پنجشنبه 18 فروردین 1384

جلال طالبانی رهبر اتحادیه میهنی کردستان عراق که از دوستان نزدیک ایران است رییس جمهور عراق شد، آفتاب

جلال طالبانی رهبر اتحادیه میهنی کردستان دمکرات کردستان عراق که از دوستان نزدیک ایران است به عنوان رییس جمهور جدید عراق انتخاب شده است. انتخاب اعضای بلند پایه دولت جدید عراق بيش از دو ماه پس از برگزاری انتخابات مجمع ملی عراق، انجام شده است. نمايندگان مجمع ملی - پارلمان انتقالی - عراق در جلسه خود در روز چهارشنبه 17 فروردین خود ، جلال طالبان را به رياست جمهوری و عادل عبدالمهدی، يک شخصيت شيعه، و غازی ياور، از رهبران عرب سنی مذهب و رييس جمهوری موقت قبلی را به عنوان دو معاون رييس جمهوری انتخاب کردند.

انتخاب آقای طالبانی از آن رو اهمیت دارد که وی از دوستان بسیار نزدیک ایران است که طی حکومت صدام حسین نیز مناسبات حسنه ای با جمهوری اسلامی داشت .در جریان حمله نیرو های ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق و ماه ها پیش از آن آقای طالبانی با سفر به ایران در صدد تقویت مناسبات خود با تهران بر آمد و حمایت و پشتیبانی های ضمنی ایران را برای قدرت گرفتن احتمالی در عراق به دست آورد.
جلال طالبانی از جمله رهبران کردهای عراق است که در خلال چهار دهه گذشته در صحنه سياسی کردستان عراق مطرح بوده است. وی در جريان جنگ ايران و عراق که با قيام کردهای عراقی عليه رژيم صدام حسين همراه شد، در حاليکه سرکوب کردها، از جمله کاربرد اسلحه شيميايی در شهرهای کردنشين، ادامه داشت به ايران پناه آورد .
در سال 1990که ارتش صدام حسين کويت را به اشغال خود در آورد اما با مداخله نيروهای ائتلاف خاک اين کشور را ترک کرد بخش کردنشين شمال عراق منطقه پرواز ممنوع اعلام شد وعملا از حوزه عمل دولت صدام خارج شد. با حمله نظامی ائتلاف به رهبری آمريکا به عراق و سقوط رژيم صدام حسين در سال ، آقای طالبانی به عنوان يکی از شخصيت های بارز کرد در فعاليت های سياسی مشارکت داشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دوره ریاست جمهوری وی در عراق پس یک دوره تنش میان تهران و بغداد فرصت مناسبی برای گشودن یک فصل تازه در روابط این دو همسایه است. فرصتی که طی سه دهه اخیر طلایی ترین زمان به نظر می رسد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20206

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جلال طالبانی رهبر اتحادیه میهنی کردستان عراق که از دوستان نزدیک ایران است رییس جمهور عراق شد، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016