پنجشنبه 1 اردیبهشت 1384

نماينده ايران از روند مذاكرات با اتحاديه اروپا در ژنو ابراز رضايت كرد، ايرنا

وين،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۰۱‬ صدا
نمايندگي. سياسي. ايران. اتحاديه اروپا. مذاكرات ژنو

"سيروس ناصري" رييس كميته كاري فني- هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات با تروييكاي اتحاديه اروپا (آلمان، فرانسه و انگليس) از روند مذاكرات دو روز اخير طرفين در ژنو ابراز رضايت كرد.

وي بعدازظهر پنجشنبه در پايان اين دور از مذاكرات در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: به نظر مي‌رسد كه هم ايران و هم اتحاديه اروپا براي دستيابي به توافق مورد رضايت طرفين اراده واقعي و مثبتي دارند.

اين مقام ايراني افزود: طرفين به مرحله رسيدن به يك چارچوب مشخص از توافق مورد رضايت هر دو جانب رسيده‌اند و همين امر يك گام به جلو و پيشرفت است.

ناصري افزود: هدف از مذاكرات ايران و اتحاديه اروپا بر اساس توافق پاريس، تبادل تضمين‌ها بين ايران و اروپا در مورد مسايل فني، هسته اي، سياسي، امنيتي و اقتصادي و بازرگاني است.

وي كه رياست هيات ايراني در اين مذاكرات فشرده را بر عهده داشته است، اظهار داشت: آنچه كه اروپاييان اظهار داشته و هنوز هم بر آن تاكيد دارند، اين است كه روابط با ايران در نتيجه اين مذاكرات ارتقا يابد و ايران نيز اين اصل را پذيرفته است.

اين مقام ارشد مذاكرات ايران و اروپا گفت: تلاش ايران و اروپا تحقق اين امر است كه از طريق مذاكرات در گروه‌هاي كاري سه گانه به جايگاه بالاتري از سطح روابط برسند.

وي افزود: همانطور كه در توافق پاريس آمده است، براي رسيدن به جايگاه و سطح جديد روابط بين ايران و اتحاديه اروپا،طرفين بايد به يك توافق مورد رضايت دوجانبه، درازمدت و پايدار برسند.

ناصري اظهار داشت: با اين هدف و براي پيشبرد اين برنامه، ما سه مرحله از گفت وگوها را تاكنون طي كرده ايم.

مرحله نخست اين مذاكرات تا قبل از توافق پاريس بود كه هر دو طرف پذيرفتند اوضاع و فضاي موجود را براي مذاكرات عميق تر مساعد و آرام كنند.

ناصري در توضيح اين بحث گفت: مرحله دوم از توافق پاريس آغاز شد و تا نشست سوم فروردين ماه گذشته كميته راهبري ادامه يافت كه در آن توانستيم ابعاد و سرفصل‌هاي توافق را تعريف و در برخي از موارد حتي وارد محتواي آن نيز بشويم.

وي افزود: مرحله سوم از نشست سوم فروردين ماه كميته راهبري آغاز شده و همچنان ادامه دارد كه در آن مبنا و چارچوب توافق نهايي ميان ايران و اتحاديه اروپا مطرح و درباره ابعاد آن بحث و تبادل آرا مي‌شود.

رييس كميته فني - هسته‌اي ايران در مذاكرات با اروپا با اشاره به نشست دو روز اخير ژنو و موضوع‌هاي مورد بحت در آن گفت: از آنجا كه بخش وسيعي از اين چارچوب مورد نظر را موضوع‌هاي فني و حقوقي به ويژه مسايل هسته اي تشكيل مي‌دهد، لازم بود كه مباحث لازم در يك جلسه كارشناسي در اين باره مطرح و به آن پاسخ داده شود و نشست ژنو نيز در همين راستا بود.

وي افزود: در اجلاس دو روز گذشته نكات و سوولات زيادي در مورد چارچوب مورد توافق طرفين مطرح شد و مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.

ناصري اظهار داشت: در اين نشست كميته فني - هسته‌اي ‪ ۷۰‬درصد بحث ها مربوط به مسايل فني، ‪ ۲۰‬درصد مسايل حقوقي و ‪ ۱۰‬درصد نيز مباحث سياسي بود و به همين دليل اعضاي هيات‌هاي ايراني و اروپايي مذاكرات رابيشتر متخصصان فني تشكيل مي‌دادند.

