تصويب شد.

- با توجه به اهميت جلسه‌های حضوری، پيشنهاد شد که هر شش‌ماه يک‌بار(پس از سه جلسه پالتاکی)، شورا يک جلسه حضوری داشته باشد.

اين پيشنهاد به اتفاق آرا تصويب شد.

- با توجه به اهميت حضور گروه‌های کار و مشاورين در بحث‌های شورا، پيشنهاد شد که از آن‌ها، با حق رای مشورتی، برای شرکت در جلسه‌‌های حضوری دعوت به عمل آيد.

اين پيشنهاد به اتفاق آرا تصويب شد.

- پيشنهاد شد که اعضای گروه‌های کار شرکت‌کننده در جلسه حضوری، هنگام تصميم‌گيری در زمينه فعاليت‌های گروه کاری‌شان، دارای حق رای باشند.

اين پيشنهاد با ۴ رای موافق و ۱ رای ممتنع تصويب نشد.

- با توجه به اهميت هرچه بيشتر ارتباط ارگانيک بين شورای هماهنگی و واحدهای محلی و هم‌چنين سامان‌داشتن اين ارتباط، پيشنهاد شد که واحدهای محلی گزارش فعاليت‌های خود را به وسيله گروه کار پيگيری به شورای هماهنگی ارائه دهند

اين پيشنهاد به اتفاق آرا تصويب شد.

- برای رعايت مصوبه گردهمايی سراسری در رابطه با شرکت برابر زنان با مردان در نهادهای انتخابی، پيشنهاد شد که از هر واحد محلی دو نماينده (يک زن و يک مرد) به شورا بپيوندند.

اين پيشنهاد با ۹ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۲ رای ممتنع تصويب نشد.

گروه پيگيري

- برای تغيير نام گروه پيگيری دو پيشنهاد ارائه شد:

پيشنهاد اول: نام اين گروه به گروه کار اجرايی تغيير کند. اين پيشنهاد ۵ رای آورد و تصويب نشد.

پيشنهاد دوم: نام اين گروه به گروه پيشبرد امور جاری تغيير کند. اين پيشنهاد ۱ رای آورد و تصويب نشد.

- نظر به افزايش مسئوليت‌های گروه پيگيری، پيشنهاد شد که تعداد اعضای اين گروه به ۷ نفر افزايش يابد.

اين پيشنهاد ۶ رای آورد و تصويب نشد.

- با توجه به اهميت شرکت دادن نظر همراهان واحدهای محلی در تصميم‌گيری‌های شورای هماهنگی، پيشنهاد شد که گروه کار پيگيری صورت جلسه‌ نشست‌های حضوری را برای واحدها بفرستد تا بر سر آن‌ها در واحدها بحث صورت گيرد.

اين پيشنهاد به اتفاق آرا تصويب شد.

گروه کار سياسي

- برای تغيير نام گروه کار سياسی دو نام پيشنهاد شد: کميسيون سياسی و هيئت سياسی.

پيشنهاد کميسيون سياسی با موافقت پيشنهاد دهنده از دستور خارج شد.

پيشنهاد هيئت سياسی ۱ رای آورد و تصويب نشد.

- گروه کار سياسی برای سرعت بخشيدن به روند تصميم‌گيری‌های سياسی در شورا، پيشنهادهايي* را در زمينه تدقيق وظايف‌ خودش ارائه داد. ابتدا در مورد کليت اين وظايف رای‌گيری شد که با اتفاق آرا تصويب شد.

سپس بر سر مواد پيشنهادی، بحث صورت گرفت. اين مواد به صورت زير تنظيم شده و به رای گذاشته شدند:

- متن پيشنهادی گروه کارسياسی، هم‌زمان با ارائه به شورای هماهنگی برای تصويب، با توضيح و تاکيد بر اينکه متنی پيشنهادی برای تصويب در شورای هماهنگی می‌باشد، انتشار علنی می‌يابد.

اين پيشنهاد با ۱۹ رای موافق به تصويب رسيد.

- گروه کار سياسی‌ در باره مسايل مربوط به نقض حقوق بشر و دفاع از مبارزات مردم ايران، از طرف شورای هماهنگی و با امضای گروه کار سياسی، موضع‌گيری می‌کند

اين پيشنهاد با ۱۵ رای موافق به تصويب رسيد.

