سه شنبه 30 فروردین 1384

سخنگوي قوه‌ي قضاييه: آخرين اطلاعات در مورد پرونده وبلاگ نويسان، حادثه ورزشگاه آزادي و درگيري در اهواز، ايسنا

سخنگوي قوه‌ي قضاييه درباره‌ي اظهارات اخير آيت‌الله جنتي مبني بر اين كه به دليل مصلحت از مواردي چون حكم اعدام عده‌اي منافق‌صفت ‌گذشت شده است، از وجود هرگونه پرونده‌اي با اين شرايط اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفته‌هاي وي را اظهار نظر در محدوده‌ي موازين شرعي و فقهي دانست.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جمال كريمي‌راد، در جلسه‌ي مصاحبه‌ي مطبوعاتي اين هفته‌ي خود با بيان اين‌كه در يك ماه ابتداي سال 84، شاهد اقدامات خوبي در راستاي تحقق شعار همبستگي ملي و مشاركت عمومي بوده‌ايم، اظهار داشت: حضور مسوولان قضايي و وزارت خارجه‌ي كشور در كنوانسيون حقوق بشر سازمان ملل كه علي‌رغم همه‌ي توطئه‌ها كه تلاش داشته سيماي نوراني نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در رابطه با حقوق بشر را مخدوش جلوه دهند، باعث شد همه مطلع شوند كه ايران اسلامي كرامت و ارزش انساني را به عنوان يكي از منابع حكومتي و نظامي خود قرار داده است و تمام مسوولان نظام همت خود را در جهت حفظ حقوق شهروندي و حمايت از ارزش و كرامت والاي انساني به كار گرفته‌اند.


سخنگوي قوه‌ي قضاييه در ادامه با اشاره به تصويب برنامه‌ي پنج ساله‌ي دوم قوه‌ي قضاييه، گفت: بهره‌مندي از سرعت، دقت و صحت در رسيدگي، بهره‌مندي از منابع انساني مسووليت‌پذير و آگاه و كارآمد، بهره‌مندي از مشاركت مردم و نهادهاي شبه قضايي، بهره‌مندي از فناوري‌هاي اطلاعات و نظام نظارتي كارآمد و دسترسي همگان به اطلاعات مربوط به عملكرد دادگاه‌ها و آراء و هم‌چنين بهره‌مندي از نظام يك‌پارچه تحقيقاتي از جمله چشم‌اندازهاي برنامه‌ي پنج ساله‌ي دوم است.


كريمي‌راد، افزايش مشاركت مردم و نهادهاي مدني، افزايش اعتماد جامعه به قوه‌ي قضاييه، بهبود كارآيي توسعه منابع انساني اعم از قضايي و اداري را اهداف كلان دستگاه قضايي در پنج ساله‌ي دوم برشمرد.


سخنگوي قوه‌ي قضاييه، با بيان اين كه رياست قوه‌ي قضاييه طي بخشنامه‌اي به مسوولان قضايي سراسر كشور تلاش براي تحقق هر چه بيشتر فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر مشاركت عمومي و همبستگي ملي را خواستار شده، خاطر نشان كرد: با توجه به برگزاري انتخابات رياست جمهوري، تاكيد رييس قوه‌ي قضاييه براي برگزاري انتخابات مطلوب با استقبال حداكثري به همه‌ي مسوولان قضايي در اين بخشنامه، همكاري لازم با مسوولان اجرايي اعم از شوراي تامين، ستاد انتخابات و دفاتر نظارتي شوراي نگهبان است.


كريمي‌راد تاكيد كرد كه با توجه به تاكيد رياست جمهوري و هم‌چنين رييس قوه‌ي قضاييه در راستاي برگزاري هر چه بهتر انتخابات قطعا قوه‌ي قضاييه و دادگستري شعبي براي رسيدگي به تخلفات انتخاباتي اختصاص خواهد داد.


سخنگوي قوه‌ي قضاييه، در ادامه ضمن تبريك موفقيت جوانان ايراني در نمايشگاه اختراعات ژنو، از تلاش‌هاي سازمان ثبت براي حضور اين افراد در اين نمايشگاه قدرداني كرد.


