جمعه 2 اردیبهشت 1384

گفت وگوي هسته‌اي ايران و اروپا از نگاه روزنامه "فايننشال تايمز"، ايرنا

خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۰۱‬
خارجي. سياسي. هسته‌اي. انگليس.

روزنامه "فايننشال تايمز" چاپ لندن روز پنجشنبه در گزارشي به بررسي موقعيت ايران و اروپا در دو سوي ميز گفت و گوهاي هسته‌اي پرداخت.

در اين گزارش به قلم "رولا خلف" و "گرت اسميت" آمده است:
تيم مذاكره‌كننده ايران در گفت‌وگوهاي ‪ ۲۳‬مارس اظهارداشت كه آنان مقامهاي ايران را متقاعد كرده‌اند كه فرصتي براي آخرين بار به آنان بدهند.

اين گروه پيشنهادهاي دقيقي ارايه كرده و آنها را اولين و آخرين مصالحه خواند.

باوجود آنكه نخستين واكنش مذاكره‌كنندگان اروپايي اين بود كه موارداصلي اين پيشنهادها غيرقابل پذيرش است، اما درعين حال ارايه همين پيشنهادها از طرف ايران براي آنها روزنه اميدي را باز گذاشت.

يكي از مقامهاي اروپايي در اين‌باره گفت: ما تعجب كرديم اما دست كم زمينه ادامه كار از بين نرفته بود. ممكن است اين شرايط كوتاه مدت ادامه پيدا كند و بحراني كه ماه پيش انتظار آن مي‌رفت، در نشست ‪ ۲۹‬آوريل يعني زماني كه ايران از اروپا انتظار پاسخ دارد، ايجاد شود.

"حسن روحاني" در گفت و گويي با اين روزنامه خواستار آن شد تا اروپا پيشنهادهاي ايران را به عنوان مبناي ادامه مذاكرات بپذيرد در غير اين صورت باب مذاكره بسته خواهد شد.

وي تاكيد كرد كه اين پيشنهادها راه‌حل‌هاي مصالحه‌جويانه‌اي است كه بر نظر "كارشناسان معتبر بين‌المللي" استوار است.

ديپلماتهاي اروپايي اظهار داشته‌اند كه بعضي از پيشنهادهاي ايران جالب توجه و در دست بررسي است با اين وجود آنان معتقدند كه سه كشور اروپايي پاسخي كمتر از حد انتظار ايران ارايه خواهند داد.

يكي از ديپلماتهاي غربي در تهران در اين‌باره گفت: مذاكره‌كنندگان ايراني انتظارات را در داخل ايران تا حد غيرقابل اجرا بالا برده‌اند و اين روند مي‌تواند منجر به شكست شود.

كشمكش در موضوع فعاليت هسته‌اي ايران حل نشدني به نظر مي‌رسد با اين وجود اين تنها آمريكااست كه مي‌تواند تضمين‌هاي امنيتي لازم را براي تشويق تهران به كنار گذاشتن حساس‌ترين بخشهاي چرخه سوخت هسته‌اي ارايه كند.

با توجه به وجود ظن فراوان به برنامه هسته‌اي ايران و سابقه ايران در پنهان كردن فعاليت‌هاي گذشته خود، دولتهاي اروپايي توقف غني‌سازي را تنها تضمين واقع‌بينانه مي‌دانند.

حتي ادامه يك برنامه محدود هسته‌اي مي‌تواند اين امكان را براي ايران ايجاد كند كه به مراحل پاياني تكنولوژي ساخت تسليحات هسته‌اي دست يابد.

يكي از ديپلماتها در اين زمينه گفت: مشكل، سياسي اما راه حل آن فني است و تنها راه حل فني كه ما پيدا كرده‌ايم توقف غني‌سازي است.

هر دو طرف مذاكرات براي پذيرش يك راه حل ميانه، محدوديت‌هايي دارند.

اروپايي‌ها مجبورند حمايت آمريكا را از مذاكرات از دست ندهند و مذاكره كنندگان ايراني نيز توسط تندروهاي ايران كه بعضي از آنها خواستار خروج ايران از پيمان "ان.پي.تي" هستند، تحت فشار قرار دارند.

با اين وجود هيچيك از طرفين مايل نيست كه اين مذاكرات شكست بخورد و پرونده به سازمان ملل كشيده شود.

ايران نگران آن است كه ارجاع پرونده به سازمان ملل منجر به اعمال تحريم‌هايي افزون بر تحريم‌هاي كنوني آمريكا شود.

ايران همچنين در اين زمينه كه روسيه يا چين از حق وتوي خود در شوراي امنيت براي حمايت از اين كشور استفاده مي‌كنند، ترديد دارد.

اروپا هم به نوبه خود نگران گسترش كشمكش‌ها بر سر موضوع هسته‌اي ايران است.

اين عوامل موجب شده‌است كه ديپلماتها به دستيابي به مصالحه در اين زمينه اميدوار باشند. ممكن است اروپا حاضر شود راه حلي كمتر از توقف كامل غني‌سازي را بپذيرد تا ايران گزينه‌اي در پيش داشته باشد.

برخي تحليلگران پيشنهاد كرده‌اند كه ممكن است مصالحه اين باشد كه ايران براي سالهايي مشخص غني‌سازي را به حال تعليق درآورد اما آقاي روحاني در هفته جاري گفت كه اين ايده غيرقابل پذيرش است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دستيابي به توافق تنها پس از انتخابات رياست جمهوري ايران در تاريخ ‪۱۷‬ماه ژوئن ميسر خواهد بود و اين احتمال وجود دارد كه در اين انتخابات رئيس جمهوري تندرو بر سر كارآيد كه مذاكره با اروپا را زير سوال ببرد.

يكي از ديپلماتهاي اروپايي در اين‌باره گفت كه اروپا و آمريكا مايل نيستند در حالي تصميم‌گيري كنند كه نمي‌دانند رئيس جمهوري ايران چه كسي است و روي كار آمدن رئيس جمهوري محافظه‌كار، مطلوب نخواهد بود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21406

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت وگوي هسته‌اي ايران و اروپا از نگاه روزنامه "فايننشال تايمز"، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016