چهارشنبه 26 اسفند 1383

دستگيري ده ها تن در جشن باستاني چهارشنبه سوري در تبريز، پيمان پاک مهر

پيمان پاک مهر- روزنامه نگار در تبريز
www.tabriznews.com
pakmehr88@hotmail.com
Tel.fax:0098 914 415 7400
Date:1383.12.25 23:50


تبريز نيوز:سرويس اجتماعي: ده ها تن از جوانان در مراسم جنش باستاني آخرين چهارشنبه سال در تبريز توسط پليس تبريز دستگير شدند.

آمار دستگير شدگان

چند تن از افسران ارشد پليس تبريز مستقر در شهر در پاسخ به خبرنگار تبريز نيوز آخرين آمار دستگير شدگان را تا ساعت پاياني شب حدود ۲۵ نفر اعلام کردند.

به گفته اين منابع آگاه اکثر دستگير شدگان به واسطه ايجاد مزاحمت شاکي خصوص دارند و از برخي از آنان نيز مقادير زيادي ترقه دست ساز با قدرت انفجار بسيار مهيب کشف شده است که پس از باcجويي هاي اوليه پليسي تحويل مقامات قضايي خواهند شد.

تا لحظه تنظيم اين خبر هنوز آمار رسمي در خصوص تعداد دستگير شدگان و دلايل آن اعلام نشده است.

شور و هيجان بيشتر از سال هاي قبل

به گزارش خبرنگاران تبريز نيوز،جشن باستاني چهارشنبه سوري با شور و هيجان بيشتري نسبت به سال هاي گذشته در تبريزبرگزار شد.
بوي باروت همه شهر را به خود گرفته است.
در مراسم امسال حتي پير زن ها و پير مردها نيز از روي آتش مي پريدند و ترقه پرتاب مي کردند.
خيابان هاي کوي وليعصر تبريز مملو از دود باروت و آتش بود.همه افراد محل در به در دنبال چوب و مقوا بودند تا شعله آتششان خاموش نشود.
برخي از دختران و جوانان تبريزي دست در دست هم (بي تفاوت از بسياري چيزها) دور آتش دويده و صداي خنده و شادي آن ها از هر کوي و محله اي شنيده مي شد.
نوعروسان و تازه دامادها هم پس از خريد ويژه چهارشنبه سوري دست در دست هم به شادي و پايکوبي مي پرداختند.
صداي انفجار هاي مهيب ترقه هاي دست ساز (که از قدرت بيشتري نسبت به سال هاي گذشته برخوردار بودند) صدها بار از خيابان هاي تبريز به گوش مي رسيد.

مديريت سياسي استان

بخش هاي سياسي امنيتي و انتظامي استانداري آذربايجان و فرمانداري تبريز طي هفته ها و روز هاي گذشته جلسات متعدد مشترکي با نيروهاي امنيتي و انتظامي داشته و برابر اخبار رسيده به خبرنگاران تبريز نيوز استانداري آذربايجان شرقي و فرمانداري تبريز به عنوان نمايندگان دولت سعي در حفظ حقوق شهروندي داشته و از برگزاري مراسم باستاني و سنتي چهرشنبه سوري در تبريز استقبال کرده و در اين خصوص شوراي تامين استان اذربايجان شرقي که رياست آن را "دکتر سبحان الهي"، استاندار آذربايجان شرقي عهده دار است سياست هاي مشخصي تعريف کرده است.