وي در باره ارزيابي خود از اين نشست با بيان اينكه هم اكنون چارچوب طرح براي طرفين به ويژه اروپاييان روشن شده است، اظهار داشت: نشست كميته راهبري اواخر هفته آينده در لندن براي بررسي اين چارچوب مورد توافق تشكيل خواهد شد و طرفين فرصت دارند اگر ابهام‌ها و سووال‌هايي باقي مانده باشد، در تماس با يكديگر تا آن زمان حل كنند تابا اشراف كامل و دقيق از جزييات، اين چارچوب را به پيش ببرند و به تصميم‌گيري برسانند.

وي در پاسخ به سووال ديگري در مورد توافق‌هاي سياسي ايران و اروپا، گفت: چون اين دور از نشست طرفين در ژنو عمدتا بر روي مباحث فني متمركز بود، قضاوت سياسي در مورد آن دشوار است، اما از نوع بحث، سووالات و نكات مطرح شده در جلسه چنين به نظر مي‌آيد كه يك اراده قوي براي رسيدن به توافق وجود دارد.

ناصري در پاسخ به اين سووال كه آيا اروپاييان به پيشنهاد اخير ايران در مورد حل بحران هسته‌اي پاسخ داده اند، اظهار داشت: بحث پيشنهاد مطرح نيست، بلكه رسيدن به يك چارچوب براي حصول به توافق مطرح بوده است.

وي در اين‌باره افزود: مذاكرات با اين هدف دنبال شده است كه به چارچوب روشن تر و دقيق تر براي تصميم‌گيري ها و مذاكرات بعدي دست يابيم و بنابر اين از نظر من نمي‌توان نام "پيشنهاد ايران" را بر آن گذاشت.

اين مقام ايراني در مورد ارزيابي خود از روند مذاكرات ايران و اروپا نيز گفت:همين كه به طرح و چارچوب روشني نزديك شده ايم،نشان‌دهنده برداشتن گامي به جلو و دستيابي به راه حلي احتمالي است.

وي گفت: محتواي جلسه ژنو مسايل فني بود و سووالات و ابهام‌هاي اروپاييان نيز بيشتر در همين چارچوب بود.

ناصري با ابراز رضايت از روند مذاكرات و نتيجه نشست ششم در ژنو، اظهار داشت: طرفين از اين پس به سوي مذاكرات عميق تر و سياسي تر در چارچوب مورد توافق حركت خواهند كرد تا در نشست‌هاي بعدي به يك موضع روشن، واحد و مورد توافق هر دو طرف برسند.

وي در پاسخ به اين سووال كه‌آيا اين امكان وجود دارد كه ايران از توليد سوخت هسته‌اي صرف نظر كند؟ اظهار داشت: به هيچ وجه. ايران برنامه توليد سوخت هسته‌اي را بر مبناي نيازهاي كشور دنبال خواهد كرد تا در آينده يك تامين‌كننده سوخت دست كم در سطح منطقه باشد.

ناصري تاكيد كرد: توليد سوخت هسته‌اي حق ايران است و تنها ايران در مورد آن تصميم‌گيري مي‌كند.

رييس گروه مذاكره‌كننده فني - هسته‌اي ايران با اتحاديه اروپا اظهار داشت: براي دنبال كردن اين برنامه و تحقق آن، نياز به توافق با هيچ كشوري نيست، اما با توجه به اينكه طرف‌هاي ايراني و اروپايي به دنبال يك توافق هستند، چارچوبي به عنوان مبناي توافق مطرح شده است.

وي گفت: موضوع مذاكرات با اروپاييان صرفا و منحصرا همين چارچوب است و نه چيز ديگري.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ناصري در پاسخ به اين سووال كه ارزيابي شما به عنوان مسوول مهم‌ترين بخش از اين مذاكرات از چشم انداز آتي مذاكرات ايران و اروپا چيست؟ گفت:
به نظر مي‌آيد كه هم ايران و هم اتحاديه اروپا براي دستيابي به توافق مورد رضايت طرفين اراده واقعي و مثبتي دارند و همين كه به مرحله كنوني براي رسيدن به يك چارچوب مشخص از توافق رسيده ايم، يك گام رو به جلو و پيشرفت است.

وي افزود: ايران و اروپا اكنون وارد جزييات اين چارچوب شده اند و اين امر نشان‌دهنده حركت رو به جلو و اراده مثبت دو طرف است.

ناصري در عين حال گفت:امااينكه بگوييم چه زماني به توافق نهايي خواهيم رسيد، دشوار است، زيرا به دليل پيچيدگي‌هاي سياسي موضوع و برخي مسايل پيش بيني نشده، نمي‌توان زمان دقيق را براي توافق متصور شد.

وي افزود: مهم اين است كه ما اكنون به سمت جلو حركت مي‌كنيم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21391

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نماينده ايران از روند مذاكرات با اتحاديه اروپا در ژنو ابراز رضايت كرد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016