پنجشنبه 11 فروردین 1384

خاتمي پس از بازديد از مركز سوخت هسته‌اي اصفهان: ما غني‌سازي خواهيم كرد؛ از پيشتازان مبارزه با سلاح‌هاي اتمي خواهيم بود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

خاتمي اظهار داشت: مذاكره با اروپاييان را ادامه مي‌دهيم و اميدواريم بتوانيم اين مسير را با منطق و فارغ از فشار قدرت‌هايي كه انگيزه‌ي سوء آنها مشخص است به نتيجه برسانيم.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي، رييس جمهور پس از بازديد از مركز تحقيقات و توليد سوخت هسته‌اي اصفهان در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت: طبعا براي همه‌ي ما به خصوص آنهايي كه زندگي آرام براي همه‌ي بشر را خواستارند هيچ اصطلاحي چندش‌آورتر و تكان‌دهنده‌تر از سلاح‌هاي كشتار جمعي نيست و ويرانگري و فلاكت‌آفريني سلاح‌هاي هسته‌اي قابل قياس با ديگر سلاح‌ها نيست.

خاتمي افزود: با كمال تاسف امروز زرادخانه‌هاي سلاح‌هاي اتمي قادر است براي چندين بار كره‌ي زمين را از بين ببرد و يكي از وظايف مهم همه‌ي صلح‌طلبان تلاش براي رهايي انسانيت از اين كابوس وحشتناكي است كه در هر لحظه همه‌ي انسان‌ها را در دلهره و ترس نگاه مي‌دارد و شايد مطلوب‌ترين و مقدس‌ترين كاري كه مورد خواست انسان امروز است اين باشد كه تلاش كند جلوي گسترش سلاح‌هاي اتمي گرفته شود و جهان امروز از سلاح ويرانگر خلع سلاح شود.


رييس جمهور ادامه داد: كساني كه صاحب آن زرادخانه‌ها هستند و همواره در فكر توسعه‌ي سلاح‌هاي هسته‌اي هستند و كساني كه با غرور همه‌ي جهان و حتي اروپا را، اگر آنها در مسير خاص قدرت‌ها حركت نكنند، تهديد به كاربرد سلاح‌هاي اتمي مي‌كنند و كساني كه با كمال تاسف تجربه‌ي بكارگيري اين سلاح را كه فاجعه‌ي آن از تمام فجايع جنگ‌هاي طول تاريخ بزرگ‌تر بود، اخلاقا به هيچ وجه حق ندارند كه ديگران را از دست‌يابي به فناوري هسته‌اي منع كنند.

خاتمي ادامه داد: امروز همان اندازه كه سلاح‌هاي اتمي وحشت‌انگيز و نفرت‌آور است فناوري (هسته‌اي) در مسير صلح‌آميز از پشتوانه‌هاي اساسي توسعه است و بنابراين سبب رونق اقتصادي و فناوري در كشورها مي‌شود. به طوري كه اگر صاحب اين فناوري باشيم مي‌توانيم با اطمينان خاطر شاهد توسعه‌ي فناوري در تمام رشته‌هاي ديگر باشيم.

رييس جمهور در ادامه‌ي صحبت‌هايش در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: فناوري هسته‌اي در مسير صلح‌آميز حق همه‌ي ملت‌هايي است كه قصد توانمند شدن نه از نوع نظامي بلكه از نوع توانمندي علمي با اقتصاد پيشرفته را مي‌خواهند و به خصوص حق كساني است كه عضو NPT هستند.


خاتمي در ادامه با تاكيد بر نفي گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و با محكوم كردن استفاده‌ي ابزاري از گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي براي فشار آوردن به كشورهاي مستقل گفت: جمهوري اسلامي ايران با همت خود و با وجود فشاريي كه از هر سو براي محروم كردن او پيش آمده بود امروز شاهد فناوري صلح‌آميز هسته‌اي هستيم و در آستانه‌ي توليد سوخت نيروگاه اتمي با همت و ابتكار فرزندان اين مرز و بوم هستيم.