رفتار پليس با مردم و خبرنگاران

به گزارش خبرنگاران مستقر در اغلب نواحي تبريز ، رفتار پليس با مردم و خبرنگاران،نسبت به سال هاي گذشته به شکل مثبتي تغيير يافته است.
نگاه هاي پليس مستقر در معابر عمومي تبريز اينبار توام با تبسم بود و هيچ گونه درگيري بين برپا کنندگان مراسم و جوانان شاد و پرشور گزارش نشده است.
گزارش ها حاکيست ، شهروندان تبريزي در واکنش به برخورد هاي مثبت پليس ، بيشترين همکاري را در جهت برقراي نظم و ترافيک انجام داده اند.
برخلاف روال گذشته هيچ يک از خيابان هاي تبريز به روي مردم و اتومبيل ها بسته نشده بود.
رفتار پليس با خبرنگاران بسيار متفاوت بود و برابر اخبار رسيده از خبرنگاران و عکاسان خبري در سطح شهر آنان بدون هيچ گونه محدوديتي به تهيه فيلم ، عکس و خبر پرداختند.
چند تن از لباس شخصي ها که قصد ايجاد محدوديت به عکاسان خبري را داشتند در کمال ناباوري با واکنش افسران ارشد پليس تبريز مواجه گشته و از محل دور شدند.
سردار باهر فرمانده پليس آذربايجان شرقي به همراه افسران عاليرتبه اين نيرو با گشتن زني در شهر اوضاع را از نزديک کنترل مي کرد.

لباس شخصي ها

برابر گزارش هاي مکرر شهروندان ، عده اي از لباس شخصي ها و موتور سواران منتسب به گرو ه هاي فشار در ساعات پاياني شب،در کوچه ها و خيابان هاي خلوت تبريز ، اقدام به ايجاد آزار و اذيت شهروندان نموده اند.
آن ها از شهرونداني که آتش روشن کرده و به جشن و سرور مي پرداختند با تهديد و ارعاب خواسته اند تا ضمن متوقف کردن آن به خانه هاي خود بازگردند که با مقاومت هايي روبرو شدند.
اين گروه از لباس شخصي ها سوار بر موتورهاي خود با سرعت بالايي در کوچه پس کوچه هاي شهر حرکت کرده و به تهديد و ارعاب جوانان پرداخته و در بيش از ۳ مورد اقدام به درگيري فيزيکي نموده اند.

شهرداري تبريز و سازمان اتوبوسراني

شهرداري تبريز در يک حرکت نمادين با سفره چيني هفت سيني زيبا در ميدان ساعت تبريز، به استقبال آيين باستاني چهارشنبه سوري و سال جديد رفته و مراسم ويژه اي با حضور دو حاجي فيوز سيه چرده در اين ميدان برگزار کرد.
سازمان اتوبوسراني شهرداري تبريز نيز در اين روز بر تعداد ناوگان حمل و نقل درون شهري (ويژه شبانه) خود افزوده و شهروندان توانستند تا پاسي از شب با اتوبوس هاي شهري تردد کنند.

حادثه ديدگان

يک اپراتور اورژانس تبريز در خصوص تعداد زخمي ها و مجروحين جشن ۴ شنبه سوري در تبريز، به خبرنگار تبريز نيوز گفت:از موارد گزارش شده ۵ مورد حادثه سوختگي شديد درجه ۳ به وقوع پيوسته که به بخش سوختگي بيمارستان سينا انتقال يافته بقيه موارد ناشي از اصابت ترقه به بيني و گردن نيز به مراکز بيمارستاني اعزام شده اند.
اما برابر گزارش خبرنگاران ما از مراکز درماني شهر آمار تعداد مجروحين و مصدومين در اين روز متفاوت از آمار هاي رسمي است.
در حال حاضر تا ساعت پاياني شب نزديک به ۵۴ نفر در اثر جراحت ناشي از آتش بازي و پرتاب ترقه به مراکز درماني شهر تبريز مراجعه کرده که اغلب به صورت سرپايي درمان شده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آتش سوزي

تا لحظه تنظيم اين خبر کشيک شب سازمان آتش نشاني شهرداري تبريز ۱۲۵، از اراييه هرگونه خبري در خصوص آمار آتش سوزي در تبريز خودداري کرده و تلاش خبرنگار ما براي يافتن مسيولين اين سازمان بي نتيجه بود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19383

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دستگيري ده ها تن در جشن باستاني چهارشنبه سوري در تبريز، پيمان پاک مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016