- گروه کار سياسی‌، در چهارچوب مبانی مشترک تصويب شده در گردهمايی سراسری و مصوبه‌های شورای هماهنگی، با امضای گروه کار سياسی موضع‌گيری می‌کند.

اين پيشنهاد با ۱۲ رای موافق و ۱۰ رای مخالف به تصويب رسيد.

- به تشخيص يک نفر از اعضای گروه کار سياسی موضع‌گيری به شورای هماهنگی ارجاع می‌شود.

اين پيشنهاد با ۱۷ رای موافق و يک رای ممتنع به تصويب رسيد.

گروه‌های کار

- برای سامان‌يابی ارتباط‌ها در درون شورا، پيشنهاد شد که نماينده هر گروه کاری گزارش کتبی ماهانه فعاليت‌های گروه را، از طريق گروه پيگيری به شورای هماهنگی ارائه ‌دهد.

اين پيشنهاد به اتفاق آرا تصويب شد.

گروه کار ۱۲ فروردين

در مورد همکاری با نيروهای ديگر برای کارزارهای ۱۲ فروردين، ۳ پيشنهاد ارائه شد:

1- پيشنهاد گروه کار ۱۲ فروردين: ما کار را انجام می‌دهيم، ديگران حمايت کنند. ۷ رای.

2- برای پيشبرد مشترک کار، کميته‌ای با نام سازمان‌ها و انجمن‌های شرکت‌کننده تشکيل شود و اين کميته کار را پيش ببرد. ۱۰ رای.

3- برای پيشبرد مشترک کار، کميته‌ای با نام کميته ۱۲ فروردين، از نمايندگان انجمن‌ها و سازمان‌ها تشکيل شود. انجمن‌ها و سازمان‌ها از آن حمايت کنند. اين کميته کار را پيش ببرد. ۱۶ رای.

اگر در مذاکره با ديگران، پيشنهاد سوم مورد قبول نگرفت، پيشنهاد دوم مبنای مذاکره قرار می‌گيرد. ۱۴ رای موافق، ۵ رای مخالف، ۳ رای ممتنع.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گروه کار ارتباطات

پس از بررسی اوليه طرح پيشنهادی گروه کار ارتباطات، نظرات متفاوتی در زمينه ساختار و وظايف اين گروه کار طرح شد. با توجه به کمبود وقت، پيشنهاد شد که گروه ارتباطات بر پايه طرح پيشنهادی خود، برای يک دوره آزمايشی دو سه ماهه عمل کند. در پايان اين دوره و بر اساس تجربه به دست آمده، برای تصميم‌گيری در باره ساختار و وظايف اين گروه مجدداً بحث شود.

گروه کار مالي

برای تشکيل اين گروه و پيشبرد امر مالی، يک طرح به شورا ارائه شده بود که در آن اعضای اين گروه کار سه نفر پيشنهاد شده بودند.

اما به خاطر کمبود وقت، بحث کاملی بر سر مسئله مالی نشد. دو نفر برای شرکت در اين گروه کار داوطلب شدند. قرار بر اين شد که گروه پيگيری در رابطه با پيشنهاد دهنده‌ی طرح مالی و دو کانديدا، مسئله تشکيل گروه کار مالی را پيگيری کند. هم‌چنين قرار شد که پيشنهادهای اعضای شورا در اين زمينه جمع‌آوری شده و جهت بحث و تصميم‌گيری به شورا ارائه شود.

در همين بخش بحث، پيشنهاد شد از آنجايی که تدارک کارزارهای ۱۲ فروردين نياز به بودجه دارد، تا تشکيل گروه کار مالی، گروه کار پيگيری مسئله مالی حرکت ۱۲ فروردين را پيگيری کند.

انتخاب اعضای گروه کار سياسی و گروه کار پيگيري

بر مبنای آيين‌نامه شورای هماهنگی، اعضای گروه کار سياسی و گروه کار پيگيری از ميان اعضای شورا و با رای مخفی انتخاب می‌شوند.

