جمعه 26 فروردین 1384

فريبرز رييس دانا: سياست ويرانگر مجلس شرايط افزايش ريخت‌‏ و پاش‌‏هاي دولت را فراهم كرد، ايلنا

افزايش 15 درصدي دستمزدها، كفاف تورم لجام گسيخته را نمي‌‏دهد

تهران- خبرگزاري كار ايران

سياست ويرانگر مجلس در طرح تثبيت قيمت‌‏ها، شرايط افزايش ريخت‌‏ و پاش‌‏هاي دولت را فراهم كرد.

دكتر فريبرز رييس دانا, كارشناس مسايل اقتصادي، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كار ايران, ايلنا, گفت: چشمه نهفته‌‏اي دردل اقتصاد ايران وجود دارد كه از منفذهاي مختلف آن تورم فوران مي‌‏كند؛ چرا كه افرادي با طرح بازي‌‏هايي جهت افزايش قيمت‌‏ها, واردات كالاها و انحصار و احتكار كالاهاي داخلي، ضربه مهلكي بر پيكره اقتصاد كشور وارد كرده‌‏اند، به نحوي كه برخي از دست‌‏اندركاران اين قضيه در ساختار قدرت كشور نيز حضور داشته و صحنه تورم كشور را كارگرداني مي‌‏كنند.
وي، افزود: تورم كشور ناشي از توزيع نامناسب درآمدهاست، به اين معنا كه طراح اصلي چنين بازي‌‏هايي در اقتصاد كشور افرادي هستند كه با نفوذ در ساختار اقتصادي دولت و با استفاده از امكانات دولتي, دست به اقداماتي مي‌‏زنند كه نتيجه منفي آن را مردم در زندگي خود احساس مي‌‏كنند و در اين راستا مي‌‏توان قضيه بازار ميوه كشور را طي چند ماه اخير گوشزد كرد.
دكتر رييس‌‏دانا, گفت: چنين افرادي بر اين باورند كه مردم نادان هستند و كشور اقتصاددان ندارد، اين در حالي است كه افرادي در كسوت مسووليت‌‏هاي رسمي، امتياز واردات كالاهاي اساسي را داشته و ذخاير ارزي كشور را صرف خريد موز, سيب و پرتغال مي‌‏كنند.
وي، تصريح كرد: دعواهاي اخير بين مجلس و دولت, دعواهايي زرگري است و ملت ايران بايد تاوان آن را پس دهد، در غير اين صورت مگر كارگرها چه گناهي كرده‌‏اند كه امسال پس از گفت و شنودهاي بسيار بايد شاهد افزايش 15 درصدي دستمزد خود باشند و اين در حالي است كه اين باده‌‏ها كي كفاف دهد به مستي‌‏ ما.
اين اقتصاددان، همچنين، گفت: افزايش 15 درصدي دستمزدها، نمي‌‏تواند كفاف تورم لجام گسيخته كشور را ‏دهد، در حالي كه دولت و مجلس، كليه اين قضايا را به يكديگر حواله مي‌‏دهند.
دكتر رييس‌‏دانا، در خصوص تصميم دولت در مقابله با طرح تثبيت قيمت‌‏ها، اظهارداشت: زماني كه دولت اصلاح‌‏طلب با طرح تثبيت قيمت‌‏ها مخالفت مي‌‏كرد, در ذهن خود مكانيزم ديگري را براي تورم مي‌‏پروراند كه برنامه آغاز آن از خرداد يا تيرماه سال جاري بود.
وي، افزود: مكانيزم جايگزين دولت، استقراض از بانك مركزي بود كه من به عنوان يك اقتصاددان، اثر تورمي آن را با 4 ماه وقفه نمايان شده مي‌‏دانم.
دكتر رييس‌‏دانا, گفت: نظام لجام‌‏گسيخته و آتش‌‏فشان دروني تورم‌‏زا در داخل كشور قليان مي‌‏كند و اين در حالي است كه به محض افزايش قيمت نفت, دولت از طريق بالا بردن قيمت‌‏ها، پول حاصل از افزايش نفت را از دست مردم خارج كرد؛ ولي اگر اين تصميم مجلس مبني بر تثبيت قيمت‌‏ها، شكل اجرايي به خود نمي‌‏گرفت ، تورم در ماه‌‏هاي تير و خرداد 2 برابر ميزان فعلي مي‌‏شد.
