شنبه 20 فروردین 1384

خاتمي ادعاهاي برخي رسانه هاي خارجي بويژه صهيونيستي را مبني بر ديدار وي با رييس جمهوري اسراييل بشدت تكذيب كرد، ايرنا

محمد خاتمي رييس جمهوري اسلامي ايران پس از يك سفر دوره‌اي به سه كشور اروپايي اتريش، فرانسه و ايتاليا جمعه شب به تهران بازگشت.


وي پس از ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد تهران در مصاحبه با خبرنگاران ادعاهاي برخي رسانه هاي خارجي بويژه صهيونيستي را مبني بر ديدار وي با رييس جمهوري اسراييل بشدت تكذيب كرد.

برخي رسانه‌هاي صهيونيستي روز جمعه با انتشار اخبار و گزارشهايي مدعي شدند، سيد محمد خاتمي در خلال مراسم خاكسپاري پاپ رهبر فقيد كاتوليك‌هاي جهان در واتيكان، ديدار و گفت و گوي كوتاهي با رييس جمهوري اسراييل داشته است.!
رييس جمهوري ايران جمعه شب هنگام بازگشت به تهران در پاسخ به خبرنگار ايرنا در اين‌باره گفت : "اين ادعاها مثل همه ادعاهايي است كه ( رسانه‌هاي صهيونيستي ) كرده‌اند و من هيچ ديدار و يا ملاقاتي با هيچ شخصيت رژيم صهيونيستي نداشته‌ام.

خاتميافزود: "اگر بنا بود حرفهاي اسراييلي‌ها پذيرفته شود، خيلي چيزها بايد پذيرفته مي‌شد و خيلي نسبت‌ها دادند.

رييس جمهوري بااشاره به‌مواضع صريح ايران در ارتباط با رژيم صهيونيستي گفت: "بارها اعلام كرده‌ايم كه ما به لحاظ اخلاقي و منطقي، رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي‌شناسيم و علت آن اين است كه اسرائيل براساس زور و غصب بوجود آمده است".

خاتمي‌گفت: به رسميت شناختن آن ( اسراييل ) به‌اين معناست كه زور و اشغال منشاء مشروعيت است و به نظر من اين ( به‌رسميت شناختن اسراييل) جفاي به همه انسانيت است و اگرتصويب شود كه كساني‌با زور و اشغال حضور و وجودشان مشروع است، بشريت بسيار زيان خواهد كرد.

وي افزود: ما در فعاليت‌هايي كه در زمينه صلح مي‌شود دخالت نمي‌كنيم و معتقديم دنيا بايد به اين ارزيابي برسد كه چرا طرحهايي كه براي صلح مطرح شده است، موفق نبوده است، آيااين نشانه نادرستي طرحهاي صلح نيست؟ خاتمي با بيان اين مطلب كه "ما در زمينه حل مشكل خاورميانه كمبود طرح نداريم اما همه طرحها ناموفق است"، خاطر نشان كرد: عليرغم رفتار خلاف منطق و اخلاق اسرائيل، بايد بدانيم كه اين طرحها چون حقوق حقه ملت فلسطين را در نظر نمي‌گيرد، موفق نخواهد بود.

رييس جمهوري گفت، بدون شك تا زماني كه ملت فلسطين احساس نكند كه حق او تامين مي‌شود، هيچ طرح صلحي موفق نخواهد بود.

وي با بيان اين مطلب كه موضع ما در قبال مساله فلسطين يك موضع اخلاقي، فلسفي و انساني است، خاطر نشان كرد: ما هيچ دخالتي نمي‌كنيم، موضع ما يك موضع اخلاقي، فلسفي و انساني است و ما نمي‌توانيم از اين موضع عدول كنيم و صلح پايدار در خاورميانه با شناخت حق ملت فلسطين و بازگشت مردمي كه از خانه و كاشانه خود رانده شده‌اند، امكان بهبود دارد.

خاتمي با تاكيد بر اينكه كساني كه دست اندكار امر صلح هستند، بايد مورد اعتماد باشند، اظهار داشت: آمريكا به هيچ وجه مورد اعتماد نيست و ملت فلسطين ومردم آزاده جهان، آمريكا را نه يك واسطه بي‌طرف، بلكه طرفدار جدي اسراييل مي‌دانند.

