چهارشنبه 3 فروردین 1384

روزشمار پرونده هسته ای ایران از توافقنامه پاریس تا مذاکرات کمیته راهبری در پاریس، مهر

آخرین و حساس ترین دور گفتگوهای اعضای کارگروههای هسته ای ، سیاسی امنیتی و تکنولوژیک ایران و اروپا از امروز در محل وزارت خارجه فرانسه در پاریس آغاز می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف، سیروس ناصری، محمدرضا البرزی، امیرحسین زمانی نیا، محمد سعیدی و مجید تخت روانچی مسئولیت مذاکرات امروز در پاریس را بر عهده خواهند داشت. علیرغم اینکه پیش از این گفته می شد کیا طباطبایی و علی ماجدی مسئولیت مذاکرات اقتصادی این نشست را بر عهده خواهند داشت اما از شواهد بر می آید که نماینده ای از کارگروه اقتصادی مذاکرات در نشست امروز پاریس حضور نخواهد داشت.

مذاکرات ایران و اروپا از نشست جمعه 15 آبان فرستادگان تهران ، لندن ، پاریس و برلین در پایتخت فرانسه وارد مرحله تازه ای شد .

این نشست که پس از گفتگوهایی فشرده و طولانی به توافقنامه پاریس انجامید ، سر فصلی در پرونده هسته ای کشورمان شد که تمامی گفتگوهای بعدی در آن چارچوب ادامه یافت.

این جلسه در آن مقطع سومین نشست مستقیم نمایندگان سه کشور اروپایی با فرستادگان ایرانی درباره مسیر پرونده هسته ای ایران بود.

پس از بازتاب گستره این نشست در محافل و رسانه های داخلی و خارجی ، ایران سرانجام 24 آبان نظر رسمی خود را درباره این توافقنامه به سفرای سه کشور در تهران اعلام کرد .

دکترحسن روحانی پس از این جلسه با "بارون پل فرایرفون مالتزان" ، "فرانسوا نیکولو" و نیز "جان ریچارد دالتون" سفرای آلمان، فرانسه و انگلستان ، که نشست دوم سعدآباد نام گرفت ، تاکید کرد : این جلسه یکی از مراحل نهایی توافق ایران و سه کشور اروپایی بود .

وی با بیان اینکه در این جلسه آخرین مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره موافقتنامه پاریس به اطلاع سه کشور اروپایی رسید ، درخصوص توافق نهایی گفت : احساس ما این است که اروپا در این مرحله جدی است .

یک روز بعد ، یعنی 25 آبان ، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی متن موافقتنامه میان ایران و سه کشور اروپایی درباره برنامه هسته ای اش را منتشر کرد :

" دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت های فرانسه آلمان و انگلستان باحمایت نماینده عالی اتحادیه اروپا (سه کشور/اتحادیه اروپا) بر تعهدات مندرج در بیانیه 21 اکتبر 2003 تهران تاکید کردند و تصمیم گرفته اند پیشرفت درآینده را بر آن پایه ریزی کنند.

سه کشور/ اتحادیه اروپا وایران تعهد خودبه NPT را مورد تاکید مجدد قرار می دهند.

سه کشور/ اتحادیه اروپا و ایران برحقوق ایران بر اساس NPT که مطابق با تعهداتش به معاهده و بدون تبعیض اعمال می شود اذعان می کنند.

ایران مطابق ماده دو NPT تاکید می کند که به دنبال دستیابی به سلاح های هسته ای نیست ونخواهد بود و خود را به همکاری کامل و شفاف با آژانس متعهد می داند . ایران همچنان به صورت داوطلبانه اجرای پروتکل الحاقی را تا زمان تصویب ادامه می دهد.

به منظور اعتماد بیشتر، ایران به طور داوطلبانه تصمیم گرفته است که برنامه تعلیق خود را ادامه وتوسعه داده تا شامل تمام فعالیت های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری و مشخصا : تولید و واردات سانتریفوژهای گازی و قطعات آنها، مونتاژ ، نصب،آزمایش و کار کردن سانتریفوژهای گازی ، هرگونه اقدام برای جداسازی پلوتونیوم و یا ساخت یا اجرای تاسیسات جداسازی پلوتونیوم و کلیه آزمایش ها یا تولید در هر تاسیسات تبدیل اورانیوم شود ،آژانس از این تعلیق مطلع خواهد شد و از آن دعوت خواهد شد که بر آن نظارت و آن را تایید کند. تعلیق به موقع انجام خواهد شد به شکلی که آژانس بتواند قبل از اجلاس نوامبر شورای حکام اجرای آن را تایید نماید . تعلیق زمانی که مذاکرات برای یک توافق مورد قبول دو طرف در خصوص ترتیبات درازمدت پیش می رود ادامه خواهد یافت.

سه کشور / اتحادیه اروپا اذعان دارند که این تعلیق یک اقدام داوطلبانه اعتماد ساز است و نه یک الزام حقوقی .

