چهارشنبه 21 اردیبهشت 1384

هاشمي شاهرودي در زاهدان: قاضي نبايد خود را جاي بازپرس و نيروي انتظامي بگذارد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي


آيت‌الله هاشمي شاهرودي گفت: گرچه قاضي حقوق‌بگير دولت است ولي از نظر جايگاه، وامدار و مدافع دولت نيست بلكه وامدار مردم و مدافع حقوق آنان است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) آيت‌الله سيد محمود هاشمي شاهرودي در جمع قضات و كاركنان قضايي زاهدان اظهار داشت: مقام، جايگاه و شأن قاضي در همه‌ي نظام‌هاي دنيا به‌خصوص نظام اسلامي جايگاه حساس و ويژه‌اي است و اگر كسي كه در اين جايگاه قرار مي‌گيرد به وظيفه‌ي شرعي و انساني خود عمل كند، اجر و پاداش عظيمي خواهد برد.


وي با بيان اين‌كه قاضي به عنوان قلب قوه‌ي قضاييه وظيفه‌ي سنگين اجراي عدالت و احقاق حق را بر عهده دارد، اظهار داشت: در مواردي ممكن است طرف دعوي خود دولت و حتي قوه‌ي قضاييه باشد اما قاضي بايد عدالت را اجرا كند؛ گرچه عليه دستگاه دولتي و حكومت باشد؛ چون او وامدار عدالت است، نه حكومت و دولت.


رييس قوه‌ي قضاييه تاكيد كرد: قاضي همواره بايد خود را وامدار مردم و خدا بداند، خواه به نفع دستگاه قضايي و حكومت باشد و خواه به ضرر آن.


هاشمي شاهرودي خاطرنشان كرد: عدالت بايد به گونه‌اي توسط قاضي مديريت شود كه به گفته‌ي مقام معظم رهبري، مردم دستگاه قضايي را پناهگاه خود بدانند و اين نياز دارد كه قاضي به دنبال روح قانون باشد، نه ماده و تبصره.


وي افزود: اگر قاضي تمام تلاش خود را براي اجراي عدالت انجام دهد، اما اطاله دادرسي داشته باشد، حتي كسي كه حكم به نفع او صادر شده نيز طعم عدالت را نمي‌چشد.


هاشمي شاهرودي تاكيد كرد: تا جايي كه امكان دارد بايد تدبيري انديشيده شود كه پرونده‌ها به دستگاه قضايي وارد نشوند و از طريق صلح و سازش و ارجاع به شوراهاي حل اختلاف، حل و فصل شوند.


وي خاطرنشان كرد: قاضي نبايد خود را جاي بازپرس و نيروي انتظامي بگذارد و با طرفين پرونده يكي به دو كند، بلكه بايد با آرامش و استناد به دانش علمي خود راي صادر كند.


رييس قوه‌ي قضاييه افزود: قاضي موظف به احقاق حق است و لذا اگر به هر دليلي اين كار را نكند، هر لحظه‌اي كه مي‌گذرد حرام ديگري رخ مي‌دهد.


وي گفت: به نظر مي‌رسد مديران بايد براي رسيدگي به پرونده‌ها سقف تعيين كنند و حكم در اين سقف زماني به هر قيمتي كه شده صادر شود.


رييس قوه قضاييه خطاب به قضات گفت: كار شما خيلي بزرگ است ولي متاسفانه اكثرا بي‌توجهي مي‌كنيد. بايد توجه خود را بالا ببريد؛ چرا كه قضاوت مثل ساير پست‌ها نيست و سر و كارش با جان، مال، كرامت و احترام مردم است كه اگر درست انجام نشود، ديد مردم به اسلام، نظام و حكومت و جمهوري اسلامي عوض مي‌شود.


هاشمي شاهرودي تاكيد كرد: قاضي سياست را خلاف شأن عدالت مي‌داند و حاضر نيست حتي توصيه‌ي بالاترين مقام سياسي را بپذيرد و اين است صفات آن قاضي كه مردم حرف و راي او را فصل‌الخطاب قرار مي‌دهند.


رييس قوه‌ي قضاييه در ادامه اظهار داشت: براي حل مشكلات استان سيستان و بلوچستان كه متاسفانه طبق آماري كه به دست ما مي‌رسد جرايمي مثل سرقت، قاچاق كالا و انسان و مواد مخدر و ايجاد ناامني در آن بسيار زياد است، ستادهاي عملياتي و اجرايي با همكاري نيروهاي امنيتي و با پشتوانه‌ي دستگاه قضايي و دادستان تشكيل شود و همگي پاشنه‌ها را بالا بكشند و به جنگ مافياي قاچاق مواد مخدر بروند و در اين راه حتي اگر نيروهاي امنيتي و انتظامي كوتاهي كردند، برخورد شود.


وي افزود: دادستان بايد بر پاسگاه‌ها نظارت داشته باشد و مديريت قضايي استان از تمام ظرفيت‌هاي قانوني مخصوصا قانون اساسي در برخورد با ناامني، شرارت و قاچاق كمال استفاده را بكند.


هاشمي شاهرودي با طرح اين سوال كه مگر مي‌شود در يك جامعه‌ي اسلامي كودك‌ربايي و آدم‌ربايي اتفاق بيفتد، عنوان كرد: مديريت قضايي استان بايد با يك چشم تيزبين تمام جوانب را براي حل مشكلات در نظر بگيرد. من هم تمام پشتوانه‌هاي مالي را بر عهده مي‌گيرم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: در صورتي كه ستادهاي حفاظت اجتماعي درست اجرايي شوند، مردم مي‌توانند بهترين گزارشگر شما باشند و در اين صورت شما مي‌بينيد كه چه‌قدر بر زواياي جامعه و امنيت مسلط شده‌ايد.


هاشمي شاهرودي خاطرنشان كرد: مطمئن باشيد اگر اين ستادها درست اجرايي شوند، حتي اگر دستگاه قضايي و انتظامي يا اداري خلاف كنند، خود مردم گزارش آن را به شما مي‌دهند.


وي هم‌چنين افزود: در مورد مشكلات مادي و حقوق كارمندان و قضات اين نويد را مي‌دهم كه در آينده‌ي نزديك با همكاري سازمان برنامه و بودجه و برخي صرفه‌جويي‌ها اين موضوع را كه هم‌اكنون دغدغه خاطر همكاران شده است سامان بدهيم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22432

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هاشمي شاهرودي در زاهدان: قاضي نبايد خود را جاي بازپرس و نيروي انتظامي بگذارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016