وي گفت: به همين دليل، ما به حضور فعالتر ساير بخش‌هاي جامعه جهاني بويژه اروپا كه مي‌تواند تا حدودي اين روند نادرست را اصلاح كند، توصيه مي كنيم .

خاتمي درعين حال گفت كه در مذاكره با رهبران و مقامات بلندپايه اروپا و همچنين روشنفكران اروپايي ، درباره مساله آينده خاورميانه و ديدگاه جمهوري اسلامي ايران نسبت به ماهيت رژيم صهيونيستي با آنان بحث و تبادل نظر كرده است .

رييس جمهوري درپاسخ به سووال ديگري درارتباط با دستاوردهاي سفر به سه كشور اتريش ، فرانسه و ايتاليا گفت كه در ديدار با مقامات بلندپايه اين كشورها ، درباره مسائل مورد علاقه ديدار و گفت‌وگو داشتيم .

وي گفت: در اين ديدارها، همه مسائل مطرح شد و ما به تشريح ديدگاه و وضعيتي كه ايران در زمينه تكنولوژي هسته‌اي دارد، پرداختيم .

خاتمي گفت: در مذاكره با مقامات ارشد اين كشورها بار ديگر برحق ايران مبني بر استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي تاكيد و نسبت به تاثيرسوء برخي از كشورها براي مانع شدن از موفقيت مذاكرات و محروم كردن ايران از اين حق طبيعي و قانوني خود هشدار داده شد.

وي افزود: در همه اين شخصيت ها، علاقه جدي به موفقيت مذاكرات كه در ماه آوريل برگزار خواهد شد، وجود داشت .

خاتمي گفت، در ديدار با مقامات اروپايي به آنان متذكر شده است كه ايران حاضر است در چارچوب مقررات، مذاكرات را ادامه دهد اما اين مذاكرات خيلي نمي‌تواند طولاني باشد.

رييس جمهوري، بحث و تبادل نظر درباره توسعه روابط اقتصادي ايران با سه كشور اتريش، فرانسه و ايتاليا را از ديگر محورهاي مذاكرات خود با مقامات بلندپايه اين كشورها دانست .

وي گفت: امروز ايران از مرحله ورود كالا و ماشين آلات به كشور عبور كرده و يكي از برنامه‌هاي اساسي ما تصاحب دانش و فناوري پيشرفته در همه زمينه‌ها است.

خاتمي گفت، در زمينه انرژي و خودروسازي با مقامات فرانسوي مذاكراتي داشته است و درخصوص مشاركت جدي تر ايران در امر انتقال گاز به اروپا و اتريش نيز مذاكراتي با مقامات اتريشي انجام داده است .

رييس جمهوري با اشاره به سخنراني خود در اجلاس يونسكو در پاريس گفت: در اين اجلاس بر لزوم گفت و گوي جهاني تمدنها و تداوم كار با ايجاد يك جريان جهاني و مجمع عمومي جهاني در سطح بين‌الملل بحث و تبادل نظر شد.

وي با اشاره به حضور هيات بلندپايه ايراني در مراسم خاكسپاري پاپ رهبر فقيد كاتوليك‌هاي جهان گفت: پاپ، يك شخصيت معنوي و معتبر جهاني بود. پيام آور معنويت و اخلاق بود و همواره به مساله صلح و همزيستي و مبارزه با عوامل مخرب زندگي به لحاظ مادي و معنوي تاكيد داشت .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي گفت: مرگ پاپ ژان پل دوم با حدود ربع قرن مسووليت خود در كليساي كاتوليك، تاثير بسيار زيادي در جامعه مسيحي و جهاني داشت و آن نشان‌دهنده تاثير و حضور دينداري و معنويت گرايي در عمق وجدان بشري است كه در معرض دنيا زدگي و ماده گرايي قرار دارد.

رييس جمهوري افزود: پاپ، پدر معنوي دنياي مسيحيت بود و انساني بود كه منادي صلح و عدالت بود.

گزارش خبرنگار سياسي ايرنا حاكيست، در مراسم استقبال از رييس جمهوري اسلامي ايران در فرودگاه مهرآباد تهران كه جمعه شب انجام شد، دكتر محمدرضا عارف معاون اول رييس جمهوري و جمعي از اعضاي هيات وزيران حضور داشتند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20297

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي ادعاهاي برخي رسانه هاي خارجي بويژه صهيونيستي را مبني بر ديدار وي با رييس جمهوري اسراييل بشدت تكذيب كرد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016