سه شنبه 23 فروردین 1384

آزادسازي ماهواره در راهروهاي مجلس هفتم، سمیه نصرتی، خبرگزاری سینا

مجلس هفتم با شعار رفع مشکلات معیشتی مردم وارد عرصه رقابت شد و به نقد اصلاح طلبان و برنامه های آنان پرداخت درحالیکه بسیاری از برنامه هایی که توسط این مجلس دنبال می شود ادامه طرح هایی است که مجلس ششم آن را مطرح کرده و در آن زمان مورد هجوم گسترده تبلیغاتی اصولگرایان قرار گرفته بود.
هنوز برآوردی از بهبود وضعیت اقتصادی مردم پس از تشکیل مجلس هفتم انجام نشده است که مجلس ششم به فرصت سوزی متهم شد. این در حالی است که برخی از طرح ها و فعالیتهای مجلس هفتم نظیر طرح تعیین سقف مهریه برای زنان ، طرح عفاف اسلامی و بودجه ریزی با اولویت نهادهای ارزشی نه تنها سبب اتلاف وقت مجلس شده است بلکه موجب نارضایتی بسیاری از شهروندان به علت ورود به حریم های خصوصی آنان نیز شده است.
در حال حاضر مرکز پژوهشهای مجلس گزارشی در خصوص چگونگی استفاده از ماهواره تهیه و به کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم ارایه داده است.

"انوشیروان محسنی بندپی"،عضو فراکسیون خط امام (ره) و نماینده نوشهر در این خصوص می گوید:"ماهواره یک دستگاه پیشرفته اطلاع رسانی است که باید در اختیار همگان قرار گیرد."

به گفته وی ،این طرح در مجلس ششم هم در دستور کار بود که با اعتراض برخی از اصولگرایان قرار گرفت.اکنون نیز اصولگرایان با اهداف انتخاباتی بحث آزادسازی ماهواره را در مجلس و جامعه دنبال می کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:"هرچند که مجلس هفتم می خواهد با اهداف سیاسی دیش های ماهواره را آزاد کند،اما باز هم این کار برای سیستم اطلاعاتی کشور مفید است."

وی معتقد است که زمانی اصولگرایان با ویدئو نیز چنین برخورد حذفی را کردند اما امروز نتیجه آن چیزی جز وجود ویدئو در همه خانه ها و آزاد سازی این وسیله اطلاع رسانی نیست.

وی می افزاید:"شاید زمانی که ماهواره تازه به کشور وارد شده بود،بحث استفاده نابهنجار از آن مطرح بود اما امروز این وسیله در کشور علی رغم عدم فرهنگ سازی مسئولان نهادینه شده است."

این عضو فراکسیون خط امام (ره) تاکید می کند:"در کانال های ماهواره نمی توان فیلترگذاری کرد چون افرادی هستند که دوباره به صورت غیرمجاز از آن استفاده کنند."

عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی می گوید: "بحث ماهواره به عنوان یک رسانه بین المللی که آثار مثبت و منفی دارد، با نگاهی فرهنگی ـ تبلیغی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است."

رییس کمیسیون فرهنگی و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: "باید تمام شهروندان از امکانات و قابلیت های ماهواره استفاده کنند و استفاده برخی از شهروندان از ماهواره اهانت به حقوق شهروندی است. "

"عماد افروغ" می افزاید:" کلیات طرح آزاد سازی ماهواره در برنامه چهارم توسعه سیاسی - اقتصادی و فرهنگی به تصویب رسید و در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی مورد مطالعه و تحقیقات قرار خواهد گرفت. "

به گفته عضو ائتلاف آبادگران، تاکنون مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مطالعات و تحقیقات فنی مناسبی در زمینه پخش تصاویر ماهواره از طریق کانال ها و برنامه های تلویزیون و همچنین آزاد سازی دیش های ماهواره انجام داده است.

وی معتقد است که باید صدا و سیما قابلیت و امکانات خود را برای پخش تصاویر ماهواره مطرح کند و بودجه لازم در این زمینه بررسی شود.