در ادامه‌ي اين نشست مطبوعاتي، كريمي‌راد در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي جزييات بيشتري از پرونده‌ي شركت دخانيات با تاكيد بر اين‌كه حرف جديدي در اين باره ندارم و همه مسائل آنچه بود كه رييس مجتمع ويژه جرايم اقتصادي بيان كردند، به خبرنگاران توصيه كرد كه در درج اخبار مطالب به ويژه اخبار قضايي، دقت و رعايت امانت را داشته باشند تا به كسي ظلم نشود و موجب تشويش افراد، خانواده و مسوولان كشور نشود.


سخنگوي قوه‌ي قضاييه، در پاسخ به اصرار خبرنگاران كه توضيح بيشتر وي درباره‌ي اتهامات مسوولان دخانيات در اين پرونده را خواستار بودند، آنها را به موحدي و سخنان او در اين باره ارجاع داد و گفت: اگر اظهارات ايشان نارسايي داشته است، از خودشان سوال كنيد.


در ادامه، خبرنگاري نظر كريمي‌راد درباره‌ي اظهارات اخير آيت‌الله جنتي در نمازجمعه مبني بر اين كه به دليل مصلحت از مواردي چون حكم اعدام عده‌اي منافق‌صفت ‌گذشت شده است را خواستار شد كه وي خبرنگاران را به مطالعه‌ي گفت‌وگوي خود با يكي از روزنامه‌ها ارجاع داد و پس از اصرار خبرنگاران بعضي از مطالب اين روزنامه را عينا قرائت كرد و گفت: من در اينجا گفته‌ام كه از وجود هرگونه پرونده‌اي با اين شرايط بي‌اطلاعم و ظاهرا آيت‌الله جنتي در محدوده‌ي موازين شرعي و فقهي اظهارنظر كرده‌اند و در واقع مي‌خواستند احكام شرعي و منابع فقهي را تبيين كنند.


سخنگوي قوه‌ي قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي زمان تشكيل جلسه‌ي بعدي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با حضور سران سه قوه و علت تاخير در برگزاري، اظهار داشت: از آخرين جلسه‌ي سران سه قوه خيلي مي‌گذرد، به علاوه سخنگوي اين ستاد نيز در پايان سال 83 گزارش مفصلي ارائه كردند و فكر نمي‌كنم ضرورت داشته باشد كه به اين زودي جلسه سران قوا تشكيل شود.


وي درباره‌ي پرونده‌ي حادثه‌ي اهواز، گفت: مسوولان قضايي به همراه مسوولان اجرايي، امنيتي و انتظامي استان به طور شبانه روزي پيگير مسائل هستند. سعي‌شان اين است كه در اولين فرصت رسيدگي‌هاي قضايي را داشته باشند.


سخنگوي قوه‌ي قضاييه، افزود: در اين ارتباط تعدادي از دستگير شدگان بلاقيد و تعدادي نيز با تامين قرار آزاد شده و تعداد ديگري در بازداشت هستند.


كريمي‌راد هم‌چنين اظهار داشت كه در صورت تصويب لايحه‌اي در مجلس، قوه‌ي قضاييه شعب ديوان عدالت اداري را در مراكز استان‌ها داير خواهد كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي قوه‌ي قضاييه، درباره‌ي آخرين وضعيت پرونده‌ي حادثه‌ي ورزشگاه آزادي با بيان اين‌كه بازپرس پرونده به جد پيگير است، گفت: كارشناسان اين پرونده قرار است نظر نهايي خود را امروز اعلام كنند، تحقيقات بازپرس نيز كماكان ادامه دارد.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كريمي‌راد در ادامه‌ي نشست مطبوعاتي‌اش در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي اعتراض نيروي انتظامي به نظر كارشناسي، گفت: طبق قانون اين حق همه‌ي افرادي است كه مورد اتهام قرار مي‌گيرند.


