شنبه 13 فروردین 1384

اروپا و پرونده هسته‌اي ايران، داريوش غفاري، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۱/۱۳‬

نشست كميته راهبري كه تصور مي‌شد طي برگزاري آن در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نتيجه‌اي حاصل شود، بدون نتيجه پايان يافت.

در اين نشست مقرر شد مذاكرات دو طرف طي هفته‌هاي آينده ادامه يابد و پس از برگزاري اين نشست‌ها، كميته راهبري نتايج نشست‌ها را مورد بررسي قرار دهد.

پيش از برگزاري اين نشست در پاريس در سوم فروردين، اعضاي هيات مذاكره‌كننده جمهوري اسلامي در اظهارنظرهايي با تاكيد بر اين موضوع كه‌اروپا در رسيدن مذاكرات به مباحث اساسي از خود جديت نشان نمي‌دهد، اظهار نظر قطعي در خصوص مذاكرات را به برگزاري نشست كميته راهبري موكول مي كردند.

موضوعي كه درمذاكرات كميته راهبري به طور روشن تاكيدي بر اظهارنظرهاي پيشين ديپلمات‌هاي ايران داشت، عدم جديت اروپا در مذاكرات و دست نيافتن به نتيجه‌اي قطعي در مذاكرات سه ماهه بود.

برخي از كارشناسان معتقدند برگزاري نشست‌هاي پي در پي و واگذاري اخذ نتيجه قطعي در هر نشست به نشست بعدي، استراتژي اروپا به منظور از بين بردن زمان براي جمهوري اسلامي است.

در حالي كه ايران به منظور اعتمادسازي بخشي از فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را به تعليق درآورده‌است ، گذر زمان براي آينده دانش هسته‌اي كشور پيامدهاي منفي دارد.

قرار بود در نشست كميته راهبري، تضمين‌هاي عيني و قطعي و تضمين‌هايي كه اروپا در ازاي توقف برنامه‌هاي هسته‌اي ايران خواهد داد، مورد بحث و بررسي صورت گيرد و تاكيد جمهوري اسلامي ايران از ابتدا نيز اين بود كه حاضر نيست فناوري و دانش هسته‌اي خود را در ازاي اين تضمين‌ها از دست بدهد.

بحث در خصوص تضمين‌هاي عيني و قطعي نيز در نشست كميته راهبري به نتيجه نرسيد و قرار شد بحث در اين خصوص به هفته‌هاي آينده موكول شود.

به عقيده جمهوري اسلامي ايران، محكم‌ترين تضميني كه ايران مي‌تواند به جامعه‌جهاني درخصوص صلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي خودارايه كند، پايبندي به معاهدات بين‌المللي است.

نكته‌اساسي اين است كه مسوولان ايران نمي‌توانند فراتراز مقررات بين‌المللي خود را متعهد بدانند و ايران بايد حق استفاده صلح‌آميز از فن‌آوري هسته‌اي را در تمامي مراحل براساس معاهدات بين‌المللي داشته باشد.

سيروس ناصري رييس كار گروه هسته‌اي مذاكرات ايران و اروپا در پايان نشست كميته راهبري در پاريس به روشني تاكيد كرد كه كارگروه‌هاي سه گانه پيشرفتي در كار خود نداشته‌اند.

ناصري در عين حال تاكيد كرد كه در نشست كميته راهبري مباني يك توافق همه‌جانبه بين ايران و اروپا به ويژه در زمينه تضمين‌هاي عيني و قطعي ايجاد شده است.

ازسويي منوچهر متكي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در خصوص ادامه مذاكرات با اروپا، به خبرنگار سياسي ايرنا، گفت:
مسوولان بايد به طور كاملا شفاف به طرف‌هاي اروپايي اعلام كنند كه در يك فرصت زماني تعيين شده‌اي، غني‌سازي اورانيوم را از سر مي‌گيريم.

متكي با تاكيد بر حق قانوني ايران در از سرگيري غني‌سازي اورانيوم، گفت: در اين مذاكرات چنانچه اروپايي‌ها در ضرب‌الاجلي كه از سوي جمهوري اسلامي ايران تعيين مي‌شود، در استراتژي خود تغييري ايجاد نكنند، به نظر من ادامه مذاكرات ضرورتي ندارد.

نماينده تهران تصريح كرد: در صورت تداوم روند كنوني،اين مذاكرات بايد از سوي ايران قطع شود.

علي اكبر صالحي نماينده سابق ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در گفت وگو با ايرنا گفت: ممكن است در اين مذاكرات زمان را از دست بدهيم، اما به نظرمن اگر با هوشمندي و قوت بيشتري حركت كنيم، در نهايت مساله به نفع ما خواهد بود.

وي خاطرنشان كرد: ما درجبهه‌اي قرار گرفته‌ايم كه در مدار كشورهاي غربي نيست و عملا هيچ يك از كشورهاي قدرتمند پشتيبان ما نيستند.

صالحي با مقايسه موقعيت كره شمالي و جمهوري اسلامي ايران، گفت: كره شمالي چين و روسيه را با خود دارد و آمريكا نيز درباره اين كشور تهديدات جدي نداشته است.

نماينده سابق ايران در آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي، اظهار داشت:
جمهوري اسلامي ايران با اتكا به باورها و انديشه خود عمل كرده و بحران را مديريت مي‌كند.

