یکشنبه 4 اردیبهشت 1384

آصفي: چه مذاكرات ما با کشورهاي اروپايي به نتيجه برسد و چه نرسد، ما غني‌سازي را شروع خواهيم كرد، خبرگزاري فارس

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: چه مذاكرات ما با کشورهاي اروپايي به نتيجه برسد و چه نرسد، ما غني‌سازي را شروع خواهيم كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس، حميدرضا آصفي صبح امروز در نشست مطبوعاتي در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي با تكذيب خبر سفر روحاني به لندن براي شركت در جلسه راهبري كه قرار است در 29 آپريل در لندن برگزار شود، تصريح كرد: قرار است تيم كميته راهبري جلسه را هدايت كند.
وي در ادامه صرف نظرنكردن ايران از حقوق خود، عدم طولاني شدن مدت تعليق غني‌سازي، جلوگيري از اتلاف وقت از سوي اروپا براي طولاني كردن مذاكرات و بحث تضمين‌هاي عيني را از جمله محورهاي مورد بحث در مذاكرات برشمرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين كه ما در كوران مذاكرات هستيم و گمانه زني‌هاي مختلفي هم درمورد ‌آن در جريان است بيان داشت: در نشست ژنو بيشتر موضوعات فني بود و بحثهايي در خصوص ايده‌هاي ايران در مورد تضمين‌هاي عيني و ابهاماتي كه طرفين داشتند، مطرح گرديد و فضا فضاي همكاري بود، اما نمي‌توان گفت در گفت‌وگوهاي آينده توافق قطعي حاصل شود.
آصفي ادامه داد: اميدواريم به چشم‌اندازي برسيم كه اميدوار كننده باشد و بتوانيم گفت‌وگوها را ادامه دهيم اما جمهوري اسلامي ايران نمي‌پذيرد كه مذاكرات بيش از زمان معقول طولاني شود.
وي با تاكيد بر اين كه ايران علاقه‌اي به اتلاف وقت ندارد و مي‌خواهد مذاكرات به نتيجه برسد، در پاسخ به اين سؤال كه روحاني عنوان كرده بود كه بحث هسته‌اي بحثي است كه محدود به ماه است و نه سال و اكنون دارد تبديل به سال مي‌شود، يادآور شد: هنوز به سال نرسيديم، 11 ماه هم مي‌تواند ماه باشد ضمن اينكه روشن است تعليق طولاني نخواهد بود و اين در دستور كار جمهوري اسلامي ايران است و يكسري از كارشناسان ما به دستاورد بزرگي رسيدند و ملت هم به مسئولين اجازه نمي‌دهند از اين تكنولوژي صرف نظر كنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص پيشنهاد البرادعي دبير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي اصلاح NPT گفت: خيلي از كشورها پيشنهاد را نپذيرفتند و جمهوري اسلامي هم موافق نيست و نمي‌توان كشورها را از داشتن فناوري صلح‌آميز هسته‌اي محروم كرد و ايجاد تبعيض در اين زمينه مشكلات جدي را به وجود آورد.
آصفي بحث‌هاي مطرح شده در خصوص تضمين‌هاي عيني را نيز بحثي رسانه‌اي و گمانه‌زني دانست و تصريح كرد: ما به هيچ كشوري تضمين نداده بوديم كه غني‌سازي نمي‌كنيم و اگر مذاكرات به نتيجه نرسد، بيش از اين كه ايران ضرر كند، جامعه بين‌المللي ضرر مي‌كند، زيرا ايران همواره مورد تحريم آمريكا و بسياري از كشورهاي غربي بوده،‌ اما اين امر مانع شكوفايي اقتصادي نشده است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه مذاكرات تا چه زماني ادامه خواهد يافت، بيان داشت: مذاكرات طولاني نخواهد بود، بحث 3 ماه هم كه مطرح شد، براي ارزيابي و بازنگري جهت ادامه مذاكرات بود كه علي‌رغم آنكه مذاكرات خواسته‌هاي ما را تامين نكرد و كند بود، به دليل قابل قبول بودن ادامه يافت و به گونه‌اي نبود كه مذاكرات ادامه نيابد، اما مذاكرات قطعاً نمي‌تواند طولاني باشد.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سؤال كه اگر مذاكرات 29 آپريل به نتيجه نرسيد آيا اين آخرين شانس اروپاست؟ افزود: براساس فرضيه نمي‌شود جواب داد و بايد صبر كرد و موضوع را نيز خيلي نبايد سفيد و سياه كرد.