خبرنگاري در ادامه از كريمي‌راد درباره‌ي اطلاعات پشت پرده‌اي در حادثه‌ي ورزشگاه كه يكي از مقامات انتظامي عنوان كرده بود آن را فاش خواهد كرد، سوال كرد كه سخنگوي قوه‌ي قضاييه گفت: ظاهرا نيروي انتظامي يك‌سري نواقص ورزشگاه آزادي را متذكر شده و گفته بود كه اگر برطرف نشود، مشكل امنيت و عبور و مرور ايجاد خواهد شد كه از فرمايش ايشان برمي‌آيد اين نواقص برطرف نشده است.


از كريمي راد پرسيده شد افرادي كه در ارتباط با اين پرونده در بازپرسي حاضر مي‌شوند مي‌گويند طبق دستور بازپرس اجازه صحبت ندارند، علت چيست؟ كه وي پاسخ داد: چون هنوز در اين باره تصميم نهايي گرفته نشده است اگر اظهارنظري شود به روند بازپرسي پرونده خدشه وارد مي‌شود و نبايد انتظار داشته باشيد كه افراد تمام جزئيات را در اختيار شما قرار دهند و مطمئن باشيد كه دستور بازپرس عين قانون است.


خبرنگاري از كريمي‌راد درباره وضعيت پرونده‌اي كه عنوان شده بود فردي به علت تغيير مذهب محكوم به زندان شده است، سؤال كرد كه وي پاسخ داد: با قاطعيت به كساني‌كه اين اخبار را منتشر مي‌كنند بگوييد كه چنين مواردي صحت ندارد يا خداي ناكرده اطلاعات شما ساختگي است چرا كه اين فرد به اتهام كلاهبرداي و چك بلامحل به حبس محكوم شده است.


وي درباره‌ي وضعيت پرونده‌ي وزير سابق جهاد گفت: اين پرونده در حال حاضر در دفتر نظارت و پيگيري است و جاي نگراني براي كساني‌كه در اين پرونده ذي‌نفع هستند، وجود ندارد.


سخنگوي قوه‌ي قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه گفته شده برخي خبرگزاري‌ها در حادثه اهواز نقش داشته‌اند، آيا قوه‌ي قضاييه به اين موضوع رسيدگي مي‌كند؟ گفت: هركسي كه مرتكب جرم شود به اتهامش رسيدگي مي‌شود.


وي، درباره‌ي تشكيل معاونت حقوق بشر از سوي برخي كانديداها و اين‌كه با نقش حقوق بشر دستگاه قضايي منافات ندارد، گفت: تشكيل اين معاونت منافاتي با بخش حقوق بشر قوه‌ي قضاييه ندارد.


كريمي‌راد درباره‌ي هيأت پيگيري پرونده‌ي وبلاگ‌نويسان گفت: چهارشنبه (‌٣١/١/١٣٨٤) در اين باره جلسه‌اي با حضور رييس قوه داريم و گزارش نهايي را تقديم ايشان كرده و بعد از پيگيري اظهارنظر مي‌كنيم كه اگر ادعاي اين افراد صحت دارد مسؤول آن كيست و مطمئن باشيد تصميم نهايي را در اين باره به اطلاع شما مي‌رسانيم.


خبرنگاري از كريمي‌راد درباره‌ي پرونده‌ي جانباز ‌٣٥ درصدي اعصاب و رواني كه گويا با مراجعه به كاخ دادگستري عنوان كرده بود اگر به پرونده‌اش رسيدگي نشود در نماز جمعه اين هفته خود را به آتش خواهد زد، سوال كرد و وي توضيح داد: اين جانباز پرونده خانوادگي داشت كه الان در تجديدنظر در حال رسيدگي است.


سخنگوي قوه‌ي قضاييه همچنين درباره پرونده‌ي هموفيلي‌ها، گفت: حكم اين پرونده صادر و ابلاغ شده است كه بر اساس اين حكم دولت بايد ديه افراد را بپردازد و در صورت پيش‌بيني اين مبلغ در بودجه، امسال پرداخت خواهد شد و در غير اين صورت بايد در بودجه آينده پيش‌بيني شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21241

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي قوه‌ي قضاييه: آخرين اطلاعات در مورد پرونده وبلاگ نويسان، حادثه ورزشگاه آزادي و درگيري در اهواز، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016