رييس جمهور تاكيد كرد: وجود اين تاسيسات در اصفهان و تاسيساتي ديگري در نطنز كه امروز به اتفاق شما (خبرنگاران) مورد بازديد قرار داديم بزرگ‌ترين دليل بر اين است كه ايران به سوي انجام فعاليت‌هاي هسته‌اي غير صلح‌آميز منحرف نخواهد شد.

وي وجود سرمايه‌گذاري‌هاي آشكار و پيدا و در معرض ديد را نشان‌دهنده‌ي اين امر دانست كه ايران قصد بهره‌برداري سوء از تكنولوژي هسته‌اي را ندارد.

رييس جمهور با بيان اينكه ايران نيز مي‌توانست مانند بسياري از كشورها كه در خفا به فعاليت هسته‌اي مي‌پردازند اين كار را انجام دهد، يادآور شد كه ايران چون قصد استفاده‌ي صلح‌آميز از تكنولوژي هسته‌اي را دارد از اين روش استفاده نكرده است.


خاتمي با بيان اينكه آمادگي استفاده از تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌اي را داريم يادآور شد كه اين تلاش را براي تفاهم و تعامل با دنيا ادامه مي‌دهيم، براي رسيدن به توافق‌هاي منطقي تا آنهايي كه بدبين‌تر هستند اطمينان پيدا كنند كه ما به سوي سلاح هسته‌اي حركت نمي‌كنيم و هم اين توقع را داريم كه به ما اطمينان كنند كه امنيت و پيشرفت ما تضمين شده است در اين صورت ما اين تعامل را با اروپاييان ادامه خواهيم داد و ادامه مي‌دهيم و اميدواريم بتوانيم اين مسير را با منطق و فارغ از فشار قدرت‌هايي كه انگيزه‌ي سوء آنها ثابت شده است هر چه زودتر به نتيجه برسانيم.

رييس جمهور اظهار داشت: براي جمهوري اسلامي ايران قابل پذيرش نيست كه صدها دانشمند كه مايه‌ي جانشان تكنولوژي هسته‌اي است و بدون كمك ديگران به آن دست يافته‌اند را مدت زيادي قانع كند كه دست از فعاليت علمي خود بردارند.

رييس جمهور خاطر نشان كرد: در آينده‌ي نه چندان دور به ياري خداوند و با تفاهم با جامعه‌ي جهاني فعاليت مشروع و قانوني خود را در همه‌ي زمينه‌ها آغاز خواهيم كرد و آنچه را كه به دست آورده‌ايم با همت فرزندانمان حفظ خواهيم كرد و به دنيا نشان خواهيم داد كه به آنچه كه گفتيم پايبنديم و از پيشتازان مبارزه با سلاح‌هاي اتمي و تلاش براي برداشتن گام اول براي داشتن خاورميانه‌ي عاري از سلاح‌هاي اتمي خواهيم بود.

وي در خلال سخنانش از تمام دانشمندان و فعالان در زمينه‌ي مسايل هسته‌اي تشكر و اظهار اميدواري كرد كه بهتر و بيشتر بتوانيم از اين تكنولوژي استفاده كنيم.


به گزارش ايسنا در ادامه خبرنگاري در خصوص وضعيت جاسوسان هسته‌اي سوال كرد، رييس جمهور در پاسخ اظهار داشت: اين را بايد از كساني كه پيگيري مي‌كنند سوال كنيد. در هر حال كساني هستند كه سوء استفاده كرده‌اند اما اينكه كار آنها در چه حدي باشد و در چه ميزان اهميتي باشد من اطلاعي ندارم و وزارت اطلاعات پيگيري كرده است و اميدواريم چيز بسيار عمده‌اي نباشد.

از خاتمي سوال شد كه فكر مي‌كند ما چه هزينه‌اي براي اين مسايل هسته‌اي پرداخت خواهيم كرد، كه وي پاسخ داد: اميدوارم هيچ هزينه‌اي نپردازيم و بتوانيم با منطق با دنيا تعامل كنيم. ما چرخه‌ي سوخت هسته‌اي را خواهيم داشت. البته مي‌خواهيم با تفاهم و مذاكره به حق قانوني خود برسيم.