ادامه تعلیق مادام که مذاکرات برای یک توافق بلند مدت در جریان است ، برای استمرار فرایند کلی ، اساسی خواهد بود . در قالب این تعلیق ، سه کشور/ اتحادیه اروپا و ایران توافق کرده اند که به منظور رسیدن به یک توافق مورد قبول دو طرف در خصوص ترتیبات درازمدت ، مذاکرات خود را آغاز کنند . این موافقتنامه ضمانت های عینی ارائه خواهد داد که برنامه هسته ای ایران صرفا برای اهداف صلح آمیز است و به صورت مساوی تضمین های محکم در همکاری های هسته ای تکنولوژیکی واقتصادی و تعهدات محکم در موضوعات امنیتی به دست خواهد داد.

یک کمیته راهبری تشکیل و گردهم خواهد آمد که این مذاکرات را در نیمه اول دسامبر 2004 آغاز نماید و گروه های کاری در زمینه های سیاسی ، امنیتی ، تکنولوژی و همکاری هسته ای تشکیل خواهند داد تاگزارش پیشرفت از گروه های کاری دریافت کرده و نسبت به پیشبرد پروژه ها و یا اقداماتی که می توانند قبل از یک توافق کلی به اجرا درآیند، اقدام خواهد کرد.

در قالب توافق حاضر و با توجه به پیشرفتی که درحل مسائل باقی مانده صورت گرفته است سه کشور/ اتحادیه اروپا از هم اکنون از مدیر کل آژانس حمایت می کنند تا درچارچوب اجرای توافقات پادمان و پروتکل الحاقی چنانچه مقتضی بداند به شورای حکام گزارش دهد.


سه کشور / اتحادیه اروپا از مدیر کل آژانس حمایت می نماید که از ایران برای پیوستن به گروه کارشناسی رویکردهای چند جانبه چرخه سوخت هسته ای دعوت نماید.

زمانی که تعلیق مورد تایید قرار گیرد مذاکرات با اتحادیه اروپا در موردموافقتنامه تجارت و همکاری از سرگرفته خواهد شد . سه کشور /اتحادیه اروپا از آغاز مذاکرات پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی به طور فعال حمایت خواهند کرد.

صرف نظر از پیشرفت در موضوع هسته ای ، سه کشور/ اتحادیه اروپا و ایران بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم شامل فعالیتهای القاعده و سایر گروه های تروریستی چون MEK( منافقین ) تاکید می کنند . آنها همچنین حمایت مداوم خود را از فرایند سیاسی درعراق با هدف ایجاد یک دولت منتخب قانونی مورد تاکید قرار می دهند."

این مذاکرات از 23 آذر ماه و پس از نشست کمیته راهبری توافقنامه جمهوری اسلامی ایران ، انگلیس ، فرانسه و آلمان در بروکسل آغاز شد.

در نشست کمیته راهبری ، دکتر حسن روحانی ، خاویر سولانا ، جک استراو ، یوشکا فیشر و میشل بارنیه ، مذاکرات عالی را در سطح وزرا برگزار کردند. آنها همگی بر سقف زمانی 3 ماهه و این نکته که در جلسه بعدی خود نتایج بدست آمده کمیته ها را مرور خواهند کرد ، تاکید داشتند.

نخستین جلسه کاری بین هیات ایرانی با نمایندگان انگلیس، آلمان و فرانسه نیز همان شب در بروکسل برگزار شد و در سه زمینه کاری هر یک از سه کشور اروپایی عهده دار مسوولیت شدند.

در این جلسه ، محورهای مباحثات آتی طرفها و نیز عناوین مباحثاتی که در آینده بایستی درباره آنها گفتگو صورت پذیرد مورد بررسی قرار گرفت.

بر این اساس انگلیس به عنوان مسوول کمیته اقتصادی و تکنولوژیک، آلمان مسوول کمیته سیاسی و امنیتی و فرانسه مسوول گروه کاری هسته ای معرفی شدند.

پس از تقسیم کار در این جلسه ، چهار طرف گفتگوهای تخصصی خود را آغاز کردند که قرار شد به مرور این گفتگوها عملیاتی و نهایی شود.

بعد از آن ، نمایندگان ایران جمعه 27 آذر ماه برای شرکت در کارگروه تخصصی هسته ای بعنوان یکی از سه کار گروه توافقات ایران و اروپا به پاریس رفتند تا بعد از هماهنگی های بروکسل اولین دور مذاکرات تخصصی خود را آغاز کنند.

در آن زمان دو کارگروه همکاری های فنی و اقتصادی به طرفیت انگلیس و همچنین سیاسی و امنیتی به طرفیت آلمان زمان دقیق اولین نشست تخصصی خود را قطعی نکرده بودند و با وجود اصرار جمهوری اسلامی ایران ، طرف اروپایی کریسمس و آغاز سال نوی میلادی را عامل تاخیر در تشکیل این جلسات عنوان کرد.