متكي نماينده تهران درخصوص نقش مجلس در مديريت مذاكرات هسته‌اي ايران و اروپا، اظهار داشت: مجلس فعلا نظرات خود در اين خصوص را اعلام كرد و ايفاي نقش از سوي مجلس در پرونده هسته‌اي نياز به بررسي دارد.

وي تاكيد كرد: كشورهاي اروپايي در اين دور از مذاكرات نشان دادند كه هنوز از جديت لازم براي رسيدن به يك تصميم منطبق بر توافقات قبلي خود با ايران نرسيدند.

نماينده‌تهران اضافه كرد: بيش ازيك ماه مذاكره در خصوص تضمين‌هاي عيني و ارايه تفسيرها و ترجمه‌هاي بسيار عجيب از مفهوم تضمين،نشان‌دهنده سياست وقت كشي از سوي كشورهاي اروپايي است.

وي تاكيد كرد: اروپايي‌ها اگر بخواهند بر اساس تعهدات خود عمل كنند، بايد در زمينه گام‌هاي اوليه توافق يعني پذيرش رسمي و اعلامي حق ايران در برخورداري از فناوري هسته‌اي اقدام كنند تا در خصوص تضمين‌هاي صلح آميز بودن اين فعاليت‌ها بتوان بحث را آغاز كرد.

متكي گفت: متاسفانه اروپايي‌ها از چنين تصميم‌سازي مناسب و قاطعي منطبق بر توافقات خود با ايران برخوردار نيستند كه علت آن را فشار پذيري اروپا از آمريكا دانست.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: در چنين وضعيتي اين تلقي كه مذاكرات جدي بوده، تلقي درستي نيست. البته از جانب ما مذاكرات هميشه جدي بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نماينده سابق ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در خصوص نقش اروپا در پرونده هسته‌اي ايران، گفت: انتخاب اروپا به جاي آژانس از ابتدا نيز اقدامي نبود كه ما را به نتيجه برساند.

صالحي گفت: آژانس تنها مرجع بين‌المللي است كه مي‌تواند روي فعاليت‌هاي كشورهاي عضو اظهارنظر كند، اما اكنون وضعيتي پيش آمده كه اگر ما مشكل خود را با آژانس حل كنيم سه كشور اروپايي ما را رها نمي‌كنند.

وي تاكيد كرد: سه كشوراروپايي اكنون نقش سه‌گانه قاضي، دادستان و مجري را ايفا مي‌كنند و آژانس عملا از مسووليت خود ساقط شده است.

به گفته نماينده سابق ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ، اروپا اكنون مساله "رفتار مشكوك" ايران را در پيش گرفته و بر اين اساس خواستار توقف كامل فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران است كه مبناي درستي نيست.

صالحي تاكيد كرد: قرار نيست در اين مذاكرات اروپا حرف آخر را بزند و ما بايد بتوانيم بين بحث‌هاي سياسي و فني و حقوقي تفكيك قايل شويم.

وي خاطرنشان كرد: بر اساس تاكيد مقام معظم رهبري اروپايي‌ها بايد در مذاكرات خود با جمهوري اسلامي جدي باشند.

متكي نيز گفت: ما در گذر زمان فرصت‌هاي خود را از دست مي‌دهيم و با توجه به تصميم مجلس شوراي اسلامي مبني بر انجام مطالعات تامين ‪ ۲۰‬هزار مگاوات برق هسته‌اي، بومي‌سازي سوخت امر مهمي براي ما تلقي مي‌شود.

عضو كميسيون امنيت ملي خاطرنشان كرد: اعمال توانمندي جمهوري اسلامي ايران در برخورداري از چرخه سوخت، كه ما با دانش به آن دست پيدا كرده‌ايم، بايد از آغاز سال جديد در برنامه‌ريزي‌هاي دولت قرار گيرد.

نماينده تهران اضافه كرد: ما به عنوان يك عضو معاهده ان.پي.تي كماكان بر تعهدات خود مبني بر نظارت آژانس بر فعاليت‌هاي هسته‌اي پايبند هستيم و از سوي ديگر بر احقاق حق خود در چارچوب اين عضويت به ويژه در عرصه فناوري هسته‌اي و بومي‌سازي چرخه سوخت تاكيد مي‌كنيم.

متكي تاكيد كرد: يكي از احتمالات در سياست فرصت سوزي از سوي اروپايي‌ها مواجه كردن ايران با برخي تصميم‌سازي هاي احتمالي است كه ما را دچار مشكل خواهد كرد و ما نبايد در دام اين سياست فرصت سوزانه قرار گيريم.

نماينده‌سابق ايران درآژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي نيز تصريح كرد:
اروپا بايد نقش خود را در پرونده هسته‌اي داشته باشد و جايگزين سازمان‌هاي بين‌المللي نشود.

صالحي تاكيدكرد:شواهد و قرائن اين مساله را به اثبات رسانده كه ايران هيچگونه فعاليت هسته‌اي غيرمجاز ندارد و اروپا نيز نمي‌تواند با وجود تاكيد آژانس بر اين مساله، باز هم اتهامات قبلي را ملاك عمل قرار دهد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20032

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اروپا و پرونده هسته‌اي ايران، داريوش غفاري، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016