چهارشنبه 26 اسفند 1383

رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا‌‏: شايعات درباره حمله به ايران درست نيست، ايلنا

نيازمند همكاري ايران و سوريه در مورد عراق هستيم

تهران- خبرگزاري كار ايران

ژنرال "ريچارد مايرز" رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا گفت: واشينگتن نيازمند همكاري كشورهاي سوريه و ايران از طريق "دوري‌‏جستن آنها از مسأله عراق" است.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، مايرز در گفت‌‏وگو با روزنامه "الوفد" مصر در پاسخ به اين سؤال كه "آيا طرحي نظامي براي برخورد با سوريه با توجه به بحران اخير روابط وجود دارد؛" گفت: آنچه نياز داريم يك طرح نظامي نيست بلكه آنچه از دولت‌‏هاي سويه و ايران مي‌‏خواهيم اين است كه با دروي‌‏جستن از عراق، همكاري كنند تا روند دموكراسي در عراق نضج گرفته و نهادينه شود و اين امري است كه نياز به كمك همسايگان دارد نه مداخله آنان؛ بويژه از سوي كشور سوريه كه اجازه عبور به جنگجويان خارجي و حمايت مالي به داخل عراق را مي‌‏دهد و عموماً كانال‌‏هاي ديپلماتيك بازي وجود دارد كه اميدواريم به راه‌‏حلي منتهي شود.
مايرز در خصوص اين سؤال كه "گزارش‌‏هايي مبني بر توافق محرمانه آمريكا و اسرائيل براي انجام حمله‌‏اي نظامي به ايران وجود دارد؛ آيا قصد ضربه‌‏زدن به ايران را داريد يا خير؛" گفت: اين، صحيح نيست؛ مسأله ايران خارج از چارچوب خط‌‏ ويژه من است.
وي افزود: دولت آمريكا درحال تلاش مشترك با اتحاديه‌‏اروپا با هدف بررسي پرونده ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌‏اي است و رئيس‌‏جمهوري آمريكا هم در سفر خود به اروپا گفت كه ادعاهايي مبني بر تصميم ما براي حمله به ايران وجود دارد اما اين حرف صحت ندارد و درست نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا همچنين در پاسخ به اين سؤال كه "اخباري مبني بركمك اسرائيل به نيروهاي آمريكايي در عراق وجود دارد. آيا در سايه حساسيت اعراب در قبال اسرائيل اين‌‏گونه كمك‌‏ها كار درستي است؛" گفت: طبعاً پوشيده نيست كه دستگاه نظامي آمريكا روابط ممتازي با اسرائيل دارد و همانند اين روابط را با مصر و كشورهاي ديگر منطقه نيز داراست اما كمك اسرائيلي مستقمي به نيروهاي آمريكايي در عراق وجود ندارد.
وي در عين حال اذعان كرد: اما برخي مسائل وجود دارد كه آنها مي‌‏توانند در مورد آن به‌‏طور غير مستقيم به ما كمك كنند و از برخي تجارب آنها استفاده مي‌‏كنيم.
مايرز در پاسخ به اين سؤال كه "آيا انتقال اطلاعات از جمله كمك‌‏هاي اسرائيلي‌‏ها به شماست"؛ گفت: تنها، اطلاعات نيست بلكه آنها تجاربي را در خصوص چگونگي برخورد با عاملان عمليات‌‏هاي انتحاري دارند كه اين اطلاعات ممكن است براي عراقي‌‏ها مفيد باشد و ما اقدام به انتقال آن به عراقي‌‏ها مي‌‏كنيم اما همكاري مستقيمي با اسرائيلي‌‏ها در خاك عراق وجود ندارد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19404

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا‌‏: شايعات درباره حمله به ايران درست نيست، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016