سه شنبه 2 فروردین 1384

دولت غرب‌گراي يوشچنكو در اكراين مدعي افشاي سند فروش غيرقانوني تعدادي موشك كروز به ايران شده است، مهسا محسني، آفتاب

مهسا محسني: چند روز قبل از مذاكرات هسته‌اي ايران و اروپا در پاريس، دولت غرب‌گراي يوشچنكو در اكراين در يك خوش‌خدمتي به آمريكا مدعي افشاي سند فروش غيرقانوني تعدادي موشك كروز به ايران شده است. يوشچنكو كه پيروزي خود در انتخابات اكراين و به قدرت رسيدن را مديون حمايت‌هاي مالي سيا و ساير سرويس‌هاي امنيتي غرب در تأمين مايحتاج مورد نياز متخصصين غربگرا در كي‌يف مي‌داند، اكنون در صدد بازپس دادن وام مشروعيتي خود به آمريكا برآمده و با هدف همسويي با سياست‌هاي آمريكا عليه برنامه‌هاي هسته‌اي ايران تلاش نموده تا با افشاي سند مورد ادعاي خويش درست چند روز قبل از شروع مذاكرات پارس اقدام به ايجاد يك جنجال سياسي تبليغاتي عليه ايران نمايد.



جالب آنكه دولت اكراين درصدد است از اين مسأله در چند بعد بهره‌برداري نمايد. دولت كي‌يف با طرح اين ادعا كه فروش غيرقانوني موشك‌هاي كروز AS15 از سوي دولتمردان سابق اين كشور

صورت گرفته است، در صدد است وجهه جناح مخالف دولت (حاكمان سابق) را نزد افكارعمومي لكه‌دار نموده و از سوي ديگر با افشاي سند مورد ادعا به جلب رضايت دولت آمريكا بپردازد.

البته اين خوش خدمتي و خوش رقصي در چارچوب سياست هاي دولت چندماهه يوشچنكو و ساختار كابينه و دستياران وي طبيعي به‌نظر مي‌رسد. يوشچنكو در صدد است با دور كردن اكراين از روسيه، جامعه و دولت اين كشور را به سوي اتحاد راهبردي با غرب سوق دهد و از آنجا كه وي با يك جناح مخالف نيرومند در درون كشور و مخالفت‌هاي بخش عمده‌اي از مردم كشور روبه‌رو است به اقداماتي در جهت كسب حمايت آمريكا به‌ويژه سرويس‌هاي امنيتي آمريكا دست زده است. باتوجه به اين سياست ادعاي چند مقام اكرايني از جمله «سوياتسلاوپسيكن» دادستان كل و «بورس تاراسيوك» وزير امورخارجه نشانگر تلاش همه‌جانبه مقامات اكرايني براي جلب رضايت واشنگتن از كي‌يف مي‌باشد.

نكته حائز اهميت ديگر توجه ويژه مقامات اكرايني و سرويس امنيتي اين كشور (SBU) به جلب رضايت اسرائيل و لابي صهيونيستي در پارلمان آمريكا براي اعطاي كمك‌هاي سياسي اقتصادي به دولت غربگراي اكراين مي‌باشد در همين چارچوب مقامات اكرايني اعلام كردند كه موشك‌هاي AS15 كه بنابر ادعاي آنها 12 فروند از اين موشك‌ها به ايران فروخته شده است مي‌توانند با برد 3500 كيلومتري خود

اهدافي را در اسرائيل و اروپا مورد هدف قرار دهند.

چنين ادعايي از يك‌سو در جهت كسب حمايت اسرائيل و لابي صهيونيست‌ها در آمريكا و از سوي ديگر با هدف ايجاد نگراني و ترس در اروپايي‌ها قبل از مذاكرات سوم فروردين با ايران مي‌باشد. طبق طراحي انجام شده براي اين سناريوي رواني تبليغاتي سند ادعايي مذكور دو روز قبل از مذاكرات ايران و اروپا افشا گرديده تا تيم مذاكراتي ايران در موضع پاسخگويي و تيم مذاكراتي اروپا در موضع پرسش‌كننده قرار گيرند و از سوي ديگر انرژي و توان مسؤولان ايراني به جاي تمركز بر مذاكرات راهبردي با اروپا بر پاسخ دادن به اين ادعاي جديد متمركز شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

واگذاري نقش جديد به اكراين از سوي آمريكا و اسرائيل اگرچه ممكن است فشار مضاعف و موقتي را متوجه سياست خارجي و هسته‌اي ايران سازد، اما از ديدگاه تهران خوش خدمتي دولت يوشچنكو به آمريكا در اين برهه حساس فراموش نخواهد شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19585

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دولت غرب‌گراي يوشچنكو در اكراين مدعي افشاي سند فروش غيرقانوني تعدادي موشك كروز به ايران شده است، مهسا محسني، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016