با آغازگفتگوهای سیاسی و امنیتی میان دیپلمات های ایران ، انگلیس ، فرانسه ، آلمان و نیز نمایندگان سولانا و همچنین کمیسیون اروپایی ، این طرفها اول دی ماه و به مدت 3 ساعت در ژنو ، کلیات مباحث مورد نظر خود را مرور کردند.

در این نشست ، هیات حاضر صرفا به بحث درباره کلیات مباحث سیاسی و امنیتی پرداخت ؛ اما گفتگو درباره جزئیات را به جلسه یکماه بعد آن موکول کرد.

کارگروه اقتصادیبه دلایلی تا اواخر دیماه نتوانست جلسه ای رامستقل تشکیل دهد؛ اما اعضا تاکید کردند برای آنکه روند مذاکرات اقتصادی از 2 کارگروه دیگر عقب نماند ، این تاخیر را در جلسات آتی خود جبران کنند.

پس از این جلسات ، تمامی گروه های کاری هسته ای ، سیاسی امنیتی و نیز تکنولژیک و اقتصادی ، از روز دوشنبه 28 دیماه به صورت همزمان در سوئیس تشکیل جلسه دادند.

دراین دورازمذاکرات که به مدت 2 روز درژنو مقراروپایی سازمان ملل متحد جریان داشت،کارگروه سیاسی 4 ساعت ، اقتصادی 5 ساعت و نیز هسته ای 10 ساعت به طول انجامید و طرف ایرانی و اروپایی مواضع خود درباره جزئیات کاری در 3 کارگروه را مطرح کرده و به بحث پیرامون آنها پرداختند.

دور سوم مذاکرات هسته ای ایران و اروپا نیز پس از چهار روز مذاکره فشرده کارگروه های هسته ای ، سیاسی ، امنیتی و نیز تکنولوژیکی ، اقتصادی ، بعد از ظهر 23 بهمن ماه در ژنو مقر اروپایی سازمان ملل متحد پایان یافت.

در این مذاکرات طولانی که روز سه شنبه 20 بهمن در کارگروه اقتصادی ، فردای آن روز در کارگروه سیاسی و نیز پنج شنبه و جمعه همان هفته در گروه هسته ای صورت گرفته بود ، طرف ایرانی و اروپایی مواضع خود درباره جزئیات کاری در 3 کار گروه را مطرح کرده و به بحث پیرامون آنها پرداختند.

با وجود آنکه در طول این 4 ماه طرف ایرانی و نیز اروپایی بارها اظهار نظرهای متفاوتی را در قبال نتایج مذاکرات 3 کارگروه مطرح کردند ؛ اما انتقادات طرف ایرانی از هفته اول بهمن شدت بیشتری به خود گرفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دکتر روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ، خرازی وزیر امور خارجه ، موسویان رئیس کمیسیون سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی و نیز آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه در این مدت "انتقادات" بسیاری را علیه لندن ، پاریس و برلین مطرح کردند که این ادبیات در هفته های اخیر ، حتی همزمان با سفر مسوول پرونده هسته ای ایران به فرانسه و آلمان شدت گرفته و به "هشدار" تبدیل شد.

درآخرین اظهارات نسبت به دورنمای گفتگوهای ایران اروپا، حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ما به دنبال ادامه مذاکرات منطقی و عزتمند با اروپا هستیم اما در عین حال از حق خود به هیچ وجه کوتاه نمی آییم.
وی افزود: کشورهای اروپایی بدون تاثیرپذیری از القائات منفی و سیاسی آمریکا باعث ایجاد خلل در روند اعتمادسازی دوطرفه نشوند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ قیمت حاضر به تعلیق دائمی غنی سازی نیست و این مهم، موضع رسمی و دائمی ایران خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: آمریکا با هر بهانه ای به دنبال ایجاد مانع برای دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای است و همواره در راه اعتمادسازی میان ایران و کشورهای اروپایی خلل ایجاد می کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اراده ایران برای استفاده از حق مسلم خود در استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای، گفت: هیات مذاکره کننده ایران به صراحت به طرف اروپایی خود اعلام کرده اند که حاضر نیستیم از دانش هسته ای خود دست برداریم.

از سوی دیگر مقامات بلند پایه کشورمان متفق القولند که تصمیمات مربوط به مذاکرات هسته ای با کشورهای اروپایی با وحدت رویه و در بالاترین مراکز تصمیم گیری نظام هدایت می شود.

آنها امیدوارند روند امور با عزت و اقتدار و تدبیر و حکمت به سمت و سویی پیش برود که مصالح و منافع نظام اسلامی به طور کامل حفظ شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19628

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روزشمار پرونده هسته ای ایران از توافقنامه پاریس تا مذاکرات کمیته راهبری در پاریس، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016