رييس جمهور در ادامه اظهار داشت كه در صورت پايبندي به تعهدات مي‌توانيم از مذاكرات نتيجه بگيريم. ما تعليق داوطلبانه‌ي جامع را انجام داده‌ايم و اميدواريم دوستان اروپايي ما هر چه سريع‌تر به تعهد خودشان يعني داشتن حق ما براي دست‌يابي تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌اي عمل كنند و حتي در اين زمينه به ما كمك كنند.


رييس جمهور تاكيد كرد: طبعا اگر عدم تعهد از سوي آنها بود آثار و نتايجي كه اين عمل نكردن به تعهد دارد متوجه خودشان مي‌شود و بايد آنها مسووليت اين عهدشكني را بر عهده بگيرند.

رييس جمهور تاكيد كرد: ما غني‌سازي خواهيم كرد و از پايلوت شروع مي‌كنيم و اميدواريم اين گام همراه با پايبندي دوستان اروپايي به تعهداتشان باشد.

وي ادامه داد: پيشنهاد مفصلي را به اروپاييان تقديم كرديم. اين طرح، طرح جامعي است كه مراحل مختلفي دارد و تا توليد انبوه سوخت براي كارخانه‌هاي توليد برق اتمي ادامه دارد.

رييس جمهور با اشاره به جلسه‌ي سوم فروردين ماه كميته‌ي راهبردي مذاكرات، آن جلسه را منفي ندانست و يادآور شد كه كار ادامه دارد و جمع‌بندي اين جلسه را آقاي روحاني هر طور كه صلاح بداند در اختيار خبرنگاران قرار خواهد داد.

رييس جمهور در پاسخ به سوالي در خصوص ارائه‌ي امتياز از سوي آمريكا به ايران تاكيد كرد كه آمريكا به ما هيچ امتيازي نداده و هيچ امتيازي نمي‌تواند همپايه با توقف غني‌سازي باشد.

رييس جمهور هم‌چنين اظهار داشت كه آنها بايد پاسخ دهند كه تاكنون به عنوان داروغه‌ي جهان ابراز نظر مي‌كردند كه چه كشوري به wto بپيوندد. مي‌توان اين را به فال نيك گرفته كه آمريكا در حال دست برداشتن از قلدري است و اگر گام‌هاي بعدي را بردارد گام مثبتي است والا آنچه كه ارائه شده امتياز نيست.


رييس جمهور در پاسخ به سوال ديگري تاكيد كرد كه تعليق غني‌سازي خيلي طولاني نخواهد شد و به معني توقف نخواهد بود. اميدواريم زودتر با روند مذاكره به نتيجه‌ي مطلوبي برسيم.

خبرنگاري در خصوص درخواست تغيير در NPT از سوي آمريكا سوال كرد كه رييس جمهور گفت: آمريكا نمي‌تواند چنين پيشنهادي بدهد. كميته‌اي تشكيل شد و گزارشي تهيه شد و ما هم به عنوان عضوي در آنجا نظر داديم گزارش تهيه شده بنا به خواست آمريكا به مدير كل ارائه شده است و ايشان به سازمان ملل تقديم خواهد كرد و در آنجا بحث مي‌شود.

رييس جمهور گفت: قطعا آمريكا قصد ايجاد محدوديت در NPT دارد و كشورهاي فراواني در دنيا هستند كه موافق اين محدوديت‌ها نيستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرنگاري در خصوص رابطه‌ي سفر خاتمي به اصفهان و بازديد از مراكز هسته‌اي و سفر آتي‌اش به فرانسه سوال كرد، خاتمي با نفي اين رابطه يادآور شد كه سفرش به دعوت يونسكو است و اين اولين باري است كه يك رييس جمهور دو بار در يونسكو حاضر مي‌شود.

رييس جمهور در عين حال مذاكره با مسوولان كشورهاي اروپايي را نفي نكرد و يادآور شد كه طبعا با سفر به فرانسه با مسوولان آن كشور مذاكره خواهد داشت.

وي تاكيد كرد: سفر من به دعوت يونسكو است و يك سفر كاري به اتريش دارم.

Copyright: gooya.com 2016