افروغ تأکید می کند:" باید انواع احتمالات درخصوص آزاد سازی ماهواره مورد بررسی قرار گیرد و مطالعات دقیقی در مورد آن صورت گیرد و راهکارهای مناسب اتخاذ شود. "

نماینده مردم تهران تصریح می کند که نباید نسبت به ماهواره نگاه سیاه و سفید داشت، یعنی ماهواره را تأیید یا نفی کرد، بلکه باید به آزاد سازی ماهواره نگاه طیفی داشت و براساس این نگاه برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به خصوصیات نگاه طیفی به ماهواره اظهار داشت: "ما باید از قسمت های سازنده ماهواره استفاده کنیم و به طور کلی برنامه های ماهواره را نفی نکنیم. "

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ابراز ناخرسندی از وضعیت موجود از اینکه برنامه های ماهواره در دسترس تمام شهروندان نیست ، انتقاد کرد ه و می افزاید : "نگاه موجود نسبت به ماهواره واقع بینانه نیست و به نوعی اهانت به شهروندان است. "

وی فرهنگ سازی در خصوص ماهواره را یک بحث ثانویه دانست و اظهار داشت: امکان استفاده از ماهواره باید در اختیار همه شهروندان قرار گیرد.

"محمدتقی رهبر" با بیان این که آزادسازی بی قید و بند ماهواره را نمی پسندیم ،اظهار داشت:" امروز بعضی از کشورهای اروپایی از اینکه رسانه های آمریکایی مردم کشورشان را بمب باران تبلیغاتی و اطلاعاتی کرده اند، گله مند هستند و راهکارهایی را به کار می گیرند تا مورد هجوم فرهنگ بیگانه قرار نگیرند. "

وی می افزاید:"کشور ما نیز مردمش مسلمان طرفدار اخلاق خانواده دینی هستند به همین دلیل رهایی و آزادی به قید و شرط ماهواره را نمی پذیرند به همین دلیل ما نیز ماهواره را با قید و شرط می پذیریم."

به گفته وی، ما می توانیم از طریق کانال های تلویزیون برنامه های مثبت ماهواره را در اختیار مردم بگذاریم و منعی را در این زمینه نمی بینیم اما در مساله کانال های مستقیم آنها نمی توانیم کاری انجام دهیم که این مشکل را نیز اگر بتوانیم فیلتر حل خواهیم کرد.

رهبر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دیش های ماهواره نیز آزاد می شود تا افراد خودشان به طور مستقیم از ماهواره استفاده کنند، تصریح کرد:" آزاد سازی دیش های ماهواره بحث دیگری است که در کمیسیون فرهنگی مطرح است. در این صورت هر کسی در خانه خود می تواند از ماهواره استفاده کند که به نظر می رسد این امر مشکلی را به وجود نیاورد".

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص می گوید:"فیلتر گذاری برنامه های ماهواره ای برای کارشناسان امکان پذیر نیست."

"جواد آرین منش"می افزاید:"فقط می توان به طور کلی یک کانال را فیلترگذاری کرد. این کارشناسان معتقدند که نمی توان برنامه های کانال های ماهواره ای را فیلترگذاری کرد."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته نماینده مشهد و کلات ، کشورهای دنیا در ارتباط با ماهواره سه رویکرد متقاوت دارند. تعدادی از کشورهای استفاده مستقیم ازماهواره را برای مردم ممنوع می کردند.

وی معتقد است که تعداد دیگری از کشورهای استفاده از ماهواره را آزاد برای مردم اعلام کرده اند و تعداد دیگری از کشورها به صورت محدود و هدایت شده از برنامه های ماهواره استفاده می کنند.

"آرین منش می افزاید:" ما نیز ماهواره رانفی یا تایید نمی کنیم بلکه رویکرد سوم یعنی استفاده هدایت شده آنرا ازسوی مردم می پسندیم."

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکیدمی کند:" ماهواره به عنوان یک تکنولوژی برتر است که باید در شرایط کنونی جهانی مردم بدان دسترسی داشته باشند."

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20941

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آزادسازي ماهواره در راهروهاي مجلس هفتم، سمیه نصرتی، خبرگزاری سینا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016