برای انتخاب اعضای گروه‌های کار پيگيری و سياسی، ۳ پيشنهاد زير ارائه شد:

- پيشنهاد شد هر فردی تنها در يکی از دو گروه کار پيگيری يا سياسی شرکت کند.

اين پيشنهاد به اتفاق آرا تصويب شد.

- برای انتخاب اعضای گروه پيگيری، هرکس فقط به ۳ نفر و برای انتخاب اعضای گروه سياسی هرکس فقط به ۴ نفر رای دهد.

اين پيشنهاد با ۱۶ رای موافق، ۴ رای مخالف، ۲ رای ممتنع و يک عدم شرکت در رای‌گيری به تصويب رسيد.

- هر کانديدا برای انتخاب شدن بايد دست‌کم ۵ رای بياورد.

اين پيشنهاد با ۱۵ رای موافق و ۴ عدم شرکت در رای‌گيری، به تصويب رسيد.

پس از انجام انتخابات افراد زير برای اين دو گروه کار انتخاب شدند:

- گروه کار پيگيری: رضا اکرمی، بهمن امينی، مهشيد راستی، اکبر سيف و سرور عليمحمدی.

- گروه کار سياسی: فريدون احمدی، نسترن امجدی، مهرداد باباعلی، حيدر تبريزی، مهرداد درويش‌پور، جلال شالگونی، باقر مرتضوی.

-----------------------

* پيشنهاد گروه کار سياسی به نشست حضوری شورای هماهنگی

دوستان شورای هماهنگی، در راستای اجرای مصوبه گردهمائی سراسری مبنی بر موضع‌گيری سياسی توسط شورای هماهنگی و با تامل در تجربه عملی چند ماهه پس از نشست، گروه کار سياسی پيشنهادهای زير را برای تدقيق و تکميل و اصلاح آيين‌نامه شورای هماهنگی در رابطه با وظائف و اختيارات گروه کار سياسی به منظور بحث و تصويب در جلسه حضوری پيشنهاد می‌کند:

۱- با توجه به کند بودن روند تصويب موضع‌گيری‌های سياسی توسط شورای هماهنگی و با درنظرگرفتن اينکه همه دوستان و همراهان و اعضای شورای هماهنگی به شفافيت و علنيت باور داشته و بمثابه يک اصل از آن دفاع می‌کنند و در آئين نامه شورای هماهنگی نيز بر اين اصل تاکيد شده است، بنابر اين پيشنهاد می‌شود متن پيشنهادی‌ای که توسط گروه کار سياسی برای بحث و تصويب به شورای هماهنگی پيشنهاد می‌شود، هم‌زمان با ارائه متن به شورای هماهنگی، با توضيح و تاکيد بر اينکه متن منتشر شده صرفا متن پيشنهادی برای بحث و تصويب در شورای هماهنگی می‌باشد و نه متن نهائی و تصويب شده توسط شورای هماهنگی و بمثابه موضع اين شورا، انتشار علنی يابد. انتشار علنی متن پيشنهادی، هم به بحث‌های عمومی دامن می‌زند، هم امکان مشارکت کليه دوستان و همراهان را در روند بحث‌ها تامين می‌کند، هم تا حدودی خلاء سياسی را پر می‌کند و هم به شورای هماهنگی امکان می‌دهد با بهره‌گيری از نظرات همراهان وهمفکری با آنان، موضع‌گيری سياسی سنجيده‌تری بکند.

۲- از آنجا که موضع‌گيری سريع حول مسائل مربوط به نقض حقوق بشر و دفاع از مبارزات مردم ايران ضروری است، و بنظر می‌رسد تفاهم عمومی بين اعضای شورای هماهنگی و همراهان درباره اين قبيل موضع‌گيری‌ها وجود داشته باشد و اختلاف نظر جدی و مشکل بوجود نيايد‌، پيشنهاد می شود در باره مسائل مربوط به نقض حقوق بشر و دفاع از مبارزات مردم ايران، گروه کار سياسی به امضای خود ولی از طرف شورای هماهنگی اختيار موضع گيری داشته باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19302

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش نخستين نشست حضوری شورای هماهنگی جمهوری خواهان دموکرات و لائيک، ۲۶ و ۲۷ فوريه ۲۰۰۵' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016