وي، خاطرنشان ساخت: از طرفي عملكرد مجلس نيز در اين طرح چندان جالب نبود؛ چرا كه قرار بر اين بود كه مجلس از ريخت و پاش‌‏هاي اضافي بخش‌‏هاي دولتي در بودجه جلوگيري كند، اين در حالي است كه عملكرد مجلس به ريخت و پاش‌‏هاي دولت در بودجه فرصت داد به نحوي كه بودجه‌‏هاي نهادهاي نالازم را چند برابر كرد.
وي، افزود: مجلسي كه ادعاي كنترل هزينه‌‏ها را داشت، بلافاصله با يك سياست بسيار ويرانگر، زمينه را براي بروز ريخت و پاش‌‏هاي دولت فراهم آورد، ضمن اين كه وقتي مجلس يك كار مناسب در اقتصاد كشور را هدف قرار مي‌‏دهد، فرصت دفاع را به اقتصاددانان نمي‌‏دهد.
دكتر رييس دانا، به آمار 6/3 ميليون نفري بي‌‏كار در كشور اشاره و تصريح كرد: وجود 6/3 ميليون نفر بي‌‏كار به علاوه افغاني‌‏هايي كه قطعاً به كشورمان باز خواهند گشت، مشكلات بسياري را در سال 84 به جامعه منتقل مي‌‏كند؛ بنابراين مي‌‏توان گفت كه مقدار زيادي از وضعيت به وجود آمده سياست‌‏هاي مقطعي و تبليغاتي است كه دردي را از مردم دوا نمي‌‏كند.
وي، افزود: ما از اصرار مجلس جهت طرح تثبيت قيمت‌‏ها ابراز شگفتي مي‌‏كنيم؛ ولي از ياد برده‌‏ايم كه دولت اصلاح طلب نيز فشارهاي سنگيني را بر پيكره مردم تحميل كرده، به نحوي كه آماج اوليه بمباران تورمي را به سمت مردم روانه كرده است.
وي، افزود: احتكارگران و سوداگران، دست به دست هم داده‌‏اند كه كالاها را از سفره مردم در آورند و اين جاي شگفتي است كه چرا دولت جلوي اين فساد را نمي‌‏گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دكتر رييس دانا, گفت: دولتي‌‏ها اگر كفايت ندارند؛ چرا كار را به دست كاردان نمي‌‏سپارند و اين در حالي است كه عده‌‏اي به جان اقتصاد افتاده‌‏اند و مجلس نيز از طرف ديگر با سياست‌‏هاي مقطعي و نمايشي، تلاش‌‏ بيهوده مي‌‏كند.
اين اقتصاددان، معتقد است: به زودي فرياد مردم از اين وضعيت نابسامان اقتصادي سر به فلك خواهد كشيد؛ چرا كه اگر مجلس سعي در تثبيت قيمت‌‏هاي بنزين, آب, برق, گاز و تلفن دارد؛ اما تورم در خيار و گوجه فرنگي نمايان شده است.
وي، افزود: من رابطه تثبيت قيمت‌ آب و فاضلاب را با گراني گوجه فرنگي نمي‌‏فهمم.
دكتر رييس‌‏دانا, گفت: سال‌‏هاي مبارزه من با رژيم گذشته بيشتر از بقيه مبارزاتم بوده؛ ولي زماني كه قيمت نفت از 5/2 دلار به 11 دلار مي‌‏رسيد آثار اصلي آن در زندگي مردم كاملاً مشهود بود؛ ولي در حال حاضر قيمت نفت در بالاترين حد خود نيز دردي از مردم دوا نكرده است.
وي، در پايان خاطرنشان ساخت: اگر باقيمانده درآمد نفت به صندوق ذخيره ارزي واريز شده؛ ولي حساب صندوق ذخيره ارزي در حال حاضر ته كشيده و به واردات موز و خيار و گوجه‌‏فرنگي اختصاص يافته است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21063

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فريبرز رييس دانا: سياست ويرانگر مجلس شرايط افزايش ريخت‌‏ و پاش‌‏هاي دولت را فراهم كرد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016