آصفي در مورد درگيري‌هاي خوزستان نيز عنوان كرد: اين مسئله بيشتر سياسي و داخلي است و طبق بررسي‌هاي صورت گرفته اين درگيري‌ها بر اساس يك بخشنامه جعلي ايجاد شده است.
معاون وزير امور خارجه در ادامه سفر وليد جنبلاط رئيس حزب سوسياليست ترقي‌خواه لبنان را به ايران حائز اهميت دانست و ادامه داد: اين سفر در اين مقطع خاص در لبنان حائز اهميت است و جمهوري اسلامي ايران تلاش دارد كه به مقطع خاص و پر اهميت مسئولين لبناني توجه كند زيرا در مقطعي كه خلاء سياسي در كشوري به وجود مي‌آيد، رژيم صهيونيستي مي‌تواند بيشترين بهره‌برداري‌ها را به عمل آورد.
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد عراق نيز تصريح كرد: آنچه در عراق مهم است تشكيل كابينه مي‌باشد و مجمع ملي تشكيل و گروه‌ها در حال رايزني هستند اما برخي نيروهاي تندرو و افراطي داخلي وخارجي علاقه‌اي به تشكيل دولت ندارند، اما تشكيل و استقرار دولت در عراق به نفع همه كشورهاي منطقه و خود مردم عراق است.
آصفي در مورد اظهارات مقامات كويتي كه اعلام كرده بودند نيروگاه بوشهر مشكلات امنيتي و محيط زيستي دارد؟ بيان داشت: در روزهاي گذشته آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارشي را ارائه و تاكيد كرد كه نيروگاه بوشهر از استانداردهاي جهاني برخوردار است و نگراني در اين رابطه وجود ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: ما به محيط زيست بيشتر از همه توجه داريم زيرا بيش از ساير كشورها، مي‌تواند براي جمهوري اسلامي ايران مشكل به وجود آورد، ضمن اين كه روسها هم اعلام كردند كه تمامي تدابير ايمني رعايت و نيروگاه بوشهر داراي استاندارد جهاني است.
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد اخباري مبني برحضور نيروهاي ايراني در لبنان گفت: جمهوري اسلامي ايران در لبنان هيچ نيرويي ندارد و همكاري ما با دولت اين كشور شفاف است.
آصفي در مورد رژيم صهيونيستي نيز يادآور شد: اين رژيم منطقه را دچار مشكل كرده و كار جدي آن است كه پرونده اسرائيل به شوراي امنيت سازمان ملل به دليل به خطر انداختن صلح و امنيت ارجاع شود؛ روشن است كه رژيم صهيونيستي و دوستانش به هيچ مفاهيم اصولي پايبند نيستند.
وي در مورد طرح امنيتي خزر كه از سوي ايران ارائه شده بيان داشت: اين طرح، طرح منطقي و معقولي است كه در چارچوب منافع كشورهاست اما اجراي آن بستگي به رايزني و گفت‌وگوهاي كشورهاي ساحلي نيز دارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد ادعاي مجله اشپيگل مبني بر اين كه يك شركت ايراني قصد خريد تجهيزات جرثقيل براي تهيه موشك شهاب 3 را داشته است، عنوان كرد: اين ادعا مي‌باشد و خيلي مشخص نيست كه تجهيزات جرثقيل براي موشك شهاب 3 نيز به كار مي‌رود؛ ايران همكاري صنعتي با آلمان دارد و اقدامات محدود كننده و بازدارنده نيز اعمال مي‌گردد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21540

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: چه مذاكرات ما با کشورهاي اروپايي به نتيجه برسد و چه نرسد، ما غني‌سازي را شروع خواهيم كرد، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016