چهارشنبه 10 فروردین 1384

استقبال بوش از سند آلماني ها، شقایق لامع زاده، آفتاب

" ماينهارت " 29 ساله بود كه جذب بخش اقتصادي در يكي از نشريات چاپ برلين شد . از همان ابتدا اموراقتصادي را از ديد سياسي تحليل مي كرد . پس از مدتي به بخش سياسي رفت و از آن به بعد تحليل هايش قوي تر و تاثيرگذار تر شد . ديري نپاييد كه نشريات معتبر آلمان او را دعوت به كار كردند و ستون هاي ثابتي را در برخي از صفحات به وي اختصاص دادند . " ماينهارت گراف فون نيهوس - كورمونز " اكنون 79 ساله و برجسته ترين خبرنگار سياسي آلمان است . سياسيون و سياسي خوانهاي آلمان با آثار او در نشريات اشپيگل ، اشترن ، بونته ، دي ولت ، ولت ام زونتاگ و ويرتشافتس وخه آشنا هستند . وي از سال 1981 ميلادي نيز همكاري خود را با بزرگترين مجله اروپايي " بيلد " آغاز كرد . از سال 1999 ميلادي با سلسله گزارشهاي سياسي خود در اين مجله توانست نظر 9 ميليون خواننده و علاقمند را به خود جلب كند . اين خبرنگار برجسته آلماني كه صاحب كتب بسياري در زمينه مسائل سياسي است به تازگي گزارشي در خصوص سند آلماني ها در مود روابط تهران - واشنگتن نوشته كه جنجالهاي زيادي براه انداخته است . آنچه مي خوانيد متن كامل اين گزارش است :

" گرهارد شرودر " صدر اعظم آلمان كمي پيش از سفر " جرج بوش " رئيس جمهوري آمريكا به اين كشور با ارائه سند تنظيم شده نمايندگان پارلمان اين كشور و نمايندگان سناي آمريكا در خصوص از سرگيري روابط واشنگتن - تهران به وي مخالفت كرد .
مهمترين دليل صدراعظم آلمان از اين امتناع مخالفت احتمالي بوش با اين سند بود .

كمتر پيش مي آيد كه قدرتمندترين مرد جهان " جرج دبليو بوش " پيشنهاد شماري از نمايندگان پارلمان آلمان و ژنرال سابق ارتش اين كشور را در خصوص مسئله اي بپذيرد . اما اين امر به وقوع پيوست .

بوش در سفر اخير خود به كشورهاي اروپايي پيرامون گفتگوهاي ايران - اروپا خاطر نشان ساخت : " خوشحال خواهم شد كه ما با دوستان اروپايي خود با يك زبان سخن گوييم . "

رئيس جمهوري آمريكا ضمن ديدار خود از ماينز در نشستي كه با آمريكايي ها و اروپايي هاي " ‌‌Joung Leaders " داشت از پيشنهاد سه صفحه اي مطرح شده شگفت زده و متعجب شد .

موضوع از اين قرار بود : " برخي راهكارهاي مشترك ميان آمريكا و اروپا در خصوص برنامه هاي هسته اي ايران " . كه اين امر در نهايت به از سرگيري رابطه واشنگتن - تهران منجر شود.

در پايان اين سند 3 صفحه اي علاوه بر امضاي برجسته ترين نمايندگان پارلمان آلمان از جمله :
- كارل تنودرگوتنبرگ (نماينده سوسيال مسيحي پارلمان آلمان)
- رولف موتسنيش (نماينده سوسيال دموكرات پارلمان آلمان)
- ديتمار نيتان (نماينده سوسيال دموكرات پارلمان آلمان)
- روپرشت پولنتس (نماينده دموكرات مسيحي پارلمان پارلمان آلمان)
نام 6 تن آمريكايي كه يكي نماينده كنگره و ديگري از مسئولين" Heritage Foundation " است كه از تاثيرگذارترين سياستمداران آمريكايي است ، به چشم مي خورد .

گفته مي شود اين سند از طريق وي به واشنگتن منتقل شده و در اختيار سخنگويان سناي آمريكا ، " ريچارد لوگار" ( جمهوريخواه ) و " جو بايدن " ( دمكرات ) قرار گرفته است كه از سوي آنها با استقبال مواجه شده است .

اين سند ايران را موظف مي كند تا تمامي تلاشهاي خود را براي دستيابي به بمب اتم ( از جمله توليد چرخه سوخت ، دستيابي به پلوتونيوم ) را متوقف نمايد .

در همين راستا نيز ايران از برخي حمايتهاي آمريكا و اروپا برخوردار خواهد شد كه بطور نمونه مي توان به توليد آب سبك ، استفاده صلح آميز هسته اي اشاره كرد . از ديگر موارد نيز مي توان به عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني ، از سرگيري روابط اقتصادي اروپا و آمريكا با اين كشور اشاره كرد .

* گمان مي كنيد واكنش رئيس جمهوري آمريكا در اين خصوص چه بود ؟
بوش گفت : " من از اين پيشنهاد استقبال مي كنم و بلافاصله پس از بازگشت به واشنگتن اين سند را بطور دقيق و كامل مطالعه خواهم كرد . "

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس جمهوري آمريكا همچنين افزود : هفته آينده نيز با " لوگار " و " بايدن " پيرامون اين مسئله به گفتگو خواهم نشست .

صدراعظم آلمان نيز در اين زمينه خاطر نشان ساخت كه اين ميانجيگري در دراز مدت بايد در سطح بالاتري از پارلمان صورت گيرد .

اين در حالي است كه " گرد وايس كيرشن " نماينده سوسيال دمكرات و " فريدبرت فلوگر " نماينده احزاب دمكرات مسيحي و سوسيال مسيحي پارلمان آلمان با تقدير از اقدام قابل ستايش همكاران خود از اين مسئله بعنوان وزنه اي براي پارلمان اين كشور ياد كرده و آن را ستودند .

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19917

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'استقبال بوش از سند آلماني ها، شقایق لامع زاده، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016